ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

החרם של בן גביר הצליח לרסק את פיקוח הכנסת על הממשלה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה הצביעה נגד צווים שיחייבו את התייצבות נציגי המשרד לביטחון לאומי. בן גביר הצליח למנוע בכך דיונים על רפורמת הנשק ועל הדרך בעט במעט סמכויות הפיקוח של הכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה היום (שני) הצבעה על הטלת צווי הבאה שיחייבו את נציגי המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל להתייצב בפניה, לאחר שנעדרו משני הדיונים הקודמים בנושא רפורמת הנשק בהוראת השר בן גביר. לטענתו נציגיו לא התייצבו משום ״שמתנהלת עתירה לבג״ץ בנושא״. 

״במשך כל התקופה בה עסקנו ברפורמה המשפטית דיברתם באופן נוקב, לעיתים חריף, על עליונותה של הכנסת כמייצגת את הריבון, הלו הוא העם אל מול בג"ץ״, אמר היו״ר ח״כ מיקי לוי (יש עתיד) לחברי הוועדה מהקואליציה. ״אנשים שרוממו את מעמדה של הכנסת לא יכולים למלא פיהם מים כאשר רשות אחרת, הממשלה, דורסת את הכנסת ומרוקנת אותה מכוחה. אף אחד מכם לא יוכל למצוא תירוץ שיצדיק הצבעה נגד צו הבאה לפקידים וקצינים, כדי שהוועדה החשובה הזו תוכל לדון במה שהיא חייבת לדון בו. אני פונה לכל חברי הוועדה, בואו ביחד נוציא מסר למשרדי הממשלה ונושאי התפקידים – כבדו את הכנסת!״.

חברי הקואליציה טענו בדיון כי השר לא שולח את נציגיו בעקבות יחס עוין ולא מקצועי מצד הוועדה. מנגד לוי טען כי הדיונים הקודמים, בהם התגלו ליקויים חמורים באגף רישוי כלי ירייה, לא עסקו במדיניות השר אלא בהליך פרוצדורלי להוצאת רישיון נשק ובליקויים העולים מדוח מבקר המדינה ומפרסומים בתקשורת.

ח״כ יואב סגלוביץ׳ אמר כי היעדרות נציגי המשטרה מטרידה אותו יותר מזו של נציגי המשרד לביטחון לאומי. ״זה שהמשטרה לא הגיעה זה אירוע חמור. השר לא יכול לפקוד על המפכ״ל לא להגיע״. 

דיון על הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה לא התקיים היום, וגלש במהרה לחילופי צעקות בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה. גם דיון על הליקויים בהליך קבלת רישיון כלי יריה לא התקיים. נבחרי הציבור שוב זנחו את המהות ובחרו להתמקד בפוליטיקה.

הוועדה הצביעה נגד צווי ההבאה ברוב של שישה לעומת ארבעה שהצביעו בעד. ״זו תעודת עניות לכנסת מה שקורה פה אל תבואו בטענות שלא יגיעו נציגים לוועדות אחרות, וזה יקרה. זה תקדים מסוכן״, אמר היו״ר לוי בתום הדיון.

***

במסמך של פורום קהלת על פיקוח ועדות הכנסת על הממשלה שפורסם בחודש מרץ שעבר כתבה ד״ר שרון חסון, מחברת המסמך, כי ״הוועדה לענייני ביקורת המדינה היא הדרך של הכנסת כרשות מפקחת לבחון ולחקור את פעילות הרשות המבצעת על בסיס ידע שצבר גוף ביקורת מקצועי מטעמה – המוסד לביקורת המדינה״.

״יש לשקול יצירת מנגנונים שיקשרו את משרדי הממשלה בקשר של מחויבות אל הוועדה, ולהרים את הדיונים המתקיימים בה מרמה הצהרתית־פוליטית לרמה של מעקב מתמשך של הכנסת אחר פעילותה של הרשות המבצעת״, כתבה חוקרת קהלת. 

חסון טענה כי יש להרחיב את סמכויות הפיקוח של הוועדה לענייני ביקורת המדינה באופן ספציפי ולקבוע כללים שיגבירו את אחריות הדיווח של נציגי הממשלה לוועדה ולכנסת כולה ״ויקדמו פיקוח איכותי שיותיר חותם על עיצוב המדיניות ויישומה״. בנוסף טענה כי ״יש לחזק את סמכויותיהן של כלל ועדות הכנסת בכל הנוגע בחובת התייצבות של משרתי ציבור לפניהן ובאכיפת חובה זו״, אותה אכיפה שהתנגדו לה היום חברי הקואליציה. 

הקואליציה הנוכחית מגלה עקביות בעמדותיה נגד פיקוח פרלמנטרי. כזכור בכנסת הקודמת מפלגת הליכוד, המפלגה הגדולה באופוזיציה בזמן ממשלת בנט-לפיד, החרימה את הוועדה ולא מינתה לה יו״ר מטעם האופוזיציה כפי שמתחייב בתקנון הכנסת. מסיבה זו דיונים חשובים על ליקויים שהתפרסמו בדוחות מבקר המדינה, בין היתר גם מוכנות לתרחישי מלחמה, אשר תפקידה של הוועדה לוודא שנציגי הממשלה פועלים לתיקונם, לא התקיימו. 

מאז החלה הוועדה לדון ברפורמת הנשק היא הצליחה לעצור את תופעת פקידי הרישוי הזמניים ולחשוף ליקויים רבים במערך רישוי כלי הנשק. כך למשל לפני שבועיים נחשף בדיון שהמשרד לביטחון לאומי ניתק קשר עם משרד הבריאות לאחר שהרחיב את השאלון הבריאותי למבקשי רישיון נשק, והוסיף בין היתר שאלות למניעת אובדנות. 

אלא שהיעדר הנציגים והסירוב להעביר נתונים עדכניים – מסרסים את הוועדה, שלנציגיה לא נותר אלא לשאול שאלות באוויר. בן גביר הוכיח גם הפעם שבעזרת בריונות והפעלת לחץ קואליציוני הוא יכול לשתק גם את הוועדה לענייני ביקורת המדינה ואת מעט סמכויות הפיקוח של הכנסת על הממשלה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2 תגובות

  1. הטענות נראות חזקות, אבל אתם עוברים על כללי האתיקה של העיתונאים ומביאים רק צד אחד. ביקשתם תגובה של בן גביר? דיברתם עם מישהו שתומך במהלך של בן גביר?
    ככה זה גם בכתבות נגד סמוטריץ, ובכללי, עושה לי רושם שאתם לא כל כך חושבים על להסביר את הצד השני ורק מתמקדים בלספר סיפורי עוולות (ובפרט במה שקשור לנתניהו וגוש הימין).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!