16:09

בדיקה: בחדשות 12 מסקרים באופן מוטה את בעלי השליטה

בדיקת הסיקור של קוקה-קולה ושל מתווה הגז במשך שנה שלמה מעלה הטיה ברורה בערוץ 12 ובחברת החדשות שלו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
סיקור מוטה לבעלי השליטה אבי ניר ואבי ווייס (צילום: פלאש 90)

בקשת 12, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי והמשפיע בישראל, מסקרים באופן מוטה את בעלי השליטה, כך עולה ממצאים ראשוניים של עבודה אקדמית שערך שגיא ירוסלב. ממצאי מחקרו מאששים מקרים קודמים, שעליהם דווח בזמן אמת באתר "העין השביעית". הן בקשת והן בחדשות 12 לא הגיבו לפניית "העין השביעית".

שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים בישראל נשלטים בידי אילי הון שבשליטתם גם חברות מונופוליסטיות, שמזהמות את הסביבה או מזיקות לבריאות הציבור בדרכים אחרות. ממצאיו של ירוסלב מעלים כי ככל הנראה לא מדובר בצירוף מקרים. אחזקה בכלי תקשורת פופולרי יכולה לספק לבעל השליטה שוט לאיים באמצעותו על רגולטורים ופוליטיקאים כדי שיפעלו לטובת עסקיו האחרים, אך בו בזמן הוא יכול גם להטות באותו אופן את הסיקור בכלי התקשורת שלו עצמו.

במסגרת עבודת סמינריון איתר ירוסלב באמצעות תוכנת Digger של חברת "יפעת מחקרי מדיה" את כלל הסיקור של חברות ואינטרסים הקשורים לבעלי השליטה בערוצים: חברת קוקה-קולה ישראל, מתווה הגז, מונופול המלט נשר ותאגיד שטראוס לאורך שנת 2021 בערוצים 11, 12 ו-13. אחר כך בחן כל אייטם, על סמך הכותרת שלו ובמקרה הצורך באמצעות צפייה מלאה בו, כדי לבודד את האייטמים שבהם הוצג מושא הסיקור באופן שלילי. בהמשך העמיד ירוסלב את היקף הסיקור השלילי בכל ערוץ אל מול זהות בעלי המניות. בעוד שברשת 13 לא נמצאה התאמה מובהקת, בקשת 12 בלט הקשר בין הבעלות לבין הסיקור.

דודי ודרורית ורטהיים, בעלי השליטה בקשת 12 וחברת החדשות שלה (צילומים: סיון פרג' ויונתן זינדל, פלאש 90)

בעל השליטה בקשת 12, דודי ורטהיים, הוא גם בעל השליטה בחברת קוקה-קולה ישראל, מונופול בתחום המשקאות הקלים, שחבה את רווחיה למכירת משקאות ממותקים, שמזיקים לבריאות הציבור הישראלי ובקבוקיהם מזהמים את הסביבה (תאגיד קוקה-קולה ישראל מחזיק גם בחברות פריגת ונביעות, מחלבות, מבשלות בירה, יקב ועוד).

לפי הבדיקה של ירוסלב, בערוץ קשת 12 תחת המנכ"ל אבי ניר, ובחברת החדשות של הערוץ תחת המנכ"ל אבי וייס, נמצאה הטיה בוטה בסיקור חברת קוקה-קולה.

שנת 2021, יש לזכור, היתה שנה מאתגרת עבור מונופול המשקאות הקלים. חוק הפיקדון על מכלי משקה הורחב, כך שיחול גם על בקבוקי משקה גדולים. בנוסף אושר במהלך השנה המס על משקאות ממותקים. שני המהלכים איימו לפגוע בהכנסות קוקה-קולה ישראל, ובסיקור שניהם אכן בלטו בקשת 12 ובחברת החדשות של הערוץ מקרים של סיקור שגויס לטובת האינטרס של בעל השליטה ורטהיים. לפי בדיקת ירוסלב, המקרים שעליהם דווח באתר "העין השביעית" בזמן אמת לא היו חריגים אלא חלק ממגמה.

במהלך 2021 שודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים 143 אייטמים שבהם הוזכרה קוקה-קולה, מתוכם 39 אייטמים בכאן 11, 72 אייטמים ברשת 13 ורק 32 אייטמים בקשת 12. מעבר לנטייה של קשת 12 וחדשות 12 להתייחס בצמצום לחברה של בעל השליטה בערוץ, בשעה שזו בתקופה בעייתית מבחינה מסחרית, ירוסלב מצא כי "קוקה-קולה מסוקרת באופן החיובי ביותר בקשת מתוך כלל הערוצים שנדגמו". לפי הבדיקה, רק 22% מהאזכורים בקשת 12 לקוקה-קולה היו בעלי אופי שלילי, לעומת 59% בכאן 11 ו-62.5% ברשת 13.

מחפשים תשובה ולא מוצאים

הטיה דומה, אם כי חריפה פחות, נמצאה גם בסיקור שהעניקו קשת 12 וחדשות 12 לעסקי הגז של יצחק תשובה. בשנת 2021 היה תשובה, טייקון הגז הבולט בישראל, בעל מניות מיעוט בקשת 12 באמצעות בתו גל נאור (במהלך השנה מכר חלק מהמניות ובשנת 2022 נפטר סופית מאחזקותיו בערוץ). במקביל החזיק תשובה גם בשליטה על קבוצת דלק, שבין היתר מייצרת אנרגיה מגז בתהליך מזהם שמזיק לסביבה ומאיץ את משבר האקלים.

בשנת 2020 נקלעו עסקיו של תשובה למשבר חריף, ובחדשות 12 העדיפו להתעלם. לאורך מרבית שנת 2021 עדיין סבלה מניית דלק קידוחים של תשובה (כיום ניו-מד אנרג'י) משפל, והיכולת שלה להחזיר את חובותיה הועמדה בספק. על רקע זה מעניין להיווכח בכמות ואופי הסיקור שקיבל מונופול הגז בקשת 12 וחדשות 12.

מונופול הגז הוזכר בשנת 2021 ב-75 אייטמים ששודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. 38 אייטמים בכאן 11, 24 אייטמים ברשת 13 ורק 13 אייטמים בקשת 12.

כמו במקרה של קוקה-קולה, גם בכל הקשור למונופול הגז המזהם נראה כי בקשת 12 מעדיפים פשוט להימנע מסיקור עסקיו של בעל המניות בערוץ. וכמו במקרה של קוקה-קולה, גם במקרה של מונופול הגז, כשבקשת 12 וחדשות 12 בכל זאת נדרשו לסיקור העסקים של בעלי המניות, עשו זאת באופן חיובי ביחס למתחרים. רק 23% מהאייטמים בקשת 12 על מונופול הגז היו שליליים לעומת 31.5% מהאייטמים בכאן 11 ו-33% מהאייטמים ברשת 13.

ירוסלב בדק גם האם יש סימנים להטיה ברשת 13 לטובת בעלי המניות בערוץ זה. לן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13, הוא גם בעל השליטה במונופול המלט נשר, אחד המפעלים המזהמים בישראל. ואולם, מבדיקת ירוסלב עלה שמונופול המלט כמעט ולא סוקר באף אחד מערוצי הטלוויזיה בשנת 2021, עד כדי כך שלא ניתן היה לבצע בעניינו השוואה בעלת תוקף סטטיסטי. על כן נגרעו בלווטניק והמפעל המזהם שלו מהמחקר.

יצוין כי מפעל המלט נשר הוא המפעל הפרטי המזהם בישראל, והוא פועל בסמוך לאוכלוסיות מוחלשות המתקשות להתארגן על מנת להיאבק בזיהום. היעדר הסיקור של המפעל מלמד משהו על ההטייה הבעייתית בכלל התקשורת.

לן בלווטניק (משמאל), בעל השליטה ברשת 13 ואודי אנג'ל, בעל מניות מיעוט בערוץ (צילומים: צילום מסך ומשה שי, פלאש 90)

משפחת שטראוס, בעלת מניות מיעוט ברשת 13, היא גם בעלת השליטה בקבוצת שטראוס, תאגיד המזון הגדול בישראל. בבדיקה של ירוסלב לא נמצא קשר מובהק בין הבעלות של שטראוס על מיעוט המניות בערוץ רשת 13 לבין היקף ואופי הסיקור של תאגיד המזון.

מתוך 243 אייטמים על שטראוס, 53 הופיעו בכאן 11, 104 בקשת 12 ו-86 ברשת 13. כלומר, בניגוד לתמונה שעלתה מבדיקת החברות שבבעלות בעלי המניות של קשת 12, ברשת 13 לא מיעטו באופן חריג לדווח על החברה של בעלי מניות המיעוט. יתר על כן, שיעור האייטמים השליליים ברשת 13 על שטראוס עמד על 62%. פחות אמנם מאשר בכאן 11 (83%) אך יותר מאשר בקשת 12 (53%).

החשיבות של שידור ציבורי

"לדעתי זה לגיטימי שלבעלים של ערוץ טלוויזיה יש אג'נדה", אומר ירוסלב ל"העין השביעית", "אבל פחות לגיטימי בעיניי שמאחורי הערוץ עומד מותג המשקאות הקלים מספר אחת בארץ, כשהערוץ מנצל את כוחו ואת האמון שהציבור נותן בו כדי להטות את דעת הקהל בנוגע לנושאים משמעותיים לבריאותו כמו תחלואה בסוכרת ומס על המשקאות הממותקים". לדבריו, הממצאים שהעלה הדגישו עבורו את חשיבותו של תאגיד השידור הישראלי, שאינו נמצא בבעלות איל הון פרטי.

הסמינריון של ירוסלב, סטודנט שנה ג' במדעי ההתנהגות בבית הספר לחברה ואמנויות (ASA), בקרייה האקדמית אונו, עסק בהשפעת שליטת בעלי ההון בקשת ורשת על היקף ואופי הסיקור של החברות האחרות שבשליטתם, ונערך בהנחיית ד"ר מירב נקר-סדי. בשיחה עם "העין השביעית" ביקש ירוסלב להבהיר כי מסקנות עבודתו הן ראשוניות וכי יש עוד צורך במחקר נוסף כדי לקבוע עד כמה מובהקת ההטייה של קשת 12 וחדשות 12 לטובת בעלי השליטה בערוץ.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

מאת אורן פרסיקו

אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

תגובה אחת

  1. ממתי סמינריון בתואר ראשון, אצל מרצה שאינה עוסקת במחקר תקשורת, הוא כותרת ראשית באתר שעוסק בתקשורת ובפוליטיקה? הורדתם את הרף קצת, לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 6,319 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

משוב על האתר החדש

אנחנו בתקופת הרצה, נשמח לכל פידבק.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!

תודה על המשוב!

בזכותך אנחנו משתפרים כל הזמן.

אם עדיין לא הצטרפת כמו"ל – אפשר לעשות את זה כאן.

מערכת שקוף.