ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דו”ח המבקר בגובה העיניים – והפעם: כשלי הטיפול הרפואי בחיילים

ממשיכים לפענח עבורכם את דו"חות מבקר המדינה ■ מעת לעת נצלול אל פרק בדו"חות המבקר, נביא לכם ממנו חלקים חשובים ומעצבנים במיוחד - בשפת בני אדם ■ והיום: מה קורה עם שירותי הרפואה בצה"ל?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חייל! החוויות ששמעת מקבלות עכשיו ביטוי בנתונים

בקיצור נמרץ, אומר מבקר המדינה – חיילי צה"ל נאלצים לחכות הרבה יותר מידי זמן כדי לזכות לטיפול רפואי בפועל. "חיילים רבים עוברים תלאות בבואם לקבל שירות רפואי", כותב המבקר.

כל חייל בהווה ובעבר יודע שמרפאות צה"ל אינן בית חולים אסותא, בלשון המעטה. אבל בפועל, הטיפול מצד הגופים האחראים לרפואת חיילי החובה בצה"ל, גרוע משירות הלקוחות של הוט. המבקר בדק ליקויים בהפניית החיילים למרפאות האזרחיות, וגם – כמה זמן צריך לחכות חייל בשביל לראות רופא?

הממצאים שיעניינו אתכם במיוחד:

  • מאז 2011, ניסה צה"ל לעשות מיקור חוץ לטיפול הרפואי בחלק משמעותי מהחיילים, כך שהטיפול ייערך במרפאות של קופות החולים הפרטיות. ב-2015 צה"ל כבר התחרט על הצעד הזה. למה? אמנם שביעות הרצון של החיילים מהטיפול הרפואי עלתה פלאים (ב-60 אחוז), אבל איתה עלתה גם כמות הגימלים באופן משמעותי (פי 3). זה הביא למחסור כוח אדם משמעותי בצה"ל בשנות ביצוע התכנית. עולה כאן דילמה – האם אנחנו מוכנים לשלם את המחיר של שירות רפואי איכותי לחיילים? המחיר, לפי הבדיקה, הוא פחות כוח אדם למשימות של צה"ל
  • רפואה ראשונית – שירות ללא סטנדרט: כדאי שתדעו – עד 2015 לא נקבע סטנדרט לזמן המתנה המרבי לתור במקרי רפואה ראשונית. גם כשכבר נקבע סטנדרט, הוא לא עוגן בשום פקודה עד כה ולא מתבצעת עליו בקרה. בכלל. מערכות המחשוב ישנות ולא מאפשרות מעקב. לכן, לא מפתיע שזמן המתנה ממוצע לרפואה ראשונית (לא דחופה) הוא בין שבועיים לשלושה. ומה באשר להמתנה מוקד הטלפוני? המבקר קובע כי "קיים קושי לקבל מענה טלפוני מהמרפאות, במיוחד בשעות הבוקר, וחיילים רבים נוטשים את השיחות…"
  • רפואת מומחים – זמני המתנה חריגים: קיימת אי עמידה גורפת בתקני צה"ל עצמו. לדוגמא – על פי התקן, לוחם יחכה 14 יום בממוצע למפגש עם רופא מומחה וחייל שאינו לוחם – 21 יום בממוצע. בפועל, לוחמים מחכים לעיתים עד 3 חודשים (!). כמו כן, התקן קובע שבמוקד זימון התורים לרופאים מומחים יאוישו 61 מוקדניות, בפועל 51. כמה שוות 10 מוקדניות חסרות? זמני המתנה של עד שעה בטלפון ו-140,000 חיילים בשנה שניתקו את השיחה בגלל זמני המתנה ארוכים
  • כשל בארגון מידע: קיימים פערים עמוקים בארגון ומעקב של מפקדת קצין רפואה ראשי. לדוגמא – צה"ל לא יודע מדוע 60% אחוז מהפניות לרופאים מומחים נשארות פתוחות יותר מ-120 יום (הזמן המקסימאלי המופיע בפקודה), או מדוע שליש מהחיילים שנשלחים לרופא מומחה לא מתייצבים במרפאות בפועל.

נקודת אור: החל משנה שעברה, צה"ל הוציא לדרך תכנית חדשה שנראית כמו צעד בכיוון הנכון: תכנית לרפורמה בשירותי הבריאות בצה"ל, שכללה, בין היתר, מיקור חוץ של שירותי הרפואה לכלל אנשי הקבע (תוך הסטת משאבים לטיפול בחיילי חובה):  "מעבר של אנשי קבע לקבלת טיפול רפואי במרפאות אזרחיות נועד להתמודד עם העומס הקיים ויסיט את הרופאים לטיפול בחיילי החובה", אומרים בצה"ל בעקבות הדו"ח. נקווה שהתוכנית תציג תוצאות טובות יותר, עם קצת פחות בלגאן בשירות הרפואי לחיילים.  


פרקים קודמים בסדרת “המבקר”:

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,851 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק