ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעיתוי נפיץ: הצעת החוק שנועדה ליישב מחדש את הרצועה

ח"כ עמית הלוי מהליכוד הגיש יחד עם 11 ח"כים נוספים מהימין את ההצעה, שמבטאת אג'נדה לפיה רצועת עזה היא חלק מישראל השלמה • ההצעה נועדה לתקן את חוק ההתנתקות, שנטען לגביו כי הוא "אוסר על כניסת יהודים" לעזה, אף שהתנועה ברצועה אסורה לישראלים בכלל - יהודים ומוסלמים כאחד • לשכת ראש הממשלה: "הצעת החוק אינה על הפרק"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חיילים בסמוך לגבול הרצועה ב-20 בנובמבר (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בעיתוי נפיץ, ח"כ עמית הלוי (הליכוד) הניח השבוע (20.11) על שולחן הכנסת הצעת חוק שנועדה "לאפשר חופש נוכחות ותנועה מלא ברצועת עזה, כמו בכל שטחי ארץ ישראל". ההצעה באה לבטל את איסור הכניסה והתנועה של ישראלים בשטחי עזה – איסור שנכנס לתוקף מרגע שישראל נסוגה משטחי הרצועה ומסרה את השטח לרשות הפלסטינית. בדברי הצעת החוק נאמר כי "המלחמה עם האסלאם הפונדמנטליסטי בעזה חייבת להסתיים באיבוד השליטה שלו על האדמה. זהו המחיר הכי כואב מבחינתו וזו חייבת להיות התוצאה". 

הצעת החוק של הלוי ("הצעת חוק ההתנתקות והפיצויים לנפגעיה – תיקון – נוכחות וחופש תנועה לישראלים בחבל עזה") מהווה ביטוי נוסף לאג'נדה מוצקה של לא מעט ח"כים בכנסת ה-25, לפיה רצועת עזה היא חלק מישראל השלמה ויש לכבוש וליישב אותה ביהודים. 

נוסף להלוי, על ההצעה חתומים עוד 11 ח"כים, ביניהם יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן (האיחוד הלאומי), ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) ושרת ההסברה לשעבר גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד). מבין 12 החתומים על החוק בסך הכל, שמונה מגיעים מהליכוד – רבע ממפלגת השלטון, שנחשבת למתונה יותר ממפלגות הימין האחרות בקואליציה. 

ח"כ עמית הלוי בכנס של "מידה" במרכז מורשת בגין בחודש בספטמבר (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בתגובה לפניית "שקוף", מסר ח"כ הלוי כי ככל שהדברים תלויים בו אין בכוונתו להתעכב בהעלאת החוק להצבעה במליאה, והדבר ייעשה ברגע שניתן. בימים שבשגרה, נדרשים 45 יום מרגע שהצעת חוק פרטית מונחת על שולחן הכנסת ועד להעלתה להצבעה במליאה – עם או בלי תמיכת ועדת שרים לחקיקה. עם זאת, לאור הלחימה, הוסכם בין הקואליציה לאופוזיציה כי לא יעלו הצעות חוק שהאופוזיציה מתנגדת להם, והצעת חוק במליאה מצריכה את אישור מזכירות הכנסת. כך שלעת עתה, הצעת החוק של הלוי לא עתידה לעלות להצבעה במליאה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר ל"שקוף" כי "הצעת חוק זו לא עולה בוועדת שרים לחקיקה והיא אינה על הפרק". 

"אין כניסה ליהודים"? לא מדויק

הצעת החוק של הלוי מנסה לקשור בין חוק ההתנתקות, שאותו היא באה לתקן, לבין חוקים אנטישמיים האוסרים על כניסת יהודים. בדברי ההסבר להצעת החוק נטען כי "איסור הכניסה מזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה של העם היהודי. כך, למשל, במהלך השואה, הוגדרו אזורים כ'נקיים מיהודים' ('Judenrein'). חוקים אלה הוקעו על ידי העם היהודי כחוקים אנטישמיים דרקוניים". בהמשך נכתב כי מסיבה זו יש "למחוק את הכתם הנוראי של 'אזור האסור לכניסת יהודים' מספר החוקים הישראלי" ולאפשר חופש תנועה מלא ברצועת עזה, "כמו בכל שטחי ארץ ישראל". 

בפועל, חוק ההתנתקות אינו מתייחס לדת היהודית באופן ספציפי, ואוסר על כניסה של אזרחי ישראלי לרצועה בכלל – יהודים ומוסלמים כאחד. האיסור על כניסת ישראלים לעזה הייתה ממניעים ביטחוניים – ולא אנטישמיים – שכן התרת כניסת ישראלים הייתה מחייבת המשך שליטה צבאית על עזה. 

חוק ההתנתקות נחקק ב-2005 לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל שרון החליטה על התנתקות חד-צדדית מחבל עזה, פינוי יישובי גוש קטיף וסיום השליטה הצבאית של ישראל בשטח. פרק ד' בחוק, סעיפים 22-27, עוסק בהגבלת הכניסה לעזה, אך אין בו אזכור של דת האדם עליו חל האיסור. 

נכון להיום ברצועת עזה חיים 2.2 מיליון פלסטינים בשטח שנחשב לאחד הצפופים בעולם. בשנת 2014 חצה אזרח ישראלי הלוקה בנפשו, אברה מנגיסטו, את גדר המערכת ונכנס לרצועה. מאז הוא נתון בשבי חמאס ומדינת ישראל טוענת כי היא מנסה להביא לשחרורו. בשנים לאחר מכן דווח בתקשורת על אזרחים ישראלים נוספים, לאו דווקא יהודים, שחצו את הגבול לעזה, בהם הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום שחצה את הגבול ב-2015 ונמצא גם הוא בשבי החמאס. 

"מרפיח ועד יד מרדכי"

השליטה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה היא אחת הסוגיות הרגישות מבחינה בינלאומית, וראש הממשלה נדרש לה בכל ראיון שקיים ברשתות זרות מאז פרצה המלחמה. הסוגיה עלתה גם במסיבות עיתונאים שקיים בנימין נתניהו בעברית, כשבזו האחרונה ראש הממשלה הבהיר כי אין בכוונת ישראל לחדש את מפעל ההתנחלויות ברצועת עזה ולחזור לשלוט בה. 

מאז הטבח ב-7 באוקטובר וכניסת צה"ל לשטח הרצועה, נשמעים קולות בחוגי הימין הקיצוני לגבי הצורך לשוב לגוש קטיף, ולאחרונה דווח על הקמת קואליציית ארגונים שנועדה להוביל להקמת גרעיני התנחלויות חדשים בעזה. לפי אחת הטענות, ליוזמה נרשמו כבר אלפים המעוניינים לגור בהתנחלויות עתידיות כאלה.  

פינוי התנחלות פאת שדה בגוש קטיף, ב-2005 (צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90)

כבר בתחילת הלחימה, התבטא ח"כ הלוי לגבי החובה לכבוש מחדש את רצועת עזה ולשלוט בה באופן מיידי ותמידי. "אם אנחנו לא נצא מפה עם הכנעה מלאה ועם 'אל ארד אל מוקדסה', עם הארץ הקדושה בידינו, אנחנו נצא המפסידים", אמר הלוי ביום השביעי ללחימה בראיון בערוץ 14, "אנחנו צריכים שליטה ישראלית מלאה על כל הרצועה מרפיח ועד יד מרדכי, לפרק זמן מכאן ולנצח".  

ב-8 בנובמבר פורסם בעיתון "הארץ" כי שר החינוך יואב קיש (הליכוד), היושב בוועדת שרים לחקיקה, טען כי "יכולים בהחלט להחזיר התיישבות ולשנות את הקווים" ושמבחינתו "אין סטטוס־קוו ושום דבר לא קדוש". בוועדת השרים יושבים גם השרים איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) ובצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שלבטח שותפים לדעה זו, וכמוהם גם השרה עידית סילמן (הליכוד) שכיהנה בעברה כחברת כנסת של "ימינה" והשתתפה בפעילויות לציון "הגירוש הארור" של תושבי גוש קטיף. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

7 תגובות

  1. שרון העביר את רצועת עזה לחמאס? לא לאבו מאזיין?

    אברה מנגיסטו ראיה לכך שיהודים מוזמנים לרצועה ע"פ חוק ההתנתקות?
    השלטים האדומים בכניסה לשטחי A\B הם אכן לא תוצאת ההתנתקות. הם תוצאת אוסלו.
    הגזענות היא נחלת הפלסטינים פחות מלה פמיליה? חרדי יסתובב ברמאללה ללא משמר כבוד? ודאי. גם בטהרן, כי הוא אנטי ציוני.

    עצימת עיניים מכובדת, אבל לא מועילה. גם לא תשלום במטבע מתנחלים מזוקנים לא אופנתיים.

    יש לי הצעה. חידוש קהילות עזה(עד רציחות 1922) שכם, חברון(1929, והיו יצירתיים מאוד כבר אז. כיבוש כמובן), בלי גוש קטיף ובלי ריבונות ישראלית. קאפיש?

  2. הצעת חוק: שירות סדיר ומילואים בעזה יעשו בעדיפות וקדימות ובלעדיות רק מי שמאמינים בארץ ישראל השלימה ומוכנים למות למעו שלטון ישראל בשטחים. אולי אחרי 2000-3000 מילואימניקים הרוגים, יכנס לנותרים קצת שכל לקודקוד. אולי.

    1. בינתיים כ-1400 ישראלים מתו למען שלטון ישראלי בעוטף עזה שזה יותר מאלה שמתו למען שלטון ישראלי בשטחים בכל תקופת זמן.
      מצד שני מבחינת הפלסטינים גם עוטף עזה זה בשטחים, אז כל ישראלי שלא רוצה לשלוט בשטחים יכול לעזוב את הארץ וממילא הוא לא ישרת בצבא.

  3. חבורה של רפי שכל… מה הם יעשו עם שני מיליון פלסטינים מהרצועה? יתנו להם תעודת זהות כחולה? ואז מדינה ישראל כבר לא תהיה ברוב יהודי… טמטמת.

    1. השאיפה שלהם היא שבסוף המלחמה יהיו 2 מליון פלסטינים (לשעבר) במצרים או בארצות אחרות. גם אם חלק מהם ישארו ברצועת עזה אף אחד לא יסכים לתת להם תעודת זהות כחולה.

    2. האם האלמונית נגד רוב יפני, רוב אפרו אמריקאי?

      הפחד מרוב ערבי מדיף ניחוח גזעני משהו, האין זאת?

      אם יהיה שלום, תעודה כחולה היא שתעמוד בדרכנו?
      אם, ללא תעודה כחולה, יהיו בין הירדן לים עוד כמה מיליונים(לא עליה יהודית) – גבולות ביילין יעשו את ההבדל? אפילו חוסיין פחד…

      תלמדי מאנגלה מרקל. אנחנו יכולים.

      ומי שמך לקבוע לאבו מאזיין כמה ואת מי להכניס במקום אהובייך המזוקנים משכבר הימים מאלון מורה? ובחוצפתך תמנעי ממנו טנקים ומטוסים? את תילחמי, או האו"ם? אה🤦 נזכרתי. בוש האבא יציל אותנו עם הקואליציה. כולה 3 חדשים. אבל ניפטר מהמתנחלים, לא שווה את זה? לאירופה לא היה שווה?

      רק להאשים את האחר בגזענות? הציונים התחילו. בכיבוש. הטורקי

      רוב ערבי בנגב, רוב ערבי בגליל, בדקת לאחרונה את מצב הקרקעות מערבית לכינרת? תתענייני לפני שהסמוטריצ'ים ותנועת רגבים יעשו זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!