ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"השלכות של אנשים לא כשירים שנותנים נשק לאנשים לא כשירים ישפיעו על כל המדינה"

הכשרות של 24 שעות, טלפונים במקום ריאיונות פרונטליים, וצעירות בנות פחות מ-20 שקיבלו סמכות לחלק רישיון לאחזקת כלי נשק - בוועדה לביקורת המדינה קראו לפתוח בחקירה פלילית נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר • היו"ר מיקי לוי: "לא ככה אמורה להתנהל מדינה דמוקרטית גם בשעת חירום"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"השר הטיל מורא על יחידה מקצועית". בן גביר (צילום: פלאש 90)

חברי הכנסת נדהמו לשמוע השבוע (רביעי) כיצד מתנהל הליך רישוי כלי הירייה ומי האנשים שלקחו חלק בתהליך הנפקת רישיונות הנשק. זאת לאחר שישראל אבישר, מנהל האגף לרישוי כלי ירייה, אישר שעובדים במשרות אמון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עבדו בלשכת השר כפקידי רישוי זמניים. במקביל, בשירות נציבות המדינה בחנו אם העסקתם חוקית. לבסוף התקבלה התשובה שעליהם לעצור מהמשך הפעילות. היועצת המשפטית לממשלה מסרה בתגובה לפניית "שקוף" בנושא כי "בעקבות הדיון נידרש לנושא".

"חלק ממשרות האמון בלשכת השר עברו הכשרה והסמכה מקצועית על ידינו", הודה אבישר בדיון בוועדה לביקורת המדינה. "בוצעה לגביהם פנייה לנציבות שירות המדינה שבחנה את הנושא, ובתום הבחינה התקבלה החלטה ברורה שאוסרת עליהם". עוד תיאר אבישר כי הוקם חמ"ל נפרד של רישוי נשק למספר המצומצם של עובדי לשכת השר בלשכתו. 

ומה בעצם הבעיה? מפניית "שקוף" לנציבות שירות המדינה עולה כי לפי כללים הקבועים בתקנון שירות המדינה וכן לפי הנחיות הנציב עובד במשרת אמון לא יכול למלא תפקיד כדוגמת פקיד רישוי כלי ירייה. 

"לא ככה אמורה להתנהל מדינה דמוקרטית"

חלק חשוב בדיון עסק בשאלה האם אנשי לשכתו של בן גביר ביצעו תיעדוף של חלוקת הרישיונות לכלי נשק, לטובת אנשי שלומם. לשאלות חברי הוועדה, אמר אבישר כי "במערכת המידע יש סרגל חיפוש, אם מישהו רוצה להיכנס לאדם מסוים הוא יכול באמצעות תעודת זהות, אך חסמנו את סרגל החיפוש. כי הבנו שתוך כדי פעולה חלקם מקדמים בקשות מסוימות". 

מנהל האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי ישראל אבישר, בדיון בוועדה לביקורת המדינה השבוע (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"בעצם אתה כמנהל האגף מדווח לוועדה שנאלצתם לעשות שינוי בכלי עבודה בסיסיים מכיוון שעלה חשש שהכלים בתצורתם הקודמת מאפשרים לפקידי רישוי זמניים לבצע העדפה", הוסיף על דבריו ח"כ גלעד קריב (עבודה).

"איך קרה שמשרת אמון קיבלה גישה למערכות המידע האלה? מי חתם על האישור הזה? לא יכול להיות דבר כזה במדינה נורמלית", הזדעק ח"כ סגלוביץ'. "המלחמה האמיתית היא על עצמאות עובדי המדינה. אני דורש שכל מי שעבר ריאיון טלפוני על ידי משרת אמון של שר – רישיונו יבוטל. אני רוצה לפנות למשרד המשפטים לשקול חקירה פלילית נגד השר ועובדיו בגין שימוש לרעה בסמכויותיו. יש פה עבירה על החוק. הכתם והעננה נמצאת על עובדי השירות הציבורי שעובדים תחת חוק".

קריב ביקש להדגיש אל מי הוא מפנה את האצבע המאשימה, כשלדבריו לא מדובר באגף של אבישר. "מוצגת כאן יחידה מקצועית שנדרסה על ידי השר וסביבתו", אמר. "אתם מקצועיים, עשיתם עבודתכם נאמנה כל השנים, אבל השר בניגוד לחוק ולכללי המנהל התקין הטיל עליכם מורא, חייב אתכם למנות אנשים מתוך לשכתו כדי שהם יקדמו רשיונות למקורבים".

"אני יודעת איזה עובד ציבור אתה, ראיתי את האגף שקיבל אותות הצטיינות מהמדינה על התנהלות", הוסיפה על כך ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד). "אני חושבת שאתם נלקחתם בני ערובה בידי שר. השלכות של אנשים לא כשירים שנותנים נשק לאנשים לא כשירים ישפיעו על כל המדינה".

"הנושאים שהתגלו בדיון הנוכחי זעזעו את הוועדה ולא ככה אמורה להתנהל מדינה דמוקרטית גם בשעת חירום", סיכם היו"ר מיקי לוי (יש עתיד).

עוסקים בדיני נפשות

מפרוץ הלחימה קיבלו באגף לרישוי כלי ירייה 260 אלף בקשות. עד היום טופלו 20% מהבקשות וניתנו כבר 25 אלף רישיונות. לשם השוואה, בשנת 2022 כולה, לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התקבלו באגף כ-42 אלף בקשות לאחזקת נשק, שמתוכן אושרו כ-13 אלף. 

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מיקי לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבישר הסביר שכחלק מהיערכות חירום ייעודית של האגף על מנת לתת מענה להיקפי הבקשות חסרי התקדים בוצע תגבור של מערכות האגף בעובדים שקיבלו "הסמכה מצומצמת": "מפרוץ הלחימה ביצענו תגבור של האגף ממספר מקורות נוכח מספר גדול של בקשות: עובדי המשרד, עובדי משרדי ממשלה נוספים ועובדי הכנסת ובנות שירות לאומי". עוד ציין שאחד מהחמ"לים שנפתחו הוקם במשכן הכנסת עצמו.

ומה הכוונה ב"הכשרה מצומצמת"? אבישר הסביר בדיון כי העובדים החדשים עברו יום אחד בלבד של הדרכה מלאה הכולל מבחן ולאחר מכן חניכה של מערכות מידע. בימים כתיקונם תפקיד חשוב כל כך מצריך הכשרה בת חודש.

ולא רק הכשרה מזורזת לכוח אדם בלתי מתאים בעליל: אבישר ציין בדיון כי בשל הנחיית פיקוד העורף לא לקבל קהל, החליטו במשרד לא לבצע ריאיונות פרונטליים למועמדים לקבלת רישיון לכלי נשק, אלא טלפוניים. 

"לא הגיוני שנערות בנות 18 עושות ריאיון טלפוני למגישי בקשה לרישיון נשק", אמר יו"ר הוועדה מיקי לוי בדיון. "המשרד יכול לפנות לפורום נציבים וקציני משטרה שפרשו שיש להם הרבה מתנדבים שמשוועים לסייע גם לטווח ארוך".

"לא הגיוני שבנות 18 מראיינות מבקשי רישיון נשק". אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"יש משמעות מקצועית לראות את האדם, לבחון את שפת הגוף שלו", אמר ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד). "ריאיונות טלפוניים הם לא רציניים ופוגעים ביכולת הבדיקה שלכם". יו"ר הוועדה לוי הוסיף על כך: "חזרו בתי הספר, חזרו גני הילדים, אין מגבלות של פיקוד העורף ואישור כלי נשק הוא עיסוק בדיני נפשות. אז אולי תעצרו?" 

"אנו רוצים לחזור לראיונות פרונטליים ולפתוח חזרה את הלשכות בימים הקרובים", ענה אבישר, אולם לא נקב בתאריך מיועד לכך.

ח"כים נוספים בדיון מתחו ביקורת חריפה על התנהלות המשרד לביטחון לאומי בראשות בן גביר, בין היתר בשל פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות. הם קראו לבטל לאלתר את פעילות החמ"ל שהוקם בין כותלי משכן הכנסת. אולם פנחס גורט, נציג הלשכה המשפטית של הכנסת, ציין כי החמ"ל, שפועל לזמן מוגבל, מסייע באופן טכני בלבד כגון בדרישות להשלמות מסמכים וע"י עובדי כנסת מינהליים שלא עוסקים בעניינים פרלמנטריים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

7 תגובות

  1. כמה שטויות בכתבה דמגוגית אחת… הרי הכל זה בגלל שבן גביר יזם ולא מישהו מהשמאל,
    אני במקרה הוצאתי השבוע רישיוןם נשק, עברתי הכשרה במטווח מוסמך , 6 שעות הכשרה שמתוכן כמה שעות של שיחות ומבחן והשארירי באקדח.
    בעבר,לפני בן גביר החוק חייב לירות 50 כדורים בלבד כדי לקבל רישיון, היום החוק מחייב לפחות 100 כדורים! פי 2 מבעבר.
    אבל את זה לא תכתבו כי זה נוגד להשקפה שלכם ..
    עיתונות אתם ממש לא!

  2. הפוליטיקאים משמאל אחראים, הימנים מושחתים… נו.

    כשמערכות מסודרות כושלות בהגנה על האזרח, פלא שחדל מלתת את יהבו בהן קטגורית? שומר החומות ועכשיו זה?

    באמת מטריד מאוד שאין ראיון פרונטלי. צריך להזמין לאחר זמן לראיון כזה כל מי שדולג עליו.

    אני מנסה לחשוב בהשוואה ללטרון 48' עת שמו נשק ארוך לידי יורדי אוניות המעפילים ויאללה לשדות. עת צרה עכשיו, ללא ספק.

    אבל באחריות לצרה הזו, נושא בן גביר בעיני פחות לאין ערוך משונאיו האובססיביים.

  3. מי זה מיקי לוי מצץ לנו תדם
    רק בחול כל הזמן ועד שכבר מגיע הוא צועק כמו משוגע ויורק וכל הפלטה שלו כמו שיני סוס
    אחד האנשים הכי מושחתים כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!