ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכיר בבזן נקנס בתשלומים: הסמנכ"ל יריב גרץ ישלם 100 אלף שקל על זיהום אוויר

בית המשפט הרשיע במסגרת הסדר טיעון את המנהל הבכיר בקבוצת בתי הזיקוק, בעבירות של זיהום אוויר, וחייב אותו לשלם קנס שייפרס לתקופה ממושכת. בנוסף, בתי הזיקוק, מפעל כרמל אולפינים וגדיב שחרגו מהיתר הפליטה עליו התחייבו וישלמו כ-3.5 מיליון שקלים. לפי דוחות בזן, הרווח הנקי של הקבוצה עמד בשנה שעברה על 408 מיליון דולר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יניב גרץ, מנהל יחידת הדלקים וארומטים בבזן

כמעט שבע שנים חלפו מאז שהמשרד להגנת הסביבה מצא חריגות בפליטת מזהמים לאוויר בבית הזיקוק שבחיפה, ועד שבית המשפט הגיע לישורת האחרונה. השבוע, בית משפט השלום בחיפה הרשיע במסגרת הסדר טיעון, את בזן וכן בכיר בחברה, יריב גרץ, בעבירות של זיהום אוויר. מהסדר הטיעון נמחק שמו של בכיר נוסף בחברה, עודי יעקב. בית הזיקוק ישלם כשני מיליון שקלים, ואילו גרץ ישלם 100 אלף שקל באופן אישי או ירצה עשרה חודשי מאסר. אם בשלוש השנים הקרובות בתי הזיקוק וגרץ יעברו את אותן העבירות,הם יקנסו בסכומים דומים.  

הסדר הטיעון כולל הסכמות בשלושה כתבי אישום שונים, כך למשל בית המשפט הרשיע את חברת הבת של בזן, גדיב תעשיות פטרוכימיה, בזיהום מי ים והפרת היתר הרעלים, וקנס אותה בחצי מיליון שקל שיעברו לטובת הקרן למניעת זיהום ים. גם חברת כאו"ל (כרמל אולפינים) שבבעלות בזן, נקנסה על הפעלת הלפיד באופן לא תקין ובניגוד להיתר הפליטה. החברה תשלם כמיליון שקל קנס. החברות התחייבו שלא לעבור את אותן העברות בשלוש השנים הקרובות, אחרת ישלמו סכומים נוספים. 

רק בשבוע שעבר המשרד להגנת הסביבה קנס את כרמל אולפינים ב-18 מיליון שקל לאחר שבחברה התמהמהו בהתקנת אמצעים להפחתת זיהום, ועשו זאת לבסוף באיחור ניכר. למרות שמדובר בפעולה שטעונה קבלת החלטות, במשרד להגנת הסביבה לא ציינו את שמות הבכירים. בחברה, הודיעו כי בכוונתם לעתור לבית המשפט על הקנס ואף טענו כי משבר הקורונה גרם לעיכוב וזאת למרות שהדרישה להתקנת האמצעים התרחשה שנים ארוכות לפניו. 

מתחם בזן במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש 90)

עיקר האירועים בגינם נקנסו בזן וגרץ התרחשו בשנים 2017 ועד 2019 אז במשרד להגנת הסביבה מדדו חריגות בערכי הפליטה מארובות המפעל. המשמעות היא שהמפעל פלט זיהום מעבר לכמות שמותרת לו "תוך גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר", ציינו במשרד. 

במסגרת הסדר הטיעון, שמו של בכיר נוסף בחברה, עודי יעקב, נמחק מההסכם וכן עונשו של גרץ הומתק מעט ונפרס לתשלומים לבקשתו של עו"ד אריה נייגר שמייצג את כרמל אולפינים, בתי הזיקוק וגדיב. בית המשפט קיבל את ההצעה, ובמקום לשלם את כל הסכום, גרץ ישלם מדי חודש 5,000 שקל על פני עשרים תשלומים שווים וללא ריבית החל בקיץ הקרוב. יש לציין כי עלות ההעסקה של גרץ לשנת 2023 הסתכמה ב-2.2 מיליון שקל לשנה, שכוללים משכורת חודשית, בונוסים והטבות שונות. 

כתב האישום נגד גרץ, יעקב וקבוצת בזן כולה הוגש כמעט לפני כשנתיים. הם הואשמו בגרימת זיהום אוויר ולא פחות מ-15 הפרות של היתר הפליטה. בתקופה שבהן נמצאו החריגות 2017 ועד 2019 גרץ עבד כסמנכ"ל בבתי הזיקוק ומנהל היחידה העסקית דלקים, ויעקב שימש כמנהל התפעול של בזן ומנהל ביחידה העסקית דלקים. בבזן הכחישו את הטענות בשעתו ואף והאשימו את השומר: המשרד להגנת הסביבה "מנהל מסע ציד נגד כלל התעשייה ובזן בפרט" מסרו אז בתגובה.

מכתב האישום עולה כי בזן זיהמה את האוויר, הפרה את היתר הפליטה ואף לא ביצעה דיגומים כנדרש: "הפרות אלה הביאו לגידול משמעותי בפליטות לאוויר של חומרים מסרטנים וחומרים רעילים נוספים בצורה שמהווה זיהום אוויר חזק ובלתי סביר", נכתב בכתב האישום שהגישו עו"ד דן טוניק ורינת יאיר-אלון מפרקליטות המדינה.

"להביא לאפס תקלות זה כמעט בלתי אפשרי". עו"ד אריה נייגר (צילום: שיר טורם)

לפי כתב האישום, בין החומרים שנפלטו ממפעלי בזן, מעבר לתקן המותר, מזהמים רבים ובהם תחמוצות חנקן וגופרית, פחמן חד חמצני, חלקיקים נשימים וחומרים מסרטנים כגון דיאוקסינים. פליטת החומרים המסוכנים חרגה בכ-3,000% מהתקן המאושר בהיתר הפליטה של בזן. יש לציין כי במסגרת הסדר הטיעון חלק מהאישומים הופחתו ושונו, שמו של יעקב נמחק והצטרף עוד תיק של בזן עם עבירות דומות של חריגות בארובה ב-2018-2019 והפרות נוספות של היתר הפליטה וזיהום אויר.

במסגרת הדיון, נייגר התייחס לזיהום וטען כי "להביא לאפס תקלות זה כמעט בלתי אפשרי". עוד ציין כי לשיטתו, אירועי הזיהום שהתרחשו במפעל לא חצו את גבולות הגדר ונשארו בגבולות המפעל. "כאשר הדיוטות מהציבור קורא את הדבר וחושב שהם גרמו לזיהום אוויר", הסביר, "מכאן לא נובע שנגרם זיהום אוויר בפועל שחרג מגבולות המפעל". עוד הוסיף כי "גם לא נטען דבר וחצי דבר על זיהום אוויר מחוץ למפעל". לדבריו, החריגות בארבות בתוך המפעל הן "עניין חמור אבל לקחנו עליו אחריות".

הסכום הכולל שבקבוצת בזן תשלם על ההפרות הוא כ-3.5 מיליון שקל. יש לציין כי בשנים שבהן התרחשו העברות, קבוצת בתי הזיקוק היתה עוד בבעלות עידן עופר, אולם לפני כשנתיים הוא מכר את יתרת מניותיו בחברה. 

ועד כמה בעצם הקנס הזה יכול להטריד את הקבוצה? לפי דוחות החברה, בשנת 2023 הרווח הנקי של הקבוצה כולה עמד על 408 מיליון דולר בשנה בודדת אחת. כדי לסבר את האוזן, בדקנו את גובה הקנסות והעיצומים שקיבלה החברה על כל זרועותיה מאז 2017 ועד לשנת 2023. בשש השנים האחרונות בתי הזיקוק קיבלו קנסות גם מבתי המשפט וגם מהמשרד להגנת הסביבה, כולם אינם מגיעים לעשרה מיליון שקלים (9,759,840 שקל.)

איגוד ערים חיפה

"אנו מצרים על כך שנחוצה היתה התערבות בית המשפט כדי שבז"ן תעשה את המינימום של עמידה בהוראות החוק, אותן המשיכה להפר גם לאחר התקופה שבין 2017 ל-2019, בה עוסק כתב האישום. האיגוד לקח חלק בפעולות הפיקוח על המפעלים ועמידתם בהיתרים, המשמשות כמצע העובדתי לפעולות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. נמשיך לפעול ללא לאות למען בריאותם וביטחונם של תושבי מפרץ חיפה ולמען קידום החלטת הממשלה 1231 להוצאתן ממפרץ חיפה של התעשיות המזהמות".

תגובת בתי הזיקוק 

"בזן השקיעה למעלה מ-2.2 מיליארד שקל מאז 2007 בתחום איכות הסביבה – השקעה אשר הביאה להפחתה מוכחת של עשרות אחוזים בפליטות לאוויר.  הסדר הטיעון יאפשר לבזן ומנהליה להמשיך ולפתח את התעשיה הפטרוכימית בישראל, ולהמשיך לדאוג לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. העונשים לחבורת הנהנתנים הזו הם דוחים, לא הגיוניים ומביישים את ההיגיון, את המענישים, ובעיקר את הסובלים מהזיהום. אם היו משיתים את העונשים הכספיים עליהם באותה הרמה של הנפגעים -אישפוזים,עלויות טיפולים, היעדרויות מהעבודה,מחלות ,מחלות קשות, צריבות בעינים,קושי לנשום ועוד ועוד ועוד ועוד הרבה 'ועודים' כאלה, היו מתחילים להבריא את המצב ולהקטין עד מאד את הנזקים. השופטים קשורים לעניין? או שסתם מטומטמי הדור ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!