ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רסיסי טיל או תקלה במתקן? קרב גרסאות סביב השריפה במפעל נשר

שריפה גדולה פרצה השבוע במסוע שמוביל את חומרי הגלם של המפעל המזהם, ולשבעת צוותי הכיבוי לקח ארבע שעות לכבות אותה. בעוד שבמפעל טענו שהמקור לאש הוא שברי טיל יירוט ששוגר סביב אותו הזמן לעבר הטיל שנורה מתימן, חוקר מטעם שירותי הכבאות טען כי מדובר בתקלה במסוע עצמו. "מישהו בדק איזה חומרים השתחררו מהשריפה?", תהו תושבים באזור

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפה במפעל נשר (צילום: כבאות והצלה)
השריפה במפעל נשר (צילום: כבאות והצלה)

שריפה שהתרחשה השבוע במפעל המלט "נשר" שברמלה, מגלה סתירות בין גרסת כבאות והצלה לזו של המפעל עצמו. האירוע התרחש ביום ראשון בשעות הבוקר המוקדמות, במסוע שמוביל את חומר הגלם מהמחצבה אל שטח המפעל. לטענת המפעל, מקור השריפה הוא בשברי טיל יירוט ששוגר לעבר הטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים מתימן לעבר ישראל בבוקר יום ראשון.

בדוברות כבאות והצלה סיפרו ל"שקוף" כי השריפה החלה בשעה 6:30 בבוקר ונמשכה כארבע שעות. האש התפשטה על פני 800 מטרים ושבעה צוותים של לוחמי אש הגיעו לשטח לסייע בכיבוי, נוסף לצוות המפעל שפעל במקום. עוד הוסיפו כי הצוותים השתמשו במנופים וזאת בשל הגובה הרב של המסוע, כ-150 מטר. 

חוקר שריפות שהגיע אתמול (שני) למתחם המחצבה קבע כי הסיבה לשריפה היא תקלה בפס היצור ולא חלקי יירוט, כפי שסברו במפעל, כך מסרו "לשקוף" בדוברות כבאות והצלה. עוד הבהירו כי לא מדובר בפעם הראשונה שהתרחשה תקלה שגרמה לשריפה ובעשור האחרון כבר התרחשו שתיים או שלוש שריפות בשל סיבות שונות. 

בנשר דבקים בגרסה שלהם "ככל הנראה מדובר ברסיס יירוט שפגע נקודתית במסוע שבמחצבה וגרם לפגיעה במערכת השינוע למפעל", אמרו. עוד הוסיפו כי "הנושא עדיין בבדיקה, ויודגש כי אין כל נפגעים בגוף. כמו כן, לא צפויה פגיעה משמעותית בעבודת המפעל הסדירה בימים הקרובים".

יש לציין כי הסיבה לשריפה תשפיע בעיקר על אופן הפיצוי ומי ישלם אותו, אם זה יגיע מקופת המדינה, או יתנהל מול חברת הביטוח של המפעל ואם במימון עצמי. 

התושבים, שזיהו את העשן, העלו חשש עמוק משריפת חומרים שיגרמו לזיהום נוסף, ומפגיעות אפשריות בעתיד. "התעוררתי בבוקר בבהלה מהאזעקות", סיפר ל"שקוף" תושב האזור. אולם מהר מאוד הבין שעלולות להיות השלכות נוספות לטילים הקשורות בזיהום. "חששנו שזה חומר גלם שנשרף", אמר בשיחה עמו. "אבן הגיר מכילה חומרים שבטמפרטורות מסוימות עלולים להזיק לבריאות", הסביר. "מישהו בדק איזה חומרים השתחררו מהשריפה?".

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי לצד צוותי הכיבוי נשלח לשטח כונן מחוז מרכז "לשם גיבוש תמונת המצב וביצוע ניטורי חלקיקים ביישובים שבאזור". לשיטתם, הערכים שנמדדו היו נמוכים. יחד עם זאת, הבהירו כי "לא ניתן היה לדעת מה היה בחומר הספציפי על המסוע ואין נתונים על כמות הנתונים במסוע". עוד ציינו כי יש לקחת בחשבון שבשעת שריפה "נפלטת כמות גדולה של חומרים בהרכבים שונים, כמו בכל שריפת פסולת ומה שנשרף בעיקר הוא החומרים של המסוע עצמו". במשרד הוסיפו כי "כמקובל באירועים מסוג זה וכפי שקובע היתר הפליטה, המפעל יגיש תחקיר לסיבות לשריפה במסוע – כולל בדיקה אם קיים קשר בין השריפה לבין היירוט שהתרחש והמשרד יבדוק את נסיבות המקרה". 

השריפה במפעל נשר (צילום: כבאות והצלה)
השריפה במפעל נשר (צילום: כבאות והצלה)

במפעל הבהירו כי לא נשרפה אבן גיר ולא מדובר היה בחומר דליק. ולטענתם, הם עדיין לא מכירים את גרסת כבאות והצלה ודבקים בהודעה הראשונה.

בקרב התושבים, עדיין שורר חשש גדול. "בעבר ביקרתי במפעל במסגרת סיור מאורגן", אמר תושב האזור. "ניסיתי לברר כיצד נערכים לתרחיש של פגיעה ביטחונית. ענו לי שאין הערכות מיוחדת, אלא הם סוגרים את הכבשן וזהו. עכשיו אנחנו מבינים שיש עוד השלכות, שגם המחצבה עלולה להפגע, בין אם מדובר בטילים או סתם תקלה". 

מפעל "נשר", הוא מפעל המלט היחיד בישראל. המשרד להגנת הסביבה קבע כי הוא בין שלוש התעשיות המזהמות בארץ מתוך 568 מתקנים שמדווחים על פליטות. עלויות הזיהום וגזי החממה של נשר מוערכים ב-1.2 מילארד שקל בשנה. עלות המחצבה שבה פרצה השריפה נאמדת בכ-16 מיליון שקל בשנה ותחנת כוח שלצד המתקנים נאמדת בסכום דומה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,845 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!