ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנהל לשכת רה"מ לשעבר מאשר: נתניהו ניהל יומן כפול

השימוש בשני יומנים אִפשר לנתניהו להסתיר פגישות עם טייקונים מקורבים, בהם שניים שניהלו איתו מערכות יחסים פליליות: שאול אלוביץ' וארנון מילצ'ן • מנהל לשכתו לשעבר, אייל חיימובסקי, אמר לחוקרי להב 433 שהפגישות בבלפור לא היו בסמכותו • עדותו מאשרת חשיפה של "העין השביעית" מ-2022

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: חיים גולברג, פלאש 90)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניהל יומן כפול באופן שאִפשר לו להסתיר פגישות רגישות שהתקיימו במעון הרשמי בבלפור – כך עולה מעדותו במשטרה של אייל חיימובסקי, שכיהן כמנהל לשכת ראש הממשלה. חיימובסקי, שהעיד השנה במשפט המו"לים, חשף את קיומם של שני היומנים בעדות שמסר במסגרת חקירת תיקי נתניהו. עדותו, שהוגשה לבית-המשפט רק השבוע, מאשרת חשיפה של "העין השביעית" מ-2022 שלפיה נתניהו ניהל לפחות שני יומני פגישות.

חיימובסקי, כיום מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, כיהן כמנהל לשכת ראש הממשלה מ-2012 ועד סוף 2014. במסגרת תפקידו היה אחראי על לוח הזמנים השוטף של נתניהו וניהל את יומן הפגישות הרשמי שלו. בנובמבר 2018 זומן למטה להב 433 בלוד כדי למסור עדות בנוגע ל"תיק 4000", פרשת השוחד של נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', הבעלים לשעבר של קבוצת בזק ואתר החדשות "וואלה".

שאול אלוביץ' בעדות במשפט. פגישות עמו הוסתרו על ידי ניהול יומן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אתה זוכר פגישה של נתניהו עם שאול אלוביץ' בבית ראש הממשלה בשנת 2014?", שאל אחד החוקרים. חיימובסקי השיב בשלילה, והסביר כי ביומן שהוא ניהל לא נרשמו פגישות שהתקיימו במעון הרשמי, שלא היו בתחום סמכותו.

"פגישות בבית [במעון הרשמי] לא רואים ביומן שניהלתי, אלא ביומן מיוחד לבית שמנוהל על-ידי הבנות שסיפרתי לכם קודם. היומן הזה לא היה באחריותי ולא ראיתי אותו", אמר חיימובסקי לחוקרים. ה"בנות" שעליהן דיבר הן שתי עובדות שהועסקו על-ידי המדינה כעוזרות של שרה נתניהו, דקלה שמש ומיכל שרביט. לדברי חיימובסקי, שתיהן ניהלו בתקופתו את "הלו"ז של הבית" וגם עסקו בפגישות שקיים שם ראש הממשלה. שתיהן פרשו מאז מהתפקיד (שרביט הורחקה משירות המדינה על רקע מעורבותה בפרשת המעונות), ובהמשך מסרו עדות במסגרת חקירותיו הפליליות של נתניהו.

שרביט ושמש אישרו בעדויותיהן שניהלו את לוח הזמנים של שרה נתניהו. שמש הוסיפה שבמסגרת התפקיד ביקשה ממנה שרה נתניהו לפנות ללשכת ראש הממשלה כדי לקבל את הלו"ז הרשמי של בעלה.

ניתוח שערך כתב "העין השביעית" אורן פרסיקו כבר ב-2022 המחיש כיצד השימוש בשני יומנים או יותר אִפשר לנתניהו להסתיר מהציבור פגישות שקיים עם בעלי הון שהמטירו עליו טובות הנאה, וכך לעקוף את החובה המוטלת עליו לפי חוק חופש המידע. הבדיקה התבססה על השוואה בין יומן שמסר משרד נתניהו במסגרת עתירת חופש מידע לבין יומן שנמסר לחוקרי המשטרה מתוקף צו בית-משפט במסגרת ההליכים הפליליים שנפתחו נגדו.

השימוש בשני יומנים או יותר אִפשר לנתניהו להסתיר מהציבור ומדרישות לפי חוק חופש המידע, פגישות שקיים עם בעלי הון שהמטירו עליו טובות הנאה.

היומן שנמסר לעותרים – עמותת "הצלחה", עיתון "הארץ" והעיתונאית רויטל חובל – היה דל בפרטים באופן יחסי, וכלל השחרות שבוצעו על-ידי אנשיו של נתניהו. היומן שנמסר לחוקרים היה מפורט יותר וכלל תוספות ששורבטו בכתב יד.

מההשוואה בין שני היומנים עולה שנתניהו הסתיר פגישה שקיים בינואר 2015 עם ספנסר פרטריץ', איש עסקים, חבר אישי ו"שותף" של ראש הממשלה בבעלות על בית ילדותו בירושלים. פרטריץ' גם העניק לנתניהו 2 מיליון שקל כהלוואה למימון ההגנה המשפטית שלו, לצד חליפות, סיגרים וזכות להשתמש במטוסו הפרטי.

בפגישה אחרת, שהתקיימה למחרת, השתתפו שלדון ומרים אדלסון, שהקימו למען נתניהו את החינמון "ישראל היום". לפי הערכות, האדלסונים הזרימו ל"ישראל היום" למעלה ממיליארד שקל בשנים שבהם שימש כשופר של נתניהו. גם הפגישה הזאת לא מופיעה ביומן ה"רשמי" שנמסר בעקבות עתירת חופש המידע – אבל כן מוזכרת, בכתב יד, ביומן שקיבלו החוקרים.

בדפי היומן שמתעדים את פגישותיו של נתניהו מחודש יולי 2015 מופיעה פגישה עם המיליארדר ארנון מילצ'ן באחוזתו במושב בית-ינאי. מילצ'ן הוא אחד המחוללים הראשיים של "תיק 1000", פרשת טובות ההנאה של שרה ובנימין נתניהו, שקיבלו ממנו שמפניה, סיגרים, תכשיטים ובגדים בשווי מאות אלפי שקלים. גם הפגישה עם מילצ'ן לא מופיעה ביומן ה"רשמי" של נתניהו, וכן מופיעה בזה שנאלץ למסור למשטרה. שלושה ימים לאחר מכן מוזכרת עוד פגישה של נתניהו שהוסתרה באותה דרך, עם שאול אלוביץ'.

חוק חופש המידע אמנם מחייב את ראש הממשלה לחשוף לציבור את יומניו, אך נתניהו ואנשיו נמנעים מכך באופן קבוע ובניגוד לחוק, ומאלצים את הפונים לעתור לבית-המשפט. יומני הפגישות שנחשפו נמסרו בשיהוי ארוך, ורק לאחר שהשופטים הורו לנתניהו לחשוף את המידע. עיון במסמכים שנמסרו והשוואתם לחומרי החקירה ולדיווחים עיתונאיים מעלה שחלק ניכר מהמידע צונזר או מעולם לא נרשם ביומן ה"רשמי". זהותם של האישים שהפגישות עמם הוסתרו ממחישה מדוע.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

4 תגובות

  1. ברור וידוע לכל ראש הממשלה של ישראל שקרן רמאי נוכל מושחת ושם פס על כולם מקווה שיום יבוא ויתן את הדין שישפטו אותו כמו כל אזרח רגיל אבל ויש אבל אף אחד לא עוצר אותו והוא ממשיך לחלוב את הכסף של האזרחים ושיהייה לו לתרופות

  2. מה עוד הציבור בישראל צריך לקרוא כדי להבין שרוה"מ המכהן הוא שקרן, נוכל ומושחת,נמאס לנו מהאיש שמוביל את המדינה לתהום….

  3. הגיוני יותר לנהל יומן אחד ובו כתובות כל הפגישות בבמשרד ובבית, כדי לנהל את לוח הזמנים בצורה יעילה.
    אבל כנראה שלא ההיגיון שלט שם אלא שיקולים אחרים.

    1. בדיוק הפוך.
      אם אתה מנהל יומן אחד לשני אתרים תגרום לכך שאנשים יבואו למקום לא נכון. כל מה שצריך לעשות בשני יומנים הוא לכתוב באחד "נסע הביתה" ובשני "נסע למשרד" ואת הפגישות מחוץ לשני המקומות לתעד באחד מהם שיחשב היומן הראשי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!