ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מכונת הרעל: כך התגלגלה "שמועה" על בגידה מבפנים מהרשתות לאולפנים

האבולוציה של תיאוריית הקשר בוקעת בזהירות, מחשבונות אנונימיים ברשתות החברתיות. אחר כך קוטפים אותה משפיעני רשת מהיקום הביביסטי – ומשם, גרסאות מרומזות שלה מתגלגלות לפרשנים ולאולפנים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שי גולדן, מגיש תוכנית הבוקר של ערוץ 14, בבוקר שאחרי מתקפת חמאס; 8.10.23 (צילום מסך)

ביום שבת בשעות הערב, בשיחה אישית בזמן שהכאוס עדיין התחולל וטרם התבררו הממדים המלאים של האסון המחריד בדרום, חבר תהה מה הולך להיות הספין של מכונת הרעל. הוא מיד ענה לשאלה של עצמו: "הגנרלים אשמים". מכונת התעמולה השחורה של נתניהו עומדת להטיל את האשמה על בכירי צה"ל, שאמורים היו לצפות את המתקפה חסרת התקדים ולסכל אותה. השילוב בין אוזלת היד של הצבא, שכבר היתה עובדה בלתי מוכחשת, והנוהג הקבוע של ראש הממשלה להסיר מעצמו אחריות, נראה כמו תסריט שכותב את עצמו.

המרכיב שנשמט מהתחזית היה הרעל. כבר בשעות הערב התחילה מכונת הרעל להפיץ "שמועות" ו"הערכות" על כך שהמחדל נבע מבגידה של גורמים בתוך הצבא, ששיתפו פעולה עם חמאס והפקירו את תושבי צפון הנגב כדי לגרום לישראל תבוסה כה קשה, שהיא תביא להפלת שלטון נתניהו. גרסה ישראלית עכשווית לאגדת "הסכין בגב האומה" שתדלקה את האנטישמיות בגרמניה בשנים שלפני השואה. במקום "שמאלנים בוגדים" – "גנרלים בוגדים".

האבולוציה של תיאוריית הקשר מזכירה מקרים קודמים: בהתחלה היא בוקעת בזהירות, מחשבונות אנונימיים ובמסרים ויראליים במדיה חברתית, בווטסאפ ובטלגרם. אחר-כך קוטפים אותה פעילים ומשפיעני רשת מהיקום הביביסטי – ומשם, אם המסר נתפס, גרסאות מרומזות שלו מתגלגלות לפרשנים ולאולפנים. גם הטקסט הזה, שקובע שמדובר בתיאוריית קשר שקרית שנולדה ממניעים פוליטיים ומותח עליה ביקורת, הוא חלק מהמחול הקבוע. מי שלא נחשף לשקר במקור, נחשף אליו כעת.

פרויקט בדיקת העובדות "בודקים", העיתונאי שאול גרינפלד ואחרים תיעדו את התהליך בזמן אמת. בווטסאפ רצה שמועה על "קצין מודיעין בכיר" שנעצר כי "מכר אותנו". האושייה הביביסטית כנרת בראשי אירחה בטוויטר "ספייס", מעין פאנל מקוון, שבו אחת המשתתפות דיברה על "ציוצים" של "אנשים שכותבים" שמתקפה כזאת לא יכולה היתה להתבצע ללא "שיתוף פעולה של מישהו מבפנים".

כנרת בראשי (צילום: יונתן זינדל)

פעילת ליכוד מוכרת, שנתבעת בגין הפצת תיאוריית קשר שקרית על כך שהיריבים של נתניהו מנהלים רשת סודית של פדופילים, צייצה על "כוונת זדון ושת"פ מבפנים, בגידה לכאורה". פעיל רשת שרק לפני כמה ימים התארח באולפן ערוץ 14 ושיקר לצופים על פעילי שמאל שחישמלו אותו ביום כיפור כשהגיע להתפלל בכיכר דיזנגוף, האשים את שר הביטחון, יואב גלנט, בביצוע "שואה" באמצעות "יחידות שבהן הוא שולט" שתכליתן מניעת הגנה על האוכלוסייה האזרחית. התיאורים הללו הם רק טיפה בים הרעל.

בשלב מסוים הצטרפו גם אנשי תקשורת. "משהו לא מסתדר כאן בשום צורה", צייץ מאור בוזגלו, כדורגלן עבר שהפך לפרשן ספורט, "זה מחדל עצום ובגידה של מישהו מבפנים!! אחרת אין הסבר לטירוף הזה". יעל צין, מגישה בתחנת הרדיו הביביסטית גלי-ישראל, טענה ש"מרגלים מבפנים מעורבים, אחרת אין סיכוי". לאחר מכן מחקה את הציוץ בטענה שדבריה עוותו.

"משהו חמור ביותר התרחש כאן, אולי אפילו מעשה בגידה רוחבי חמור", התבטא  הבדרן גיא הוכמן, "ייתכן ויש מרגל או מרגלים בדרגות הכי בכירות בצה"ל ו/או בשב"כ, שהופעלו על-ידי איראן". אושיית הרשת סמיון גרפמן חזר על המסר באחת התגובות.

הדה-מורליזציה הזאת לא רק מסוכנת, גם אין לה שום בסיס. אין מחלוקת על כך שמלחמת סוכות 2023 נולדה במחדל צבאי חמור – אבל אין שום בדל עדות או שמץ ראיה שמצביעים על גילויי בגידה בשורות צה"ל, במערך המודיעין או בקרב האזרחים. ובכל זאת, הגלגל ממשיך להסתובב.

כדי שתיאוריית הקשר תשיג אחיזה בציבור, היא לא חייבת להגיע בצורתה הגולמית אל בימות התקשורת המרכזיות. קהל היעד נחשף אליה במדיה החברתית ובקבוצות שאיש לא מנטר. התפקיד של גופי התקשורת ה"ממוסדים" של היקום הביביסטי הוא לספק מעטפת לוגית שבתוכה תיאוריית הקשר תיראה כמו הסבר הגיוני, ולא כמו פנטזיה ניאו-נאצית.

יעקב ברדוגו. הסיפור המרכזי, טען, הוא המלחמה על הנרטיב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

זה התחיל מההדלפה שפורסמה בשורה של כלי תקשורת בשעות הראשונות של המלחמה, על כך שבצה"ל תדרכו את הממשלה רק לפני כמה ימים שחמאס "מורתע" ולא מעוניין בעימות צבאי. הבוקר, בשידורי ערוץ 14, זה כבר נראה כך: המגיש, שי גולדן, העלה על הקו את יעקב ברדוגו, הפרשן הפוליטי שהוא גם יועץ קרוב של נתניהו. ברדוגו ירה את המסר: הסיפור המרכזי, טען מיד בפתח דבריו, הוא המלחמה על הנרטיב.

"הם", טען ברדוגו, רוצים לקבע את הנרטיב שלפיו הדרג המדיני – כלומר, נתניהו – החליש את הצבא, ולכן אשם במחדל. ברדוגו האשים את "כל החבורה של העמוס ידלינים, העמוס גלעדים והגיורא איילנדים", שלטענתו מגויסים למטרה הזאת בדיוק.

הוא דיבר על האופוזיציה, שהוזמנה להצטרף לממשלה לנוכח מצב החירום, אך הציבה תנאים. הניסוח היה זהיר: "מתברר שהאיזנקוטים והגנצים לא חושבים על ישראל לפני הכל, אלא על איך לקבע את הנרטיב שלהם". ועכשיו, הוסיף ברדוגו, שני הרמטכ"לים לשעבר שהפכו ליריבים פוליטיים של נתניהו מוכנים להיכנס לממשלה – אך עושים זאת ממניעים זרים ולכן מציבים "סדרה של התניות" שנועדו להחליש את כוחם של השרים ו"לתת משקל יתר לרמטכ"ל ולמטכ"ל".

לפי התיאור המופרע של ברדוגו, המטרה של כל הגנרלים האלה, של "האיזנקוטים והגנצים", ואפילו של הרמטכ"ל המכהן הרצי הלוי, היא לדאוג שהאשמה תוטל על הממשלה המכהנת, כלומר על נתניהו. ברדוגו לא חייב להגות את המילים "גנרלים בוגדים". מספיק שיגיד שהם פועלים מתוך אינטרסים זרים.

חרושת התעמולה החלה לצאת כבר בזמן אמת, לפני תום היום הראשון של מתקפת הפתע, כשמעט מאוד היה ידוע על ממדי ההרג, ההרס והמחדל שאִפשר אותם. בשלב הזה אף אחד לא יכול לנבא איך זה ימשיך ואיך זה יסתיים. אבל דבר אחד אפשר לקבוע בביטחון: האסון בדרום לא יאחד את החברה הישראלית, לא יעלים את הקרעים ולא יעצור את המלחמה הפנימית שמתחוללת כאן בשנה האחרונה. מכונת הרעל לא תנוח. מכונת הרעל לא תעצור ותתגייס למאמץ הקולקטיבי, כפי שעשו ארגוני המחאה, גם אלה שעודדו סרבנות. מכונת הרעל לא מאמינה ב"שקט, יורים". אם חייבים לחפש אויבים מבפנים, שם אפשר להתחיל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

23 תגובות

  1. משפט אחד בכתבה, והבנתי כבר הכל:
    …" בתחנת הרדיו הביביסטית גלי-ישראל,"…
    מול גלים עכורים של תקשורת מגוייסת אנטי-יהודית, שמרימה יד בכל מה שיקר וקדוש לעם היהודי, ערוץ אחד שקצת מדבר יהדות, קצת אמת.. וכבר הוא "ביביסטי".
    העם כבר לא עדר.. הוא מתעורר.

  2. יש לי לומר שכל עוד לא נחקר הנושא ליסודו הכתבה רק מחזקת את עניין ההסתרה והנדסת התודעה לצד סתימת פיות במסווה של בושה לשאול,

    כאילו מה שקרה הגיוני מבחינת משך השעות של אי ההענות של כלל מערכות הבטחון בארץ.
    אני דורש חקירה בדם הצדק של כולנו ב לרבות נתניהו.
    שקמה וברק והגנרלים.
    כולם
    לחקירה
    ימין ושמאל.
    או שזו מילה גסה?

  3. לבני אדם רגילים יש זכויות אדם, ביניהן הזכות (והחובה הצבורית) להעלות חשדות כל עוד הן מצוינות כחשדות ולא כעובדות.
    יהודים שהם זרים בעיני בני שבט הליברלואידים העלו חשדות כאלה.
    במקום לכבד אותם כבני אדם רגילים הצגת אותם כפושעים. מכאן, שבעיניך הם סוג נחות של בני אדם.
    אגב כך גם חשפת באיזו תבת תהודה קסנופובית מגודלים ומחונכים מלבדך גם שופטים עתידיים שיצטרכו להכריע במריבות עם המושנאים ויטענו שהם אובייקטיביים, ושאין צרך בפסקת התגברות על פס"ד קסנופוביים

    1. ב"ז זה ראשי תיבות של מה שאני חושב?
      מי שמפעיל מכונת רעל זה אתה יחד עם כל חבריך לתקשורת האינטרסנטית והצבועה ואם יורשה לי גם חדלת אישים

  4. בגידת השמאל אינה שמועה. היא מוחשית.
    ——————————
    למה חיל האויר לא הופיע בזירת הפיגוע?
    למה הרמטכ"ל, ראש השב"כ, אלוף הפיקוד ומפקד אוגדצ עזה הלכו לישון למרות ההתרעה?
    למה לא דיווחו לנתניהו על ההתרעה?
    ההתבטאויות של ברק, "אין לנתניהו צבא, שב"כ, מודיעין וחיל אויר" וחלומו על "גופות צפות בירקון" ממחישות את הבגידה.
    ————————
    הציבור זועם על הבגידה.
    תצאו ממגדלי השן לרחובות ושאלו את האנשים.

    1. הציבור זועם על ביבי וחבורת האפסים שמקיפה אותו ולא עושים כלום ושום דבר למען העם. אף פעם לא עשו, צא עושים וגם לא יעשו. חמאס יישאר קיים וגם חיזבאללה, אז מי הבוגד כאן????

    2. אה זה פשוט. תחת שלטון הימין הצבא שלנו התנוון והסתאב. 3 גדודים מלווים חבורה של משיחיים לקבר שייח' בשכם ואילו 2 גדודים בלבד מגינים על הגבול עם עזה. סיירת מובחרת מאבטחת את הסוכה של צבי סוכות בחווארה ולא נמצאת בכיסופים שם נרצח תום גודו 25 שעות (!) אחרי שנכנס לממ"ד.
      אבל אתה צודק לגמרי שהשמאל התריע, צעק והפגין וכל התחזיות השחורות שלנו התממשו. אני מבין שקשה לכם עם זה שצדקנו.

      1. גם חיל האויר יצא להגנת יו"ש? איפה הוא היה? יש אוסף "מחדלים" בלתי סביר ואוסף עדויות קשות על הוראות מגבוה של השתקת המידע המודיעיני שהגיע מהשטח. אי אפשר להאשים ימין או שמאל. אלא לחפש יותר בכיוון של מפעילי הבובות. כמו שזה נראה יש אינטרס גלובליסטי של ישות בזירה הבינלאומית שמפעילה חלק מהבכירים בישראל, בכירים מימין ומשמאל בצבא, במודיעין, בתקשורת ועוד ומפעילה גם את בכירי חמאס. שים לב – גם חמאס נבגד והופקר על ידי מפעיליו. הם ציפו למערכה כוללת אבל נבגדו. מטרת הבגידה בנו ובהם היתה חיסול החמאס. כנראה הפריע לתהליך מדיני כלשהו. אסדות הגז/תעלת בן גוריון/הישג מדיני לביידן בצורת הסכם במזרח התיכון/ רק על ידי הזוועות של אוקטובר יכלו להשיג תמיכה רחבה של העם והעולם בהשמדת חמאס עם כל ההרס המלחמתי הכרוך בכך

  5. אתה יוצא נגד שמועות והסתה אך לא שם לב שבין השורות אתה מבית באותה מידה ואף יותר.
    אני לא חושב אלא מאמין שאתה שותף לניסיונות לחפות על השמאל, על ההסתה במחאה, ההסתה וההמרדה של אהוד ברק, שקמה ברסלר ועוד ולהסית אותה לימין ולנתניהו. המח שלכם מורעל בצורה פסיכוטית!

    1. א. תלמד לכתוב בלי שגיאות.
      ב. תזכיר לי מי ראש הממשלה ב-14 שנים שעברו ?
      ג. מרוב הערצה לאדם שכחת את המהות.

      1. 1. למה זה רלוונטי ?.. יש דבר שקוראים לו "MISS TYPING"..
        2. נתניהו. אבל השלטון נמצא במנהרות בג"ץ והאנשים הסבירים. לכן נדרשת רפורמה.
        3. צודקים. ההערצה של הקיבוצים לסטלין עיוורה אותם לגמרי.

  6. עלקצשקוף. שחור משחור.
    גם אתם מודים שמערכת הביטחון כשלה, אבל חייבים להאשים במשהו את נתניהו – אז יאללה, הוא זה שאשם בקונספירציה.
    קשה לי להאמין שהיתה בגידה (לא ב100%, אבל נניח 70-30)
    אבל בהחלט קל להבין את מי שלנוכח המחדל המודיעיני העצום מעדיף להאמין שלא יכול להיות שמערכת בטחון בשווי 65 מליארד ש"ח *לשנה*, שמיתגו לנו אותה כאחת החזקות בעולם לא מצליחה לקבל *אף התרעה* על מתקפת טילים וסייבר משולבת הפריצה של מאות מחבלים את הגדר, ומעדיף להאמין שמישהו מכר אותנו.
    (וזה מבלי שנזכיר שכל הקונספציה המטומטמת הזו של "הכלה" ו"הקלות" ו"אופק כלכלי" הגיע בדיוק מאותם גנרלים שעכשיו רוצים לנהל את המערכה – ומבלי שנחזור אחורה לגירוש גוש קטיף ואסון אוסלו שנתמכו ע"י אותם גנרלים)
    אבל למה להכביר מילים? אתם תמשיכו ממילא לדקלם ביביביביביביביביבי.

    1. מה חדש אצל "שקוף" בכלל והאיתבר בז, בפרט? זו דרכם מאז ולתמיד: שנאה תהומית לימין.
      אלא שדרכם לא תצלח. כי רוב הציבור מבין שתפיסת המדינה הפלסטינית לצד מדינת ישראל, היא תפיסה מיושנת שעבר זמנה.

    2. מאמר או פרשנות כאורך הגלות. אין צורך!! ביום שאחרי המלחמה נקווה שנגע הכל, דן חלוץ ועיתונאים בערוצים אמרו שאין צורך בוועדת חקירה, זה מטורף ומעורר תהיות, אז תגידו שמי שצריך לקח אחריות, לא מספיק. 8200 לא מאזינים שנה בגבול, אפרופו המחאה, גילויי הסרבנות וכו', בסה"כ יש סיבות טובות לחשוד!! ולברדוגו, הוא טוען שיש לו הקלטות הוכחות, נמתין בסבלנות שיפרסם אותם, קודם לחזק את הצבא אנחנו ננצח!!

    1. איתמר,
      נראה שכעת עם כל הפרסום על בכיר שבוגד "ולא כשיר לעמוד לדין" (אבל בהחלט כשיר להיות בכיר ולעבור פוליגרף ולשבת כנראה בדיונים סופר מסווגים), מה שנשאר לך, זה לאכול את הכובע ולדעת לסתום את הפה!
      כי "אם אתה יודע – אל תגיד, אם אמרת- אל תכתוב, אם כתבת – אל תחתום, ואם חתמת – אל תתפלא שראו לך….."

      1. עכשיו אחרי שקראתי אני משוכנעת שאכן השמאל הם אלה שבגדו, כתבים כמוהו הם מכונת הרעל עצמה. הכתבה היא מכתב הודאה, לא יאמן שבאמת בעיקר שמאלנים הותקפו בחדירה, את זה הם לא יכלו לצפות וזה קורע את הלב שהיו מוכנים להקריב אפילו את עצמם למען השינאה.
        שמאלן=בוגד. לא תעמולה ניאו נאצית אלא עובדה בשטח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!