ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כשכולם חייכו עם סוכריה בפה הבנתי שהשחיתות ניצחה

הוא יקיר התקשורת, אהוב על חברי הכנסת ויושב על השיבר - הנה כמה סיבות לכך שהמינוי של הנאשם ביטן ליו"ר ועדת הכלכלה עבר בחגיגות וללא מתנגדים. כשהחוק מאפשר זאת, כבר אין מקום בישראל של 2023 לביקורת ציבורית על הנורמות הירודות. פלא שחברי האופוזיציה הצטרפו למצעד המברכים?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ דוד ביטן בדיון במליאה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במעמד חגיגי וברכות מקיר לקיר מונה אתמול בצהריי היום ח"כ דוד ביטן ליו"ר ועדת הכלכלה, תפקיד שהוא לא פחות ממרכז העצבים של המשק הישראלי. כפי שאמר זאת יפה יו"ר הוועדה היוצא מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) שגם הוא בא לברך: "יש לוועדה שמונה משרדי ממשלה (שהיא מפקחת עליהם, ע.ב)". מברכים רבים ומחוייכים היו לביטן, אף אחד מהם לא טרח להזכיר את האישומים החמורים העומדים נגדו, אף אחד לא שאל איך הוא ינהל את הוועדה בזמן שמשפטו מתנהל והסדרי הטיעון של המוערבים בפרשויותיו הולכים ומתרבים, כשחלקם הודו שנתנו שוחד לביטן או למי מטעמו. אף אחד לא פצה פה, כולם חייכו. איש לא הצביע נגד, וח"כ בועז טופוזובסקי מיש עתיד אפילו הרים ידו בעד המינוי. חברי אופוזיציה נוספים הצטרפו למצעד המברכים. למה? כמה סיבות למחשבה:

  1. ביטן הוא אחד האנשים החביבים והמוערכים בכנסת. טרם יצא לי לפגוש חבר כנסת שלא הסתדר איתו. בתקופתו כיו"ר הקואליציה בכנסת ה-20 הוא היה אהוד גם על חברי האופוזיציה וידע להגיע להסכמות איתם. עדות טריה לכך היה אפשר למצוא דווקא במינוי ח"כ אופיר כץ ליו"ר ועדת הכנסת. טרחו חברי הכנסת מהאופוזיציה ללכת רחוק ונתנו את ביטן כדוגמה ומופת להתנהגות פרלמנטרית למרות שלא התבקשו. "אחת הסיבות המרכזיות שבשנת 2015 החזקנו (כקואליציה, ע.ב) ארבע שנים זה יו"ר קואליציה ויו"ר כנסת שקוראים לו דוד ביטן. החזקנו כאן מעמד שנים כי ידענו לעבוד יחד. ומי שידע לנצח על זה זה ביטן", אמרה מירב בן ארי (יש עתיד). הצטרף אליה גם אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) שאמר כי "הוועדה הזו היא המנוע של הבית ולכאן מתנקזים כל האינטרסים של כל סיעות הבית. אני מכיר אנשים שניהלו את זה בחנניות ודילגו בהצלחה מעל הירבויות. ביטן למשל כמודל". 
  2. עיתונאים אוהבים אותו. מאז הבחירות קרנו של ביטן עולה בתקשורת. האיש שעומדים נגדו שורה של אישומים, המצביעים על אדם שהיה מוכן לכאורה למכור את האינטרס של הציבור תמורת כסף, הפך להיות דמות מבוקשת לראיונות. אחת הסיבות היא שהוא אומר את אשר על ליבו, עונה לעניין, ולא מפחד לבקר את יו"ר המפלגה שלו בנימין נתניהו. רק מה? לרוב הוא לא נשאל על האישומים נגדו. הוא לא נשאל אפילו על העדויות המצולמות שלו מקבל מעטפות כסף בחנות רהיטים – עדויות ששודרו לכל בית בישראל בתוכנית "המקור".
  3. הוא יושב על השיבר – הח"כים צריכים אותו. ביטן יושב היום בנקודת מפתח שיכולה לעצור או לזרז תהליכים במשק הישראלי. בדומה ליו"ר ועדת הכספים משה גפני, אף אחד לא רוצה להסתכסך איתו. כולם צריכים אותו. טרם הדיון פנינו לחברי הכנסת מהאופוזיציה, חלקם בכלל לא תכננו להגיע – למה? התירוצים שונים אבל התמונה הגדולה ברורה – לא רוצים להסתכסך עם ביטן.
יקיר התקשורת. ח"כ ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דוגמה לכך היה אפשר ללמוד גם מאלון שוסטר (המחנה הממלכתי) שלא הגיע להצבעה אבל אמר: "אני מחכה בכיליון עיניים לעבוד ביחד וכבר יש לנו חוק רציפות שצריך לעשות על סימון ארץ המקור".

ראיה נוספת היא הצבעתו של בועז טופורובסקי (יש עתיד) בעד המינוי. לאחר שהצביע נעלם בשלב הברכות למרות שביטן חיפש אותו ושאל: "איפה בועז? הוא רצה לברך". גם חברי הסיעה שלו לא חפצים להסתכסך איתו. שיחה קצרה שהייתה בוועדה בינו לבין חברו לסיעה יולי אדלשטיין הבהירה מדוע. "אני מכיר את ביטן כבר שנים עוד לפני שהיה חבר כנסת", אמר אדלשטיין.

"נו, ברור. קיבלת ממני המון קולות", ציין ביטן.

"נכון", אמר אדלשטיין והפליג לפרטים איך היו מסתובבים יחד לפני הבחירות כדי לקושש קולות של עולים חדשים בראשון לציון. גם תומכי חברי הקואליציה היוצאת אוהבים אותו – ביטן נתפס היום כאדם שיכול למרר לנתניהו את החיים ולא כמלקק ישבן. לאטילה שומפלבי באולפן YNET אמר בתקופת המו"מ כי "ההתנהגות של בן גביר מעליבה את הליכוד, אני צופה בעיות בעתיד". מיד לאחר הבחירות הוא התראיין לעקיבא נוביק וטלי מורנו ברשת ב' ואמר "לצערי הרב זה לא מתנהל כמו שצריך, בסופו של דבר הליכוד ייפגע מהעניין הזה”. 

  1. השחיתות הפכה לנורמטיבית. זה כבר לא נראה מוזר. כשיש ראש ממשלה שעומד למשפט במקביל לתפקידו, וכשלאריה דרעי, שהורשע בהעלמת מס, מכופפים חוקי יסוד כדי שיוכל להתמנות לתפקיד שר – אז מינוי של ביטן שעומד למשפט בגין האשמות חמורות למדי כבר לא נראה חריג במיוחד. חוץ מזה, המינוי של ביטן חוקי לגמרי ואפילו בג"ץ לא יוגש על זה – זו החלטה של הכנסת ולא מינוי מטעם אדם כזה או אחר. 
מכופפים חוקי יסוד. (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

וזה אולי הסימן העיקרי לכך שהשחיתות הציבורית ניצחה. היא שינתה את הנורמות. נראה שאם זה מותר על פי חוק, ואין פה מקום לביקורת שיפוטית, אז זה כנראה בסדר – כבר אין מקום לביקורת ציבורית במקום שעו"ד לא יכולים להתפרנס. ואם זה לא חוקי, למדנו לא מזמן במקרה דרעי – משנים את החוק.  

  1. הוא מחלק סוכריות. ביטן נוהג לחלק סוכריות לחברי הכנסת – אופוזיציה וקואליציה כאחד – באירועים שונים בכנסת. זה עוזר לרכך במעט את העוינות בין הצדדים השונים – ואף הזדמנות לציין מאורעות שונים. כך היה גם בבחירתו לתפקיד. ואם לקחת ממנו סוכריה אתמול, קצת פחות נעים לצאת נגדו מחר.

בסופו של יום, המינוי של ביטן אושר פה אחד כשהח"כים ממלאים פיהם בסוכריה. ביטן ישב בכנסת הקרובה על כסא יו"ר ועדת הכלכלה, ויכופף למרותו שמונה משרדי ממשלה בזמן שהוא מנהל משפט על פרשיות שחיתות חמורות. ברכו והצביעו: דן אילוז, שלום דנינו, אריאל קלנר, אליהו רביבו (הליכוד); אוהד טל (הציונות הדתית); אוריאל בוסו, אברהם בצלאל (ש"ס). הצביע בעד ולא בירך: בועז טופורובסקי (יש עתיד). בירך ולא הצביע: אלון שוסטר. חברי הוועדה שנעדרו: זאב אלקין, עופר כסיף, רון כץ, אביגדור ליברמן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. סדרת כתבות כנגד פעילות הממשלה החדשה. האם אתם מקדמים אג'נדה?
    איפה הייתם בזמן ממשלת השינוי ? לא נאבקתם בדקטטורה שהממשלה ההיא מיסדה כאן.
    כשביבי חוקק את חוק הסמכויות מיהרתם להוציא כתבה על הסכנות שבחוק.
    אבל כממשלות השינוי האריכה אותו באישון לילה ויותר חמור- השתמשה בו כדי לחוקק חוקים אנטי דמוקרטים שמחייבים להפלות ציבור של כשני מליון איש שתקתם כמו דג. העבדה שהחקיקה המפלה שהם עשו לוותה בהסתה מכוערת כנגד ציבור שלם ע"י גורמים בחירים בממשלת השינוי לא הזיזה לכם בכלל. העובדה שהם ידעו והודו כבר אזשהחיסון איננו מונע הדבקה ולמרות זאת קבעו חוקים ותקנות מפלים גם כן לא הזיזה לכם אז. רק בסוף יצאתם בכתבה מסכנה שמבכה על כשידעתם שממשלת השינוי נפלה (אוקט' 2022).
    חברים- אתם צד במשחק ולכן אינכם שקופים בכלל!

  2. בסופו של דבר השופטים ישפטו ויחליטו. אם הוא יצא אשם וייגזר דינו – החיוך ייעלם לו מהפרצוץ באותו רגע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!