ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דובר צה"ל: לא תתאפשר כניסת עיתונאים, זרים או ישראלים, לשטח הרצועה

במהלך תדרוך, הפיץ הדובר דניאל הגרי חומרים בנוגע לפיצוץ ביה"ח בעזה ומתח ביקורת על כלי תקשורת שמיהרו לאמץ את גרסת חמאס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בניינים הרוסים לאחר תקיפת חיל האוויר בחאן-יונס (צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90)

דובר צה"ל דניאל הגרי קיים הבוקר תדרוך לתקשורת, בו התייחס באופן מפורט ונרחב לפיצוץ הקטלני בבית החולים בעזה שאירע אמש בסביבות השעה 18:00. הדובר הציג במהלך התדרוך, שהתקיים באנגלית וכלל שאלות, פרטים שונים מתוך הבדיקות שבוצעו על ידי צה"ל בקשר לסיבות שהובילו לפיצוץ עתיר הנפגעים. הדובר הקריא בתרגום לאנגלית מתוך תמלול ההקלטה וכן הראה מפה של שיגורים כושלים של החמאס והג'יהאד האיסלאמי שאירעו מאז תחילת המלחמה.

במהלך התדרוך נשאל דובר צה"ל על ידי נציגי התקשורת הזרה האם יאפשרו כניסת עיתונאים לעזה (בפרט בהקשר של אירוע הפיצוץ בבית החולים) ומסר כי כרגע ישנם, ככל הידוע, מספר עיתונאים ברצועה. עוד אמר כי החמאס סגר את האיזור ואינו מאפשר גישה, אך הציע לתקשורת הזרה להגיע לאיזור ולאסוף ראיות בשטח בקשר לסיבת הפיצוץ. לשאלת "העין השביעית" נמסר כי לא תתאפשר בשלב זה כניסת עיתונאים זרים או ישראלים לרצועה, מהצד הישראלי – גם אם יבקשו לעשות זאת על אחריותם.

בסמוך להצהרת הדובר, לתדרוך שמסר ולשאלות שנשאלו, הופצו לכתבים חומרים שונים הנוגעים לאירוע ולבחינתו. כך למשל נשלחו לעיתונאים תמלול הצהרת הדובר, תמלול והקלטת השיחה שיורטה ועסקה בשיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי על בית החולים. עוד צורפו סיכום של ניתוח ויזואלי של תחקיר חיל האוויר ותצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית. עם זאת, מסמך התחקיר הצה"לי עצמו או חלקים ממנו, לא נמסרו ולשאלת "העין השביעית" הובהר כי לא יימסר.

הוא כן עונה על שאלות. דובר צה"ל דניאל הגרי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
דובר צה"ל דניאל הגרי. "זה בלתי אפשרי לדעת מהר כל כך מה קרה, כפי שחמאס טענו שידעו" (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

"כלי תקשורת רבים דיווחו מיד את הטענות חסרות הבסיס של ארגון הטרור חמאס. אלו היו שקרים שהוא הפיץ", מסר הדובר, "ארצה להבהיר: זה בלתי אפשרי לדעת מהר כל כך מה קרה, כפי שחמאס טענו שידעו. זה היה צריך להיות דגל אדום ראשוני בשבילכם".

כלי תקשורת רבים אכן מיהרו לדווח על טענות החמאס, ונקלעו למבוכה בעקבות טענות צה"ל. כך למשל ה"ניו יורק טיימס" דיווח בבוקר כי "תקיפה ישראלית של בית חולים הרגה מאות, לטענת הפלסטינים". בצהריים דיווח כי "הישראלים והפלסטינים מאשימים זה את זה בפיצוץ בבית החולים" ובהמשך דיווח על "מאות הרוגים בפיצוץ בבית החולים" וכי "אף אחת מטענות הצדדים לא ניתנת לאימות מיידי בשלב זה".

עוד קודם לפיצוץ בבית החולים התגלעה מחלוקת סביב פיצוץ ברחוב סלאח א-דין, אחד מנתיבי הפינוי של תושבים עזתים לדרום הרצועה. בעוד בחמאס האשימו את ישראל בהפצצת שיירה אזרחית וטענו ל-70 הרוגים, גולשים שניתחו את צילום התקרית קבעו כי מדובר בפצצה שהוטמנה בקרקע, ככל הנראה על-ידי חמאס המעוניין למנוע את הפינוי. במקרה זה, העימות התרחש ברשתות החברתיות, שכן התקשורת הישראלית, וככל הנראה גם הגורמים הרשמיים, לא התייחסו לאירוע בהרחבה – או בכלל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!