ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בחסות המלחמה, התקשורת זונחת עיסוק בכל נושא אחר

כמו במשברים קודמים, מצוקות לא נעלמות וחלקן אפילו מתחדדות, ומשפיעות לא פחות ממצב המלחמה על מצבם הרפואי, הנפשי, הכלכלי ועל תפיסתם הפוליטית של הישראלים. חזרה לטיפול העיתונאי בשגרת חיינו היא חובה עיתונאית וגם המעשה הפטריוטי המתבקש • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כוחות ימ"ס מפטרלים בקיבוץ בארי, ב-22 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

שבועיים לתוך המלחמה, אפשר כבר לקבוע שאחד הקורבנות שלה הוא סדר היום של העיתונות הישראלית. כמו במשברים קודמים, גם כעת מתגייסת התקשורת לכיסוי מקיף ונרחב של המלחמה וכל מה שקשור בה. אלא שלצד זה, אותה תקשורת מזניחה כל נושא אחר. זאת למרות שהמדינה ממשיכה להתנהל והסוגיות שהיו בוערות לפני ה-7 באוקטובר ממשיכות להיות בוערות, אולי אפילו ביתר שאת.

נכון, קשה להיות שונה בנוף בו כלי התקשורת הפכו את רצף השידורים לליין-אפ של סיפור אחד, אבל כדי למלא את תפקידם הציבורי עיתונאים חייבים להמשיך לעקוב ולדווח גם על חלקים אחרים מהיום-יום שלנו. כמו במשברים קודמים, מצוקות לא נעלמות וחלקן אפילו מתחדדות, ומשפיעות לא פחות ממצב המלחמה על מצבם הרפואי, הנפשי, הכלכלי ועל תפיסתם הפוליטית של הישראלים.

מערכות החינוך והבריאות, שמתמודדות עם אתגרים וכשלים גם בימי השגרה, נמצאות כעת בלחץ גדול עוד יותר. נושאים כמו מינויים פסולים זוכים לבית גידול נוח בתוך צלחת הפטרי של אווירת חירום וגיוס. היכן הדיווחים הכלכליים על מצב המשק, עוולות צרכניות, גורמים שבחסות הלחימה פועלים להפר את חוקי התחרות, ניירות הערך והמס? מה לגבי הדיווחים על מה שקורה בבית המחוקקים באופן שוטף? ואיפה הדיווחים על אירועים עולמיים שיתכן שיש להם השפעה ישירה או עקיפה עלינו? נושאים כאלו אלו, רובם ככולם, נמצאים רק בשולי מעגל המידע של התקשורת הישראלית.

נושאים יום יומיים חשובים שנוגעים ברפורמות כלכליות, תפקוד משרדי הממשלה בקשר עם משימותיהם השוטפות, החקיקה נגד מערכת המשפט וסתם ענייני רווחה, חברה ותקינות שלטונית כמעט ואינם מדווחים כלל, בדרך כלל תחת הטיעונים של "אין לזה קשב עכשיו" ו"זה לא הזמן".

הסטת הפנס התקשורתי אל ענייני המלחמה בלבד מאפשרת הרחבה של תופעות שליליות ובחסות מצב החירום יכולות להעמיק מצוקות אנושיות וחברתיות ושברים שלטוניים וחברתיים. רק שהפעם, אין מי שידווח עליהם.

הקדשת זמן גם לנושאים שאינם קשורים ישירות למלחמה היא גם הדבר הפטריוטי לעשות. מי שמאמין שעם ישראל חי ושנצח ישראל לא ישקר, כדבר הסיסמאות הידועות, מאמין שאנחנו והמדינה נהיה כאן גם מחר וגם בשנה הבאה, וכך גם הבעיות והאתגרים השוטפים שהעיתונות מזניחה כעת.

כשפרצה מגיפת הקורונה, אירוע אסוני כלל-עולמי, כתבתי כאן על אותה התנהלות תקשורתית: "אין חדשות. זאת אומרת יש חדשות, הרבה חדשות, אך כולן עוסקות בנושא אחד: המגפה. חדשות שאין להן קשר מיידי לאפקט הקורונה פשוט לא קיימות. אפילו הפוליטיקה נדחקת למקום השני, מודחת מפסגת העיסוק האובססיבי שזכתה לו במשך למעלה משנה של מערכות בחירות בלתי נגמרות. מחטפים פוליטיים בחסות המגפה? שימוש במצב החירום בזירה הפוליטית? שקט, סופרים חולים".

גם כעת, בלהט הדיווח הנקודתי והמיידי על הנושא המוביל, נזנח כל השאר, שרובו ככולו עדיין רלבנטי כשהיה, ואולי אף יותר בנסיבות החדשות. בניגוד לסלוגן על חוסר קשב ועניין, אנשים מתעניינים מאוד בחדשות שעוסקות בהם ובמצוקותיהם. כדי למלא את השליחות העיתונאית אסור לכלי התקשורת להתמסר למערבולת של נושא סיקור אחד ויחיד. אסור לתת לליין-אפ להפוך לקו אחיד ורציף.

עו"ד אלעד מן הוא היועץ המשפטי של עמותת הצלחה ומרצה לדיני תקשורת. לשעבר יו"ר ועד עמותת "העין השביעית".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!