ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"לקחו אותנו ושמו אותנו העיר הכי מזוהמת בארץ מבחינת תחבורה. אנחנו הוצאנו מאז את התחנה מהחשמל. אתה לא יכול להתמודד עם טיפשות, אז ניתקנו…", כך מתאר סגן ראש עיריית קרית מוצקין, יוסי מרקוביץ', את הדרך בה התמודדו בעירייה עם תחנת ניטור אוויר שפגעה בדירוג הזיהום של העיר.
את התיאור המטורף הזה מוסר מרקוביץ' בישיבה של פורום "איגוד ערים מפרץ חיפה", במסגרת דיון העוסק בדו"ח מבקר המדינה על איכות הסביבה במפרץ חיפה.
התחנה שנותקה ממוקמת בסמוך לכביש 4, שעובר בין היתר בתוך קריית מוצקין. בדיקת נתוני זמן אמת של המשרד להגנת הסביבה מראה כי אות החיים האחרון מהתחנה נשלח בפברואר 2019. בהודעה צדדית באתר מופיעה עדכון לגבי התחנה האומר כי היא "נסגרה באופן זמני לביצוע שדרוג מבנה התחנה".
מרקוביץ' ממשיך להתרעם על השקיפות בבדיקת איכות האוויר בזמן אמת. לדעתו, במקום זיהוי של הבעיה באופן מיידי, נכון יותר את הזיהום צריך לבדוק אחת לשנה, ואז אחרי שלוש שנים לבוא עם פתרונות ("המטרה של התחנה הייתה לנטר שנה, לבדוק שנתיים ובשנה השלישית לבוא עם פתרונות שצריך קונספציה אחרת, צריך לחדש, אופניים, תקציבים, להביא מטרונית, להגדיל תחבורה ציבורית").
חבר הוועדה, מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן, מזהה את הבעיה ראשון: "אם ניתקתם זה יבוא לכם בהפוכה".
עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר הפורום, מרימה בפני מרקוביץ' דגל אדום: "לא בטוח שזה חוקי".
בשורה התחתונה: עיריית מוצקין לא אהבה מיקום של תחנת ניטור אוויר שפגעה לה במוניטין אז – במקום לטפל בבעיה, בחרה לנתק את התחנה.
התחנה שמרקוביץ' מדבר עליה היא תחנה תחבורתית. על פי אתר המשרד להגנת הסביבה "תחנות המוצבות בגובה הכביש לאורך צירי תחבורה ראשיים. מדידה בגובה זה הופכת את הניטור בתחנות התחבורתיות למייצג בצורה מיטבית את ריכוז המזהמים שנחשפים לו הולכי רגל, יושבי בתי קפה ונהגים בעיר. בתחנות אלה נמדדים המזהמים הראשוניים הנפלטים מכלי רכב, ובעיקר תחמוצות חנקן (NOx), פחמן חד חמצני (CO), חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקים שקוטרם נמוך מ- 2.5 מיקרומטר) ותרכובות אורגניות נדיפות כבנזן, טולואן, קסילן, אתיל בנזן ו- 1,3 בוטאדיאן (BTX + VOC)".
מעבר למקרה הנקודתי של קריית מוצקין, עולה פה שאלה לגבי השיטה באופן כללי: האם עיריות ומועצות יכולות לשחק עם מיקום ומדידת איכות האוויר כרצונן – ובכך להתאים את הנתונים ולמעשה להציג לתושבים תמונת מצב מעוותת על סביבתם?
מדיוניות המשרד להגנת הסביבה היא הפוכה וחיובית, כאשר דוגלת במדידה במקומות בעייתים. לדוגמא: "תחנה קבועה הוקמה במזרח כפר סבא ב-14/05/17 לאור תלונות התושבים על זיהום אוויר ומטרדי ריח", או "תחנת גבעתיים הפסיקה את פעילותה לאחר 15 שנות מדידה, בהם לא נרשם זיהום אוויר חריג השונה מתחנות ניטור אחרות בגוש דן". איפה שיש חשש לזיהום גבוה – שם מודדים.
בדקנו את כל תחנות הניטור בארץ ונראה שמלבד שלוש תחנות בירושלים (כביש 1, מפעל טבע, גבעת שאול), כל יתר התחנות עובדות כראוי.
פנינו לסגן ראש העיר מרקוביץ', שביקש שנפרסם את תגובתו המלאה כלשונה (ראו למטה). בקצרה: מרקוביץ' טוען כי בעיית הזיהום בציר כביש 4 היא אזורית, ואינה שייכת רק לקריית למוצקין. מהסיבה הזו, בתמורה להסכמה להצבת התחנה בשטחה, דרשה העירייה היא כי שמה לא יהיה "מוצקין". המשרד להגנת הסביבה לא נענה לתנאים – ולכן העירייה ניתקה אותה מהחשמל.
בהודעה שפרסם המשרד, כאמור, נטען כי התחנה "עוברת שדרוג".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעניין תחנת מוצקין כי : "המשרד בודק לעומק את הנושא, ובסיום הבדיקה יוכל להגיב לגופו של עניין".
ובעניין התחנות בירושלים: "בישראל פועל מערך ניטור אוויר ארצי (מנ"א) המונה כ-140 תחנות ניטור הפזורות מהגליל בצפון ועד אילת בדרום. רק תחנות אלו מפוקחות על ידי המשרד להגנת הסביבה, ותוצאות הניטור העולות מהן מפורסמות בזמן אמת באתר מנ"א: https://www.svivaaqm.net/Default.rtl.aspx.
תחנות ניטור אוויר גבעת שאול, טבע ירושלים וכביש 1 מבשרת אינן חלק ממערך ניטור האוויר הארצי. בתחנות אלה, המשרד להגנת הסביבה שימש כפלטפורמה להעברה המידע בלבד.
לפי המידע שבידי המשרד, תחנות טבע ירושלים וגבעת שאול הן תחנות מטאורולוגיות, שמופעלות ע"י גורמים פרטיים ותחנת כביש 1 מבשרת הופעלה ע"י נתיבי ישראל לטובת תכנון".
מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!
2 תגובות
אולי תחליטו, מרקוביץ או מוסקוביץ, שמא כל האשכנזים אותו דבר בעיניכם.
יא אללה כמה סימני קריאה בתגובה רשמית של סגן ראש העירייה. מישהו נלחץ? אני מבין את הבעייתיות ואת חילוקי הדעות אבל ברור שתגובה היסטרית כזאת מעידה הרבה על מה קורה מאחוריה.