ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעודם חמושים, חיילים ואזרחים שותים אלכוהול במרחב הציבורי

מאז פרוץ המלחמה הוצף המרחב הציבורי באנשים חמושים, גם בברים, גם כאשר הם שותים אלכוהול. בחוק כלי הירייה לא מופיע איסור על שימוש באלכוהול בעת נשיאת נשק. בדיקה עם צה"ל, המשטרה והמשרד לביטחון לאומי מראה כי גם בנהלים ובהנחיות לא קיים איסור על נשיאת נשק בשכרות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מלצרית עם נשק בבר בתל אביב (צילום: מתוך פייסבוק, שימוש ע״פ סעיף 27 א׳)

"הייתי במשמרת והגיע זוג לשבת על הבר, מזגתי לאישה יין והבחור שתה טקילה", מספרת ברמנית במסעדה בתל אביב, "אחרי שהוא שתה שלושה דרינקים, הם הזמינו את החשבון וכשהוא קם ללכת ראיתי שכל הזמן הזה היה מונח לו על הברכיים רובה M16. לא הבנתי איך יש אכיפה נגד נהיגה בשכרות אבל אין אכיפה על אדם שמשתכר כשהוא חמוש ב-M-16".

מאז ה-7 באוקטובר והגיוס ההמוני למילואים, נשטפו רחובות ישראל בכלי נשק, בין אם של חיילים שיוצאים לאפטר או אזרחים שמוכנים לבאות. אין ספק כי הגנה חשובה בימי מלחמה, אבל נדמה שכל הגבולות נחצו. השבוע נצפו במסעדה תל אביבית הומה בתל אביב קצין במדים ועליו אקדחו האישי כשהוא שותה במסעדה יותר מקוקטייל אחד, ובשולחן הסמוך אליו ישב אדם בלבוש אזרחי שותה בירה ועל ברכיו נשק צה"לי. 

במקרה אחר נראה צעיר בלבוש אזרחי שותה בירות עם חבורת אנשים סמוך לחוף הים בתל אביב, כשלצידו מונח M-16 צה"לי. במקרה נוסף, חמור יותר, נצפה צעיר בלבוש מתנדנד ברחוב לאחר שיצא ממועדון, כשעל כתפו נשק צה״לי.

"אנשים רבים בארץ נמצאים כיום בתחושה של דיכאון ואימה, רבים חוזרים להתרעננות מהמלחמה ומוצאים פורקן בשתיית אלכוהול", אומרים מקואלייציית "האקדח על שולחן המטבח", גוף אשר פועל לצמצום תפוצת נשק קל ולפירוקו במרחב האזרחי. "מדובר בשילוב קטלני שהוא מתכון לאסון, גם לעצמך וגם לסביבה". 

ידית הסתערות ומחסנית (צילום: איתי רון)

בהצהרת הבריאות שנדרש למלא כל מי שמבקש רישיון לנשק מופיע ההיגד: "האם אתה צורך משקאות חריפים". על ממלא הטופס נדרש להשיב בכן או לא. אולם איסור על שתיית אלכוהול ונשיאת נשק לא מופיע בחוק כלי הירייה, לא בהוראות בטיחות בנשק, נוהל שימוש בנשק והוראות פתיחה באש של המשרד לביטחון לאומי וגם לא בנהלים הצבאיים. לפי הנוהל הצבאי, שתיית אלכוהול בלבוש מדי צה"ל אסורה למשרתי צה״ל בסדיר או המגויסים למילואים. 

ב-2008 הגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב תיק שבו אדם הורשע במסגרת הסדר טיעון על כך שבמסגרת בילוי לילי שתה הנאשם לשוכרה ופרצה קטטה בינו לבין אדם נוסף, שבמהלכה ירה פעמיים בנשקו האישי לעבר הנפגע. הפציעה של הנפגע חייבה טיפול רפואי ואשפוז.  

השופטת יהודית שיצר קבעה כי: "נשיאת אקדח ברישיון מטילה על בעל הרשיון אחריות כבדה, דהיינו, הפעלת שיקול דעת לעשות שימוש בנשק, רק בנסיבות יוצאות דופן, בהן מותר להשתמש בנשק. אין להשלים עם שימוש נמהר בנשק בסכסוכים שגרתיים בין צדדים. אקדח איננו קישוט ואיננו אביזר שמטבע הדברים צריך להיות בן לוויה בעת יציאה לבילוי תמים, מה גם שבמהלך הבילוי הנאשם שתה לשוכרה. שתיית אלכוהול ואחריות לנשק אינם דרים בכפיפה אחת (בדומה לנהיגה ברכב). עצם השתיה לשוכרה איננה נסיבה מקלה, אלא להפך, היא משמשת נסיבה לחומרה.

חמוש באקדח ליד הבר (צילום: איתי רון)

"בתקופה שבידי הציבור נשק רב ברשיון, יש להקפיד ולהרתיע מפני שימוש בלתי מבוקר ובלתי אחראי בנשק זה. ענישה משמעותית בנסיבות הענין היא חיונית, הן לצורך הרתעת הנאשם עצמו והן לשם הרתעת הרבים וקביעת גבולות ברורים וחד משמעיים בסוגיית השימוש בנשק, כמו גם בהתייחסות לשתיה לשכרה ותוצאותיה".

השופטת פסקה על הנאשם עונש מאסר בפועל של תשעה חודשים, מאסר על תנאי וקנס כספי. 

לפי נתונים שמסר המשרד לביטחון לאומי, מתוך 265 אלף בקשות לרישיון נשק שהתקבלו מפרוץ הלחימה ועד ל-8 בדצמבר, אושר הטיפול ב-86 אלף בקשות. 8,500 אלף בקשות נדחו בגלל קביעת המשטרה שהאדם מסוכן פלילית, 2,129 בקשות נדחו בשל בעיה בכשירות הרפואית לפי קביעת משרד הבריאות, ו-57 בקשות נדחו בשל צווי בית משפט.

"קבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי מחייבת את מחזיק הנשק בקיום נהלים ונקיטת אמצעי זהירות קפדניים, בהתאם להנחיות המשרד לביטחון לאומי", נמסר מהמשרד בתגובה לשאלתנו. "המסר המרכזי שעובר למחזיקי הנשק הן על ידי אגף כלי ירייה, והן על ידי מדריכי הירי במטווחים הוא חובת השליטה בכלי הירייה לרבות החובה להיות בשליטה בעת נשיאת הנשק לפיכך, שתיית אלכוהול העלולה לגרום לאיבוד היכולת לשלוט בנשק, לרבות שיקול הדעת בהפעלתו, מהווה הפרה של הוראה זו.

הגוף המוסמך לבצע אכיפה בנושא הוא משטרת ישראל ואין זה בסמכות האגף. ככל ויימצא על ידי משטרת ישראל אדם המחזיק נשק, כשהוא בגילופין, יטופל על ידה. ככל ויידרש, קיימת לאגף כלי הירייה את הסמכות לפעול במישור המנהלי, לרבות ביטול רישיון הנשק".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "מקרים פרטניים שיובאו לידיעת המפקדים, יטופלו על ידם" 

שאלנו את משטרת ישראל האם נתפסו נושאי נשק כשהם בגילופין. מהמשטרה נמסר רק: "משטרת ישראל מבצעת לאורך כל השנה אכיפה מוגברת של עבירת נהיגה בהשפעת אלכוהול באמצעות הצבת שוטרים סמויים וגלויים ברחבי הארץ ובמקומות הבילוי והקמת מחסומים וכן פועלת לאכיפת העבירה בדרך של בדיקות 'ינשוף' לנהגים חשודים והעמדתם לדין.

"נדגיש כי על נושא נשק חלה אחריות יתרה לנהוג על פי האמור בהוראות החוק לנושא זה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

6 תגובות

  1. שמעתם שיש מלחמה?? מספיק כבר עם הטרחנות הזאת אנשים נאלצים להסתובב עם נשק שהם חוזרים הביתה אפחד לא באמת נהנה להסתובב עם נשק ארוך. תלמדו גם לשחרר

    1. יוני אתה שאהיד . מתאבד בעברית וגם , רפוי תאים אפורים בחלל הביינאזני . אתה האדם הקלאסי שיירה בישראלי כשאתה שיכור , חמום , משולהב מפטריוטיות מזוייפת .רפי שכל מזנך הם שהביאו את שואת יהודי אוקטובר 23 בא"י והם שממיטים עלינו את גורלה האחרונה של הריבונות השלישית.

    2. שיוני הוא רק אחד ממלא אידיוטים במדינה האהובה והמסכנה הזאת שנשחטה עי בנימין נתניהו הבן זונא ושאר העבריינים בשירותו !!

  2. רק בישראל אלכוהול=אלימות .
    בכל העולם שותים בכיף .
    תמיד תמצא אנשים אלימים בכל מקום עם או בלי אלכוהול

    1. זה לא קשור לאלימות אלא למה שקורה כשהאלימות מתגברת ובמקרה יש נשק זמין ונוח עליך שאתה יכול להשתמש בו. בקטטה רגילה בפאב בלי נשק אתה מקסימום הולך מכות. אם יש לך נשק, קצרה הדרך לרצח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!