ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרדי קהלת הוסבו לחמ"ל התגוננות מפני תקיפות ערבים

ארגוני ימין משלבים ידיים ומתכוננים לשומר חומות 2. במקביל, מספר האזרחים המבקשים רישיון לשאת נשק שובר שיאים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חלוקת נשקים ביישובי הצפון לכיתות כוננות (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

בעוד שעובדי קהלת שומרים על פרופיל נמוך במלחמה הנוכחית, ביום רביעי קיבלו עשרות עובדיהם הזמנה להתנדב בחמ"ל שהוקם במשרדיהם. לא מדובר בחמ"ל גיוס מנות ציוד ומזון לחיילי צה"ל ומאות נפגעי המלחמה, אלא דווקא נושא אחר בוער בלבם: התגוננות מפני תקיפות של ערבים.

בפניה אליהם, בפורום קהלת הבהירו שהם בסך הכל מארחים את החמ"ל ולא יזמו את הקמתו. מדוע החליטו לפתוח חמ"ל דווקא בנושא זה?, דובר הארגון הזמין אותי להציע חמ"ל בנושא אחר ולדבריו הם ישמחו לתרום את משרדיהם. באשר לשאר שאלותיי, הפנה אותי הדובר ליו"ר ישראל שלי, שרה העצני כהן, שלדבריו "אחראית על החמ"ל". הדובר "שכח" לציין שקהלת הם אחד התורמים ל"ישראל שלי".

בשיחה עם העצני כהן היא בעיקר מתגוננת מפני הקונוטציה הברורה בצל ההצהרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "שומר חומות 2 בפתח". "המטרה שלנו היא לספק הגנה ולא חס וחלילה לתכנן התקפה", מבהירה העצני כהן. "נכון שהפצע המדמם הוא שומר החומות, אבל אנחנו כמובן מקבלים פניות מכל רחבי הארץ כולל ישובים על קו התפר שמפחדים מתסריטי עזה. הפאניקה קיימת מתוך כל הפניות".

האם קיבלתם אינדיקציות שיש צורך בחמ"ל כזה?

"אנחנו מקבלים יש אינדיקציות של שקט מתוח. אנחנו משתדלים להיות ברוב הערים עם המתחים. אנחנו כמובן לא יוזמים משהו. אנחנו ערוכים לתרחישים שאנחנו לא רוצים שיבואו".

העצני כהן מדגישה שוב ושוב שהם לא מארגנים מיליציות ולא מספקים נשק. לדבריה, החמ"ל שהקימה משלב ידיים עם ארגון חדש ואלמוני בשם "ערי ישראל" שהוקם ב-2021 בעקבות מבצע "שומר חומות". לצד זאת חשוב לה להדגיש כי הם "עובדים בשיתוף פעולה" עם המדינה: "אנחנו מנסים שלא יהיו יותר מדי גורמים פיראטיים, אלא משהו ממלכתי יותר". המדינה, לדבריה, היא המשרד לביטחון פנים, המשטרה ופיקוד העורף.

"ההתעסקות היחידה עם נשק חם היא שאנחנו מנתבים אנשים שיש להם רישיון נשק לכל מיני מקומות", מסבירה העצני כהן. "אפילו גורמים ממלכתיים פנו אלינו וביקשו תגבור של נושאי נשק". לאחרונה, כך סיפרה, פנה אליה קצין ביטחון במשרד הבריאות וביקש ממנה "אספקת חמושים ברישיון לטובת אבטחת בתי חולים וסייענו בזה".

החמ"ל החדש אולי לא מתעסק באספקת נשק לאזרחים, אולם בחסות חוסר התפקוד של המדינה וההפקרות המוחלטת שהתגלתה בדרום, יותר ויותר אנשים מנפיקים רישיון נשק ומממשים את חזון חימוש האזרחים של קהלת. לפי נתונים שהציג השבוע בכנסת גורם מהמשרד לביטחון פנים, מעל 41 אלף בקשות לרשיונות נשק הוגשו מאז פרוץ המלחמה, לשם השוואה בכל שנת 2021, שבמהלכה פרצו אירועי שומר חומות, הוגשו 19,375 בקשות סה״כ. 

לפי הודעת המשרד, בשבוע הראשון מאז מלחמת סוכות כבר אושרו כ-1,400 רישיונות חדשים ו-817 אישורים המותנים בהשלמת הכשרה לנשיאת נשק לצורך קבלת רישיון. מספר שרק צפוי לעלות לאחר שהשבוע אישרה הכנסת את הורדת הסטנדרטים הנדרשים לקבלת רישיון, כפי שהכריז השר בן גביר. לפי הקריטריונים החדשים גם מי ששירת באופן חלקי בצבא או עשה שירות לאומי יהיה זכאי לשאת נשק. זאת לאחר שבשנים האחרונות המגמה במשרד לביטחון פנים דווקא הייתה להקשות את התנאים וכך הוביל לירידה במספר הבקשות והרישיונות שאושרו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

5 תגובות

  1. מצוין! יופי שיש גורמים שלוקחים ברצינות את האיום הפלסטי-נא@י. נראה לכם שיש הבדל בין חמאס לפת"ח? מישהו עוד חושב היום ש(רוב) ערביי ישראל משתוקקים לדו-קיום איתנו? נכון, יש מיעוט שכן, וגם מוכן לשלם על זה מחיר. אבל הרוב הגדול או תומך בשתיקה או מעודד הסתה ואלימות.

  2. כתבתי כבר בתגובה לכתבה כי התמונה המופיעה בראש הכתבה אינה שייכת כלל לידיעה זו, למרות זאת אתם ממשיכים לפרסם אותה. על פי הכיתוב בתחתית התמונה מדובר בחלוקת נשק ביישובי הצפון, לא בחמ"ל במשרדי קהלת (שהוא רעיון רע כשלעצמו), לא נגד ערבים, ובכלל לא.
    לא מתאים לגוף שמתיימר לשקף את האמת, לנקוט בתעלול זול כזה כדי להצהיב את הידיעה. אני תומך קבוע בשקוף, באמצעות הוראת קבע חודשית, שאני מתכוון להפסיק אותה היום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!