ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות, לחצו וגלו: איך העיר שלכם בהשוואה לאחרות?

האם אחוז ההשקעה בחינוך מסך התקציב ברשות שלך גבוה מזה של ערים בגודל דומה? איך השכר, הארנונה, או סל התרבות? את התשובות לכל השאלות הללו תוכלו למצוא בכלי חדש של הסדנה לידע ציבורי: "מנסים לשפר את השיח מסיסמאות לנתונים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לרשות המקומית יש המון השפעה על החיים היומיומיים שלנו – איפה יהיה פארק, איפה יבנו בניין, איך נראה בית הספר או הגן של הילדים שלנו ועוד. לנבחרי הציבור, בפרט ראשי הרשויות המקומיות, יש המון כוח שבאמצעותו הם יכולים לשנות לטובה או לרעה את איכות חיי התושבים. לקראת הבחירות ברשויות המקומיות שעתידות להתקיים עוד כשבוע (ב-27 לפברואר), הושק אתר חדש שפותח על ידי אדם קריב מפרויקט "מפתח התקציב" של הסדנה לידע ציבורי, שבוחן את ההתנהלות של הרשות שלכם. כך, בחמש דקות, תוכלו לערוך השוואה בין העיר או המועצה שלך בהשוואה לאחרות שדומות לה. 

"העיר תלויה בצורה משמעותית ביכולת הניהולית של נבחרי הציבור שלה, בפרט של ראש העיר", אומר קריב. "המטרה שלי היתה לנסות להציף חלק מהדברים שלרשות המקומית יש שליטה עליהם ולהשוות אותם לרשויות אחרות שדומות לה. אי אפשר להשוות ישוב כפרי לעיר מרכזית או עיר ענייה ליישוב קהילתי מבוסס, אבל אם משווים 'תפוחים לתפוחים' אז אפשר להתחיל לגלות מי מצליח יותר – ומי פחות".

תחילה, תתבקשו להקליד את שם העיר שאתם מעוניינים לבחון, לאחר מכן, תחשפו למספר מאפיינים מרכזיים של אותה העיר כמו למשל כמה תושבים מתגוררים בה, מה גודל התקציב השנתי ובאיזה אשכול במדד החברתי-כלכלי היא נמצאת. לאחר מכן, בשביל להבין את מצבה של העיר תיערך השוואה בינה לבין רשויות שדומות לה, לפי מגוון של פרמטרים דמוגרפיים, גיאוגרפיים ופיננסיים. 

כך למשל, מצאנו שהעיר אשדוד, הכי דומה לחמש הרשויות הבאות בישראל: נתניה, אשקלון, פתח תקווה, חדרה, וחולון. לאחר מכן, תוכלו להיחשף לנתונים שקיימים בערים ההשוואתיות, כגון אחוז מסיימי תעודת הבגרות, כמות הפארקים ביחס לאוכלוסייה, שירותי הרווחה ופעילויות תרבות, ולראות היכן העיר ממוקמת בהשוואה לשאר. אם העיר נמצאת גבוה ברשימה היא תקבל צל"ש. 

המידע המוצג מבוסס על הנתונים העדכניים ביותר בלמ״ס – כלומר לרוב מדובר על שנת 2021 מידע נוסף התקבל מוועדת הבחירות המרכזית ומאתר התמיכות הממשלתיות. על מנת ליצור השוואה מדוייקת, פריטי מידע מסויימים נורמלו לפי גודל אוכלוסיה, שטח או תקציב שנתי .

"הפרויקט מנסה לשפר (גם אם קצת) את השיח הציבורי מסיסמאות לנתונים. בעיר שלי כל המועמדים דיברו בסיסמאות של ״להמשיך בתנופה״ או ״להיות בראש״. אחרי ה-7 באוקטובר זה ״מנהיגות מאחדת״ או ״להחזיר את הביטחון״. כמעט שאי אפשר לשמוע מה התכניות שלהם בפועל, או איך ישתנו סדרי העדיפויות. אני חושב שאם אנחנו, הבוחרים לא נדרוש את זה מהם אז זה לעולם לא ישתנה", מסביר קריב.

גם לממשלה יש תפקיד משמעותי בבחינת הרשויות המקומיות, שכן הממשלה תומכת כספית ברשויות במגוון תחומים. לעיתים, ראשי הרשויות צריכים לדעת להלחם ולדרוש את הכסף בשביל לממש אותו, כך למשל ראש עיריית אשקלון שהגיע לכנסת על מנת לדרוש כספי פינוי וסיוע לאחר השביעי באוקטובר. הכלי מציג גם את עלויות התמיכות שקיבלה הרשות בהשוואה לרשויות אחרות שדומות לה, ובחלוקה לתחומים כגון תשתיות חינוך, תחבורה, מענקים לצמצום פערים ועוד. 

"כמובן שהאתר לא יכול בחמש דקות לספר את כל הסיפור – כל עיר היא ייחודית ושונה. אבל אם האתר ייתן חומר למחשבה ויגרום – לפחות לחלק מהאנשים – לשאול שאלות ולהתחיל לחקור בנתונים הקיימים, אז עשיתי את שלי," מסכם קריב בתקווה. 

למה אתם מחכים? בחנו את העיר שלכם: https://cityvote.obudget.org/

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. הגיע הזמן שיכילו על ראשי הרשויות המקומיות את כללי המנהל התקין ולא יתנו למושחתים, ולמושעים העומדים לדין בגין שחיתות, להיות מועמדים. כי רבים מהתושבים לא מבינים שהסיכוי של ראש עיר כזה להיבחר שוב הוא קלוש, ובכל זאת מבזבזים את קולם ובוחרים בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!