ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"זלזול ברשות המחוקקת": בן גביר שוב מצפצף על הוועדה לביקורת המדינה

השר לביטחון לאומי אוסר על נציגיו להשתתף בדיון על רישיונות נשק. יו"ר הוועדה, מיקי לוי, הודיע כי הוועדה תצביע בשבוע הבא על צו הבאה שיחייב את הגעת הנציגים, אחרת יהיו חשופים לקנסות. נציג ראש הממשלה הודה בדיון כי המשרד לביטחון לאומי לא מתואם עם הממשלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

איתמר בן גביר ומיקי לוי, ארכיון (צילום: דוברות הכנסת)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אסר הבוקר (שני) בפעם השנייה על נציגי משרדו ונציגי המשטרה להגיע לדיון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה בסוגיית רישוי כלי נשק. על פי חוק המבקר, חייבים נציגי כל גוף מבוקר להתייצב בפני הוועדה. בעקבות החרם של בן גביר הודיע היו"ר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), כי בשבוע הבא יצביעו חברי הוועדה על צו הבאה שיחייב את הגעת הנציגים, אחרת יהיו חשופים לקנסות. 

"בהוראת שר בישראל יש זלזול בפיקוח הרשות המחוקקת על הרשות המבצעת", אמר לוי. "רק הודות לדיוני הוועדה הופסקו הליכים בלתי חוקיים של הנפקת רישיונות נשק ע"י בנות שירות לאומי ועוד. איננו נגד חלוקת נשק אלא נגד ההליך שהוא בלתי סביר בעליל. מדינת ישראל כשלה במתן אישורי רישיונות הנשק ובכל יום עולים סיפורים מטרידים אחרים – חובתנו לבדוק את זה". 

הוועדה רשאית לקנוס גופים מבוקרים ונציגים שלא יתייצבו גם לאחר הצו. בן גביר אמנם רשאי להורות לאנשי המקצוע במשרדו להיעדר מהדיון, אולם במקרה כזה הוא מחויב להופיע במקומם בפני הוועדה. 

נציג משרד ראש הממשלה הודה בדיון כי המשרד לביטחון לאומי לא מתואם עם משרדי ממשלה אחרים בנושא רישוי כלי נשק ולמעשה פועל במנותק מהממשלה. ד"ר עינת יופה, ראש תחום מידע והערכה במשרד הבריאות, חשפה בדיון כי המשרד לביטחון לאומי ניתק קשר עם משרדה מכיוון שהרחיבו את השאלון הבריאותי למבקשי רישיון נשק.

"עבדנו קשה על הנוסח המורחב, עשינו מאמצים גדולים והוא הועבר למשרד לביטחון לאומי, סיפרה ד"ר יופה לחברי הוועדה. "השאלון החדש כולל שאלות קריטיות שהוכנסו בעקבות המלצה למניעת אובדנות. המשרד לביטחון לאומי הוא הגורם המיישם וכרגע הם לא מוכנים לכנס דיון".

חלוקת נשק בצפון, באוקטובר (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

בשנה האחרונה התבחינים בהליך הוצאת רישיון נשק עברו הקלות מרחיקות לכת. שאלון משרד הבריאות הוא מהבודדים ששרדו את הרפורמה של בן גביר להקלת בהליך הוצאת הרישיון. 

"משרד הבריאות העביר לפני כ- 3 חודשים נוסח חדש של הצהרת בריאות עם סעיפים חדשים אבל לא מצאנו באתר המשרד לביטחון לאומי את ההצהרה החדשה של משרד הבריאות", הוסיפה אורלי אלמגור לוטן, נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

על פי הנתונים שהציגה אלמגור לוטן, בחודשים אוקטובר ונובמבר הוגשו למעלה מרבע מיליון בקשות לרישיון נשק, זינוק של יותר מ-700 אחוז לעומת מספר הבקשות שהוגשו בין ינואר לספטמבר. עוד עולה מהמסמך כי אחוז דחיית הבקשות מסיבות בריאותיות עמד על 0.4 אחוז בלבד. 

בנוסף, בדוח נטען כי המלצות המבקר ומסקנות ועדת רונן לחייב את מבקשי הרישיונות בהצגת אסמכתא של רכישת כספת ביתית, על מנת למנוע גניבות וזליגת נשקים לארגוני פשע וטרור. נכון להיום נדרשים המבקשים רק להצהיר כי התקינו כספת בהתאם להוראות האגף לרישוי כלי ירי. 

"מדובר כאן בשר עבריין שמונה לתפקיד רגיש מאוד", אמר בדיון ח״כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) וקרא לנתניהו להפקיע מהשר בן גביר את הסמכויות בנושא הנשק. "לא יכול להיות שבמשך חודשיים יודעים על עבירות שנעשו בלשכה וכלום לא קרה. המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון כבר אמר שזה לא חוקי, ואני אומר שזה פלילי בוודאות". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!