ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: נשק גרעיני וריגול אחר האזרחים הקפיצו את ישראל במדד ההתמודדות עם הקורונה

ראש הממשלה נתניהו התגאה בפרסום של פורבס שמדרג את ישראל כמובילה עולמית בטיפול בקורונה. בהמשך התגלה כי זה אינו מדד של פורבס, אלא של קרן אלמונית מהונג קונג. מה הקפיץ את ישראל למעלה? יכולות הגרעין של ישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מקור הביא לידיעת "שקוף" ששני המדדים החסויים, שהקפיצו דירוג ישראל במדד DKV של קרן ההון סיכון מהונג קונג ליכולת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, הם נשק גרעיני ויכולת מעקב חשאי אחרי האוכלוסייה. זהות המדדים מעלה שאלות חדשות: מה הקשר בין יכולות הגרעין לקורונה, וכיצד הקרן האלמונית יודעת להעריך את יכולות הגרעין של ישראל?

ראש הממשלה בנימין נתניהו. האם המדד המחמיא שהפיץ מבוסס על סודות מדינה שנחשפו?

כזכור, בשבוע שעבר ראש הממשלה הפיץ ברשת מדד של מגזין פורבס העולמי, שקבע שישראל עומדת בראש המדינות המובילות בהתמודדות עם נגיף הקורונה. לאחר הפרסום התגלה שהמדד אינו של פורבס, אלא של קרן הון סיכון בשם DKV מהונג קונג.

אחרי גילוי הפייק ניוז המביך, בשבוע שעבר פרסמנו כתבה על השיטה המתודולוגית בה השתמשה אותה קרן אלמונית שפרסם ראש הממשלה. מצאנו שישראל זכתה בראש הדירוג בזכות שני מדדים, שאת זהותם סירבה הקרן לחשוף.

כעת אנחנו מגלים ששני המדדים שזכו לניקוד גבוה, ובזכותם ישראל קפצה לראש הטבלה הם נשק גרעיני ויכולת מעקב אחר אזרחים. לא ברור מה הקשר בין נשק גרעיני למגיפת הקורונה וכיצד בכלל הקרן יכולה לדרג נשק גרעיני. גם הניקוד בתחום המעקב אחרי אוכלוסייה מעלה שאלות: האם זרועות המודיעין של ישראל שיתפו את הקרן ביכולות המעקב ובפיתוח הגרעין, עד כדי כך שהצליחה למדוד אותן במספרים? ממשרד רה"מ לא התקבלה תשובה.

פנינו לקרן ושאלנו מדוע נשק גרעיני הוא חלק מהמדד וכיצד החוקרים מדרגים מעקב אחר האוכלוסייה. משם נמסר: "המדדים האלו אינם לציבור הרחב אלא לשימוש האנליסטים המתמקדים בתחזית לטווח הארוך. אלו מתמקדים בצעדי ממשל שיכולים לתת מענה לתרחישים שונים בהמשך. המדדים אינם קשורים בהכרח לתחום הבריאות אלא לתחום הכלכלי, חברתי והגיאופוליטי".

שני המדדים שהעניקו לישראל את הבכורה

בשני הפרמטרים שהיו "חסויים" ישראל זכתה לניקוד גבוה. הניקוד בשניהם מעורר חשד, מאחר ובאופן חריג מדובר במספרים עגולים – היחידים בכל דירוגי המדד. 

לפי אתר הקרן, הדירוג מקיף 40 מדינות בארבעה מסלולים שונים: מסלול המדינה הבטוחה, בו מדורגת ישראל במקום הראשון; מסלול הסיכון בו ישראל לא מדורגת; מסלול יעילות הטיפול, בו מדורגת ישראל במקום השמיני ומסלול התמיכה הממשלתית באוכלוסייה, שם מדורגת ישראל במקום ה-11.

שלושה מהדירוגים מורכבים מ-24 מדדים שונים ומגוונים. במסלול התמיכה הממשלתית כלל לא מפורטת שיטת איסוף הנתונים והמדידה, כלומר המתודולוגיה. לכן, אין דרך לדעת אם ניתן לסמוך עליה. 

בנוסף, על אף המקום הראשון הנוצץ, ישראל מתגלה במדד כחלשה דווקא במוכנות הרפואית שלה. זהו מדד שמורכב ממספר מכונות ההנשמה, כמות המיטות בבתי החולים, כמות הרופאים, רמת הרפואה, יכולת ייצור של ציוד רפואי ויכולת ניוד של ציוד רפואי חדש. פה זה נעצר. גם שנכנסים לעומק, ההסבר באתר הקרן לא מפרט כיצד היא משקללת את המדדים או בכלל בודקת אותם. לדוגמה, איך משקללים תמיכה של מדינה באזרחיה? יכולות להיות לכך 1,000 פרשנויות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. לצערי הפכתם לאתר פוליטי בדיוק כמו איכות השלטון.
    תסתכל על התוצאות נכון להיום היכן ישראל עומדת?
    מדינת היהודים 9 מיליון תושבים 100 מיליון דעות. משהו בגן היהודי דפוק.https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencenews/%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%A8%D7%A6%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A2%D7%93%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D

    1. ובמה הניתוח שצרפת משנה את תוצאות הדירוג? שני הסעיפים הללו לא יעזרו לנו לנצח את הקורונה, ואם כבר לפחות פלישת השב"כ לפרטיות האזרחים ללא מגבלה, היא כתם בלי קשר למצב. מבחינה רפואית, ישראל לא ערוכה למצב שייצא משליטה – בגלל עשור ויותר של הזנחה פושעת. הזנחה שאחראים לה, בין השאר, ראש הממשלה ושר הבריאות הנוכחיים – שניהם עומדים להמשיך בתפקידם כאילו כלום לא קרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!