ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בזמן שהרשויות גוררות רגליים: מוקד חדש בוואטסאפ יסייע מול שריפות פסולת וריחות מטרידים

עמותת "אזרחים למען אוויר נקי" הקימה מערכת להגשת תלונה על מפגע ריח או פסולת, בצירוף תמונה או סרטון. כל תלונה תועבר לגורם הרלוונטי, באופן שיקל על האזרחים להתמודד עם הסרבול הביורוקרטי. בין המטרות העתידיות: להפיק דוחות סטטיסטיים למקבלי ההחלטות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפת פסולת מזהמת (צילום: אזרחים למען אוויר נקי)

בעוד שהרשויות מספקות מענה מסורבל, יוזמה אזרחית עונה על צורך ציבורי: תושבים שסובלים ממפגעי ריח או פסולת יוכלו כעת להתלונן על המפגע ולהעלות תמונה או סרטון, במוקד חדש שהקימו בעמותת "אזרחים למען אוויר נקי". מדובר ביוזמה חדשה וחינמית שנועדה לרכז את כל התלונות במקום אחד ולהפנות אותן לגורמים הרלוונטים.

כך למשל, אם תושבים ביבנה סובלים ממפגעי ריח של ביוב שמקורו באזור התעשייה באשדוד, התלונה תועבר גם לאיגוד ערים הרלוונטי וגם למשרד להגנת הסביבה. אם מקור המפגע הוא בשטחים, התלונה תועבר גם למנהל האזרחי ואם המתלוננים ידווחו על מחושים שונים בעקבות הריח, כמו כאבי ראש, צריבה בעיניים או כל תלונה אחרת, היא תדווח גם לגורמים הרלוונטיים משרד הבריאות. 

"אחרי כל מיני ניסיונות טכנולוגים, החלטנו לקחת את העניין על עצמנו ולעלות שלב באופן העברת המידע", סיפר מנכ"ל עמותת אזרחים למען אוויר נקי, יניב בלייכר. לדבריו, המוקד יתן מענה לכל סוג המפגעים, בהם ריחות שריפת פסולת, ריחות כימים, קמיני עצים בחורף, שריפות פסולת, ריחות ביוב, ריחות חקלאיים, אשפה, ואפילו אפשרות לציין מפגעים נוספים, כמו למשל אדים מתחנות דלק. 

המוקד פועל באמצעות מענה אוטומטי בוואטסאפ ייעודי, שבו המתלונן מקבל תפריט אפשרויות ולצד סוג המפגע, הואיכול לבחור את עוצמת הריח, מיקום ותסמינים שונים. אם מדובר במפגע פסולת, ניתן להוסיף תמונה או סרטון. בשלב הזה, המידע מועבר בשלמותו לגורמים הרלוונטיים יחד עם נתונים מתחנות מטאורולוגיות שמספקות מידע על כיוון הרוח, טמפרטורה ולחות כדי לנסות ולהבין את מקור הזיהום. 

לנצח את הבירוקרטיה

הרעיון למוקד ייעודי לריח נולד לאחר שהבינו בעמותה שיש לכך צורך ציבורי "כדי לא לטרטר את האזרחים בין המוקדים השונים", הסביר בלייכר. לפי דוח מבקר המדינה, המשרד להגנת הסביבה מתמודד עם יותר מאלף מפגעים סביבתיים מדי שנה, נכון ליוני 2022. דוח נוסף של המבקר שפורסם לפני כחודש מתאר כי בין השנים 2017 ועד 2022 הצטברו מעל 50 אלף תלונות על זיהומי אוויר ומטרדי ריח שמקורן בשריפות פסולת מעבר לקו הירוק. 

עוד בדוח האחרון, עולה כי המשרד להגנת הסביבה "לא שיתף את משרד הבריאות בעשרות אלפי הדיווחים האמורים אף שהם כללו פניות ותלונות של תושבים בישראל על תסמינים פיזיולוגיים, ובהם קשיי נשימה, צריבה בעיניים או במערכת הנשימה, גירוי בעור, בחילות, סחרחורות וכאבי ראש", כתב המבקר בדוח. "שיתוף כזה עשוי לסייע בהערכת קיומה של פגיעה בריאותית בקרב תושבים ישראלים כתוצאה מחשיפה ארוכת שנים למפגעים אלו", בלייכר מסביר שכעת, המידע יועבר למשרד הבריאות אוטומטית וחוסר התקשורת ימנע.

אולם מוקד התלונות של המשרד להגנת הסביבה לא מטפל רק במפגעי ריח, אלא מספק מענה כללי לכל המפגעים הסביבתיים ולצידו פועלים מוקדים נוספים, כמו מוקד רשותי, איגוד ערים, מנהל אזרחי למפגעים מעבר לקו הירוק, וכמובן, מוקדי החירום הרגילים של המדינה. 

"ואז נוצר מצב שאומרים לאדם שמתלונן שהמקור מעבר לקו הירוק ומפנים אותו למנהל האזרחי. או למשל, הוא מתקשר למוקד העירוני, ואומרים לו לפנות למשרד להגנת הסביבה. הבנו שצריך לרכז הכל במקום אחד. לתת כלי נוח ופשוט לדווח ולנו כעמותה לעקוב אחרי המצב ולנתח אותו". 

אחת המטרות, לדבריו, היא להפיק דוחות סטטיסטים להעביר אותם למקבלי ההחלטות. מדובר בדוחות חודשיים בחלוקה למחוזות וישובים שיועברו למקבלי ההחלטות. בלייכר מבהיר שהפרטים האישיים לא יפורסמו בדוחות, אלא רק יועברו בדיווחים עצמם, "בדיוק כשם שאדם מתקשר לדווח ישירות למשרד להגנת הסביבה או איגוד ערים, והוא משתף פרטים אישיים – גם פה הוא נדרש לזה, מעבר לזה, פרטיות מובטחת", הוא מדגיש, "הפרטים נשמרים גם בשרת שלנו, שהוא מאובטח, רשום כחוק ברשות להגנת הפרטיות ופועל בצורה מסודרת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. יוזמה ברוכה המלמדת, שוב, על אוזלת הידיים של השלטונות.
    השאלה המסקרנת היא מתי תהיה שימושית לאזרחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,893 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!