ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכירי כיל ניצחו: העליון קבע כי הם לא יישאו באחריות לאסון נחל אשלים

השופטים לא יתערבו בהסכם הפיצוי לשיקום נחל אשלים, שבמסגרתו בכירי המפעל חמקו מעונש אישי. עם זאת, בפסק הדין הבהירו כי אין מניעה מתביעות אישיות נגד הבכירים בעתיד • בתוך כך, החקירה הפלילית של האסון מטעם המשרד להגנת הסביבה, נמרחת קרוב לשבע שנים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אשר גרינבאום, ממלא מקום מנכ"ל כיל בזמן האסון (צילום: עופר וקנין, TheMarker)

העליון הכריע: שמות הבכירים מתאגיד הענק ICL (לשעבר כיל) של עידן עופר, שהיו מעורבים לכאורה באסון נחל אשלים – אחד המפגעים הסביבתיים החמורים שאירעו בישראל – יושמטו מהסכם הפשרה. בזאת, בית המשפט נתן, למעשה, תוקף להסכם הפשרה, הכולל פיצוי של 100 מיליון שקל לשיקום האזור, ודחה את הערעור שהגישו לובי 99 וחבר הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל.

השופטים דפנה ברק-ארז, ח'אלד כבוב ועופר גרוסקופף הכריעו כי לא יתערבו בהסכם הפיצוי שנחתם. אך יחד עם זאת, השופטים ביקשו לציין כי ההחלטה אינה שוללת אפשרות שבעתיד יוטלו חיובים אישיים כלפי נושאי המשרות במישור האזרחי.

בין השמות שהוזכרו בבקשה לתביעה ייצוגית, ושהושמטו מהסכם הפשרה שנחתם: מי שהיה בזמן האסון ממלא מקום מנכ"ל כיל, אשר גרינבאום. בכתב הבקשה לתביעה הייצוגית מאוגוסט 2017 מוסבר כי גרינבאום כיהן כיו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים בישראל וכן היה חבר בוועד המנהל של החברה הישראלית לכימיה ויו"ר איגוד הכימיה. "תפקידיו של גרינבאום מעידים היטב על כך שהוא היה מודע הן למפגעים שנוצרו בשל פעילות החברה", נכתב.

יחד עם מ"מ מנכ"ל כיל, נכללו בכתב התביעה מי שהיה המשנה למנכ"ל כיל, אלי עמית, וחברי הדירקטוריון ברותם אמפרט, מפעלי ים המלח וחברות בנות אחרות של כיל – אברהם דויטשמן, יעקב אלטמן ויחזקאל ישראל. כולם יצאו בלא כלום במסגרת הסכם הפשרה.

גם המנהלים הבכירים האחראים לתשתיות המפעל, לבריכות האידוי ותפעול המתקנים – לא נתנו את הדין בהסכם זה: סמנכ"ל חומצות ואנרגיה, נדב טורנר; נשיא חטיבת מינרליים חיוניים, עופר ליפשיץ; סמנכ"ל בכיר לתפעול, גיל אליקים ומנהל יחידה עסקית בחברה, יעקב כחלון – ארבעתם זומנו לשימוע על ידי המשרד להגנת הסביבה ימים ספורים לאחר האסון.

ארבעת הבכירים שזומנו לשימוע לבירור אסון אשלים (צילומי מסך מתוך אתר לינקדאין)

חקירת האסון נמשכת (ונמשכת)

בפסק הדין שהוגש אתמול (שני) מתחו השופטים ביקורת מרומזת על החקירה ההולכת ומתארכת של אסון נחל אשלים. נכון למועד כתיבת שורות אלה, המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה עדיין לא השלימה את חקירת האסון, כבר כמעט שבע שנים.

בדוברות המשרד להגנת הסביבה מסבירים כי הם קרובים לסיומה והסיבות לעיכוב קשורות במורכבות החקירה. ברגע שתושלם, מסבירים שם, החומרים יעברו לפרקליטות שתחליט אם להגיש כתבי אישום. 

גם בפסק הדין נכתב כי המדינה מסרה הערכה בדבר סיום החקירות: "במהלך הדיון קיבלנו עדכון מבאת-כוח המדינה כי ההערכה להשלמתו של שלב החקירה בחודשים הקרובים".

אלא שחומרי החקירה היו יכולים לשמש את הצדדים במהלך הדיונים. "הסתמכות על קיומו של הערוץ הפלילי היא בעלת משמעות כאשר החקירה הפלילית מתנהלת באופן אפקטיבי ובקצב משביע רצון", כתבו השופטים בפסק הדין. "במקרה דנן, חרף חלוף הזמן מאז התרחש האסון – כשש וחצי שנים – טרם הושלמה החקירה". 

עוד ציינו השופטים כי משפט פלילי, תאגידי או אזרחי עשויים להיות מתאימים יותר להטלת אחריות אישית על בעלי התפקידים, וכי בהחלטתם אין כדי למנוע מהליכים משפטיים אחרים להתקיים.

"דחיית הערעור אינה שוללת את האפשרות שבמקרים מתאימים יוטלו אף חיובים אישיים כלפי נושאי משרה שהיו אחראים לאסונות סביבתיים גם במישור האזרחי. המשפט חל בסופו של דבר קודם ועבור בני אדם. מלכתחילה, אין ספק שאחריות אישית, היא משמעותית במישור של הכוונת התנהגויות, אף אם לא תתרום במידה ניכרת לפיצוי בפועל".

"גם פעילי הסביבה וגם המדינה חשבו שיש מקום להטיל אחריות אישית על נושאי משרה – לא רק במישור הפלילי אלא גם בייצוגי", אמרה עורכת הדין עינת סולניק, שייצגה את לובי 99 בערעור. לדבריה, הקצב האיטי של החקירה הפלילית, כמעט שבע שנים, הצדיק את המהלך. "היה נכון לחולל את ההרתעה הכל כך נדרשת במקרה הזה בהליך הייצוגי", אמרה עו"ד סולניק. "זו הדרך הכי יעילה: מעט מאוד יכול לקנות הרבה מאוד. קח מנושאי המשרה רק את הבונוסים שהוענקו להם בשנה האחרונה והחל משנה הבאה הם יהפכו לפעילי סביבה בעצמם".

זרימת נחשול של רעל ממפעלי רותם אמפרט לתוך נחל אשלים ב-2017 (צילום: יחידת חילוץ ערד)

הציבור – וחברות הביטוח – ישלמו

ביוני 2017 קרסה דופן בריכה במפעל כיל-רותם. כ-200 אלף קוב של תמיסה חומצית (כ-50 בריכות אולימפיות), זרמה במשך 48 שעות לאורך 20 קילומטר בנחל אשלים וסביבתו. הזיהום מחק חלק גדול מאוכלוסיית היעלים בשטח, וגרם לאחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בישראל. 

"הנחל הוצף לכל אורכו בנוזלים חומציים", נכתב בהודעה לתקשורת של המשרד להגנת הסביבה בשבוע שעבר, "הנחשול שהציף את הנחל גרם לפגיעה אקולוגית קיצונית, להרג רב בחי ובצומח, פגע בזמינות המזון לבעלי-החיים לאורך הזמן ולפגיעה חמורה בתפקוד האקולוגי של הנחל".

קבוצת תושבים ניהלה מאבק נגד התאגיד על מנת שלא יחמוק משיקום הנזק הרב שגרם. ההליכים המשפטיים בהם פתחו, יחד עם רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, הסתיימו בדצמבר 2022 בפשרה: כיל תשלם קנס שיושקע בפיתוח ושיקום הסביבה. אך מי שקיבלו את ההחלטות בחברות בזמן אמת, חמקו מעונש אישי ובמסגרת הפשרה, נמחקו שמותיהם. על החלטה זו ביקשו לערער ארגון לובי 99 וחבר הכנסת לשעבר רוזנטל במרץ 2023. 

במסגרת הליך הגישור, כיל ומפעל רותם אמפרט ישלמו 100 מיליון שקל לפיצוי הציבור והקבוצות השונות ולמימון פעולות לשיקומו של הנחל. סכום זה אינו כולל גמול, שכר טרחה והוצאות. חלק מהסכום ישמש את רשות הטבע והגנים לפעולות שיקום שונות לשיקום הנחל וחלק אחר אחר יועבר לקרן לניהול וישמש למגוון מטרות סביבתיות, כמו ניטור ומחקר שיתמכו בפעולות השיקום של השמורה, דיגום של זיהום אוויר וריח באזור מפעלי מישור רותם ומפעלי ים המלח, תשלום למורי דרך המדריכים טיולים באזור ופרויקטים עבור תושבי האזור. 

לצד ההישג הגדול, בלובי 99 מציינים כי מדובר בכסף כיס עבור התאגיד של עידן עופר. לפ החישובים שערכו בלובי 99, על בסיס הדוחות הציבוריים של כיל בעשרים השנים האחרונות, הרווח התפעולי של מגזר הפוספטים בישראל הוא 2.27 מיליארד דולר בשנים 2003-2022, כאשר רוב כריית הפוספטים בשנים אלה נעשתה בישראל ומיעוטה בסין. 

"חברת הביטוח של כיל ממילא תממן מעל למחצית מהסכום, מה ששוחק את ההרתעה", אמרה עו"ד סולניק, שייצגה את לובי 99.  

לדבריה, "ההסדר, עם כל השמחה על כך שהפיצוי עובר למטרות ראויות, הוא על חשבון הציבור. במקרים כאלה על נושאי המשרה להוכיח שנקטו באמצעים סבירים כדי למנוע את הנזק, לכן סיכויי התביעה נגדם היו לא רעים בכלל ולשם הרתעה אפקטיבית היה בהחלט ראוי לא לוותר להם בזו הפעם. הם התעלמו מהדין עשרים שנה", אמרה. 

עוד הוסיפה, כי "בית המשפט העליון לא דן בהסדרה עתידית, כשידוע שהפרות הדין נמשכות, והחשש הוא מפני אסון חוזר". מנגד, השופטים טענו כי החובה למנוע אסון ברורה מאליו: "איננו סבורים שהסדר הפשרה היה חייב לציין את חובתן של רותם וכיל לנהוג במסגרת הדין בעתיד", כתבו בהחלטה. "החובה לעשות כן היא ברורה ומובנת מאליה, והסדר הפשרה אינו תחליף לה. תוקפו המחייב של הדין אינו נובע מהסכמתם של צדדים או אחרים לכפוף עצמם אליו".

תגובות

תגובת כיל: החברה הגיעה להסכמות עם כלל הגורמים באשר לפיצוי משמעותי בתום הליך גישור מקצועי המשקף אחריות סביבתית וציבורית מתבקשת. מיד עם קרות האירוע ב-2017, החברה פעלה באופן מהיר וללא תנאים לשיקומו המיידי של האזור עד לפתיחתו מחדש למטיילים, זאת תוך העמדת כל המשאבים הנדרשים לכך ובתיאום מלא עם כלל הרשויות והמשרדים הממשלתיים.

מתוך הודעת המשרד להגנת הסביבה, שיצאה לתקשורת
בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה במלואה, והותיר על כנו את הסכם הגישור המחייב את חברת רותם אמפרט נגב בע"מ וחברת כימיקלים לישראל בע"מ לשלם סכום כולל של 115 מיליון שקל עבור שיקום נחל אשלים וסביבותיו, לצד פיצוי בגין הנזק האקולוגי והוצאות משפט, בעקבות אירוע הזיהום החמור בנחל אשלים בשנת 2017.
בית המשפט מצא כי אין מקום להתערב בפסק דינו של בית המשפט המחוזי, בנסיבותיו של המקרה ובשים לב להליך הגישור הארוך והמורכב שקדם לו; בזאת נדחה ערעור העותרים – "לובי 99" וחה"כ לשעבר מיקי רוזנטל, ונקבע כי ההסדר "איפשר להגיע לפשרה מהירה יותר, וכך לקדם את שיקום הסביבה ופיצויים של חברי הקבוצה".
בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה, אשר יוצגה בידי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, באופן מלא, דחה את הערעור שהוגש בעניין הסכם הגישור וקבע כי אין מקום להתערב ההסכם, כפי שהוסכם ונחתם בין הצדדים במהלך הליך הגישור, ייוותר על כנו.
ב-30 ביוני 2017, בעקבות קריסה של דופן בבריכת פוספוגבס שבחזקת חברת רותם אמפרט החלה גלישה מסיבית של 100-250 אלף קוב נוזלים חומציים מהבריכה לנחל אשלים ולסביבה למשך כ-48 שעות ולאורך יותר מ-20 ק"מ, תוך גרימת נזק אקולוגי ונזק לחי ולצומח בנחל אשלים וסביבתו.
בעקבות אירוע הזיהום החמור, במאי 2018 הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בשם רשות הטבע והגנים בשיתוף ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בשם כל תושבי מדינת ישראל, על יסוד עמדתה כי היא פועלת כנאמן הציבור, על-מנת לזכות בשם הציבור בפיצוי שיושת על מי שגרם לזיהום של הסביבה, לרבות ובפרט בנוגע לשיקום נחל אשלים וסביבתו ולפיצוי בגין נזקים סביבתיים ואקולוגיים שנגרמו.
במסגרת ההליך הצדדים פנו להליך גישור שהסתיים בהסכם גישור, אשר קובע כי כי"ל תישא בעלות תוצאותיו של האירוע ותעמיד סכום כולל של כ-115 מיליון שקל עבור עלויות פעולות שיקום הנחל וסביבתו, פיצוי לטובת הציבור והקבוצות עבור הנזק האקולוגי שנגרם לכלל הציבור עקב הפגיעה בסביבה הטבעית והפגיעה בשירותי המערכת האקולוגית, וכן עבור הוצאות משפטיות.
את התיק ניהלו בשלב חתימת הסכם הגישור עורכי הדין אנטוניוס מרשי מפרקליטות מחוז דרום ועו"ד אסנת דפנה מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה. עו"ד נועה בר צבי ייצגה את מדינת ישראל בהליך הערעור בבית המשפט העליון. זאת, יחד עם הלשכה המשפטית של רשות הטבע והגנים ונציגות הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה במחוז דרום.
בימים אלו, משלימה המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה את חקירת אירוע הזיהום. בשל מורכבות האירוע וייחודיותו, החקירה נדרשה לעזרה משפטית ועבודה עם אנשי מקצוע רבים, אשר חלקם בחו"ל, בתיאום פרקליטות המדינה. בין היתר, חוקרי המשטרה הירוקה של המשרד ביצעו לאחרונה חקירות בארה"ב, אשר היו תלויות בגורמי אכיפה בחו"ל. עם תום השלמת תיק החקירה, תעביר המשטרה הירוקה של המשרד את התיק לפרקליטות המדינה.
פסק-הדין-המלא

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!