ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תושבת הצפון: "רעשי החפירה נשמעו כל כך קרוב, חשבנו שהם עוד רגע בתוך הבית"

בצל המתיחות בגבול לבנון, מספרים חברי קיבוצי קו העימות על רעשי חפירות שהם שומעים בשנים האחרונות. אחת מתארת רעש של אבנים מתגלגלות, אחרת אומרת כי היא שומעת רעש קדיחה עמום. גם קב"ט מועצת גליל עליון בעצמו מספר על הרעשים ששמע. "אחד הדברים שלמדנו מאז ה-7 באוקטובר", הוא אומר, "שלא כדאי לזלזל במידע"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גבול לבנון (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

דותן רוכמן, קב"ט מועצה גליל עליון טוען שעל המנהרות של חיזבאללה בגבול הצפון הם יודעים שנים. מעבר לדיווחים של התושבים החיים צמוד לגדר, הוא בעצמו שומע רעשים של חפירות בישובים השונים שבהם הוא מסייר וגם ביפתח, היישוב שבו הוא מתגורר. 

"אחד הדברים שלמדתי הוא לא לזלזל במידע, להאמין לאיום ולדעת שהאויב יודע יותר טוב ממך", הוא אומר. "אני לא יודע אם יש מנהרות פעילות חוצות גדר. בצד של לבנון אני יודע בוודאות שיש. אני מאוד מקווה שצה"ל יודעים, ב-7 באוקטובר הבנו שהם לא יודעים הכל". 

בימים האחרונים דובר צה"ל מפרסם שוב ושוב עדויות על חשיפת מנהרות טרור בעזה, בהן מנהרה באורך ארבעה קילומטרים, אולם במשך שנים העובדה שחמאס חופר מנהרות היתה ידועה. תושבי הנגב המערבי התריעו פעם אחר פעם כי הם שומעים רעשים של חפירה. הסוף, כמובן ידוע.

כעת מספרים לנו תושבי הצפון על רעשי חפירה שהם שומעים, בתקווה שצה"ל ומערכת הביטחון לא תאפשר לאירועי ה-7 באוקטובר לחזור על עצמם בגבול הצפוני. 

"היינו בטוחות שאנחנו הוזות, זה נשמע כאילו אנשים חופרים ביד עם כפית או את חפירה וזה נשמע כל כך קרוב שכאילו חשבנו הם עוד שניה פה בתוך הבית", אומרת א', תושבת משגב עם, קיבוץ הצמוד לגבול לבנון ומפונה מאז מתקפת הפתע של חמאס. קיר השירותים של ביתה צמוד להר, ולטענתה משם מגיעים הרעשים. 

"ככה כל לילה, היינו שומעות אבנים נופלות, מתגלגלות, כאילו מזיזים אבנים. כל פעם שהייתי נכנסת לשירותים להקליט זה היה מפסיק, נטרף לי השכל מהדבר הזה, חשבתי אולי הם שומעים שאני נכנסת לשירותים והם מפסיקים. היה שלב שהיינו נועלות את הדלת של השירותים מבחוץ רק למקרה שהם ייכנסו לבית".

השנה, לאחר שדיווחה על הרעשים, הגיעו אליה נציגי צה"ל, תחקרו אותה והסבירו לה שלא ידוע על מנהרות שחוצות את הגבול לשטח ישראל. "ביקשו מאיתנו לא לעשות דרמה כדי לא להלחיץ. הייתי יו"ר צח"י (צוות חירום יישובי – ד"ל), אז אני מבינה את זה". 

תושבת כפר גלעדי, קיבוץ הממוקם כ-2.5 קילומטר מהגבול מספרת גם היא על הרעשים שהיא שומעת בשנתיים האחרונות: "בעיקר לפני השינה, כששקט. זה רעש עמום שקשה לתאר אותו, רעש של קידוח מרחוק. 35 שנה אני פה. אני יודעת מה ההבדל בין הרעש הזה לרעש המחצבות". לטענתה, באמצעים טכנולוגיים רגילים הרעשים לא נשמעים ברור. 

לדבריה היא לא פנתה עם המידע לצבא, משום שחששה כי לא יתייחסו ברצינות לעדותה. "לא יכול להיות שאני שומעת קידוחי מנהרות ב-2 לפנות בוקר וביום כיפור, אבל אני לא רוצה להיות הפסיכית שמדמיינת".

מפגן תמיכה בחיזבאללה בסמוך לגבול לבנון-ישראל, ב-7 באוקטובור (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

מבצע "צוק איתן" ב-2014 חשף את האיום התת קרקעי, לאחר שהתגלו יותר מ-30 מנהרות התקפיות של חמאס החודרות לשטח ישראל. לאור הכרת האיום, במבצע "מגן צפוני" ב-2018 אותרו ונוטרלו שש מנהרות התקפיות, אשר חצו מדרום לבנון והגיעו בין היתר למטולה, זרעית ושתולה. ב-2019 הכריז צה"ל על איתורה של המנהרה הגדולה והמתקדמת ביותר שחפר חזבאללה אל תוך שטח ישראל וכן על השלמת המבצע וסיומו.

גם אחרי המבצע, עלו עדויות מטרידות על רעשי חפירות, כך סיפרו תושבים בכתבה שהתפרסמה ב"ישראל היום": "כל הזמן אמרו לנו שהאדמה כאן היא סלעית ומורכבת עד בלתי אפשרית לחפירה, ומכאן שקצב החפירה יכול להגיע עד מטר אחד ביום", אמר תושב ראש הנקרה. "אבל הבנו שזה קשקוש אחד גדול. הטרקטור שהבאנו, שהוא כלי מכני פשוט, חפר 5 מטרים בחצי שעה בלבד… הצבא היה אמור לבוא ולהיפגש עם התושבים בבית התרבות של הקיבוץ, אבל בכל פעם מועד הפגישה נדחה והיא לא התקיימה עד היום".

במחקר שפרסם מרכז "עלמא" לחקר אתגרי הביטחון של ישראל בצפון ב-2021, ועדכון שלו פורסם השבוע, מפורטות יכולותיו התת־קרקעיות של חיזבאללה בלבנון אשר כוללות רשת מנהרות אסטרטגיות. לדבריו של טל בארי, מנהל החקר ומרכז עלמא, חיזבאללה הקים את המנהרות בסיוע צפון קוריאני ואיראני אחרי מלחמת לבנון השניה. 

לטענת החוקרים, "לא מדובר רק ברשת מנהרות מקומיות התקפיות או של תופת, אלא ברשת מנהרות בין אזוריות של עשרות קילומטרים אשר מתפרסות ומקשרות בין אזור הגבול ועד ביירות". לטענתם, המנהרות מקשרות בין אזורי היערכות, מאפשרות שינוע כוחות בין גזרות, היערכות לוגיסטית וירי טילים. "זה עולם תת קרקעי המאפשר לחימה רצופה, הישרדות ויציבות ומקשה מאוד על האויב שלא רואה אותך ולא שומע אותך", אומר בארי.

ב-2021 פורסם בכאן 11 כי חיזבאללה חפר רשת מנהרות של מאות ק"מ מביירות עד דרום לבנון, במקביל למנהרות ההתקפיות שחדרו לשטח ישראל אשר נחשפו במבצע "מגן צפוני". עוד נחשף כי בתוך רשת המנהרות, אשר מתחילות בטווח של כשלושה ק"מ מגבול ישראל, נבנו מפקדות של פיקוד ושליטה משם מתכנן ארגון הטרור לנהל את המלחמה הבאה.

חיילים על גבול לבנון, ביוני השנה (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

"השיטה היא לחפור מנהרות, להטמין בהן חומר נפץ, ואז לאטום אותן, מה שמקשה על חשיפתן בעזרת חיישנים שמבוססים על תנועה או על שינוי בנפח" אומר בארי. "מספיק להטמין את חומר הנפץ מתחת לאזור הסמוך למטרה, ולהפעיל אותו והאפקט דומה לצונמי של עפר וסלעים, מספיק שמפוצצים את צוק מנרה וזה פוגע בבתים". להערכתו, מנהרות תופת לרוב יחפרו מתחת לחומה או גדר או בסמוך לישובים או מוצבים קרובים לגדר ולא חייב שיגיעו לעומק ישראל כדי לבצע פיגוע משמעותי.

במאי האחרון קיים חיזבאללה תרגיל בגבול הצפון, לעיני צה"ל. התרגיל דימה התקפה של יחידות מיוחדות לתוך שטח ישראל, פגיעה ביישובים ישראלים וחטיפת שבויים וכלל שימוש בכטב"מים ואמצעי לחימה נוספים. בשנה האחרונה בכלל הגדיל חיזבאללה את כוחותיו בגבול, שדרג את אמצעי הלחימה והתגרה בצורה מתריסה בנוכחותו הקרובה לגדר. 

כמו כן הוקלטו תיעודים של רעולי פנים חמושים מסיירים בצד הלבנוני של הגדר, מתצפתים לעבר שטח ישראל, גורמים נזק לגדר המערכת, חוצים אותה ומתעדים את פעילות הכוחות. בימים האחרונים פירסם הטיימס הבריטי כי צה"ל מגבש תוכניות לפלוש לדרום לבנון במה שעשוי להביא להסלמה בחזית הצפונית מול חיזבאללה. "מה שקרה בדרום הוא כלום בהשוואה למה שהם יכולים לעשות בצפון", אמר גורם צבאי בכיר ל"טיימס".

"אני גרה במשגב עם 13 שנים ואף פעם לא פחדתי, הייתי הולכת על גדר המערכת ומטיילת ביער", אומרת א'. "כשהתפננו, אמרנו שלא בטוח שנחזור. אחרי המחדל שהיה בדרום אני לא חושבת שאני יכולה לסמוך על המדינה שתגן עלינו כשנחזור הביתה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

4 תגובות

  1. אני מעריך את הכתבות שלכם אבל אני לא מרגיש שנתתם פה ערך מוסף כלשהו.
    כתבתם ש (1) במשך שנים יש אנשים בישובים ליד הגבול שבטוחים שהם שומעים חפירות, ואז המשכתם להסביר על (2) מנהרות חבלה בכלליות. כאילו שעצם הקיום של 2 מאשש את 1.

    זה שקיימות מנהרות חבלה לא אומר שכל מי ששומע רעשי חפירות מעבר לקיר של הבית שלו באמת שומע משהו (הרי לדמיין רעשים בעקבות פרנויה – משהו שסביר שתושבים סמוכי גבול יחוו – זה דבר),
    וזה שצה"ל הפגין כשל מודיעני עצום ב7 לאוקטובר לא אומר שכל ההתנהלות שלו עם עדויות כאלה עד היום בעצם הייתה כושלת ומחופפת. ובימים אלה אני באמת האחרון שינסה לסנג'ר על צה"ל.

    האם חברה חיצונית באמת מצאה משהו עד היום?
    האם אי פעם באמת התגלתה מנהרה ליד בית של מישהו שטען שהוא שומע חפירות "ממש ליד הבית" שלו?
    האם אפשרי מבחינה מדעית לשמוע קולות של חפירות שידוע שנעשות מעבר לגבול, במרחק של יותר מ2 ק"מ מהבתים של האנשים האלה?
    האם ישנו הסבר אפשרי אחר (כאמור, פסיכולוגי לדוג') לרעשים אלו?

    בלי התייחסות עניינית לנקודות האלה, הכתבה הזאת סתם מרגישה חוטאת למטרה (אלא אם המטרה היא לעורר פרנויה).

    1. הכתבה מדגישה את אי האמון שרוחש הציבור למסרים שהוא מקבל מהממשלה, הצבא.
      אני רכבתי שנים בצפון וב"דרום אדום" תוך ידיעה שהגדר אטומה. שיקרו לנו, העלימו דברים והתושבים בעוטף הופקרו.
      כך גם האמונה שהגדר בין הגדה המערבית לישראל עושה את העבודה. לא ידעתי להסביר מה משמעות מחפשי העבודה שעוברים דרך הגדר שמסתבר, הוזנחה ונפרצה.
      כשיש כלכך הרבה סימנים של התכוננות לפלישה כפי שהיה בעוטף וכפי שיש בגבול הצפון, מוטב להתיחס ברצינות. חבל שתושבי העוטף האמינו לצה"ל בנושא כיתות הכוננות שנוונו, הגדר האטומה. איזה מחיר הם שילמו וכולנו משלמים

      1. אבל לא מדובר בכתבה כללית על חוסר האמון הציבורי בצבא.

        מדובר על תופעה ספציפית שכבר 10+ שנים חוזרת מידי פעם בתקשורת (גם לזה הכתבה בקושי התייחסה), על תושבים שממש בטוחים שהם שומעים חפירות כמה מטרים מהבית שלהם. כולל אנשים שמרוחקים אפילו 10+ ק"מ מהגבול.

        והכתבה הזאת לא מחדשת שום דבר לגביה מעבר ללומר ש"בצד השני של הגבול כן מצאו הרבה מנהרות. והאמינות הכללית של צה"ל ירדה." ומעודדת את הקורא לעשות 1+1 ולהניח שאולי בעצם… האנשים האלה לא דמיינו ויש מנהרות מתחת לבית שלהם ברגעים אלה ממש.

        לא בוצע פה תחקיר שגילה שצה"ל התעלם היסטורית מדיווחים שכאלה מתושבים ולא טרח לבדוק כמו שצריך. או שהתגלו ממצאים של חפירות מתחת לבית של אנשים וזה טוייח. או כל דבר אחר שבאמת ימחיש שגם בנושא הזה צה"ל פישל קשות ובעצם כל השנים האלה באמת חפרו לכלמיני אנשים ברחבי המדינה במרחק 10 מטר מהבית.
        יש סה"כ איזה איזכור אנקדוטלי לחפירה שניסו לעשות עם טרקטור (לא ידעתי שמנהרות שהן עשרות מטר מתחת לאדמה חופרים עם טרקטור) וזהו בגדול.

        אם זה מוצדק להעלות ספקות בצורה כזאת רדודה לגבי משהו שצה"ל אמר/בדק, למה לעצור בזה?
        אפשר לעשות כתבה דומה על אנשים שדיווחו על מישהו שנראה חשוד ברחוב ובדקו ואמרו להם שהוא בסדר, או על אנשים שהיו בטוחים שהבומים שהם שומעים הם של טילים מעל הבניין שלהם ואמרו להם שזה בעיר אחרת ולכן אין אזעקה.
        עם מסר כללי של "צה"ל טעה ב7 לאוקט'. אולי הוא בעצם טעה בכל דבר אחר עד היום? אין לנו תכלס מושג, אבל תחשבו על זה כשאתם מנסים להירדם היום".

  2. השקט של נסרלה אומר הכל….
    יש להם תוכנית סדורה , ולא סתם הם שותקים ולא נכנסים עכשיו במלוא העוצמה למלחמה ………

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!