ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ועדת החוץ והביטחון הפכה בממשלת נתניהו לוועדה לנושא ההתנחלויות והפקירה את מוכנות צה"ל וחזית הדרום

הזחיחות, הרשלנות וסדר העדיפויות האסוני של הממשלה הנוכחית משתקפים ברשימת דיוני הוועדה בחודשים האחרונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הרמטכ"ל הרצי הלוי ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

היום (שני 9.10) בשעה 11:00 התכנסה ועדת החוץ והביטחון לדיון חסוי בנוגע למלחמת סוכות – הפעם הראשונה בכנסת הנוכחית שבה הוקדש דיון בוועדה לחזית הדרום. הזחיחות, הרשלנות וסדר העדיפויות האסוני של הממשלה הנוכחית משתקפים ברשימת דיוני הוועדה. אלו חושפים כי ועדת חוץ וביטחון בראשותו של ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) הפכה בחסות ממשלת נתניהו לוועדה לנושאי מפעל ההתנחלויות.  

ועדת חוץ וביטחון, אחת החשובות והיוקרתיות בכנסת, מוסמכת לפקח ולבקר על "מדיניות החוץ של המדינה, כוחותיה המזוינים וביטחונה". סקירת מכלול הדיונים שקיימה הוועדה במהלך חודשי פעילותה של הכנסת הנוכחית, מעלה עיסוק שוטף ומתמיד בצרכי ההתנחלויות והמתנחלים בשטחים, והפקרה מוחלטת של נושאים כמו מוכנות וכשירות צה"ל, חזית הדרום ויישובי עוטף עזה או האיום החמאסי. 

מאז הקמת ממשלת ישראל ה-37 התכנסה ועדת חוץ וביטחון 54 פעמים. אף לא אחת מהן הוגדרה כמוקדשת לדיון במוכנות צה"ל למלחמה, היערכות כוחות צה"ל לאפשרות תקיפה מעזה או סיוע וחיזוק לישובי עוטף עזה. ביולי השנה פרסמנו ב"שקוף" כי יו"ר הוועדה מסרב לכנס אותה לדיונים דחופים שביקשו חברי אופוזיציה בנושאים כגון התבססות חיזבאללה בגבול הצפון, הפיצול במשרד הביטחון ועוד. 

אילו נושאים כן היו חשובים ליו"ר הוועדה אדלשטיין? מעבר לדיונים שוטפים על איסוף נתונים ואבחון של נוסעים הנכנסים ויוצאים מישראל ותיקונים לצו שירות מילואים, עיקר תשומת הלב של הוועדה בראשות אדלשטיין הייתה צרכי ההתנחלויות ביהודה ושומרון. 

מספר דיונים בהארכת תוקף תקנות לשעת חירום ביהודה ושומרון; דיון מהיר ב"מרשם הטאבו הפלסטיני" ב-27 בפברואר; דיון מהיר ב"עמדת ממשלת ישראל לפינוי הישוב הלא חוקי ח'אן אל אחמר" ב-14 במרץ; ישיבה בנוגע ל"חיזוק הביטחון והאכיפה המשטרתית על צירי התנועה ביהודה ושומרון" ב-2 במאי; "תמונת מצב" בנוגע ל"בנייה בהתיישבות ביהודה ושומרון" ב-6 ביוני; "דיון המשך" לגבי "ביטחון ואכיפה בצירי התנועה באיו"ש" ב-27 ביוני; ישיבה בנוגע ל"תשתיות הכבישים ביו"ש וקליטה סלולרית על הצירים" ב-16 ביולי; ישיבה בנוגע ל"השתלטות הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביו"ש והמענה הישראלי" ב-19 ביולי. זאת בנוסף לדיונים כמו "פעילות גורמי האכיפה" (26 בספטמבר) של ועדת משנה מיוחדת שהוקמה בוועדת החוץ והביטחון והוקדשה כולה לענייני איו"ש.

תפקידה של הכנסת הוא פיקוח על עבודת הממשלה וגופי הממשל והביטחון במדינה. תפקיד ועדות הכנסת, בין השאר, הוא לתרגם את החובה והסמכות המצויים בידיהן לכדי פעולות פיקוח, כולל ייזום דיונים, אתגור תפיסות והנחות של הדרגים המקצועיים, וקביעת סדרי עדיפויות לדרגים מקצועיים ולשרי הממשלה. 

רשימת נושאי דיוני ועדת חוץ וביטחון מהווים המחשה לליקוי המאורות של ממשלת ישראל ה-37 ושל חברי הקואליציה המשרתים אותה בכנסת. התבוננות ברשימה מחזקת את הטענה שעיקר העיסוק של צה"ל וכוחות הביטחון ממוקדת בקיום מפעל ההתנחלויות בשטחי יו"ש, על חשבון מוכנות צה"ל למלחמה וטיפול באתגרים משמעותיים בשאר החזיתות. 

יישובי עוטף עזה ומוכנותם לאפשרות של התקפות לא עלתה כלל על סדר יומה של הוועדה, גם לא כשהתפרסם ב-29 באוגוסט כי ממשלת ישראל עתידה לקדם צמצום של הגדרת ישובים "צמודי גדר" ממרחק של שני קילומטר מהגבול למרחק של קילומטר אחד. מהלך שהיה מוציא מההגדרה את שדרות, כיסופים, ניר עוז, ניר עם, כפר עזה, ארז ומפלסים – שרובם נכבשו שלשום על ידי מחבלי החמאס. 

יומיים לאחר הפרסום, ואחרי שינוי עמדתו של ראש הממשלה נתניהו, יצאה הודעה מלשכת ראש הממשלה שאין כוונה לשנות את ההגדרה ולצמצם את הטווח. הנושא זכה להתעלמות מוחלטת מיו"ר ועדת חוץ וביטחון. 

הוועדה כן עסקה בנושא אחד הקשור לעזה, ואפילו הקדישה לו שלושה דיונים. אולם לא למוכנות הצבא לפלישה אפשרית, לא לקבלת דיווח על המאבק בחמאס או במנהרות, אלא בקידום חוק לביטול סעיף הפינוי בהצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

20 תגובות

  1. מי שאתם במחדל זו רק החונטה המשפטית שמנעה מחיילים לירות בכל תושב עזה שמתקרב לגדר .

    ואתם אתר בושה, שגם בזמנים כאלו רק מפלגים. איכס.

    1. מי שאשם במחדל זו הממשלה המושחתת הזאת שהפקירה את האזרחים

    2. נכון מאוד
      תסתכלו על עצמכם חבורת נרגנים שכבר 20 שנה מחפשים את נתניהו בכל דרך…לא נמאס לכם? איפה האינטגרטי המקצועי. אתם תועמלנים שונאים ולא עיתונאים. לא תחקירי עומק, לא מחקר ולא עובדות. בעיקר שקרים ועיוותים

      1. קראת בכלל את מה שנכתב. חבל שאינך מתייחס לדברים שנכתבו ורק שופך ססמאות ושנאה

  2. אני חושבת שלמען התמונה המלאה הייתי רוצה לקבל את רשימת הנושאים של הועדה עם תזכורת לעומד בראשה בממשלת השינוי וגם הממשלות של נתניהו שקדמו לה.

  3. יש לנו אנשים כל כך טובים חכמים וישרים במדינה איך כל המטומטים התרכזו לכדי ממשלת זוועה שיש לנו עכשיו איך איך

  4. אתעלם מהדיונים 'ברומו של עולם' שמתנהלים פה, ואסתפק בהערה קטנונית: זו לא 'מלחמת סוכות', זו 'מלחמת שמחת תורה'.

    1. יולי אדלשטיין גילה את פרצופו המכוער כבר בהיותו יו"ר זמני של הכנסת כשסירב לכנס את המליאה לבחור יו"ר חדש, ואחר כך כשסירב לבצע את החלטת בג"ץ.
      הוא צריך לשבת בכלא על המעשים שלו גם בועדה הזאת, כאשר מנע דיונים בתחומים שהאופוזיציה ביקשה.

  5. פושעי מלחמה זה מה שהם. לכל המגיבים מהימין אין לי ספק שהייתם מדברים אחרת אם ההתנחלויות היו נפגעות.
    אל תטרחו להגיב אני יודעת מה אתם הולכים להגיד

    1. הוא מביא עובדות. יש פירוט של נושאי הישיבות. הוא לא מביא את הדעה שלו אלא את המציאות. מה בזה הופך אותו לאנטישמי????? למה אתה לא קורה לכל אנשי הממשלה/קואליציה הזו, שלא דאגו ליישובי עוטף עזה, אנטישמים? רוטמן דרך אגב התנגד למגן את היישובים!! המדינה לא רצתה למגן אבל ובגלל שבג"צ אמר שאי מיגון הוא בלתי סביר אז המדינה מיגנה!

  6. השמאל אשם בזה שהביא עלינו את אוסלו הארור.לצערינו המבא לא החליף את הדיסקט של אוסלו
    רואים את זה בהנהלות של הדרג הצבאי והמדיני.אנחנו לא בשוויץ.
    אנחנו בשכונה אחרת לגמרי.במזרח התיכון אם אתה לא אכזרי וחזק יטרפו אותך.אנחנו צריכיל לתקוף את האויב ללא הפסקה.עכשיו צריך להשמיד את עזה עכשיו אם אנחנו חפצי חיים זה או אנחנו או הם. הם חיות אדם נאציות שטניות.

    1. אוסלו היה לפני 30 שנה. מאז היו פה בעיקר ממשלות ימין. ״יהודי״, אני מציע לך להתעורר במיידי. את האסון הזה, נבחרי הציבור שאתה בחרת הביאו עלינו.

    2. יהודי אמיתי ונבון לא היה כותב דבר כל כך מטופש.
      ה״הנהגה״ בראשות נתניהו המושחת והפחדן הביאה את האסון הזה מלא מלא ואחראית לכל ההשלכות. מקומם בכלא, לא פחות.

      1. בוא נהיה כנים לרגע. לנתניהו יש אחריות כזו שיש לכל ראש ממשלה על אירועים לאומיים במדינה. למחדל_אסון הזה אבות רבים…מדינאים, פרשנים, ראשי הבטחון בעבר ובהווה. נתניהו עם כל חסרונותיו הוא אדם שמתייעץ עם מומחים. ראשי הבטחון טענו שוב ושוב כי החמס מורתע ורק העברת כספים והכנסת פועלים תשמר את השקט. כולם צריכים להסיק מסקנות וללכת הביתה.

    3. אנשי החמאס הם חיות אדם, טרוריסטים, פושעי מלחמה וצריך להרוג כל אחד מהם. אבל בעזה מתגוררים מעל 2 מיליון גברים נשים ילדים וילדות. אז האמירה שלך גם קצת נאצית..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!