ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שרת התחבורה: על שר הביטחון להורות לאל על לטוס בשבת

בתגובה לעתירה שהוגשה בשישי נגד מירי רגב ויואב גלנט, לחייב את אל על להפעיל את מטוסיה במתכונת מלאה גם בשבת, מסרו מטעם השרה רגב כי הנושא לא נמצא בסמכותם וכי על שר הביטחון להפעיל את סעיף 8 ב"חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מטוס של אל על, ארכיון

עתירה דחופה הוגשה ביום שישי נגד שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט בדרישה להשתמש בסמכויות שניתנו להם לפי החוק על מנת לחייב את חברת התעופה הלאומית אל-על להפעיל את מטוסיה במתכונת מלאה גם ביום שבת, לצורך הבאה של מטענים לישראל ושל תושבים המבקשים לשוב לארץ.  

לפני כשלוש שנים הונפקה חברת אל על בבורסה, וכיום בעל השליטה בה הוא אלי רוזנברג, איש עסקים חרדי, אמריקאי ישראלי, המחזיק בכ-48 אחוז ממניות חברת התעופה, שאינה מפעילה את מטוסיה בשבת. 

ביום שישי שלחה השרה רגב מכתב לחברה, שבו ביקשה להפעיל טיסות לישראל וממנה במהלך השבת כחלק מהמאמץ המלחמתי. "קיים צורך דחוף להחזיר הביתה אזרחים ישראלים מהעולם: חיילי מילואים, משפחות נעדרים, חולים, צוותים רפואיים, וכן ציוד למערכת הביטחון וציוד רפואי", כתבה רגב. "דרישות אלו מתואמות עם משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית… לפיכך אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל ביום שבת". 

אולם אל על הודיעה כי תפעיל ארבע טיסות חילוץ בלבד להחזרת לוחמים עם צו 8 וכוחות ביטחון והצלה מארה"ב ומהמזרח הרחוק". היא ציינה כי "ככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על תורה לנו לטוס, מובן שנבצע". עם זאת הוראה זאת טרם הגיעה מגורם ממשלתי כלשהו.

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

העותר, עו"ד מאיר הלר אומר: "אני רוצה לקנות לבת שלי, שהיא חיילת בשירות קרבי, אפוד קרמי. אין להם את זה ביחידה ואין לי איך להשיג את זה, יש מטענים שכבר נרכשו בחו"ל על ידי ישראלים שרק מחכים להעביר את זה לישראל. זה לא רק אני אומר, שרת התחבורה קבעה בעצמה במכתב שיש צורך חיוני לתגבר את הבאת המטענים לישראל".

מטעמה של השרה רגב נמסר כי: "כדי שהחברה תטוס בשבת מעבר למתכונת טיסות חילוץ נדרשת הפעלה של חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל 1987. לפי סעיף 8 לחוק, שר הביטחון שרשאי לגייס ציוד בצו – לרבות מטוסים. אישור זה מושג רק בצו המובא לפני הכנסת על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת". כלומר, מלבד לכתוב מכתב, לשרה רגב כלל אין סמכות שהיא יכולה להפעיל על מנת לחייב את אל על להטיס את מטוסיה בשבת, והפתרון לכך, לטענתה, נמצא בכלל במשרד הביטחון.

אולם כאשר פנינו לגורמים במשרד הביטחון בשאלה מדוע שר הביטחון לא מורה לאל על לטוס בשבת, נשמעה הפתעה רבה מהעבר השני של הקו. "שרת התחבורה יכולה להורות לחברה שמפעילה את הרכבת לפעול בשבת אבל היא לא יכולה להורות את זה לחברת אל על?". 

תגובה רשמית ממשרד הביטחון לכך שאין הדבר בסמכותו לא נמסרה. 

"העתירה לבג"ץ הוגשה מכיוון שאני מכיר כיצד המערכות השלטוניות הללו פועלות, או במקרה שלנו לא פועלות, כולל אלו שהופרטו כמו אל על", אומר הלר. "בג"ץ יכול להועיל להביא את המערכות לסנכרון ביניהם או לקבלת החלטות. בג"ץ יכול לדרוש מהשרים ומהגורמים האחרים תשובות, עוד לפני שבג"ץ ישקול אם בכלל יש מקום להתערבות. לעתים זאת הדרך היחידה לעצור את המשחק של גלגול האחריות ביניהם. כרגע הכל תקוע. העתירה לבג"ץ לפחות תאפשר להתחיל להבין איפה הבעיה". 

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ביום הראשון של המלחמה, ה-7 באוקטובר, יצאה מטעם משרד התחבורה הודעה רשמית ראשונה בסביבות השעה 15:00, לפיה "מנכ"ל המשרד ההורה על פתיחת חמ"ל, במטרה לשמור על קשר רציף עם כלל הגורמים המנחים ומנחה על פעילות התחבורה בהתאם להנחיות פיקוד העורף וכוחות הביטחון". 

בהודעה הכללית לא היתה התייחסות ממשית לגיוס הנרחב של חיילי המילואים באותו הבוקר, ולקשיי ההגעה שבהם נתקלו מגויסים רבים כשגילו שאין תחבורה ציבורית שהם יכולים להיעזר בה על מנת להגיע ליעדם. חיילים רבים נעזרו ביוזמות של אזרחים שנרתמו למשימה והסיעו חיילים לאורך כל המדינה. 

בפנייה למשרד התחבורה, בשאלה באיזו שעה החלו להפעיל את התחבורה הציבורית לשם שינוע חיילים נמסר: "עם ההכרזה על היערכות למצב מלחמה החלו מפעילי התחבורה הציבורית בהנחיית משרד הביטחון והתחבורה להסיט משאבים גדולים לצורכי הצבא. בעניין הבקשה לקבלת פרטים מדוייקים, הואיל ומדובר בנתונים צבאיים לא ניתן לפרסמם". 

ההודעה המעורפלת עמדה בניגוד מוחלט להודעה השנייה שפורסמה מאוחר יותר באותו היום, בסביבות השעה 19:00. כאשר משרד התחבורה עדכן בנוגע לדילול משמעותי בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ: "עקב המצב הביטחוני ובהתאם להנחיות כוחות הביטחון, משרד התחבורה מקצה אוטובוסים ונהגים רבים שגויסו למאמץ הלאומי. על כן, צפוי דילול משמעותי ביותר בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. על הציבור להימנע מנסיעות שאינן חיוניות ולדחות את נסיעותיו". 

עם זאת, משרד התחבורה מצא לנכון להתייחס באופן ספציפי לציר שבין ירושלים לבני ברק ולהוציא תגבור מיוחד לאזור: "רכבת ישראל תתגבר את השירות בין ירושלים ותל אביב. הנוסעים המבקשים להגיע בין המרכז וירושלים ובפרט בין בני ברק וירושלים מתבקשים לעשות שימוש ברכבת. קווי אוטובוס יפזרו מתחנת סבידור לבני ברק."

לשאלה מדוע הוחלט ביום זה לתגבר ספציפית את הציר שבין ירושלים לבני ברק, נמסר מטעם משרד התחבורה כי: "הדגש ניתן על סמך מיפוי הנוסעים בציר זה ביום שישי, שהצביע על צפי לביקוש גבוה". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!