ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רק 6 תיקים נפתחו ב-2023 נגד ארגוני פשיעה

מאז 2020, המשטרה ממעטת לפתוח תיקים חדשים תחת חוק המאבק בארגוני פשיעה • הסיבה: מיעוט בכוח אדם גורם לצוואר בקבוק במשטרה שלא מאפשר העברת תיקים לפרקליטות • אף שהבעיה החלה לפני בן גביר, הנתונים חושפים פער מדאיג בין הכרזותיו בנוגע למאבק בפשיעה המאורגנת במגזר הערבי לבין המציאות בשטח • בינתיים, האלימות בחברה הערבית הגיעה לשיא השנה עם 244 נרצחים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

רק שישה תיקים חדשים נפתחו בשנה האחרונה (2023) נגד ארגוני הפשיעה תחת חוק המאבק בארגוני פשיעה – חוק שנועד לעזור למשטרה לטפל באופן יסודי יותר בפשע המאורגן. כך עולה מתשובה לבקשת חופש מידע שהגיש לאחרונה איתי מק, עורך דין לזכויות אדם. הנתונים הללו מעמידים באור שונה את הצהרות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביחס להקצאת משאבים למאבק בפשיעה.

בתשובה שנשלחה מוצגים נתונים מ-2018 עד 2023, בחלוקה לפי שנים, שמהם עולה תמונת מצב מדאיגה: לא רק שמספר התיקים החדשים שנפתחו תחת החוק צנח משמעותית מאז 2020, מספר התיקים שנסגרו מזערי עד לא קיים. בסך הכל, מאז 2018 ועד 2023, נפתחו 209 תיקים נגד ארגוני פשיעה (רובם בין 2018-2020); רק שניים מתוכם נסגרו.

גם הנתונים על מספרי המעצרים תחת החוק לא מעודדים במיוחד: ב-2023 בוצעו שמונה מעצרים בסך הכל. שנה קודם לכן בוצעו 55 מעצרים. גם השימוש במעצר עד תום ההליכים (מעצר מעת הגשת כתב אישום ועד לתום ההליכים הפליליים) פחת בשנה האחרונה. בעוד שבשנת 2022 בוצעו 15 מעצרים עד תום ההליכים, בשנת 2023 בוצע מעצר אחד בלבד. 

מחאה נגד הרציחות בחברה הערבית, אוגוסט 2023 בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

הנתונים אינם מעידים בהכרח על ירידה בפעילות המשטרה נגד ארגוני פשיעה בכלל, וארגוני פשיעה ערביים בפרט, אולם הם כן מעידים על ירידה בפעילות המשטרה הנוגעת להתמודדות עומק עם ארגוני הפשע – פעילות שמטרתה לפרק את הארגון ולטפל בכל שרשרת הפיקוד שלו: מהראש ועד המבצעים בשטח.

יודגש כי הנתונים הלא מעודדים לא משקפים רק את תקופת פעולתו של בן גביר. מאז 2018 היו לישראל ארבעה שרים במשרד לביטחון פנים, או בשמו הנוכחי – המשרד לביטחון לאומי.

אולם לנוכח הגאות חסרת התקדים בפשיעה במגזר הערבי בשנת 2023, ולנוכח הכרזות השר כי בכוונתו להילחם בארגוני הפשע במגזר, מצופה היה לראות עלייה משמעותית בשימוש בכלי זה דווקא בשנה האחרונה. 

הנתונים המלאים

שנהתיקים שנפתחותיקים שנסגרומעצרים – סה"כ (לפי תאריך מעצר)מעצרים – תום הליכים והחלטה אחרת (לפי תאריך מעצר)
20236181
2022405515
20216000
202041401
201947021
201814204611

צוואר הבקבוק – במשטרה

מדוע תיקים רבים כל כך נשארים פתוחים? תשובה שקיבל עו"ד מק מהמשטרה שופכת אור נוסף.

עו"ד מק ביקש מהמשטרה לפרט לגבי הסטטוס של 209 התיקים שנפתחו מאז 2018. מתשובת המשטרה עולה כי 181 מהתיקים (87%) מצויים עדין בשלב החקירה, ורק 16 תיקים (8%) מצויים כרגע בפרקליטות המדינה. כלומר, צוואר הבקבוק המשמעותי נמצא במשטרה, בשלב החקירות, שרובן המוחלט נפתחו בתקופה בה גלעד ארדן (הליכוד) שימש כשר לביטחון הפנים.

הנתון מצביע על כך שגם אם כבר נפתח תיק – ומעטים נפתחו בשנים האחרונות – המשטרה מתקשה לסיים את החקירה כך שהתיק יעבור לפרקליטות, שם יוחלט על העמדה לדין או על סגירת התיק.

חוסר היכולת לסיים חקירות ולשחרר את צוואר הבקבוק, עשוי להיות גם שיקול מרכזי בהחלטת המשטרה למעט לפתוח תיקים חדשים. זאת לאור העובדה שבמשטרה מתקשים להשלים את החקירות שנפתחו לפני שנים ארוכות. 

זירת הרצח של אמיר סעדה, אחד מחברי ארגון הפשיעה של שלום דומרני באשקלון, יוני 2023 (צילום: פלאש 90)

הכנסת חוקקה את חוק המאבק בארגוני פשיעה ב-2003, במטרה להעניק כלים למשטרה ולרשויות החוק במאבקן בפשע המאורגן. החוק נועד לסייע בפירוק הארגונים באמצעות הענשת כלל הדרגים, לרבות ראשיו, גם אם אינם מעורבים ישירות בפשעים בשטח. המחוקק השכיל להבין כי בסופו של דבר ארגון פשע הוא גוף כלכלי, המשתמש בפשיעה פלילית לצורך רווח כספי. 

החוק נחשב על ידי המומחים השונים כחוק טוב בתחומו, אולם מרגע חקיקתו קיים קושי ליישמו בשטח. רק חמש שנים אחרי חקיקת החוק החלו להרשיע איתו. תיקים הנוגעים לארגוני פשע הם תיקים סבוכים, ואם המטרה היא בסופו של דבר פירוק של ארגון פשע מסוים, נדרש לשם כך כוח אדם גדול ואיכותי. 

בחזרה לבן גביר

ארגוני הפשיעה במגזר הערבי הם מרכיב משמעותי באלימות הגואה במגזר, שהגיעה לשיאה ב-2023 עם 244 נרצחים מתוך 299 רציחות בסך הכל. בדיון שהתקיים בספטמבר האחרון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת, הודה ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, כי "אין מספיק כוח אדם להילחם בפשיעה (במגזר – ש"ג) ואפילו לא מתקרב לזה".

האמירה של ניצב בן שלום מקבלת חיזוק בנתונים שהגיעו לידי עו"ד מק. בסופו של דבר טיפול יסודי בארגוני פשיעה מצריך שימוש נרחב בהעמדה לדין על פי החוק למאבק בארגוני פשיעה. בעיית כוח האדם במשטרה באה לידי ביטוי באופן ישיר ביכולתה לטפל בתיקים הקיימים, ועשויה לאותת לארגוני הפשיעה שלמשטרה אין כלים לפתוח חקירות חדשות נגדם. 

ניסיונו של בן גביר לפתור את בעיית כוח האדם במשטרה, בין היתר, על ידי קידום הקמת משמר לאומי, לא לוקחת בחשבון את העובדה שעבודת השיטור אינה מסתכמת במעצרים בלבד. חוד החנית במשטרה הוא אגף החקירות שלה והוא שאמור לתרגם בסוף למעשים את ההבטחות של השר למאבק חסר פשרות בארגוני הפשיעה בחברה הערבית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!