ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נציגת יש עתיד במו"מ על הדרישה לחיזוק הכנסת: "עוד לא הגענו לזה, אבל לא פוסלת"

ח"כ קארין אלהרר המשתתפת בדיונים בבית הנשיא מספרת כי "המו"מ מתנהל באווירה טובה, זה לא כמו בוועדת חוקה". לשאלת "שקוף" האם ידרשו את חיזוק הכנסת, נושא שנעדר מהשיח אך קריטי לאיזון בין הרשויות, השיבה: "הכול על השולחן"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ קארין אלהרר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כשבוע וחצי עבר מאז הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו על עיכוב החקיקה ולקיחת פסק זמן להידברות בבית הנשיא, ונציגי המפלגות משני הצדדים החלו לקיים מגעים בניסיון לייצר מנגנון לקביעת ההסכמות בין הצדדים על השינויים במערכת המשפט וביחסים שבין הרשויות. עד כה התנהלו שתי פגישות מרכזיות בבית הנשיא, כאשר המשא ומתן מתחיל מאפס. 

חיסרון משמעותי להליך נרשם לחובתה של כנסת ישראל – הרשות המחוקקת שהלכה ונחלשה לאורך השנים על ידי הממשלה. כאשר נדמה ששני הצדדים נגררים שוב, לדיון שמתרכז ביחסים שבין הרשות המבצעת לשופטת בלבד, ומזניחים את סוגיית חיזוק מעמד הכנסת. "אני לא פוסלת את נושא חיזוק מעמד הכנסת", אמרה ל"שקוף", אחת מנציגות "יש עתיד" במו"מ, ח"כ קארין אלהרר. "אנחנו צריכים להגיע למרחב הסכמה על מה מדברים, כרגע לא ידוע מה יילד יום". 

צירפתם את זה לדרישות? 

"אנחנו עוד לא הגענו לדרישות ולא אגיד מה הן כדי לא לחבל אבל אני כן אומרת, בסוף הכול על השולחן.

והיו המון רעיונות שבסוף התייחסו למערכת היחיסים שבין הרשות השופטת למבצעת".

השאלה האם יש התייחסות לרשות המחוקקת? הגדלת סמכויות?

"כרגע עוד אין התעסקות בכלום אני לא פוסלת כשיהיה".

חוץ מלא לפסול, אתם חותרים לזה?

"אני חותרת להסדרת מעמד הרשויות, האיזונים ביניהן, רשויות עצמאיות, רשויות שהן לא מטעם, שהן מקצועיות. בסוף פתרון לדורות בהחלט כולל גם הסדרת הרשות המחוקקת".

ההסכמה לא נראית באופק

אלהרר מספרת כי "המשא ומתן בבית הנשיא מתנהל באווירה טובה – זאת לא האווירה של ועדת חוקה". יחד עם זאת מבהירה כי הנציגים מגיעים עם חשדנות גדולה, "כי כל מי שהתעסק עם ביבי יודע שבדרך יש טריקים ושטיקים".  

מה לגבי התפקיד של הרצוג? הוא לוקח חלק? איך זה בדיוק עובד?

"יש לו את האנשים שלו, הוא לא נמצא בכל הדיונים אבל אנשיו בהחלט נמצאים ומנסים לקיים משהו סדור. זה דבר שנבנה. אין טקסטבוק איך לפשר בסוגייה הזאת, אז בונים את זה".

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

על אף האווירה הטובה בין הצדדים, נדמה שההסכמות המהותיות לא יגיעו בשלב הקרוב, שכן הצדדים עוד לא הגיעו להסכמה אפילו בנוגע לנושא הראשון עליו ידונו, או לשלב שבו כל צד פורש את הדרישות שלו בפני הצד השני.  

המו"מ נערך על רקע סירובו של השר לוין לחתום על מינוי של שופטת לבית הדין למשמעת, כשהוא דורש למנות את התקן בעצמו, וכן הימנעותו מלאייש 16 תקנים נוספים של שופטים לבית המשפט המחוזי והשלום. "זאת פגיעה במערכת המשפט ולבסוף פגיעה באזרח", אומרת אלהרר. "בסוף כל המטרה הרי לתת מענה לאזרח בקצה גם אם השופטים הם לא אנשים שהוא בחר בעצמו. בכל אופן, אנחנו לא עושים את החיבור בין מעשיו למו"מ בבית הנשיא".

למו"מ הצטרפו לאחרונה כמה חברי כנסת, חלקם זוטרים, מהליכוד: חנוך מילביצקי וקטי שטרית. הם הצטרפו לשרים רון דרמר ויואב קיש, ד"ר אביעד בקשי, פרופ' טליה איינהורן ומזכיר הממשלה יוסי פוקס. מטעם המחנה הממלכתי יושבים בדיונים ח"כ גדעון סער, ח"כ חילי טרופר, ח"כ אורית פרקש-הכהן ועו"ד רונן אביאני. מטעם יש עתיד: ח"כ אורנה ברביבאי, ח"כ קארין אלהרר, מנכ"לית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית.  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

3 תגובות

  1. נוסף על התנאים היוקרתיים והמעמד החדש והיוקרתי ממנו ייהנו הח״כים ולא השרים, אף שר לא יהיה רשאי להיות ח״כ ואף ח״כ לא יהי רשאי להיות שר.

    הפפרדה מוחלטת תחזק את הפרדת הרשויות.

    כך תיחלש השפעתם של הממשלות ורה״מ על הכנסת.

    כל הצעדים האלה לשם חיזוקה של הכנסת ומעמדה הציבורי מול ״ההמון״ הבור של חברי הממשלה.

    בנוסף צריך להפריד את הבחיירות לכנסת מהבחירות לממשלהה.

    הבבחירות לכנסת ייקבעו על ידי הציבור הרחב. והבחירות לממשלהה ייקבעו רק על ידי ראש הממשלה והועידה של המפלגה המנצחת🇦🇴. בצקרה שאין ועידה (כמו ב״יש עתיד״ או במקרה שבועידה יש מספר לא חוקי של בעלי עבר פלילי,, כמו בליכוד (אני מעריך) ייקבעו חברי הממשלה רק על ידי ראש המפלגה באמידור היועץ המשפטי החיצוני והעתמאי של יו״ר המפלגה).

  2. תוספת להודעה שנסגרה כתוצראה מתקלה באתר:

    בנוסף למעמד היוקרתי שיוענק לח״כים על פני השרים, כולל ת״ש וכולל

  3. על קארין אלהרר ועל נציגי העבודה, אני סומך לחלוטין. איני סומך על הביביסטים במו״מ , כולל לא על כבוד הנשיא הרצוג שכברר הוכיח כי ביביסט בכל רמ״ח אבריו. אני עדיין מקווה בשבילו ובשבילנו בוחרי העבודה, שהוא בראש וראשונה עדיין משפן. ומשפטן מהדרג המוביל.

    באשר לחזוקה של הבנסת שהוחלשה במזיד על ידי ביבי שעמד בראש כל הממשלות ב13 השנה האחרונות, צריך לנתק בין הממשלה לבין הכנסת כדי לחזק את האחרונה: ניתוק לברי הכנסת שנבחרו מהמפלגות אאליהן הגיעו: לאמור הענקת מעעמד מיוחד יוקרתי לכל הח״כיות והח״כים בניגכוד למעמד החפ״שים ( ״חיילים״ פשוטים״ שיהיה לחברח המפלגה או לשרים שאינם ח״כים), כולל מסעדה יוקתית יותר בכנסת הפתוחה אק לח״כים, משכורות גבוהות יותר רק לח״כים ושני מזכירות לכל ח״כ כששר מקבל רק מזכיר אחד.)

    גם תקנות שירות המדינה (התקש״יר) ישקפו יחס מועדדף לח״כים, כולל משכורות גבוהות יותר מלשרים ומכוניות מפוארר ייקרא כל ח״כ/ית ״כב׳ הח״כ/ית״ בעוד שהשרים והשרות ייקראו רק השרר/ה אמסלם לדוגמא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!