ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארגוני נשים למשרד הרווחה: יש להיערך לגל פניות על אלימות במשפחה

כפי שקרה בקורונה, בשלב הראשון של מצבי חירום לאומיים הקשב הציבורי מופנה למצב הכללי, ובמוקדי הרווחה נרשמת ירידה במספר הפניות. אלא שמדובר בשקט מטעה • ברגע שמצב החירום יהפוך לשגרת חירום, למתח שכולם נתונים בו יהיה מחיר כבד • "בין הורים לילדים ובין בני זוג, שם אנשים משחררים לחץ"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בירושלים, בחודש ינואר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הפורום שמאגד את העמותות שמפעילות מקלטים לנשים נפגעות אלימות פנה השבוע למשרד הרווחה בבקשה להיערך לעלייה במספר מקרי האלימות. "יש לקחת בחשבון שהמקלטים יהיו מלאים", אמרו בפגישה שנערכה ביום ראשון. "אנחנו מבקשות מהמשרד לא להמתין, יש להיערך כבר עכשיו". ההיערכות, לדבריהן, צריכה להיות בתגבור של כוח אדם ותשתיות. 

כיום פועלים בארץ 16 מקלטים, מהם שלושה לחרדיות, שלושה לערביות ו-10 לאוכלוסיה כללית. הם נותנים מענה ל-12 נשים כל אחד. על פי נתוני שדולת הנשים מתחילת 2023 ועד פתיחת המלחמה נרצחו 22 נשים, מתוכן 16 בגלל אלימות במשפחה. בנוסף על פי הנתונים מדי שנה 200 אלף נשים בישראל נפגעות בשל אלימות במשפחה. 

בחודש יוני, לבקשת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו שטה, התקיים דיון על העומסים במקלטים ונמתחה ביקורת על האוצר בשל אי מתן תקציבים ומחסור בתקנים. בדיון התברר כי קיימת חריגה מעל התקן כך שישנן נשים הישנות על מזרונים ברצפה. בדיון הוועדה נטען על ידי גורמי הרווחה כי לאחרונה הוקמו שני מקלטים חדשים, מבדיקה שערכנו מול הרווחה נמסר כי לפחות אחד מהם כבר אוכלס.   

נוימן מספרת שבתקופת הקורונה אפשר היה לראות תהליך דומה. בראשיתו של המשבר, תשומת לב הייתה נתונה להנחיות. בהמשך התרחש "צונאמי של אירועים שהמשבר הראשוני יצר". לפני נתוני משרד הרווחה בין 2019 ל-2020 חלה עלייה של 265 אחוז בפניות למוקד הרווחה על רקע אלימות בין בני זוג. בעוד ב-2019 התקבלו 1,431 פניות למוקד 118 של הרווחה, ב-2020 כבר התקבלו 5,229. 

"כרגע כולם עדיין מרוכזים במצב הביטחוני, אבל זה לא יימשך לאורך זמן", הזהירה נוימן. "אנחנו נכנסים לשגרת משבר והנזקים יבואו לידי ביטוי ברמות אלימות גבוהות בבתים".

בחודשי החגים מרבית המקלטים לנפגעות אלימות במשפחה נמצאים בתפוסה חלקית. "אמהות בתקופה הזו מנסות להחזיק את האלימות, כדי לא לצאת מהבית, כדי שילדים שהתחילו בתי ספר וגנים לא יעזבו את המסגרת. המצב הביטחוני החריף את ההתכנסות, וגל הפניות שמאפיין את תקופת אחרי החגים לא מתרחש. המשמעות היא שבקרוב יהיה גל נרחב וחריג ונצטרך לתת מענה לצורך משמעותי במספרים שמאפיינים מגה משבר", מסבירה נוימן. 

פנינו למשרד הרווחה והשירותים החברתיים על מנת לקבל תגובה וזו טרם נשלחה, נפרסם אותה במידה ותתקבל.

קו סיוע של ויצו לנשים במשבר ונשים נפגעות אלימות: 3980* 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!