ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם דרעי קיבל לידיו את פסק הדין בעניינו?

שופט שמעוניין לכאורה בקיצור דרך לנשיאות העליון ופוליטיקאי שטוען להדלפת פסק דין מבג"ץ • שני אירועים חריגים שמסמנים עתיד אפשרי בו השופטים עובדים אצל הפוליטיקאים • פרשנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שופט העליון יוסף אלרון ושר הבריאות והפנים והעבריין המורשע אריה דרעי (צילומים: יונתן זינדל ואוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שני אירועים חריגים קרו השבוע, אירועים שיכולים לסמן תפנית ביחסים שבין פוליטיקאים לבין שופטים. הראשון היה פרסום ב"גלובס" לפיו שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון סימן את עצמו כמועמד לנשיאות העליון, למרות שלפי השיטה הנהוגה ותיק השופטים הוא מי שמתמנה עם פרישת הנשיא. לפי הפרסום, אלרון מסתמך כבר מעכשיו על אחד מרכיבי רפורמת הענק שר המשפטים יריב לוין – ביטול שיטת הסניוריטי.

תגובתו הלאקונית של אלרון ל"גלובס" היתה "בשלב זה הנושא אינו אקטואלי". אם המהפכה של לוין תיושם ותתבטל שיטת הסיניוריטי, תהפוך מועמדותו של אלרון לאקטואלית ותיפתח הדלת לקרבות שופטים על המינוי הבכיר. והיכן שיש מאבקים על משרה נחשקת ישנם מאמצי שתדלנות. ומי שאצלם יצטרכו השופטים להשתדל יהיו הפוליטיקאים כמובן. לא רק בדרך לנשיאות, אלא גם בוועדה למינוי שופטים, שלוין מתכנן לשנות את ההרכב בה כך שתישלט סופית בידי הפוליטיקאים.

אירוע שני הוא הראיון שהעניק היום ל-103fm סגנו של אריה דרעי במשרד הבריאות והפנים, ח"כ משה ארבל מש"ס, בו טען כי מידע מודלף מדיוני השופטים בעתירה נגד מינויו של דרעי. "אתם מבינים לבד שבהרכב של 11 שופטים שלכל אחד יש כמה עוזרים משפטיים אין סודות בחדר. ויש כמה אנשים שיש להם חברים וחברים של חברים שמדברים", אמר ארבל, "קיבלנו אינדיקציות מאוד ברורות מתוך בית המשפט שפסק הדין כבר כתוב".

הדלפות מבית המשפט העליון הן אירוע שהמילה "חריג" קטנה עליו. פסקי דין, ובטח כאלה הנכתבים בבית המשפט העליון, לא מודלפים כמעט לעולם לתקשורת. מהלך כזה הוא פלילי, מהווה שיבוש של ההליך המשפטי ועלול לייצר לחץ על שופטים מסוימים בטרם נחתם פסק הדין. בניגוד לדוברי השרים שמשמשים מקורות ומקליטים ישיבות ממשלה וישיבות קבינט, עוזרי השופטים מתייחסים למידע אליו הם חשופים בחרדת קודש ואינם מדליפים לאיש.

אבל המציאות שמתאר ארבל חמורה בהרבה מהדלפה לעיתונאים. לפי ארבל, ההדלפה של השופט או של מי מלשכתו הגיעה לסביבתו של ארבל, בעל עניין מובהק ומי שהגיש את הצעת החוק שקיצרה לדרעי את הדרך למינוי המיניסטריאלי בלי שייאלץ לעמוד בפני הכרעה האם יש קלון בהרשעה הפלילית השלישית שלו. ארבל לא מפרט למי בדיוק הגיעה ההדלפה ונוקט בלשון רבים. מי יודע, אולי המידע הגיע ישירות לדרעי עצמו. 

האם ייתכן שלאריה דרעי יש מקורבים בבית המשפט העליון שמעבירים לו מידע? האם יש סיכוי שדרעי ראה במו עיניו את טיוטות פסקי הדין לפני שנחתמו עם הערות כל אחד מהשופטים עליהן? הרי אפילו מידע בדבר עיתוי הפרסום של פסק הדין יכול לשמש את המערכת הפוליטית לדעת כיצד ומתי להיערך להתקדמות ברפורמה – שחלקים ממנה יאפשרו לפוליטיקאים לעקוף את בג"ץ ולבטל את עילת הסבירות בגינה מינוי דרעי יכול להיפסל.

שני האירועים הללו, ספק אם בכלל קרו. הטענה של "גלובס" על שאיפותיו של אלרון טרם הוכחה בפועל, וגם הטענה של ארבל על הדלפה מבית המשפט העליון יכולה להיות מצוצה מן האצבע. אבל במציאות שממשלת נתניהו מעוניינת ליצור, שבה מערכת המשפט נתונה למרותה של הממשלה, מתייצר מיד החשד. הרי אחד מ-11 השופטים שפסק הדין עבר לידיהם הוא השופט אלרון המוזכר מעלה. הפרסום ב"גלובס" לפיו אלרון מעוניין לנצל את שינוי שיטת המינויים על מנת לזכות במשרת נשיא העליון, מסמנת אותו מיניה וביה כחשוד בהדלפה לפוליטיקאי מורשע, באופן שישרת אותו בעתיד. 

וזו בדיוק המשמעות העמוקה של המהלך של לוין: השופטים והיועצים המשפטיים במשרדי הממשלה עלולים להפוך לסחיטים, לנסות לשאת חן בעיני פוליטיקאים – שחלקם עומדים במקביל לדין. כך תיראה הפוליטיזציה ששר המשפטים יריב לוין מנסה להנחיל. לא מדובר בתיקון לכשלים שהמערכת המשפטית באמת סובלת ממנה. לא מדובר גם בחיזוק המשילות או הכנסת. מדובר בהפיכתם של השופטים שלנו לתלויים ברצונם הטוב של הפוליטיקאים שלנו. פוליטיקאים בודדים, חברי הממשלה, שימצאו עצמם מעל לחוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

38 תגובות

  1. אין צורך להוגיע את המוחות בנוגע למקור ההדלפה. שופט המיעוט ידע גם ידע את תוכן פסק הדין עוד לפני שפורסם והוא זה שגם הדליף לכתב גלובס על מועמדותו (מטעם עצמו) לנשיא בית המשפט העליון.

  2. טוקבק (לא שלי) מעיתון "הארץ" – צחקתי מלא, אז שיתפתי

    מה בצל מה, איפה הכסף? מאיפה יגנוב עכשיו?

    זה לא פייר. לא גומלים גנב מגניבה במכה אחת. האיש כבר ראה את עצמו עוד שנתיים אחראי על הכסף כולו, כשר אוצר, ועכשיו זה? שופטים אנטישמיים בלי לב. מה דרעי אמור לעשות עתה? לגנוב מוועד הבית? זה לא בסדר. אומרים, מתריעים, חושפים, מענישים קלות, אבל לא מרחיקים תלמיד חכם לצמיתות. לא ככה. חסרי רחמים. מה הטעם בכסף אם אי אפשר לגנוב אותו?

  3. מי שאמר שביהמ לא מפחד מאיומים כי פסה"ד כבר חתום, זה הכתב לעינייני משפט גליקמן, אז מי הדליף לו?
    לא מתאים לכתוב סתם ולשמור על כתבי הברנז'ה.

    1. הגיע זמן שגם אנחנו תומכי שס והימין יצאו נגד חהחתירה של השמאל עם יד אחת עם בית המשפט שאנחנחנו נגד הפסק של בית משפט נהוא מדקף משפט של הצד השמאלי של המפה איזה חוסר דיקול דעת במשפט אנחנו לא מקבלים שום פסק של שופטים סהם נגד ההלכה ונגד העולם התורה כולנו לצאת בלי לפחד נגד משפט של עבודה זרה מי לה"ומי לבעל צריך לסובב את בית משפט עליון 7 פעמים עם תקימת שופר ותהלים עד שהבניין יתמוטט כמו חומות יריחו גם הרבנים הראשיים וכל סמכה רבה לצאת להפגין

  4. אם החוק מתיר לדרעי להיות שר בממשלה,ורק עילת הסבירות פוסלת אותו, אז מכל 400 אלף בוחרים סוברים אחרת, למה סבירות של 11 שופטים ,יותר טובה מסבירות של הבוחרים,ושוב לא מדובר בדבר לא חוקי,ממש מכעיס ולא צודק,ומה עוד שהמשפט נמשך מעל שש שנים,אם היה מסתיים מיד לא היה כלום.נמאס מבג"ץ נמאס,בגלל זה לא מאמינים בהם.

    1. נכון שמצביעי ש"ס סבורים ש דרעי יכול לכהן כשר .
      אבל לאלה שסבורים ההפך יש , אני מאמין , רוב בעם .
      בקואליציה , הזוכה בבחירות ,יש עוד , נאשמים , וכאלה שעינינם בחקירה ,הם סבורים שכל עבריין יכול להיות שר !

      1. לא רלוונטי מה הציבור סובר בסקר שקר.
        היה בחירות והעם אמר את דברו.

  5. הפרשנות ולפיה השופט אלרון הוא שהדליף לדרעי את ההחלטה, אינה פרשנות אלא הרהורי לב דמיוניים, שאין ראוי להעלותם על הכתב, בוודאי לא בבמה מכובדת כזו.
    באותה מידה יכולני לבוא ולטעון שמאמרה הנוכחי של נעמי נידם נובע משוחד שקיבלה מיריבי השופט אלרון המצדדים בשיטת הסניוריטי.

    1. פרקליטות מוטה תקשורת מוטה בג״צ מוטה
      ברור שיתייחסו לכל שר לא משלהם כשר מוטה …. הפרקליטות הבגצ והתקשורת בני רחב

    1. קישקוש מפוזיציה. מי שאמר שפסק הדין כבר כתוב ועם רמז עבה לכיוון ש"ס שבית המשפט לא פוחד ממצביעי ש"ס, היה אביעד גליקמן. אפסון שמדברר את החונטה. כן זאת עבירה על החוק ואף אחד לא חושב במערכת המושחטת שצריך לפעול כנגדו. בדיוק כמו שאף אחד לא יעשה כלום לשופט עמית ולשופטת ברק שתידרכו את שופטי המחוזי איך לשכנע את הציבור הבא ליתן יומו בפניהם, עד כמה הרפורמה מסוכנת וגרועה ובדיוק כמו שהנשיאה חיות לא תיקרא לוועדת האתיקה על נאומה הפומבי שבו חרפה נפשה להגן על החונטה הפוליטית שנוסדה בישראל אך מעולם לא העמידה עצמה לבחירת הריבון. אף אחד גם לא הרים גבה כשבנה של השופטת בדימוס חיותה כוחן, חברתה הקרובה של דורית ביניש נבחר לשיפוט אל אף שכעו"ד לא היסס להטעות ולשקר סמכות משפטית למען לקוחותיו.
      הרפורמה מתחילה מראש הדג המסריח אך היא תגיע עד לזנב ולאחרון הקשקשים.

    2. מה יש ? כבר אסור לגנוב ? הרי לפי ההלכה זה מותר . מותר גם לקחת שוחד וגם לשקר . מביאים עלינו כל מיני ערכים שמאלניים ועוד רוצים שנקבל אותם . חוצפה!..

  6. עם כול הכבוד טוב שפסלו את דרעי ממש פשע שוב ושוב מה הוא נישא מהעם איש מהישוב עם קופת שרצים שכזו לא יוכל להיות אפילו לא נהג רכב ציבורי
    דיי להו מהעברינים
    אני ימני ליכודניק אבל באמת שילך מאיתנו הפושע הזה אפילו במחיר פירוק הממשלה

      1. לכל שופט יש עשרה דירות צריך לבדוק אם הם שילמו. מסים כדין

      2. לא, כי אתה גדול החכמים.
        רק מרמת התגובה הרדודה שלך ניכר כי בעל תבונה גדולה אתה.

      3. ליוסי ינאי הזומביביסט, יש לשופט עשר דירים לא עשרה דירות!
        והנה עוד אנאלפבית על הרצף הזומביביסטי

  7. לא כל כך ברור ההבדל למינוי מנהל בית חולים? רמטכ״ל ? ראש המוסד? כל אלה מתחנפים לפוליטיקאים ולא נבחרים לפי כישוריהם ? או ואבוי לנו ? הלך עלינו.

    1. בס"ד
      גם אם נניח שהעובדות ותאוריה נכונות, דבר המוטל בספק

      השופטים הפוטנציאליים כדי שייבחרו, לא מאמצים את האג'נדה המקובלת על בית המשפט העליון וכך יתר המועמדים לפרקליטות?

    1. העבריין המורשע שחיפשו אותו בפרקליטות, הרב אריה דרעי שליט"א, אבל, אבל גדול, הפרקליטות לא רודפת אחרי העבריין גנץ עם המימד החמישי, עם העבריין סער בסיפור של 2014, עם העבריין ליברמן עם הכספים, והזמנת רצח, עם עוד כמה עבריינים שהפרקליטות המדינה מכסה, ועוד יותר גרוע, שיש כמה בפרקליטות שהם עבריינים אם זה בבנייה, ואם זה בשקרים, ואם זה באיומים על עדי מדינה שישקרו, ואת מי שופטים עם 11 שופטים על מה שפקיד בשומא היה פותר את הסיפור בלי בית המשפט העליון ובלי סחבת של 6 שנים על זה, ועוד היד נטויה גם של הפרקליטות המדינה ו433, לכל מיני גחמות מסולפים,

    2. ממש ככה,הכל מותר,העם בחר במושחת צריך לשאול את כל אילו עם הכיפה על הראש,האם לגנוב מותר?זה מה שכתוב בעשרת הדיברות,גם בזה הם יסבירו מה אלוהים התכוון,שלחובשי הכיפה מותר לגנוב,לחילונים אסור.

  8. שקרנים בני שקרנים , זה המצע של כל
    ממשלת האסון הזאת , אוטוטו חורבן
    בית שלישי.
    נהיה כמו חומת מגן, למדינה היחידה
    שיש לנו.
    לא יהיו מושחתים בכנסת ישראל !

  9. למה לא להודות שהמערכת המשפטית רקובה

    מדליפה בלי סוף
    מושחתת
    חבר מביא חבר
    ומוטה לגמרי לכיוון השמאל
    בחדרי חדרים מגינים אחד על השני בתביעות
    ותופרים תיקים למי שמתנגד להם

    כל ילד קטן וכל חמור היום יודע את זה
    למה לא להודות באמת
    אם את באמת אמיתית תודי באמת
    ולא להיסחף אחרי השמאל השקרן

  10. עברייני שס
    מתנהגים כמו כנופיה של מאפיונרים
    מה ניתן לצפות מעבריינים שאינם מקיימים את חוקי התורה וחוקי המדינה?

    1. עשרת הדיברות לא קימות בערכים שלהם.
      שיורידו כולם את הכיפות מהראש
      שלהם! משקרים, גונבים, מתעללים בנשותיהם,

      1. מי שאמר שביהמ לא מפחד מאיומים כי פסה"ד כבר חתום, זה הכתב לעינייני משפט גליקמן, אז מי הדליף לו?
        לא מתאים לכתוב סתם ולשמור על כתבי הברנז'ה.

    2. את עבריני השמאל היטלר קלט
      ומאז ומתמיד בגללם שונאים את היהודים הטובים
      זה החל מדתן ואבירם וכלה במנדלסון
      וברפורמים
      עלינו לא תצליחו
      כי האמת איתנו והנועזות שלנו
      תוריד לכם את העזות
      אנחנו ננצח !!!

      1. והנה עוד זומביביסט שמדבר בלשון רבים בגלל התולעים שיש לו בבטן!!!

      2. אסור לגנוב לשקר לקחת שוחד? איפה זה כתוב ? מה אנחנו שמאלנים!? אנחנו הולכים לפי ההלכה שלנו..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!