ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הזלזול נמשך: במשרד הבריאות לא יודעים מתי יפורסם דוח השר על העישון

כמדי שנה וכמחויב בחוק, נדרש שר הבריאות לפרסם דוח על נתוני העישון בישראל ועל המאבק בתופעה. אלא שגם השנה, כמיטב המסורת, המשרד מאחר בפרסום הנתונים, הפעם "בעקבות המלחמה". בכך ממשיכה שחיקת מעמדו של אחד מכלי המאבק החשובים נגד עישון בישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

New and old cigarette packs are displayed at a convenience store in Tzfat, Northern Israel, December 20, 2019. Photo by David Cohen/Flash90 *** Local Caption *** עישון מעשן סיגריה חנות אילוסטרציה מכירה קופסאות סיגריות חדשות

בצל המלחמה, חמקה מתחת לרדאר העובדה שגם השנה לא הוגש דוח שר הבריאות על עישון, שהגשתו מחויבת על פי חוק מדי שנה עד סוף חודש מרץ. במשך שנים נהוג היה להגיש לכנסת לקראת 31 במאי, יום ללא עישון הבינלאומי. 

לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתים מדי שנה כ-8,000 גברים ונשים כתוצאה מעישון, כשעשרה אחוזים מהם מתים כתוצאה מעישון פסיבי, כלומר גברים ונשים שאינם מעשנים אולם חיים לצד מעשנים ונחשפים באופן ממושך לעשן סיגריות. מדובר בגורם התמותה מספר אחת הנגרם באמצעות מוצר בודד – סיגריות. 

מסיבה זו קיימת חשיבות רבה לפרסום נתונים סטטיסטיים על מצב העישון בישראל ועל המגמות המרכזיות בצריכת מוצרי עישון. החל משנת 2000, משרד הבריאות מחויב על פי חוק לפרסם את הדוח על השנה שחלה עד 31 במרץ. אלא שלמרות קיומו של החוק, מעולם לא פורסם דוח במועדו. בין השנים 2012-2020 פרסם משרד הבריאות את הדוח בחודש מאי, במקביל לציון יום ללא עישון הבינלאומי. 

אולם החל משנת 2021 החל משרד הבריאות להתעכב יותר מהרגיל עם פרסום הדוחות. בשנת 2021 הדוח פורסם בנובמבר, בשנת 2022 לא פורסם דוח ופרסומו נדחה לפברואר 2023, ובספטמבר 2023 פורסם הדוח על שנת 2022 שאמור היה להתפרסם חצי שנה לפני כן.  

גם השנה ממשיך משרד הבריאות שלא לפרסם את דוח השר בזמן, ולעת עתה לא נקבע אפילו זמן משוער לפרסומו, "בעקבות המלחמה חל עיכוב בקבלת הנתונים מגורמים שונים המצוינים בדוח", השיבו לשקוף מדוברות משרד הבריאות, "משרד הבריאות פועל על מנת לסיים את קבלת ועיבוד הנתונים, לצורך הגשת הדוח אל שר הבריאות".

בכך ממשיכה שחיקת מעמדו של אחד מכלי המאבק החשובים נגד עישון בישראל, המצוי בידי משרד הבריאות. בעבר דוח שר הבריאות תרם רבות לארגוני המאבק בחברות הטבק, בכך שסיפק נתונים מהימנים וקבועים, שלאורם ניתן היה לקדם מטרות שונות של המאבק. שחיקת הכלי החשוב מעידה על הזלזול המתמשך, ואף מעמיק, של ראשי משרד הבריאות בצורך להשקיע במאבק בעישון, גורם התמותה מספר אחד בישראל. 

המשרד תולה את האיחורים בכך שבשנים האמורות עסקו במשרד הבריאות במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, והשנה הנוכחית היא שנת מלחמה, אולם העובדה שנושאים שונים מהווים גורם לדחיית פרסומי הדוח היא העדות המוחצת לחוסר ההשקעה המתמדת של המשרד בתחום, ולזלזול של ראשיו. 

משרד הבריאות הונה שנים את הכנסת והציבור

"תופעת העישון בישראל רחבה, ושיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20%", נטען בדברי הפתיחה של מ"מ שר הבריאות, יואב בן צור, בדוח השר על עישון בשנת 2021. "אחוז המעשנים בישראל עומד כבר מספר שנים על כ-20%", נטען בדברי הפתיחה של שר הבריאות, משה ארבל, בדוח השר על עישון בשנת 2022. 

מדובר במצג שווא והטעיית הציבור. האצבע המאשימה מופנית בכך לדרגים המקצועיים במשרד הבריאות, המזינים את הנתונים המשובצים בדברי הפתיחה של שר הבריאות בדוח.

האמת היא שהסקר האחרון של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם), הקובע את שיעור המעשנים בישראל, נערך מדצמבר 2018 ועד מרץ 2020, וממצאיו כלולים בדוח השר על המצב בשנת 2020. מאז, במשך שנים, ממשיכים דוחות השר להתייחס לאותו נתון משנת 2020, כאילו היה נתון עדכני המעיד על דריכה במקום של כמות המעשנים בישראל, בעוד שבפועל במשרד הבריאות לא יודעים כלל אם חלה עלייה או ירידה במספר המעשנים כיוון שלא התקיים סקר שממנו ניתן להבין מה היה אחוז המעשים בשנים 2021, 2022, ולמעשה גם ברוב שנת 2020 כיוון שהסקר באותה שנה הסתיים בחודש מרץ.  

בדוח שפורסם בספטמבר בשנה שעברה מצוין כי "בימים אלו נערך סקר ידע, עמדות והתנהגויות בריאות בישראל 2023" (KAP-23), על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם). הנתונים המלאים צפויים להתפרסם בדוח השר 2023", אך עד כה לא פורסם השנה דוח השר ובמשרד הבריאות לא השיבו לשאלתנו אם הדוח השנה יכלול את נתוני הסקר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!