ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
תחקיר "הארץ" חושף שיתוף פעולה הדוק בין משרדי ממשלה לבין עמוד האינסטגרם הפופולרי "ישראל בידור". מהתחקיר של מיכאל האוזר טוב עולה כי באופן קבוע, משרדי ממשלה מעבירים כספים ל"ישראל בידור" עבור שיתוף פעולה מקצועי, והשרים נהנים מיחסי ציבור, פרגון והשפעה על התוכן המתפרסם. בין השרים המוזכרים בתחקיר ניתן למצוא את שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שר החינוך יואב קיש והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן.
החשבון של "ישראל בידור" מוכר יותר כבית לחדשות קלילות ופרסומים רכילותיים, עמוד נוסף המקושק אליו נקרא "פוש, והוא עוסק בתוכן אקטואלי יותר. לפי תחקיר הארץ, נתוני הצפייה בתוכן של שני העמודים הללו גבוהים במיוחד ופופולריים בקרב צעירים. אחרי חשבונות האינסטגרם של שני הערוצים עוקבים כשני מיליון וחצי איש והפוסטים שלהם זוכים למיליוני צפיות.
"אתה צריך להבין מה החשיבות של פוש עבור שרים מהימין", אמר בשיחה עם "הארץ" שר בכיר בליכוד. "הליכודניקים, הבוחרים הימנים, לא נמצאים בכלי התקשורת המסורתיים. הם לא מאמינים למה שאומרים בחדשות, ובכל מקרה הסיקור שאנחנו מקבלים שם הוא תמיד שלילי". איפה הם כן? ברשתות החברתיות, באינסטגרם, בישראל בידור, בפוש. "הדרך הכי אפקטיבית שלי היום לתקשר עם הבוחרים היא דרך פלטפורמות שעוקפות את התקשורת המסורתית", הסביר השר. "סטורי אחד בפוש לפעמים שווה לי יותר מריאיון בחדשות 12".
על פי המתואר בתחקיר, ומובא גם במסמכים שהוצגו בו, העסק מתנהל לפי מודל: ישראל בידור תקבל חוזים ממשרדים ממשלתיים, ובתמורה השרים העומדים בראש המשרדים הללו יקבלו חשיפה מוגברת וחיובית בעמוד החדשות "פוש". כך זה גם עבד לכאורה עם שר החינוך יואב קיש.
ל"הארץ" נודע על מה שהתרחש בלשכת שר החינוך באחד הימים לפני פרוץ המלחמה. באופן רשמי זו היתה פגישה בין אנשי ישראל בידור לשר ולאנשיו שעניינה הפקת סרטון לקמפיין נגד חרמות בבית הספר. "אנחנו יושבים ומריצים רעיונות עם אנשי התוכן", מספר מקור שנכח בפגישה, "ואז קמה העוזרת של קיש, ואומרת דבר הכי פשוט בעולם: 'חבר'ה, בואו נזכור דבר אחד — אנחנו לא עושים את זה בשביל המשרד, אנחנו בסופו של דבר רוצים לקדם את השר'".
שני מיליון שקלים, כך להערכת מקורות המעורים בנושא, היו אמורים לעבור מהקופה הציבורית לחשבון של ישראל בידור. אלא שאז נתקלו במשרד במכשול גבוה מדי: במחלקת הדוברות הבהירו שאין דרך משפטית לקדם את שיתוף הפעולה. אישים שהיו מעורים בהליך מספרים כי לא היה אפשר לפטור את עמוד האינסטגרם ממכרז וגם לא היה אפשר להרים עימו קמפיין שלא באמצעות לשכת הפרסום של המשרד.
אלא שההבנה הזאת, כך עולה מעדויות, לא הפריעה לשר קיש או לאחים סער להגות תוכנית חלופית. כך, בימים אלו עובדים בישראל בידור על קמפיין לרגל "חודש הבינה המלאכותית" שיציין משרד החינוך בחודש הבא. במסגרת זו עמוד האינסטגרם מתכוון להפיק בעבור המשרד ימי שידור מיוחדים מכמה מקומות ברחבי הארץ ולפרסם אותם בפלטפורמה שלהם. העלות הכוללת של הקמפיין הזה מוערכת בכחמישה מיליון שקלים, וחלק מזה מיועד לישראל בידור. ובמקום שהפרויקט ינוהל במחלקת הדוברות במשרד, שהערימה קשיים על הפרויקט הקודם, הפעם הוא אושר במינהל החדשנות, וזאת אף שמדובר בקמפיין פרסומי.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מקדם בימים אלה קמפיין לאומי להטמעת בינה מלאכותית במערכת החינוך. רכש המדיה בקמפיין זה, כמו בכל קמפיין אחר, מתבצע באמצעות לפ"מ במגוון מדיות, בהתאם לנהלים ולהנחיות המחייבות. המשרד, כמו כל גוף ממשלתי, מעורב בהתאמת תמהיל המדיה לקהלי היעד המגוונים ובמעקב אחר אפקטיביות הקמפיין. נציג לשכת השר השתתף בפגישה שיזמה 'ישראל בידור' עם מחלקת הדוברות של המשרד במטרה לבחון שיתוף פעולה לקידום קמפיין בנושא מניעת חרמות. המהלך לא יצא לפועל עקב שיקולים מקצועיים. הטענה כי יועץ השר ביקש 'לקדם את השר עצמו במסגרת הקמפיין' היא שקרית לחלוטין ומדובר באמירה שאין לה אחיזה במציאות".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק