ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצמח שצמח מתוך החורבן: התגלית במדבר הביאה אותי לדמעות

כשראיתי את שיח ההגה המצויה במצבו הקשה ביותר - אחרי ש"כוסח" בידי דורבן - מצליח בכל זאת לשגשג, נדלקה בי תפילה שגם לנו זה יקרה • האם נצליח כחברה לעלות יחד מהמקום הנמוך ביותר? • טור אישי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הגה מצויה שנאכלה בידי דורבן - והצליחה לשגשג (צילום: עומרי שקותאי)

בתוך המציאות הקשה בארץ, כולנו צריכים רגעים של הפוגה, מעט שפיות, אולי אפילו תקווה – גם אם זה רק לרגע. לא אחת, רגעים כאלו מתאפשרים בטבע הישראלי, רק צריך לצאת החוצה ולהתבונן. בעקבות והסימנים שמשאירות חיות הבר בסביבה הטבעית אפשר לפעמים למצוא סיפורים מרגשים עד דמעות, כמו זה של הדורבן וההגה המצויה.

באחד מסיבובי הגששות שלי במדבר של הערבה, פגשתי את צמח ההגה, שאיכשהו הצליח להתקיים במדבר למרות החום הכבד, מיעוט המים והאדמה המלוחה. ואחרי כל האתגרים הללו הגיע גם דורבן ש"כיסח" לו את הצורה. רגע, מה? מה זאת אומרת כיסח? כל הסימנים הראו שהדורבן חתך את הצמח בשיניו החדות, לפעמים כל הגבעולים והעלים יורדים, והדורבן בשלו – ממשיך, חופר ואוכל גם את השורשים, אותם הוא אוהב מכול.

על פניו – טרגדיה! אבל דווקא מתוך המקום הכי קשה והכי נמוך שהצמח נמצא בו (תרתי משמע) יש להגה את התנאים הטובים ביותר לצמיחה ולבלוב. איך? כשהדורבן חופר ואוכל מהשורשים נוצר באדמה בור, שמצל מפני קרני השמש החזקות על כל נביטה חדשה שתצא לעולם. וזה לא הכול – כשיורד גשם, הבור מנקז את המים מהסביבה ישר לצמח ובכך מכפיל בהרבה את המים הזמינים לו.

מי שמסתובב בשטחים המלוחים של הערבה, רואה שצמחי ההגה הבריאים והיפים ביותר הם אלו שבעבר נאכלו על ידי הדורבן. 

אני רואה את זה, ולרגע נדלקת בי תקווה, אולי כבר תפילה (תקווה הפכה למילה יומרנית מדי) שגם לנו זה יקרה. שאנחנו כחברה נצא מהמשבר בו אנו נמצאים, וננצל את המצב הקשה כדי לצמוח וללבלב, ביחד, באמצע המדבר.

עומרי שקותאי הוא איש חינוך ושטח העוסק בגששות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

4 תגובות

  1. הדרבן במקרה זה, הוא חלק מהמערכת האקולוגית, וההתנהלות שלו במקרה זה, אינה מקרית. לעומת זאת יש בעל חיים במזרח התיכון, שאינו/ה מפנים/ה התנהגות אקולוגית מערכתית וזו העז השחורה. העדות לכך, הוא קו הגבול בין הנגב/ישראל לסיני/מצרים, שניתן לזהות גם בתצלומי לווין, בעקבות חוק רעיית יתר והגבלת העז השחורה בתחומי ישראל…

  2. אלגוריה מרגשת מאד. ומעוררת תקווה.
    לצערי עוד לא הגענו למקום הנמוך ביותר ממנו נצמח.

  3. איזה יופי של כתבה, או מאמר, לא חשוב השם, העיקר מה שכתוב.
    היופי שבתקווה שצומחת מתוך החורבן.
    אני אם שכולה, ולא כתוצאה ממלחמה, אלא ממחלה, והכתבה שלך נטעה בי תקווה, שמשהו יפה יצא מתוך האובדן הפיזי של בני.
    לא יודעת בדיוק מה, אבל זה כבר הפעים בי משהו בנשמה והוציא אותי מהאבל הכבד.
    אז תודה לך.
    אורנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!