ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"לא רוצים להראות את האמת לציבור": הדיון על הלומי הקרב נסגר לתקשורת ללא הסבר

מתחילת המלחמה מטפל אגף השיקום ב-4,500 פצועים חדשים וקולט מדי יום 60 נוספים - פי 2 מאשר בכל 2022. למרות המספרים, אותם הגדירה ראש האגף "חסרי תקדים", תקציבו יוגדל רק ב-300 מיליון שקלים • הנתונים הוצגו בוועדת החוץ והביטחון בדיון שברגע האחרון הפך לחסוי • מטה מאבק הלומי הקרב הגיש התראה לקראת עתירה לבג"ץ נגד האגף על הזנחה ואפליה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מחאת נפגעי הלם קרב בתל אביב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מאז 7 באוקטובר נכנסו לטיפול באגף השיקום פי שתיים מטופלים יותר מאשר בשנת 2022. רובם חיילי מילואים, מחיצתם צעירים בני פחות מ-30. הנתונים הוצגו השבוע (שני) בדיון ועדת החוץ והביטחון בנושא "פעילות אגף שיקום נכים במשרד הביטחון במסגרת מלחמת חרבות ברזל". רגע לפני שהחל, הוחלט על הפיכת הדיון לחסוי, הוא נסגר בפני התקשורת ובוטל שידורו באתר הכנסת, בלי הסבר. 

"לא רוצים להראות את האמת לציבור", אומר גל רובינשטיין, הלום קרב מלבנון. "מעדיפים שלא ידעו שלמרות שהובטח ביולי 2023 שיהיה כבר פתרון דיור להלומי הקרב, אגף השיקום אפילו לא חושב לפרסם אותו. אין לנו עתיד של דיור, אין לנו טיפול למשפחות. אין שום מענה, לא לילדים שלנו, לא לבנות זוג שלנו, לא שיקום תעסוקתי".

על פי הנתונים שהציגה בדיון לימור לוריא, ראש אגף השיקום וסמנכ"ל משרד הביטחון, מאז 7 באוקטובר האגף מטפל ביותר מ-4,500 פצועים ומדי יום נקלטים כ-60 פצועים חדשים. אלה מצטרפים ל-62 אלף נכים ותיקים המטופלים על ידי האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון. "מדובר במספר חסר תקדים", אמרה לוריא לחברי הוועדה והעומד בראשה, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד). 

יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

על פי הערכות האגף, היקף בקשות חיילים להכרה כנכי צה"ל וכזכאים לטיפול האגף צפוי לגדול השנה פי ארבעה מממוצע הבקשות השנתי – מ-5,000 חיילים טרם המלחמה, ל-20 אלף בקשות ב-2024 ולאחר מכן התייצבות של כ-8,000 בקשות בשנה.

"אני לא מסוגל לקום בבוקר בלי לשתות בקבוק", אמר לחברי הוועדה אחד מהלומי הקרב שהשתתפו בדיון. "המדינה הפכה אותי לאלכוהוליסט. מי ייקח אחריות על כמעט מיליון שקל חובות שנכנסתי בגלל שהלכתי להיהרג בשביל כולם פה". 

"אני מפחד ללכת לישון עם אשתי מכיוון שלילה אחד חנקתי אותה מתוך שינה", סיפר הלום קרב אחר. "יש לי ילד בן ארבע ואני כבר רואה את הסימנים שהוא מתחיל לפתח. יש לי תינוק שאני לא מסוגל לשמוע אותו בוכה, זה מעלה לי זיכרונות".

בשבוע שעבר פורסם במקום הכי חם כי מספר החיילים שנקלטו על רקע נפשי באגף השיקום גדל פי שמונה במהלך חודש וחצי, ועומד על 800 חיילים מאז החלה המלחמה, לעומת 100 עליהם דיווחה בסוף נובמבר נועה רופא, ראש היחידה לשירותי שיקום. 

דוח מבקר המדינה שפורסם לפני שבוע ועסק בין היתר בטיפול אגף השיקום בנפגעי פוסט טראומה ויישום רפורמת "נפש אחת" מצא כי 62% מתקציב הרפורמה כלל לא יושם ומרבית התקנים הנוספים למטפלים ועובדים נוספים באגף לא אויישו. כפי שהודתה לוריא בעצמה, באגף יש עובד סוציאלי אחד על כל 850 מטופלים, ונדרשת תוספת של לפחות 150 תקנים.

ראש אגף השיקום לימור לוריא בדיון בוועדה, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במסגרת תקציב המדינה המעודכן, שאושר בממשלה ובקרוב יגיע לוועדת הכספים ולאחר מכן להצבעה במליאה, תקציב האגף יגדל ב-300 מיליון שקל בלבד עבור 2023. תוספת תקציבית ל-2024 עדיין נמצאת בדיונים מול האוצר. 

לדברים גם התייחס היו"ר אדלשטיין שאמר כי "כוונות טובות זו לא תוכנית עבודה, נפעל לכך שיתקבלו תקנים ראויים ותקציב ראוי". אלא שהבטחות לא חסרות להלומי הקרב, בוודאי לא של חברי כנסת או של אגף השיקום. הם מורגלים בהבטחות כבר שנים, כפי שסיפרו אתמול לאחר הדיון. "הם באו למחוא לעצמם כפיים עם מצגות ותוכניות גדולות שכתובות יפה", אמר שמיר, הלום קרב שלקח למדינה 20 שנה להכיר בו וכיום הוא חי ברכבו. 

"בכסף שאגף השיקום כן ניצל מהתקציב שלו הוא השתמש כדי להילחם בנו, לא כדי לשקם אותנו", אמר גל רובינשטיין לאחר הדיון מחוץ לאולם הווועדה. "השתמשו בכסף כדי לשלם לרופאים שיורידו לנו אחוזי נכות, לשלם לחוקרים שיוכיחו למה אנחנו לא באמת נכי צה"ל ולמה לא מגיע לנו".

"לא אתם תגידו לנו מה אנחנו צריכים, זה בדיוק הפוך. תקשיבו למה שאנחנו צריכים ותעשו מה שאתם אמורים לעשות. אנחנו נשארים בלי כלום", הוסיפה אדוה כספי, גרושה של הלום קרב שמטפלת בשלושת ילדיהם והגיעה לזעוק את קול המשפחות שנפגעות בעקבות הטיפול הירוד וההזנחה של אגף השיקום. 

את מי מייצג ארגון נכי צה"ל?

הלומי קרב ופעילים רבים מדווחים על מתח בין הלומי הקרב לבין ארגון נכי צה"ל, שלטענתם לא מייצג אותם או דואג לאינטרסים שלהם, לא בדיון הוועדה השבוע כמו גם בדיונים קודמים.  

"התחושה היא שאנחנו לבד באירוע הזה. אנחנו לא מרגישים שהיועמ"שים ואנשי הכספים באים ושואלים מה צריך. הם עסוקים בלהגיד לנו מה לא", אמר בדיון עידן קליימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל. קליימן הוסיף שיש להגן על תקציב אגף השיקום מפני קיצוצים עתידיים, אחרת לטענתו, "אנחנו נהיה פה עוד שנתיים באותם דיונים עם אותם אנשים מתוסכלים". 

פינוי חיילים פצועים בגבול הצפון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

סהר, הלום קרב שנכח בדיון, סיפר על מה שאירע בפנים ובין היתר תקף את יו"ר ארגון נכי צה"ל על התנהלותו: "הוא אומר שצריך עוד תקנים, עוד 200 עובדים, צריך עוד תקציב של מיליארדים, אבל הוא לא שואל את אגף השיקום למה הם ניצלו רק חלק קטן מהתקציב או על שאר הכשלים של מבקר המדינה. הוא רוצה עוד תקציב של 2 מיליארד שקל לבתי לוחם, זה כל מה שחשוב לארגון נכי צה"ל. עוד כסף לבתי לוחם ועוד כסף לבתי לוחם". 

בתי הלוחם משמשים בעיקר לפעילויות ספורט ושיקום עבור נכי צה"ל שנפגעו פיזית ובני משפחותיהם, ולא משמשים את הלומי הקרב משום שלטענתם הם לא מותאמים לצרכים שלהם. "רק נכים פיזיים משתמשים בו, אז ככה קליימן משיג את מה שהוא רוצה", אומר סהר. "רק הלומי הקרב לא יצאו מפה עם כלום. קליימן אמור לייצג אותנו לא את אגף השיקום". 

השבוע הגישו הלומי קרב ומשפחותיהם התראה לקראת עתירה לבג"ץ מטעם "מטה המאבק למען הלומי קרב" נגד משרד הביטחון ואגף השיקום עקב הכשלים שפורסמו בדוח המבקר וכשלים נוספים שנאספו על ידי אנשי המאבק. תקוותם היא ששופטי בג"ץ יחייבו את המדינה למלא את חובותיה להלומי הקרב. 

"לקחנו משרד עורכי דין מהגדולים במדינה. אני לא יודע אם זה יעזור אבל זו חרב מעל ראשם, שידעו שיש בני משפחה שדואגים להלומי קרב", אמר הורה של הלום קרב עם 70% נכות ובחוסר תפקוד כמעט מוחלט. "אנחנו עם הגב לקיר".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 תגובות

  1. ראשית המונח ״הלום קרב״ או ״הלם קרב״ הם מונחים ארכאיים. מקורם בביטוי shell shock שנטבע במלחמת העולם הראשונה. התחום התקדם קצת מאז וכדאי שגם כותבת המאמר תעשה זאת. קוראים לזה היום PTSD. יש סיבות עמוקות לשינוי השם, שלא כאן המקום לפרטן.
    שנית, נכי PTSD של אגף השיקום הם קבוצה מקופחת לעומת הנכים ״הפיסיים״ ואינם מקבלים מענה ראוי לצרכיהם. עם זאת, יש לזכור שהם הקבוצה המטופחת והמפונקת ביותר מכל הפוסט-טראומטיים במדינה. הקבוצות האחרות (בין השאר: נפגעי פעולות איבה, תאונות דרכים, אלימות בכבישים ובמשפחה וכו׳), מקבלות עוד הרבה פחות זכויות. העיסוק בלתי פוסק בחוסר המענה לצרכי נכי אגף השיקום וקיפוח זכויותיהם מדגיש תמיד את ההתעלמות המוחלטת מצרכיהם וזכויותיהם של כל השאר, המקופחים עוד הרבה יותר.

  2. למה שיהיה כסף למה דצריך אם אפשר להאכיל פרזיטי ישיבות, חירטוט מורשת הכיסאות,בעוד מיליארדים שכלכך חובה להעביר לאן שצריך . היי נתניהו תעשה משהו מ ש ה ו עבור מי שמגן על התחת שלך ןמאבד עצמו תוך התהליך. אתה חייב !!!! אם עוד נשאר בך משהו קטן במצפון..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!