ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יומני השרים: מי נפגשה עם נובל אנרג׳י, מי עם בכירים בתקשורת ומי לא נפגש עם ארגוני סביבה?

שטייניץ הקדיש לא מעט מזמנו לפגישות עם נציגי חברות אנרגיה ● באותו היום בו נפגשה השרה ינקלביץ׳ עם העורך הראשי של ישראל היום היא זכתה לכתבה חיובית בעיתון ● חוסר התאמה בין יומני השרים פרץ ושמולי ● בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת ״הצלחה״, חלק משרי הממשלה פרסמו יומנים ● הנה כמה עובדות שלמדנו עליהם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


בסוף יוני נפגשה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל (הליכוד), עם חברת "נובל אנרג'י" – חברת האנרגיה שהחזיקה אז באסדות הגז "לוויתן" ו"תמר". הפגישה נערכה בבוקר היום בו נערך הדיון הראשון בוועדה המיוחדת שעוסקת בנושא הכנסות המדינה מרווחי הגז (קרן העושר). השרה גמליאל לא השתתפה בדיון – שעסק במשרד האנרגיה ולא במשרד להגנת הסביבה. 

גמליאל אחראית על המשרד היחיד בממשלה שתפקידו לשמור על איכות הסביבה. מדוע בחרה להיפגש עם נציגי חברת אנרגיה, ועל מה שוחחו בפגישה? פנינו לגמליאל ושאלנו מה היתה מטרת הפגישה ומי היו הנוכחים, אולם מלשכתה לא התקבלה תשובה. 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל. לפי היומן נפגשה עם חברת נובל אנרג'י

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו נפגשו במהלך החודשים אפריל עד יוני מספר פעמים עם חברות האנרגיה שמחזיקות באסדות הגז – נובל אנרג'י ודלק. בחודש יוני נפגש שטייניץ עם אנשי חברת דלק, ויומיים לאחר מכן הגיע לסיור באסדת לוויתן. הוא קיים פגישות גם עם אנשי נובל אנרג׳י (שבינתיים הספיקה להימכר לחברת האנרגיה ״שברון״). 

בסוף יוני התקיימה פגישה של הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל הגז והנפט. שטייניץ ומנכ״ל משרדו לקחו בה חלק, ובהמשך אותו היום נפגש המנכ״ל גם עם נציגי חברת נובל אנרג׳י – זאת בנוסף לשתי פגישות שקיים השר עם נציגי נובל כשבועיים קודם לכן. פגישה נוספת קיים מנכ״ל משרד האנרגיה עם מנכ"ל חברת דלק של תשובה ועם סמנכ"ל רגולציה וקשרי חוץ של החברה, העיתונאי לשעבר נדב פרי

מטעם השר שטייניץ נמסר: "בחציה הראשון של שנת 2020 נרשמו תקלות מרובות באסדת לווייתן שבבעלות נובל אנרג'י ודלק. שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ומנכ"ל המשרד אודי אדירי נפגשו מספר פעמים עם נציגי החברות בחודשים מאי ויוני על מנת לקבל הבהרות על התקלות החוזרות ונשנות, שגרמו בין היתר, להפסקות בהפקת הגז הטבעי מהמאגר".

שר האנרגיה יובל שטייניץ

לפי היומן השר שטייניץ לא נפגש עם ארגוני סביבה במהלך אותה תקופה. תיעוד הפגישות מספק לנו הבנה של סדר העדיפויות של השר, שבזמן משבר אקלימי עולמי חסר תקדים בוחר להקדיש זמן רב לשיח עם חברות אנרגיה מזהמות, ללא התייעצות נראית לעין עם אנשי מקצוע בתחום איכות הסביבה. לטענת השר, הסיבה לכך שלא נפגש עם הארגונים היא הקורונה. מלשכתו נמסר כי "בשל מגיפת הקורונה וההגבלות שהביאה עמה, נמנע השר מקיום פגישות רבות, על כן לא נפגש בחודשים אפריל-יוני פגישות עם גורמים מארגוני הסביבה". תגובתו המלאה מופיעה בסוף הכתבה.

על דבר קיומן של הפגישות האלה גילינו מקריאת יומני הפגישות של השרים גמליאל ושטייניץ לחודשים אפריל-יוני (הרבעון השני של שנת 2020). יומניהם של חלק משרי הממשלה ומנכ״לי המשרדים שלהם פורסמו בעקבות בקשות חופש מידע שהוגשו על ידי עמותת "הצלחה". עוד פורסמו היומנים של השרות והשרים אורלי לוי אבקסיס, רפי פרץ, מיכאל ביטון וחילי טרופר.

עוד בנושא:

השקפת יומני הפגישות מספקת לנו אפשרות לפקח על האופן שבו מנהלים השרים והשרות את זמן העבודה שלהם. האם נפגשו עם אנשי מקצוע, או שהעדיפו פעילי מפלגות ומקורבים? מתי הגיעו כל בוקר למשרד וכיצד ניצלו את שעות העבודה? כמה שעות הקדישו לראיונות בתקשורת? אלה רק חלק מהדברים שניתן ללמוד מקריאת היומנים. כך למשל לפי יומנו של שר החקלאות אלון שוסטר, בין החודשים יולי לספטמבר הוא נפגש עם שגרירים של לא פחות מעשר מדינות שונות – לדבריו כדי לחזק את הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות ולשוחח על חקלאות.

הפגישות הנעלמות של פרץ ושמולי

קריאה ביומנים של שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה איציק שמולי (העבודה), מלמד שהשניים שומרים על קשר הדוק. או שאולי לא: לפי היומן של פרץ, השניים נפגשים באופן קבוע בכל יום שני בסביבות השעה ארבע אחה״צ, לחצי שעה לפחות בכל פעם. אבל לפי היומן של שמולי הם נפגשו רק פעם אחת במהלך החודש, ב-1 ליוני. בשאר הימים בהם ביומן של פרץ מופיעות פגישות משותפות, ביומן של שמולי הפגישות לא קיימות ובמקומן מופיע זמן פנוי או "דיון במליאה".

חוסר התאמה ביומנים. השרים עמיר פרץ ואיציק שמולי

פנינו לשני השרים כדי להבין. יצאנו עוד יותר מבולבלים. בלשכתו של פרץ טענו שנפגש עם שמולי מידי יום שני פרט לפגישה אחת שבוטלה, ואילו בלשכתו של שמולי טענו כי השניים כלל לא נפגשו בתאריכים המדוברים. 

אין לנו דרך לדעת מה האמת. אבל הצלבה פשוטה של היומנים הצליחה לחשוף דוגמה לחוסר התאמה, שמעלה חשש: האם יש פגישות אחרות שהוסתרו? האם ישנם גם אי דיוקים אחרים בדיווחי השרים ביומנים שפרסמו לציבור? 

פגישות שקופות עם בכירים בעיתונות

לפי יומן הפגישות שלה, שרת התפוצות עומר ינקלביץ' (כחול לבן) נפגשה במהלך חודש יוני עם העורך הראשי של העיתון "ישראל היום", בועז ביסמוט. למחרת נפגשה עם מנכ"ל ערוץ 20 אבי שמידט. פניתי ללשכתה של ינקלביץ', שם הסבירו לי כי מטרת הפגישות היתה לדחוף למינוי כתבי תפוצות בגופי התקשורת: "חלק מהאג'נדה של השרה הוא לקדם שיח בארץ על תפוצות ולחבר את הציבור הישראלי לנושא. על כן השרה פוגשת אנשי מפתח ועיתונאים מכל גופי התקשורת הישראלית, מספרת להם על פעילות המשרד וקוראת להם למנות כתבי תפוצות, כפי שכבר קיים בחלק מגופי התקשורת".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ'

שקיפות יומנים חשובה בדיוק בשביל אירועים כאלה: כעת כשהמידע על הפגישות של ינקלביץ׳ שקוף לציבור, נוכל לעקוב אחר הפרסומים ב"ישראל היום" ובערוץ 20 ולנסות לראות אם יש קשר בין הסיקור שמקבל משרד התפוצות לקשר של כלי התקשורת עם השרה. ביום הפגישה, למשל, פורסמה ב"ישראל היום" כתבה מחמיאה על קבלת שבת שנערכה בהשתתפות השרה. בלשכת השרה מסרו כי אין קשר בין האירועים.

נדגיש: אין שום בעיה בפגישות שמקיימים שרים ונבחרי ציבור אחרים עם עיתונאים לצורך ראיונות או שיחות רקע. להיפך. אבל יש חשיבות עצומה לחשיפת פגישות עם דרג בכיר דוגמת הפגישות שקיימה ינקלביץ׳. תארו לכם שנתניהו היה יודע שהוא יצטרך לחשוף את יומנו ובו מתועדות הפגישות שקיים עם נוני מוזס?

יומנים: דרך לבקר את נבחרי הציבור

המקרים שתיארנו הם רק דוגמה קטנה למידע שניתן למצוא ביומנים שפורסמו. אבל לפרסום היומנים באופן עקבי יש ערך הרבה מעבר לזה: הם מאפשרים לחוקרים, פעילים ועיתונאים לבחון ולעקוב אחר אירועים לאורך שנים, והם משמשים מאגר מידע שיוכל לשמש גם לחקירה עתידית. 

היומנים מאפשרים לנו לגבש תמונה ברורה יותר על ההתנהלות השוטפת של השרות והשרים. למשל בעזרת ניתוח היומן של השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (כחול לבן), גילינו שבחודשים יולי ואוגוסט היא הקדישה יותר מחצי מהפגישות שלה לשלושה נושאים: אזרחים ותיקים (21%), פגישות עם צוות הלשכה (20%) וראיונות לתקשורת (13%).

השרה לשוויון חברתי מירב כהן. מפרסמת את יומנה באופן קבוע

מהיומן של השר לשעבר גלעד ארדן (הליכוד) משנת 2019, למדנו שכ-40% מהפגישות היו קשורות לנושאי המשרדים שעמד בראשם, ביטחון פנים ונושאים אסטרטגיים. חלק גדול מהפגישות ביומן, 20%, הוסתרו והוגדרו כ"פרטיות" או "פוליטיות". עוד כ-14% מהאירועים ביומן היו ראיונות לתקשורת.

רוב יומני הפגישות נחשפים רק לאחר הגשת בקשות חופש מידע – ולא מתוך רצון ויוזמה של השרות והשרים. אבל לאחרונה פרסמו מיומתם השרה מירב כהן והשר יועז הנדל חלקים מיומניהם. הם הראשונים בממשלה ה-35 שעושים זאת ביוזמתם – והתחייבו להמשיך לעשות זאת בקביעות באתר המשרד. זה צעד מעולה לקידום השקיפות ולהגברת אמון הציבור בממשלה, והגיע הזמן ששאר השרים והשרות יצטרפו למהלך. 

פרסם את היומן ביוזמתו. יועז הנדל, שר התקשורת

תגובת שר האנרגיה, יובל שטייניץ:

בחציה הראשון של שנת 2020 נרשמו תקלות מרובות באסדת לווייתן שבבעלות נובל אנרג'י ודלק. שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ומנכ"ל המשרד אודי אדירי נפגשו מספר פעמים עם נציגי החברות בחודשים מאי ויוני על מנת לקבל הבהרות על התקלות החוזרות ונשנות, שגרמו בין היתר, להפסקות בהפקת הגז הטבעי מהמאגר. במסגרת הפגישות בחודש מאי, עדכן השר שטייניץ את בעלי נובל אנרג'י ודלק על החלטת משרד האנרגיה להפעיל חברת בקרה חיצונית – חברת הייעוץ הבינלאומית RPS – במטרה שזו תערוך בחינה יסודית ומקיפה של אופן תפעול האסדה ומערכותיה. בנוסף, בתאריך 11.06.2020, הגיע השר לביקור באסדת לווייתן על מנת לפקח מקרוב על תפעול האסדה ולבחון בעצמו את פעילותה באותם ימים.

בשל מגיפת הקורונה וההגבלות שהביאה עמה, נמנע השר מקיום פגישות רבות, על כן לא נפגש בחודשים אפריל-יוני פגישות עם גורמים מארגוני הסביבה. כפי שניתן לראות מהיומן, השר צמצם מאוד את פגישות פוליטיות ותקשורת, ונתן עדיפות לפגישות מקצועיות הקשורות לענייני פיקוח ותפעול בתחום האנרגיה. לצד זאת, מנכ"ל המשרד אודי אדירי מקיים קשר רציף עם אותם ארגונים.
*
אם בא לכם לנסות לדוג עוד מידע מעניין – תוכלו להיכנס בעצמכם לקבצי היומני שפורסמו ולהתרשם מהפגישות שמופיעות בהם. אם תמצאו משהו ששווה שנבדוק – כתבו לנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.