ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם עכשיו – כיתות כוננות מתחננות לציוד: "חוסרים אדירים בקסדות, אפודים, מכשירי קשר"

52 ימים ללחימה והוראותיו של יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, לייצור פתרונות לכיתות הכוננות "מחר בבוקר" ממשיכות ליפול על אוזניים ערלות, ככל שזה נוגע למשטרה ולמג"ב • במטה השר לביטחון לאומי מתעקשים שהציוד עובר כנדרש, בעוד מנהל מערך החירום של התנועה הקיבוצית טוען: "בן גביר מחלק נשקים כמו לחמניות אבל איפה שצריך לטפל - לא מטפלים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל (במרכז), בדיון הוועדה לפני שבועיים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בין יתר המחדלים שהובילו לאירועי השבעה באוקטובר, מוכנות כיתות הכוננות תצטרך להתברר לעומק בוועדת החקירה הממלכתית, אם תקום. תחקירים ראשוניים וראיונות עם גורמים רלוונטיים מצביעים על הפקרות, שחיקה וייבוש כיתות הכוננות במשך למעלה מעשור – תהליך שעלה ברגע האמת בחייהם של תושבי העוטף. אלא שגם עכשיו, ביום ה-52 ללחימה, מוכנות כיתות הכוננות לוקה בחסר. 

הוועדה לביטחון לאומי בראשות צביקה פוגל (עוצמה יהודית) קיימה מאז הטבח שלושה דיונים בנושא סטטוס מוכנות כיתות הכוננות שבאחריות המשרד לביטחון לאומי. הדיון הראשון נקבע ל-11 באוקטובר (היום החמישי ללחימה), אולם נדחה לבסוף והתקיים ב-15 באוקטובר. הדיון השני התקיים שבוע לאחר מכן, והדיון השלישי התקיים ב-13 בנובמבר. 

מאז חלפו שבועיים וטרם ידוע מתי יתקיים הדיון הבא בוועדה, ומה מצב הדברים בשטח. אך משיחות שקיים "שקוף" עם נציגים שנכחו בדיוני הוועדות מצטיירת תמונה מדאיגה. בזמן שנראה כי מלאי הנשקים התמלאו ככל האפשר, ציוד חיוני אחר כמו קסדות ואפודים נמצא במחסור משמעותי, והקיבוצים נאלצים לגייס תרומות מגורמים פרטיים. 

בעוד מספר גורמים משבחים את עבודתו הרצינית של פוגל בוועדה, עדיין נראה כי כוונותיו "לגבש המלצות מהירות" כפי שהצהיר עוד בדיון הראשון, לא התממשו בפועל. אמירתו באותו דיון בדבר החובה לפעול בהקדם, "מחר בבוקר", נופלת כבר חודש וחצי על אוזניים ערלות, ככל שזה נוגע למשטרה ולמג"ב, הנמצאים באחריות המשרד לביטחון לאומי.

"חלוקת הציוד היא באחריות מג"ב. פיקוד העורף מחלק נשקים ומגייס אנשים אבל לא מעביר ציוד", מסביר נרי שוטן, מנהל מערך החירום של התנועה הקיבוצית. "נשקים מטעם פיקוד העורף מילאו כמעט את הכל – ציוד לא. יש חוסרים אדירים. קסדות, אפודים, מכשירי קשר – הכל". 

"בן גביר מחלק נשקים כמו לחמניות, בעיקר אקדחים, ועושה על זה הון פוליטי, אבל בפועל היכן שצריך לטפל – שזה במרחב הכפרי, במועצות שהן צמודות גדר כמו עמק המעיינות, גלבוע ודרום השרון – לא מטפלים", אומר שוטן, שמבהיר כי במועצות שציין קיים עדיין מחסור בנשק ובציוד. 

"המצב בשטח לא השתנה", אומר גם איתי הופמן, יו"ר ארגון הרבש"צים (רכזי ביטחון שוטף צבאיים). הופמן עלה לכותרות לאחר שבדיון האחרון של הוועדה לביטחון לאומי הלם בשולחן הוועדה בעת שהאשים את הנוכחים בהפקרת כיתות הכוננות. "נפגשתי שבוע שעבר עם השר לביטחון לאומי שהבטיח לי 1,700 אפודים, להעביר מהמשרד לביטחון לאומי ליחידות שלי", אמר בשיחה עם "שקוף". "כרגע משרד הביטחון משחק עם זה משחקים". 

"ניתקו איתנו מגע"

שוטן, שהשתתף בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה לביטחון לאומי, הגיע גם לדיון האחרון, שהתקיים החודש בנוכחות נציגים ממשפחות החטופים. בסערת הדיונים, דבריו של שוטן על האופן בו הוא נאלץ לגייס ציוד חיוני, נדחקו מעט לשוליים. "הטלפון שלי מלא בבקשות לציוד של כיתות כוננות", העיד אז. "אתה יודע מאיפה אני מביא ציוד? מהטוויטר, מהטוויטר! כי יש שם בן אדם שעובד על זה ומביא ציוד, קוראים לו ערן אפרת, הוא מיליונר". 

במהלך הדיון התרעם שוטן על הזמן הרב שלוקח להביא את הציוד והפנה אצבע מאשימה למשטרה ולמג"ב שמתמהמהים. "אותם 10,000 קיטים שדיברת עליהם, אמרת גם בפעם הקודמת שהם בדרך, איפה הם? איך ערן אפרת מצליח להביא את זה תוך שבוע ואתה לוקח לך חודש?". בהמשך פנה גם ליו"ר פוגל וביקש: "אל תיתן להם למרוח אותך, וזה מה שקורה פה כבר חמישה שבועות. זה דיון שלישי, כל פעם 'זה בדרך', כל פעם 'זה יגיע', כל פעם 'יהיה בסדר'. זה פשוט לא קורה". 

גם עכשיו, שבועיים אחרי הדיון האחרון בוועדה, אומר שוטן, הציוד לא הגיע. "מה שקרה מאז (הדיון) זה שהם די ניתקו איתנו מגע", אומר שוטן ומתכוון למשטרה ולמג"ב. כשנשאל לכך, הוא ממשיך לעמוד מאחורי הביקורת שהביע בדיון: "זה לא הגיוני שיושב שם המשנה למנכ"ל המשרד ושבוע אחרי שבוע נותן את אותה התשובה ש'המשלוח בדרך'. זה לא יכול להיות שהוא לא יודע מתי מגיע ציוד מציל חיים". 

בשיחות נוספות שקיים "שקוף" עם גורמים שנכחו בישיבות הוועדה הקודמות עולה כי לא חל שינוי במצב הציוד בשטח גם בגזרות שלהם. לדבריהם, כיתות הכוננות שבאחריות המשרד לביטחון לאומי חסרות ציוד. "יש כוונות טובות אבל בפועל בשטח לא התקבל", נאמר לנו ממקורות העוסקים בדבר.

"אין שינוי שאני מכיר", מוסיף גורם אחר, שאומר כי אף שנאמר כי הציוד בדרך, הוא מתעכב מסיבות שונות. כך למשל קורה כששכפ"צים נשלחים לבדיקות תקינות שמתעכבות. במקרים אחרים, נמסר כי "תהליכי הרכש לא נסגרו". 

בתגובה לפניית שקוף, אמר חנמאל דורפמן, מנהל המטה של השר לביטחון לאומי: "אני לא מכיר שום דבר שתקוע, למעט הסירוב של צה"ל לגייס חברי כיתות כוננות של מג"ב לצו 8".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!