ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעירה חריגה בלפיד של אסדת לוויתן: "מחזה מבהיל בתקופת מלחמה"

תושבי חוף הכרמל נתקלו בשבוע שעבר במחזה חריג של להבת אש ענקית שיוצאת מהאסדה לקידוחי גז הממוקמת לחופי המועצה האזורית • במשרד להגנת הסביבה קיבלו את הדיווח והודו כי אכן התרחשה תקלה באותה העת • בארגוני הסביבה הביעו דאגה מפעילות האסדה שנקנסה לא פעם בעקבות הפרות סביבתיות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלפיד הבוער באסדת לוויתן (צילום: עמותת שומרי הבית)

בשעת לילה מאוחרת, ביום חמישי בשבוע שעבר, תושבי חוף הכרמל הבחינו בבעירה ענקית שעולה מכיוון הים, מאסדת הגז לוויתן. "חזרתי הביתה בשעת לילה מאוחרת מכיוון יוקנעם, ממזרח", מספר ליאור, תושב חוף הכרמל. "כשהתקרבתי, ראיתי מעין זוהר – כל ההר זהר, חשבתי שיש שריפה גדולה מעבר להר. רק כשהגעתי לכיוון צומת פורדיס ראיתי את הלפיד בוער כמו עמוד ענק של אש".

לדבריו, מדובר באירוע חריג שלא ראה כמותו עוד. "זה היה מראה לא ברור. זה לא משהו שאנחנו רואים בדרך כלל פה, ראיתי את הלפיד בוער בעבר, אבל לא ככה, להבה מאוד מאוד בוהקת וגבוהה – משהו ענק". 

קבלו את הכתבות ראשונים בוואטסאפ

בקבוצות המקומיות בחוף הכרמל תושבים הביעו חשש, לצד ספק סביב דיווחי אמינות החברה: "משהו עולה באש באסדה", כתב תושב האזור בבהלה. "אני מנסה לצלם" ענה לו אחר. "הם בטוח יגידו שזה תקין ונועד לעודפי גז או משהו כזה". 

במשרד להגנת הסביבה קיבלו את הדיווח והודו כי אכן התרחשה תקלה באותה העת, אולם התעקשו כי הבערה שחררה גזי חממה שאינם פוגעים באופן ישיר בבריאות האדם. יחד עם זאת, בתחנת הניטור שבקיבוץ מעין צבי נרשמה עליה בריכוזי תחמוצות החנקן לאחר סיום האירוע. במשרד מבהירים כי לא ניתן לומר באופן חד משמעי שהמקור הוא מהאסדה, מאחר שבאותה העת האסדה כבר החלה בתהליך חזרה לשגרה.

בנוסף במשרד הבהירו כי בכוונתם לבחון אם החברה המפעילה את האסדה, שברון, עמדה בתנאי ההיתר השונים, וכן בכוונתם לבדוק את הגורמים להפעלת הלפיד ואת אופן תפעולו.  

היסטוריה של הפרות סביבתיות

בארגוני הסביבה מזהירים כי דווקא יש מקום לדאגה: "אין יעילות מוחלטת לשריפה בלפיד ולכן גזים רעילים חומקים וגם מגיעים אל החוף", הזהיר יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר. "מדובר על אותו לפיד שהמשרד להגנת הסביבה מסר לנו בשעתו שלא יידלק אלא במקרי חירום, אך דלק כבר מאות פעמים מאז החלה האסדה לפעול".

לדבריו, זהו מקרה שלישי של בעירת לילה בעוצמות כאלה, מאז החלה האסדה לפעול לפני כמעט חמש שנים. "בהחלט לא מחזה שגרתי ואף מבהיל, ודאי בתקופת מלחמה". עוד הוסיף כי "גם אם הריכוזים אינם גבוהים בתחנות הניטור, כל הפעלת לפיד מחד מונעת אסון סביבתי ומאידך היא מפגע סביבתי בפני עצמו".

לאסדה, שמוחזקת בבעלות משותפת, יש היסטוריה של הפרות סביבתיות. כך למשל, בחודש דצמבר בשנה שעברה המשרד להגנת הסביבה הטיל קנס בגובה 2.8 מיליון שקלים על שברוֹן מדיטרניאן לימיטד, מבעלי האסדה, שאף מפעילה אותה, על הפרת חוק מניעת זיהום הים. זו אינה ההפרה הראשונה של החברה, מאז האסדה החלה לפעול, היא נקנסה בסכום כולל של כתשעה מיליוני שקלים על הפרות שונות, בהן הזרמת שפכים והפרת תקנות אוויר נקי. 

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה:

"ב-29 באוגוסט, בהתאם להנחיות המשרד, התקבל דיווח מחברת שברון על הפעלת לפיד לא מתוכננת באסדת לוויתן. על פי הדיווח הראשוני שהחברה הגישה, הלפיד הופעל בעקבות תקלה שגרמה להשבתת חירום של פעילות ההפקה באסדה. כדי לפנות את גזי התהליך ממערכות ההפקה במצב זה, מפונים הגזים באופן אוטומטי ללפיד ומטופלים על ידו באמצעות שריפה שתוצריה הם פחמן דו חמצני ומים. ללא שריפת הגזים, מזהמים אלה היו נפלטים ישירות לסביבה.

"בהיתר הפליטה של אסדת לוויתן נקבעו תנאים מיוחדים הנוגעים למקרים שבהם מותרת הפעלת הלפיד, וכן לעניין תפעולו, אופן הבקרה והדיווח, אשר אלה מפוקחים באופן שוטף על ידי מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

"באופן שגרתי אין הזרמת גזים ללפידים והם לא מופעלים. הלפידים נמצאים בכל עת במצב מוכן להפעלה כולל להבת פיילוט (להבה נמוכה) כחלק ממוכנות הלפיד להפעלה במצבים בלתי שגרתיים. כאשר יש מצב שאינו שגרתי כגון תקלה, תקרית, אירוע או תחזוקה בדומה למקרה זה, גזי התהליך מנותבים לפליטה דרך הלפיד בצורה מבוקרת לטיפול באמצעות שריפה.

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית עוקבת באופן רציף אחר אירועים באסדה בכלל ואירועי הפעלת לפיד בפרט, וכן בוחנת כי הם מופעלים רק במקרים המותרים.

"גם במקרה זה עם קבלת תחקיר האירוע המלא כנדרש, תיבחן היחידה הימית את הגורמים להפעלת הלפיד וכן את אופן תפעולו והעמידה בתנאי ההיתרים השונים.

"לעניין תחנות הניטור, יודגש כי לא נרשמו בתחנות הניטור הרלוונטיות חריגות. ריכוזי תחמוצות חנקן שנרשמו בתחנת מעין צבי נרשמו לאחר סיום האירוע, ועל כן לא ניתן לקשור בין ריכוזים אלו לתקלה באסדה באופן ודאי. כמו כן, אין מדובר בריכוזים גבוהים".

התגובה של שברון מדיטרניאן לימיטד:

ב- 29.8.24  בשעה 22:50 בקירוב, הופעל לפיד באסדת לוויתן בשל אירוע תפעולי. כתוצאה מכך נראתה להבה מהחוף. כל הגורמים הרגולטוריים הרלבנטיים עודכנו. הפעלת הלפיד אינה גורמת לסכנה סביבתית או בריאותית לתושבים. הלפיד הוא מתקן בטיחותי המסייע להפעלה בטוחה של האסדה ולשמירה על הציוד והמתקנים שלנו. נתוני איכות אוויר בזמן אמת ניתן לראות כאן 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. "הופעל לפיד באסדת לוויתן בשל אירוע תפעולי."
    אירוע תפעולי : שם קוד לתקלה חמורה מאוד עד כדי סיכון האסדה המאלצת את האסדה לרוקן את הגז מהמערכות שלה. זאת הסיבה ללהבה הגדולה.

  2. זאת טעות לכתוב : "מהאסדה לקידוחי גז ".
    זאת אינה אסדה לקידוחים אלא אסדה לטיפול וניקוי הגז הגולמי מכל החומרים המזהמים הנלווים בשאיבתו מהבאר הנמצאת בלב ים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,837 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!