ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

החלוקה ההמונית של רישיונות נשק: הבטחת בחירות של עוצמה יהודית שאיבדה שליטה

לממשלה נוח לגלגל את האחריות לביטחון לעבר האזרחים, כפי שכבר גלגלה לחברה האזרחית תחומים אחרים. תמים מי שחושב שבתום המלחמה איסוף כלי הנשק יהיה פשוט
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, ישראל אבישר, התפטר אתמול (3.12) מתפקידו לאחר שנחשף כי המשרד לביטחון לאומי מינה אנשים ללא הסמכה מתאימה כ"פקידי רישוי זמניים" שהפעילו חמ"ל למתן רישיונות נשק. בין הממונים: אנשי לשכת השר איתמר בן גביר, עובדי כנסת ובנות שירות לאומי.

זו דוגמה מצוינת למקרה שבו התקשורת והכנסת עשו את עבודתן, ותזכורת לציבור מדוע ראש הממשלה נתניהו ושותפיו בממשלה ובקואליציה מעוניינים להשתלט עליהן באופן מלא: הפרשה נחשפה על ידי העיתונאי ג'וש בריינר בעיתון "הארץ"; אחר כך אבישר הגיע לדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת ונשאל שאלות שבעקבותיהן הוא אישר את החשיפה של בריינר ואף הוסיף עליה פרטים; במקביל חברי הכנסת מהאופוזיציה דרשו לפתוח בחקירה וגם לבטל את רישיונות הנשק שניתנו בחוסר סמכות ובאופן לא תקין.

אפילו נציגתה של היועמ"שית לממשלה הודתה בדיון: "אנחנו לא היינו בלופ… חלק מהדברים – בהקשרים של משרות האמון וכו' – קראנו אתמול בעיתון ושומעים אותם היום פה בפעם הראשונה".

סביר להניח שאף השר בן גביר הופתע מהמהירות שבה התגלגלו הדברים: רק לאחרונה, ב-28.11, משרדו הגיב לחשיפת בריינר בהצהרה כי "כלל פעילות האגף מבוצעת על פי חוק, תקנות ונהלי האגף לרישוי ופיקוח כלי ירייה". לאחר שאבישר התפטר, מלשכת בן גביר נמסר הבוקר (4.12) ש"מי שלא ממשיך לבצע את המדיניות בהתאם להוראות השר ולמפת האיומים ונלחץ בשל מתקפות השמאל בוועדות כאלו ואחרות – אכן לא יכול להמשיך כראש אגף כלי יריה. ישראל במלחמה וחייבים לצאת מהקונספציה".

האשמת אבישר בכניעה "למתקפות השמאל" אולי טובה לעוקבים בטוויטר, אך לא יהיה בה די לחקירה של מבקר המדינה או לחקירה פלילית שצפויות להיפתח. נראה שיהיה קשה הפעם לשר בן גביר לגלגל את כל האחריות לאחרים שכן הוא הגורם המוסמך בחוק למינוי פקידי הרישוי, שלפי "הארץ" ואבישר מונו באופן לא תקין ולא חוקי, רק כדי לחלק רישיונות נשק באופן לא חוקי ולא תקין.

קשה יהיה לטעון שמדובר בטעות. אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של מפלגת עוצמה יהודית, שהשר בן גביר עומד בראשה, הייתה להקל על חלוקת נשק לאזרחים. ב-21.4.2023 עוצמה יהודית פרסמה הודעה לציון חלוף 100 ימים מהקמת ממשלה, בה נכתב שבין הישגי המפלגה "שחרור הפקק וחלוקת 12,000 רישיונות נשק תוך זמן קצר".

כפי שדיווחו בתקשורת וכפי שהצהיר השר בן גביר עצמו ברשתות החברתיות, מאז פרוץ המלחמה ב-7.10 ההליך הזה הואץ, הוגשו כ-255 אלף בקשות לנשיאת נשק ועד כה אושרו כ-20 אלף מתוכן בהליך מזורז. מקור ביטחוני אמר ל"הארץ": "בכירים במשרד עושים הכל כדי לרצות את בן גביר, אבל כלי נשק זה לא צחוק. המשרד נמצא בפשיטת רגל וכלי הנשק האלה שמחלקים הם האסון הבא שלנו".

למרות שבמשרד הרווחה הזהירו שההקלות בתנאי הסף לקבלת רישיון נשק עלולות לסכן נשים שנמצאות בזוגיות אלימה, למהלך של השר בן גביר יש לגיטימציה ציבורית לאור תחושת חוסר הביטחון בציבור בעקבות השתלטות החמאס על בתים ואף יישובים שלמים בעוטף עזה, וביצוע חטיפות, עינויים וטבח בתושבים במשך שעות ארוכות עד להגעת כוחות הביטחון. דבר שבא לידי ביטוי במספר חסר התקדים של הבקשות לנשיאת נשק.

כוחות ימ"ס מפטרלים בקיבוץ בארי, ב-22 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הגיבה להתפטרותו של אבישר, "אין לי בעיה שאנשים ישאו נשק, פשוט שיעמדו בתבחינים. לא מסובך", אך האם די בכך כאשר השר לביטחון לאומי הוא מי שקובע אותם? ח"כ בן ארי בעצמה פעלה וקראה בתחילת השנה לדיון ציבורי נרחב בתבחינים עצמם.

בינתיים גם אין דיון פוליטי, תקשורתי וציבורי מעמיקים בישראל אם הפתרון האולטימטיבי לתחושת חוסר הביטחון והתפקוד הלקוי של הרשויות וכוחות הביטחון של המדינה הוא שהאזרחים יתחמשו ויגנו על עצמם. מעבר לחשש לפגיעה בחפים מפשע ולזליגת נשק לארגוני פשיעה, אזרחים לא אמורים להתמודד בעצמם עם מספר רב של מחבלים הפושטים על היישוב שבו הם מתגוררים, או להילחם בארגוני פשיעה.

מן הסתם לממשלה נוח לגלגל את האחריות לביטחון לעבר האזרחים, כפי שכבר גלגלה לחברה האזרחית תחומים אחרים, כגון חלק משירותי הבריאות, החינוך והרווחה, ובימים אלה חלק משמעותי מהסיוע למפונים בצפון ובדרום ולניצולי הטבח.

בכל מקרה, תמים מי שחושב שבתום המלחמה איסוף כלי הנשק יהיה פשוט. ישראל עלולה להיגרר למלחמת שוחות פוליטית הדומה לזו הקיימת בארה"ב סביב יישום התיקון השני לחוקה שעיגן את זכותם של אזרחים לשאת נשק. אם בבחירות הקודמות השר בן גביר הבטיח להקל על קבלת נשק, בבחירות הבאות הוא צפוי להבטיח להיות מי שישאיר את הנשק אצל מי שכבר קיבלו אותו ממנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

4 תגובות

  1. "חשש כבד כי חולקו רישיונות למי שאינו עומד בקריטריונים" – לא הצגתם שום דבר שתומך בראיה הזו.
    ציפיתי ליותר מהכתבה הזו והתאכזבתי.
    חוץ מכך שמונו אנשים "שלא עומדים בקריטריונים" תפרטו אם כך מה הם הקריטריונים שהפקידים אמורים לעמוד בהם.
    משהו תהליך קבלת רישיון הנשק, מה הוא כולל, איפה יש בתהליך אזורים אפורים, והאם יש כאלו.

    סהכ אם אתה גר בישוב זכאי, ומקבל אישור מהרופא שלך, ואין לך עבר פלילי נשמע שאתה זכאי…..
    האם פעם היו עושים ראיונות וכעת לא מבצעים אותם?
    משהו פה בכתבה לא ברור.
    אם זה רק לבדוק טפסים אז מה אכפת לי שפקיד יעשה זאת, גם בת שירות. זה סה"כ לבדוק שמישהו הגיש את המסמכים. לא ביג דיל. ולא רואה איפה החשש הכבד.

    ממה שאני מבינה מהכתבה אין שום שינוי בתהליך חוץ מזה שהוא מהיר יותר גי גייסו יותר עובדים.

  2. ומה עם החמ"ל של אוחנה במרתף הכנסת שמנפיק אף הוא, לפי מה שפורסם – רשיונות לנשק?

  3. לממשלה, תורידו את עלות הגבוהות של תהליך חידוש הרשיונות, זה ממש גזל, גם מחיר התחמושת בשמים. אתם רוצים שלאזרחים יהיה נשק, סבבה, אז תורידו ותפקחו על מחירי העושק האלו.

    1. מה הקשר? זה חיל שירה בטעות וזו טרגדיה נוראה. הלב שלנו מאוד בוכה על יובל הגיבור שלצערנו נהרג לאחר שניטרל המחבלים. הלויה שלו היתה ביום הולדתו ה-38 !!! אבל היו הרבה הרבה הרבה פיגועים לצערנו שלא היה נשק לשו ם אזרח והתוצאות היו נוראות. ובפיגוע הזה מדובר בחיל שחזר מעזה בדיוק היה בהפוגה והיה באותו אזור בירושלים (הכניסה לעיר) הוא זה שירה בטעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!