ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

צפצוף על החוק ועל הכנסת: כך נראית רפורמת הנשק של בן גביר

רפורמת הנשק הנוכחית היא השלישית רק בעשור האחרון • ישראל עברה ממדיניות של צמצום נשקים לאור ריבוי מקרי הרצח וההתאבדויות, להתחמשות חסרת מעצורים • הנתונים מאחורי סבך הליקויים, הוועדות, הדוחות והעתירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אזרחים נושאים נשק בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מחר (שלישי) יצביעו חברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה על צו הבאה שיחייב את נציגי המשרד לביטחון לאומי להתייצב בפני הוועדה, כפי שהתחייב היו״ר מיקי לוי, לאחר שנעדרו משני הדיונים הקודמים, בהוראת השר בן גביר. לטענת המשרד, נציגיו לא התייצבו, על אף שחוק המבקר מחייב כל גוף מבוקר להתייצב בפני הוועדה, משום ״שמתנהלת עתירה לבג״צ בנושא זה״, ועל כן אמר דובר השר בשיחה עם ״המקום הכי חם״, ״אין זה ראוי לקיים דיון״. 

נזכיר – לאחר שנחשף כי עובדי לשכת השר בן גביר, נושאי משרות אמון ובנות שירות לאומי שימשו כפקידי רישוי לבג״ץ מספר עתירות, בין היתר על ידי מפלגת העבודה והתנועה לאיכות השלטון. העובדים ובנות השירות ערכו ראיונות טלפוניים ואישרו בקשות לרישיון נשק, מבלי שעברו הכשרה מספקת. 

במשרד המשפטים בוחנים אם לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים בלשכת השר לביטחון לאומי, שהיו מעורבים בהנפקת כ-14 אלף רישיונות בניגוד לחוק וללא סמכות. לפי החשד הרישיונות ניתנו בהליך מזורז גם לאנשים שלא עמדו בתנאי הזכאות. 

"אני אומר לאנשי השמאל, צריך לאפשר כמה שיותר לאנשים לשאת נשק. הקמפיין הזה – המתקפה נגד עובדי ציבור, בנות שירות לאומי ועובדי המשרד לביטחון לאומי, שמגויסים כל כולם כדי לטפל בבקשות – היא מתקפה לא מוסרית שפוגעת בביטחון מדינת ישראל", אמר בן גביר בתגובה לדברים. על פתיחת חקירה אפשרית אמר: "אני אשמח. לא רק שאני לא מתנצל – אני אגדיל את מספר האנשים שמתעסקים במשרד שלי באישור כלי ירייה".

מה הרפורמה כוללת

בחסות המלחמה, העביר בן גביר את הרפורמה בהוראת שעה וזו נכנסה לתוקף שבועיים בלבד מאז פרצה המלחמה. במסגרתה שונו התבחינים לקבלת רישיון נשק כך שכל אזרח שעבר הכשרת רובאי 03 ב-20 השנים האחרונות זכאי לרישיון נשק. תוספת של כ-300 אלף זכאים פוטנציאליים.  בנוסף יהיו זכאים גם מתנדבים פעילים במשטרה ובארגוני ההצלה. גם רשימת הישובים הזכאים הורחבה, אך טרם פורסמה. פניית מרכז המידע והמחקר של הכנסת סורבה על ידי המשרד לביטחון לאומי בטענה שהמידע חסוי. מאז ה-7 באוקטובר הוגשו לאגף לרישוי כלי ירייה למעלה מ-300 אלף בקשות לרישיון נשק.

"רגע לפני אובדן שליטה"

בדיון האחרון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה, שהוחרם על ידי אנשי המשרד לביטחון לאומי, נחשף שהמשרד ניתק קשר עם משרד הבריאות לאחר שהאחרון הרחיב את שאלון הבריאות כך שיכלול בין היתר שאלות קריטיות לבחינת נטיות אובדניות. 

בדיון אחר התברר כי נתונים מהמוסד לביטוח לאומי, הכוללים בין היתר מידע על סיכון אובדני, פגיעה קוגניטיבית או היסטוריה של אלימות על רקע נפשי – לא מועברים למשרד הבריאות, שממליץ אם לאשר רישיונות נשק בין היתר גם על רקע נפשי. 

כפי שעלה מהתראה שנשלחה לרכזי הטיפול באלימות במשפחה לאחר הרפורמה, אגף רישוי כלי ירייה לא עומד בקשר מקדים מול משרד הרווחה. וזאת על אף שמדובר באחד מהגורמים המרכזיים לטיפול באלימות במשפחה והתמכרויות, ובידיו מידע קריטי הנוגע למסוכנות הפוטנציאלית של מבקש הרישיון. 

בעקבות אוסף הליקויים התפטר מתפקידו ישראל אבישר, ראש אגף כלי יריה. במכתב לשר כתב כי יש לעצור את המדיניות ״רגע לפני אובדן שליטה״.

הרפורמה במספרים

חוקרים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת פנו למשרד לביטחון לאומי על מנת לקבל נתונים עדכניים לטובת דוח בנושא רישוי כלי ירייה. לטענת החוקרים נתוני משטרת ישראל לא התקבלו עד פרסום הדוח בחודש שעבר. לאחר זמן רב, הם מעידים, התקבלו נתונים מהמשרד לביטחון לאומי. 

לאורך השנים התריעו מומחים שהליך הרישוי לוקה בחסר והסיכון שהאנשים הלא נכונים יהיו זכאים לרישיון נשק גדול. מסקנות והמלצות שנכללו כבר בדוח מבקר המדינה מ-2014 או ועדת רונן מ-2019 לא יושמו עד היום. למעשה במקום לייצר הליך רישוי יעיל, עם ממשקים בין גופי הממשלה הרלוונטיים ויסודי, הרפורמה הפכה את ההליך המאפשר להחזיק בכלי ירייה פרוץ עוד יותר. נראה כי לאור הנתונים, בקרוב הרפורמה חסרת האחריות של בן גביר תהפוך אוסף של אזהרות ודיונים בוועדות למרחב ציבורי עוד יותר אלים ומסוכן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!