ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פרוייקט יום העצמאות: היום שבו מנענו את סירוס השקיפות בעיריות

בזכותכם אנחנו יכולים לרוץ למרחקים ארוכים ולתקן את המציאות, צעד אחר צעד. אז לכבוד יום העצמאות החלטנו לספר לכם איך הצלחנו לתקן חוקים, לסתום פרצות ולהגביר את השקיפות. והפעם: איך הצלנו את חוק חופש המידע ברשויות המקומיות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בפתח שנת 2020 יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס כמעט החזיר אותנו לשנת 2000. איך? הוא ביקש משר המשפטים אוחנה לסרס את חוק חופש המידע ברשויות המקומיות. הסיבה: מגישים הרבה בקשות חופש מידע וזה גוזל זמן ומשאבים.
הסיפור הזה קומם אותי במיוחד. בבחירות המקומיות האחרונות תומר ואני שכרנו קרוואן ונסענו במשך שבועיים לעשר רשויות שונות. המעורבות האזרחית שגילינו בנעשה ברשות המקומית הרשימה אותי במיוחד – גילינו אופוזיציה רצינית ברשויות קטנטנות, מעורבות ענקית בהחלטות המתקבלות ברשות ועוד.
 
ראינו כמה אזרחיות ואזרחים מעורבים, משקיעים ומתעניינים במתרחש בבניין העירייה שלהם. אלפי אנשים בארץ כבר מבינים שחלק גדול מאיכות חייהם תלויה ברשות המקומית – ולא בממשלה – ובוחרים להשקיע את מאמציהם הפוליטיים וזמנם בזירה המקומית. מלבד זאת, כולנו נחשפנו לאורך השנים למספר פרשות השחיתות העצום ברשויות המקומיות. שלא לדבר על הקושי של משרד הפנים לפקח על 256 רשויות בארץ.
חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי (צילום: יונתן שינדל פלאש 90)
 
החלטנו להיאבק בדרישה הזו. יחד עם סיירת השקיפות. באותה תקופה היינו כ-2,000 חברות וחברים בסיירת. קבוצה שמפעילה יחד אגרוף של לחץ נקודתי כדי להשפיע על המציאות.
 
שלחנו אלפי הודעות לחיים ביבס, דרשנו שיחזור בו – ובמקום לצמצם את חוק חופש המידע, שידרוש את התקציב כדי לעמוד בלשון החוק. ביבס הקשיב לנו – הוא חזר בו וביקש את המשאבים הדרושים.
 
זו בדיוק הכוונה שהייתה לנו כשהקמנו את הסיירת – להשפיע על החלטות בזמן אמת, יחד עם הציבור הרחב. וזה קרה וממשיך לקרות עוד הרבה מאז. בזכות הסיירת למשל, ועדת הבחירות הוציאה הנחיה שתחייב מפרסמי מודעות פוליטיות לפרסם את זהותם ואת עלות המודעה. הודעות ששלחו חברי הסיירת גם גרמו למשרד הבריאות לפרסם דו"ח על מצב כוח האדם הרפואי בישראל.
יאיר לפיד ועמיר פרץ – "הנעלמים". התחילו להופיע בוועדה בעקבות לחץ סיירת השקיפות
 
רק לאחרונה, אלפי חברים בסיירת שלחו הודעות לחברי הכנסת יאיר לפיד ועמיר פרץ, שנעדרו כמעט מכל הישיבות הקריטיות בנושא מעקב השב"כ אחרי אזרחי המדינה בתקופת הקורונה. בינתיים זה מתחיל לעבוד: השניים הראו את פרצופם בוועדה אחרי בליץ ההודעות. יש לנו עוד הרבה מה לתקן, אבל אין לי ספק שיחד נצליח.

גם אתם יכולים

אנשים מתלוננים שהמצב הולך ונהיה גרוע יותר. שהשלטון זוועה. שרע להם לחיות פה. אבל למרות המציאות העקומה, הרבה משתנה פה כל הזמן, כל עוד לא מוותרים.
לא רק זאת. יש לנו, הציבור הרחב, יותר כוח מאי-פעם.

רוצים להיכנס בח"כים גרועים? הצטרפו לסיירת השקיפות שלנו. להעיף ח"כים גרועים? התפקדו למפלגה או תתנדבו בה. חפצים שהתקשורת תבצע תחקיר מסוים? הצטרפו לשקוף – גוף תקשורת ששייך לציבור. רוצים לבקר את התקשורת או אותנו? כתבו טור בעין השביעית. מעוניינים שהכנסת תקדם מהלך מסוים? בואו ללובי 99.
חושבים שאף אחד מהגופים האלה לא יעילים? תקימו אחד משלכם! תעשו שיירים, תתרמו, תתנדבו, הזמינו את אחד מאלו לחוג בית, לסדנת קריאה ביקורתית או אקטיביזם לעצלנים (אנחנו מעבירים כאלו). להילחם להנגשת מידע? הגישו בקשת חופש מידע, סייעו לתנועה לחופש המידע, או לסדנא לידע ציבורי. משתוקקים להשפיע על מבנה הכנסת? בואו למשמר החברתי.
רוצים למגר עוולה שלטונית? התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות ישמחו לשירותכם. רוצים להגביר את התחרותיות של הבנקים? התחברו למדיה של צדק פיננסי. לתמוך במאבקים חברתיים? בואו לאנו. לקדם שיתופי פעולה בנושאי שקיפות? התחברו לקואליציית השקיפות.

כל אחד ואחת מאיתנו יכולים להוביל לשינוי. זה דורש התמדה, נחישות וחפירה, אבל בסוף, במוקדם או במאוחר, אם הצדק איתך: מצליחים.

אנחנו יודעים שגם לכם יש המון סיפורים כאלה, ורוצים לפרסם מאגר הצלחות. יש לך סיפור טוב? כתבו לנו.

 

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אסף נתיב

אסף נתיב
תמיד חיפשתי לעשות משהו עם ערך מוסף שמשפיע לטובה על כמה שיותר אנשים. אחרי שהבנתי את עומק השבר שיש בתחום התקשורת ואת החיוניות שלה לדמוקרטיה, כמו גם את חשיבות המעורבות של אזרחים ואזרחיות כדי שהמדינה שלנו רק תשתפר ותשתפר – החלטתי להצטרף לשקוף מתוך אמונה שלמה שאנחנו מובילים פה מהפכה, ובתקווה שנצליח ונעורר השראה בתחומים נוספים בארץ ומחוצה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!