ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בשל היעדר מיגון, בית ספר דתי ברחובות מתארח חודשים בתיכון ממלכתי: "הגענו לנקודת שבר"

בית ספר בראשית אינו ממוגן על אף שנבנה רק לפני חמש שנים. מאז אוקטובר תלמידיו נודדים: "הבטיחו לנו שזה יסתיים כבר בחנוכה". ביום ראשון יצאו יחד, חילונים ודתיים, הורים וילדים, להפגין מול בית העירייה. בינתיים, ברחובות סירבו לספק ל"שקוף" צפי לסיום העבודות: "מתעכבים בשל מחסור בפועלים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנה מול העירייה בדרישה למגן את בית הספר בראשית (צילום: רננה גרוסמן)

בי"ס קריית החינוך למדעים בשכונת היובל מארח מתחילת המלחמה את תלמידי "ס חמ"ד בראשית, הנמצא במבנה זמני בסמוך אליו. על פניו, הרמוניה – תלמידי חטיבה ותיכון ממלכתי חילוני מארחים תלמידי בי"ס יסודי של החינוך הממלכתי דתי. בפועל, בלגן.

לתלמידי בי"ס בראשית אין מרחב מוגן, מכיוון שהם נמצאים במבנה זמני, אך המרחב המוגן בבי"ס מדעים לא יכול להכיל את כל תלמידיו יחד עם תלמידי בי"ס בראשית ולכן הם עושים רוטציה בימים של למידה פרונטלית ולמידה בזום. 

בהתחלה הורי שני בתי הספר קיבלו את חלוקת הימים בהבנה לאור המצב, אך ברגע שלפי פיקוד העורף העיר הפכה לירוקה – ומכאן שניתן לקיים בה פעילויות חינוכיות ללא הגבלה – הם הבינו שעדכון זה אינו חל עליהם מסיבה אחרת: אין כלל מרחבים מוגנים במבנה הזמני של בי"ס בראשית. 

מתברר כי בית הספר, שנבנה רק לפני חמש שנים, לא כולל ממ"דים. הממ"דים לבית הספר הזמני נבנים ממש בימים אלה, כך שייקח עוד זמן עד שתלמידי בראשית יוכלו לשוב אליו. עוד כמה? בעירייה לא מספקים לכך תשובות ואומרים כי "עבודות הבניה מתעכבות בשל חוסר בפועלים ובשל מזג האוויר, ומשום כך הדחיה בחזרה לביה"ס".

קרית החינוך מדעים המארחת את בי"ס בראשית (צילום: רננה גרוסמן)

הנהגות ההורים של שני בתי הספר החליטו שנמאס להם לא לקבל תשובות בנושא והם איחדו כוחות ויצאו להפגין השבוע (ראשון) מול בית העירייה. במקביל, גבי שמעון, יו"ר הסתדרות המורים סניף רחובות והמרחב, הודיע למנהלי בתי הספר שילמדו ביום ראשון בזום. בעירייה התייחסו לכך ומסרו כי "ההוראה ללמוד בזום היא של הסתדרות המורים, ולדעתנו ללא סמכות".

יו"ר הנהגת הורי בי"ס בראשית כתב בהודעה רשמית כי "הנהגת ההורים של בראשית מתריעה זה מספר שנים על הצורך בתוכנית מיגון לתלמידי בית הספר, אשר שוהה כבר חמש שנים במבנים זמניים. על אף התחייבות העירייה לספק מיגון וניסיונות רבים מספור של ההנהגה לזירוז התהליך, התהליך מתעכב באופן בלתי סביר וילדי, הורי ומורי בראשית חווים תקופה קשה של נדודים וחוסר יציבות. הקהילה התנהלה באיפוק ובכבוד במשך תקופה ארוכה אך כלו כל הקיצין והקהילה וצוות בית הספר הגיעו לנקודת שבר".

"בי"ס חדש נבנה בלי ממ"דים, זו אוזלת יד של העירייה"

בי"ס בראשית הוא יחסית חדש, הוקם בשנת 2019 ובו לומדים במבנה זמני כ-550 תלמידי כיתות א' עד ו', כאשר אין צפי לסיום מבנה הקבע. בשיחות עם "שקוף", הורים התרעמו על כך שנבנה ללא ממ"דים. "בי"ס בראשית נבנה לפני חמש שנים, חוקית חוק הממ"דים היה בתוקף", אמר אחד ההורים מחברי הנהגת תיכון מדעים, שביקר להישאר בעילום שם. "איך העירייה נתנה יד להקמת בי"ס חדש לא ממוגן כשחוק הממ"דים היה קביל? יש פה אוזלת יד משוועת של העירייה שמלכתחילה לא הושמו בו ממ"דים".

המבנה הזמני של בי"ס בראשית (צילום: רננה גרוסמן)

"אני יכול להבין שאנחנו במצב מלחמה ודורשים מאיתנו להושיט יד, הכל בסדר", הבהיר. "הושטנו יד מתחילת המלחמה ועד היום. אירחנו את תלמידי ביה"ס היסודי כי הוא סמוך אלינו – אחווה, רעות, אלה ערכים שאנחנו מתחברים אליהם. אבל מה שקורה זה שהילדים של היסודי עושים פעולות שמלוות ברעש ומפריעים לילדים ללמוד".

הנהגות ההורים קיימו פגישות עם העירייה?

"כן, הובטח לנו שעד חנוכה יהיה פתרון, אנחנו הרבה אחרי חנוכה והדברים בפועל לא קורים בשטח. בהמשך ניתן לנו תאריך של ה-21 לחודש, גם זה לא התממש, הקבלן לא סיים את העבודות. העירייה לא לוקחת על זה אחריות, לא אומרת 'אתם צודקים, טעינו'. התלמידים נפגעו פה ואנחנו לא רואים מטעם ביה"ס שום מידע על מה הולך לקרות עם הילדים, איך הולכים לגשר על הפערים". 

"בפגישה עם העירייה הובטח לנו שעד חנוכה יהיה פתרון, בהמשך אמרו עד ה-21 לחודש, גם זה לא התממש. הקבלן לא סיים את העבודות והעירייה לא לוקחת על זה אחריות"

הורה בהנהגת תיכון מדעים

גם בהודעה המשותפת שהוציאו הנהגות ההורים לקראת ההפגנה שהתקיימה השבוע, נכתב כי "אנו למדים השבוע כי תאריך היעד נדחה שוב. למרות בקשות ודרישות חוזרות ונשנות מצד הנהגות ההורים של שני בתי הספר, כל שקיבלנו הן הבטחות חוזרות ונשנות לסיום ההסדר הזמני הזה, כאשר בשטח ההבטחות לא קוימו".

אלה ויסמן גרוסמן, אם לילדה בתיכון מדעים, מספרת כי תלמידי התיכון עברו ללמוד למידה מלאה פרונטלית לאורך השבוע אך תלמידי החטיבה עדיין לומדים בחלק מהימים בזום. "עכשיו הם עושים בחטיבת הביניים חלוקת ימים כדי שלילדים ביסודי יהיה מקום. שאלתי את הבת שלי אם עדיין הילדים של היסודי לומדים בבי"ס והיא אמרה שכן. הם עכשיו בונים את הממ"דים. כשבניתם את המקום לא יכולתם לעשות את זה אז?".

היא משתפת בתסכול: "ההורים של תלמידי התיכון צעקו 'רגע, מה עם בחינות הבגרות? זה דור שהולך לאיבוד'". 

"אין אפילו פינה לשיחות אישיות עם תלמידים"

משיחה עם צופית גולן, יו"ר הנהגת ההורים העירונית, מתברר כי זו לא הפעם הראשונה שהבעיה הזו צפה. "לפני שנה כשהיה מבצע 'מגן וחץ' והיו צריכים מרחבים מוגנים, אחרי התעקשות העבירו אותנו לתיכון מדעים ואמרו לנו שזה הפתרון של העירייה לזמן חירום. ההנהגה שם אמרה מהרגע הראשון שזה לא פתרון לטווח ארוך, יכול להיות פתרון ליומיים-שלושה, זה לא יכול להיות פתרון ללוחמה ארוכה".

(צילום: רננה גרוסמן)

אך הבעיה שעלתה כבר לפני שנה, לא הובילה לפתרון. "אנחנו מצפים מהרשות לשים מחלוקות בצד ולדאוג לפתרון מיידי ומלא עבור ילדי שני בתי הספר ולהשאיר את הדיון מי אמור לממן לזמנים אחרים. בסוף יש פה תלמידים והם שייכים לרשות והתלמידים האלה הם משני בתי הספר היחידים שלא חזרו ללמידה כמו שצריך, הם ומדעים. הם בתי הספר היחידים שמשלבים למידה בזום כי אין מרחבים מוגנים ואין איפה ללמוד".

מה מצב בניית המרחבים המוגנים?

"העירייה קנתה מרחבים מוגנים ומקימים אותם עכשיו. היא קנתה חמישה מבנים ואז התברר שזה לא מספיק וקנתה עוד שניים. הם כל הזמן דוחים את תאריך היעד שזה יהיה מוכן ובינתיים העבודות מתקדמות בעצלתיים, עוד אין תאריך יעד לפי מה שאני יודעת".

"מדובר על ילדים קטנים, הורים של חלקם במילואים מה-7 באוקטובר עם כל מיני מעגלי השפעה כאלה ואחרים של המלחמה ואי אפשר לתת מענה"

צופית גולן, יו"ר הנהגת ההורים העירונית

גולן אומרת כי הפגיעה בילדים גדולה: "ההורים צריכים לתזז בין שני בתי ספר, הצוות מתזז בין שני בתי הספר, אין מקום לשיחות עם תלמידים, אין פינה לשבת בה כי אין מספיק מרחבים. מדובר על ילדים קטנים, הורים של חלקם במילואים מה-7 באוקטובר עם כל מיני מעגלי השפעה כאלה ואחרים של המלחמה ואי אפשר לתת מענה. שלא לדבר על זה שזה ממלכתי דתי שנמצא בממלכתי חילוני, הבדלי גילאים מטורפים, לא הגיוני שילדים צעירים יהיו ביחד עם ילדים כל כך מבוגרים, בטח כשיש הבדלי תפיסת עולם".

תגובת העירייה: "כידוע, הנחיות פיקוד העורף מאפשרות למידה ללא הגבלות. העיריה מצידה מאפשרת לימודים בבי״ס מארחים שם יש כיתות פנויות ומיגון מספיק וזאת עד לסיום בניית הממדים בבי״ס בראשית. ההוראה ללמוד בזום היא של הסתדרות המורים, ולדעתנו ללא סמכות.

למרות שמיגון בבתי ספר הוא באחריות ובמימון המדינה – הנהלת העיר והעומד בראשה החליטו לממן ולבנות ממ"דים במיקום הזמני בביה"ס בראשית, המורכב מיבילים.  עבודות הבניה מתעכבות בשל חוסר בפועלים ובשל מזג האויר, ומשום כך הדחיה בחזרה לביה"ס".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

  1. שערוריה.
    רחמים מלול וזהר בלום אחראים למחדל.
    ראוי שתושבי העיר יבואו איתם חשבון בבחירות הקרובות לרשות המקומית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!