ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כ ארבל בעקבות הפרסום ב"שקוף": "כשלתי בלשוני, אסיר לא יכול להיות שר"

חבר הכנסת מש"ס שאמר בתשובה לשאלה ב"ועדת דרעי" כי אדם המרצה עונש מאסר יכול להתמנות לשר, ביקש לתקן את תשובתו, "אך נמנע מלהתייחס לפן הערכי של התבטאותו". ח"כ טור-פז השיב לו: "אני לא חושב שהוא הולם אותך, ואת הבחירות שעשית עד היום בפוליטיקה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ משה ארבל וח"כ אפרת רייטן בדיון (צילום מסך מתוך הוועדה)

אחרי שיותר מ-100 אלף צופים נדהמו לשמוע את ח"כ משה ארבל מש"ס אומר בשבוע שעבר כי ניתן למנות אסיר לשר בישראל, ביקש ח"כ ארבל את רשות הדיבור השבוע בתחילת הישיבה השלישית של ועדת "חוק דרעי 2", שלמעשה מקדמת חוק להתרת מינוי אסיר לשעבר לשר. דבריו של ח"כ ארבל מוקדו בתיקון הטעות הטכנית של פרשנות החוק הקיים, ולא התייחסו לפן הערכי הנגזר מעמדה לפיה ניתן למנות אסיר לשר.  

"אני מבקש רק דקה אחת, לתקן. חכמים כבר אמרו 'חכמים הזהרו בדבריכם', ומעדתי וכשלתי בלשוני בדיון שעבר. במענה לשאלתה של חברת הכנסת מטי צרפתי, ששאלה אותי בנוגע לשאלת מינויו של אסיר לשר. כמובן שהחוק, חוק יסוד הממשלה, סעיף 6 (ג)(1) קובע במפורש, שלא יתמנה לשר מי שהורשע בעבירה ונידון לעונש מאסר בפועל וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר בפועל, והדברים הללו ברורים. לא ניתן למנות אסיר לשר. אנחנו לא מתכוונים גם לשנות את הדבר הזה. כשלתי בלשוני. אני מבקש לומר את זה גם לפרוטוקול".

מיקוד התיקון של ארבל לא חמק מעיניהם של חברי הכנסת הנוכחית שניסו לחדד את הסוגיה, אולי בציפייה לתגובה של ארבל. שני דוברים התייחסו לפן הערכי של דבריו וכיצד יתכן שחבר כנסת אומר דברים כאלה בקור רוח. הראשונה הייתה ח"כ אפרת רייטן (העבודה), "אני מודה לחבר הכנסת ארבל שככה הבהיר את דבריו מהדיון הקודם, כי אני צפיתי בו מרחוק, ובאמת זה היה, לא הבנתי איך אמרת בצורה כל-כך קרה, 'כן אפשר גם למנות שר, אסיר לשר'", אמרה ח"כ רייטן שהביטה בח"כ ארבל היושב לצידה והקשיב לדברים. 

"והתפלאתי לשמוע את זה, היות ואני כן מחזיקה ממך כפרלמנטר וכאדם חושב, איך אתה בכלל אומר 'כן' לסיטואציה כל-כך הזויה? ואז שאלתי את עצמי האם זה לא בכלל שכל מה שקורה פה עכשיו זה סיטואציה שהיא הזויה, ואתם נותנים הכשר רק לחקיקה ולא לשכל הישר, איך יכול להיות שאפילו אמרת 'כן'? לא מתאים לך". ח"כ ארבל הקשיב בשקט לכל אורך דבריה אך לא הוסיף מילה.   

גם ח"כ משה טור פז (יש עתיד) שביקש להתייחס לדברי ארבל, "חברת הכנסת ממפלגתי, מטי צרפתי הרכבי, הפליאה לשאול כאן אותך, על מה שנקרא 'דילמת האסיר', לא המקורית אלא זאת שהיא שאלה עליה, אז אתה ענית. לדעתי ענית אינטואיטיבית. ענית אינטואיטיבית בניגוד להיגיון, בניגוד גם אני חושב לשכל הישר, וגם בניגוד, מה לעשות, לחוק. ואני חושב שזה משקף משהו, זה משקף איזושהי המצאות במצב נפשי שאני אומר בכנות, אני לא חושב שהוא הולם אותך, ואת הבחירות שעשית עד היום בפוליטיקה".

גם אחרי דבריו הקשים של ח"כ טור פז, ח"כ ארבל בחר להמשיך ולא להגיב לטענות לאורך הדיון כולו. לאור שנמנע מלהתייחס לשאלה כיצד, מבחינה אישית-ערכית, השיב כי אפשר למנות אסיר לשר, ניסינו להשיג את תגובתו לנושא גם לאחר הדיון. 

תגובת ח"כ משה ארבל: "אני לא משתף איתכם שום פעולה. אתם לא אובייקטיביים לא הוגנים ולא שקופים יותר מאז שעידן בנימין עזב אתכם. ומצפה שתגובתי תופיע במלואה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!