ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שיווק מסוכן: משרד הבריאות מזהיר מסיגריה אלקטרונית ש"מנקה את הריאות"

האם משרד הבריאות מתחיל לפעול להכנסת סדר בג'ונגל השיווק של המוצר הפופולרי בקרב בני נוער? אחרי מותו הטרגי של הנער מידן קלר מעישון, משרד הבריאות יפרסם בעקבות פניית "שקוף" אזהרה לגבי הסיגריה האלקטרונית "ליברט" ואופן שיווקה המטעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סיגריה אלקטרונית (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

פרסומים שונים בטיקטוק ובאינסטגרים מציעים שימוש בסיגריה אלקטרונית ייחודית ש"מנקה את הריאות וברישיון משרד הבריאות". לפני כחודשיים פנינו למשרד הבריאות בשאלה הנוגעת לפרסומים הנוגעים לסיגריה האלקטרונית החדשה בשם "ליבירט", כשבאתר ניאו אייר בע"מ המשווקים את המוצר נכתב הטקסט הבא: "מחקרים מדעיים הראו כי ליברט עוזר עם: שיקום ובניית יכולת נשימה, הגנה על מערכת הלב וכלי הדם, שיפור רמת החמצן, הפחתת דלקות באיברי הנשימה, איזון המערכת החיסונית, הפחתת מצב של יתר לחץ דם ריאתי, תכונות אנטי אייג'ינג ותכונות אוקסידנטיות".

כבר ביום שפנינו למשרד הבריאות התקבלה תגובה ראשונית לפיה "למוצר האמור אין רישיון משרד הבריאות. הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור של משרד הבריאות בוחנת את הנושא ותפעל בהתאם". 

מתוך סרטון שיווק של ליברט מפברואר: "מנקה את הריאות וברישיון משרד הבריאות"

עתה, לאור בדיקת הוועדה במשרד הבריאות, המשרד יפרסם היום הצהרה ואזהרה משימוש במוצר. "בעקבות פניות לוועדה המייעצת לבדיקת הטעיית הציבור בנוגע לפרסומים של המוצר ליברט, המכיל נוזל אידוי שמשמש סיגריות אלקטרוניות – משרד הבריאות מזהיר את הציבור כי המוצר לא מאושר כתרופה, אין כל עדות שהוא מסייע לגמילה מעישון או להפחתת נזקיו, ויש להימנע מהשימוש בו", צפוי המשרד להודיע. "בפרסומי המוצר ברשתות החברתיות מוצג פרסום שקרי ומטעה לפיו מדובר בנוזל המנקה את הריאות וברישיון משרד הבריאות".

במשרד הבריאות מדגישים כי "רישיונות למוצרי אידוי ושאיפת טבק לא ניתנים על ידי משרד הבריאות וכל פרסום למוצרים שבו נטען כי הם קיבלו רישיון מהמשרד הוא פרסום כוזב המטעה את הציבור". 

קורבן ראשון להטעיות

פרסום משרד הבריאות בנוגע לליברט מגיע אחרי שב-13 באפריל אושפז הנער מידן קלר בן ה-16 לאחר שריאותיו קרסו בשל שימוש בסיגריה אלקטרונית, כשיומיים לאחר מכן הוא נפטר בבית החולים. עד כה לא התפרסם מידע הנוגע למוצר בו השתמש קלר. 

השימוש בסיגריות אלקטרוניות, הפך בישראל למגפה, כאשר משווקי המוצר מטעים לא פעם את הצרכנים ומתארים אותו כמוצר המסוגל לסייע להם להיגמל מעישון, או שלל הבטחות אחרות. לנוער המוצרים האלה משווקים לרוב בטעמים שונים, המשווים להם מראה תמים של ממתק. משרד הבריאות מבהיר בהודעתו היום כי "יש לציין כי אופן השיווק והפרסום של מוצרי אידוי אלו כפוף להוראות החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק וכן האיסור הכללי לפי חוק הגנת הצרכן בנוגע להטעיה בפרסום", אולם אחת הבעיות של החוק הקיים היא היעדר גורם מפקח ואוכף, כך שהסיכוי להשית קנסות הקבועים בחוק הוא אפסי. 

צדים את הנוער בטיקטוק

בפברואר ניתן היה ללמוד כי עיקר שיווק סיגריית ליברט מתבצע באמצעות אפליקציית טיקטוק. בפרופיל המוצר היו עשרות סרטוני שיווק שלו שזכו לחשיפה של עשרות ומאות אלפי צפיות. פרופיל הטיקטוק של המוצר הגיע ל-44 אלף לייקים. בזמן שעבר החשבון המקורי נחסם, ובמקומו עלה חשבון חלופי שניתן למצוא בו ארבע סרטונים בלבד ו-880 לייקים.   

שיווק סיגריות אלקטרוניות הפך לג'ונגל שאין עליו פיקוח ואכיפה. משרד הבריאות יודע על המוצר הספציפי הזה מאיתנו, כלי תקשורת שנשאל על תכונותיו הנטענות בפרסום ושהחליט לבדוק אם יש דברים בגו. אולם בשוק יש עוד עשרות מוצרים המשווקים לנוער ולציבור באותו אופן, כשנדמה כי לרשויות החוק אין כרגע את הכלים להתמודד עם התופעה.  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!