ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ראיתי איך מחלצים מביתו של טראמפ מסמכים מסווגים – ופשוט קינאתי

בזמן שסוכנים פדרליים פשטו בארה"ב על בית טראמפ והחרימו ארגזי ארכיון - רשויות החוק אצלנו חסרות אונים מול פרשת גריסת המסמכים בלשכת נתניהו • עד שלא יעודכן חוק הארכיונים המיושן - ויכלול גם תיעוד של הודעות וואטסאפ חשובות בין עובדי מדינה - המורשת ההיסטורית שלנו בסכנה • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

whatsapp messenger template on mobile phone mockup

בימים האחרונים ארה"ב סוערת, ושוב זה לא אחר מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהצליח להסתבך עם הארכיון הלאומי. צוות של FBI פשט ביום שני שעבר בצו שופט על אחוזתו של טראמפ בפלורידה ולקח חזרה לידיו הציבוריות עשרות ארגזי ארכיון. כך התגלה שטראמפ לקח לביתו הפרטי שלא כחוק עשרות מסמכים שהכילו מידע מסווג הקשור בביטחון הלאומי של ארה"ב.

כשראיתי את החדשות, אני מודה שקינאתי במעצמה האמריקאית. לא רק שהחוק בארה"ב קובע כי כל פיסת מידע שייצר נשיא ארה"ב במהלך כהונתו צריכה להגיע לבסוף אל הארכיון הלאומי – הנושא בעל חשיבות כה רבה עד כי סוכנים פדרליים פשטו על ביתו של נשיא לשעבר כדי לחלץ את האוצר הארכיוני.

בישראל, למעט חוק הארכיונים המיושן, אין כללים ברורים ביחס לחובת עובדי ציבור לקיים תקשורת רק באמצעות מערכות מידע ארגוניות. ישנן הנחיות גנז המדינה הדורשות התנהלות מסוימת לצורך זיכרון ארגוני ולהפקדת חומרים בארכיון המדינה. 

אך במבחן התוצאה אלו לא הצליחו למנוע את הוצאתם של מסמכים מידי המדינה וגריסתם של חומרים כפי שאירע במהלך חילופי השלטון בין ממשלת נתניהו לבנט. רק השבוע התבשרה התנועה לאיכות השלטון במסגרת תשובה לבג"ץ כי לא ניתן לאשר או להכחיש את גריסתם של החומרים. אוזלת יד, קווים לדמותה. איפה ה-FBI ואיפה אנחנו. 

החלטות היסטוריות עוברות בוואטסאפ – ונעלמות

כדאי להזכיר כי בישראל היו כמה פרשיות מפוארות בתחום: הדוגמה הבולטת ביותר הייתה של אריאל שרון, שהחזיק בביתו הפרטי בחוות השקמים ארכיון ענק שצולם אגב תוכנית עובדה אי שם ב-2011. במשך עשרות שנים סירבה משפחת שרון להפקיד את המסמכים בארכיון, כפי שמחייב החוק. בחלוף השנים נחתם הסכם בין ארכיון המדינה לבניו לטובת החזרת המסמכים, מלאכה שטרם הגיעה לסיומה, אך מידע רב הוחזר והופקד בארכיון. 

הסתבך עם הארכיון הלאומי. טראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אך האתגר שאנחנו ניצבים בפניו כיום הוא לא גניבה של קלסרים – אלא אובדן של מידע שעובר בפלאפונים ובמיילים אישיים. ההתפתחות הטכנולוגית. הרי בעוד כמה שנים בטח נתייחס לפרשת גריסת המסמכים כמו שמביטים בסרט שחור-לבן – כשאת תרבות הפתקים והמזכרים מחליפות אפליקציות מסרים כמו וואטסאפ או סיגנל. 

גם כאן אפשר להתקנא בארה"ב: למשל בזמן הקורונה במדינת בקליפורניה החליטו צוות מומחים (כמו הצט"ם אצלנו) להנגיש את כל ההתכתבויות שעברו ביניהם בתוכנת מסרים מידיים, וכך קיבל הציבור לידיו אלפי מסרונים מאירי עיניים, שמהם ניתן ללמוד על אחורי הקלעים של החלטות קריטיות ביחס למדיניות הקורונה במדינה. 

איפה ה-FBI ואיפה אנחנו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפני ארבע שנים משרד המשפטים אמנם נדרש לנושא, בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע, שם התעוררה סוגיה האם הודעות המצויות בוואטסאפ של שרת המשפטים דאז אילת שקד, נכנסות בגדרו של חוק חופש המידע. במשרד המשפטים כתבו חוות דעת לפיה עובדי המדינה נדרשים לשקול בעצמם האם יש אינטרס ציבורי בתיעוד מידע שעובר באפליקציות המסרים – במידה והם חושבים שכן, לתעד אותו במערכות הממשלתיות.

בעיני זו היא עמדה מיתממת המתעלמת מהעובדה שבישראל, בשונה ממדינות אחרות אין חקיקה עדכנית המסדירה את האופן הנכון לניהול מידע ארגוני, מהו מידע שחובה לשמור ולתעד (למשל חובת קיום פרוטוקולים) ומה הדין כשמידע בעל ערך ציבורי זולג לפלטפורמות פרטיות. 

כל עוד לא תהיה חקיקה מסודרת בנושא, אנחנו נמשיך לאבד מידע יקר ערך. אם המחוקק ימשיך להתעלם מזליגתו של מידע אל פלטפורמות פרטיות, אלו יהפכו אט-אט ל"עיר מקלט" נפרדת ולא מתועדת – הרחק הרחק מעינו הפקוחה של הציבור. 

רק דמיינו שמאות מסמכים המתארים כיצד יצאו לפועל אירועים כמו החזרת גלעד שליט או פינוי גוש קטיף – היו עוברים בהודעות וואטסאפ ולא נשמרים בארכיון. יש בכך פגיעה של ממש במורשת ההיסטורית של מדינת ישראל.

רחלי אדרי-חולתא היא מנכ"לית התנועה לחופש המידע

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!