ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

צפו: ח"כ מתן כהנא בורח כשנשאל אם יסכים לוותר על תוספת השכר ולפעול בשקיפות

ח"כ כהנא ידוע בהתבטאויותיו כנגד ועדי עובדים. בתום מפגש עם סטודנטים באוניברסיטה העברית בשבוע שעבר, נשאל אם יפעל לקדם גם בכנסת את השינויים שהוא רוצה לקדם בוועדים - כמו הגבלת הכוח של הח"כים ושקיפות - אך הוא לא התלהב מההקבלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כהנא מבקר את ועדי העובדים (תמונה: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של כהנא)
 

 

ח"כ מתן כהנא נשאל אם יסכים לוותר על תוספת השכר ולפעול בשקיפות. הנה תשובתו:
 

כהנא בתשובה לשאלה: "זאת שאלה פופוליסטית. תשאלי את שלמה קרעי".

מאז שנבחר, מתבטא ח"כ מתן כהנא (ימינה) נגד ועדי עובדים חזקים – אותם הוא מכנה "ועדי שאלטר" – ברשתות החברתיות. כך למשל פרסם סרטון בו אמר על אותם עובדים כי "עובד צריך להרוויח בהתאם לכישוריו ולתרומתו היחסית למקום העבודה" וטען כי "אסור שהשכר יקבע על פי גודל הפטיש". בסרטון שפרסם בנושא ההסתדרות, אמר עליה שהיא "גוף מיושן ונטול שקיפות שרשאי לקחת מכם כסף בלי לשאול" וציין: "במדינה מתוקנת, מי שגובה מסים חייב בשקיפות".

אפשר להסכים או להתווכח עם דעותיו של כהנא בנושא העבודה המאורגנת, אבל בואו נניח לרגע את הוויכוח הזה בצד וננסה לצפות בסרטונים מנקודת מבט חדשה: בכל מקום בו נאמרת המילה "ההסתדרות" או שם של ועד כלשהו, נסו להחליף למילה "חברי הכנסת". התוצאה? כל מה שאומר כהנא ישאר נכון.

חבר הכנסת מתן כהנא

מאז פוזרה הכנסת ה-20 בסוף 2018, לפני למעלה משנה, כמעט ולא נעשית עבודה פרלמנטרית. המערכת השלטונית קפואה, ושינויים ותקציבים מחכים להקמת ממשלה. למרות שעסקו כמעט אך ורק בקמפיין בחירות, קיבלו מאיתנו הח"כים משכורות בסך כ-68 מיליון ש"ח לכל אורך הפגרה, והחודש אף קיבלו תוספת של עוד 1255 ש"ח למשכורת.

כשביקר כהנא את עובדי רשות שדות התעופה, אמר: "אין ספק שעובדים 'קשי יום' אלה חייבים העלאה במשכורת". הוא רק שכח לציין שהסרטון פורסם שבועיים לפני שחברות וחברי הכנסת קיבלו בעצמם תוספת לשכר.

ומה עם "התרומה היחסית למקום העבודה"? כהנא יכול לטעון (ואף עשה זאת מספר פעמים) שח"כים כמוהו בעצם עובדים במרץ לאורך הפגרה האינסופית, ושהתרומה הזאת מצדיקה את העלאת השכר. הבעיה היא שאין לנו שום דרך לדעת אם זה נכון – כהנא, כמו שאר חברות וחברי הכנסת, לא מפרסם את יומן הפגישות שלו, ומאז שאין פעילות בכנסת אין גם דרך לבדוק את עבודתו בה או את נוכחותו בוועדות (שרובן לא קיימות). לנו, הציבור, אין דרך לשפוט אם לכהנא מגיעה העלאה בשכר, שהיא כמובן על חשבוננו.

כהנא מבקר את ועדי העובדים (תמונה: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של כהנא)

לאחרונה פרסם כהנא סרטון על ההסתדרות, וכאמור ביקר את התנהלותה בחוסר שקיפות. בחירת נושא מעולה – גם אנחנו ב"שקוף" כתבנו על חוסר השקיפות באגודות העות'מאניות לא מעט.

היכן הבעיה?

בשנים האחרונות עלו הצעות חוק לשקיפות באגודות העות'מאניות שוב ושוב. רובן על ידי ח"כים מסיעת יש עתיד (היום כחול לבן) כמו קארין אלהרר, מיקי לוי ועליזה לביא, וגם על ידי ח"כ שרן השכל (ליכוד). ואיך הצביעה סיעתו של כהנא? פעם אחת השר סמוטריץ' היה חתום על הצעת החוק – אך במליאה הצביעה נגדה. גם הח"כים איילת שקד, נפתלי בנט ושולי מועלם רפאלי הצביעו נגד הצעות החוק או נעדרו מההצבעה. כשרת משפטים, נזכרה שקד מאוחר מדי לפעול בנושא וכעת הוא מחכה להרכבת ממשלה חדשה.

כהנא, אם כן, לא מצטיין במתן דוגמא אישית: הוא וסיעתו מקבלים שכר וכסף למימון המפלגה מהציבור – אך לא פועלים בשקיפות בעצמם.

מהיכרות עם אמירותיו של כהנא, שחלקן הוזכרו למעלה, ציפיתי שיסכים לבקשתי להשקיף את יומנו ולוותר על תוספת השכר. אבל הוא העדיף להתחמק, בטענה שמדובר ב"שאלה פופוליסטית".

כזכור, אנחנו ב"שקוף" מפנות ומפנים את השאלות האלה לח"כים בכל הזדמנות – בלי קשר לדעותיהם הכלכליות או לסיעה אליה הם שייכים (למשל: ביקשנו מח"כ עמיר פרץ לוותר על תוספת השכר בשבתרבות, וסיירת השקיפות פנתה לכל הסיעות והלחץ עבד).

מאוחר יותר, ח"כ כהנא ענה לנו בטוויטר: "מצטער שלא היה לי זמן לענות. מיהרתי למפגש אחר שכבר הייתי באיחור של חצי שעה אליו. אני מקבל משכורת מאז השבעת הכנסת הנוכחית. בגדול כשלושה חודשים. אני דווקא עובד מאוד קשה, אבל את יכולה לחלוק על זה. מעולם לא השתתפתי בדיון על שכר חברי הכנסת."

כשפנינו שוב לח"כ כהנא על מנת לקבל את תגובתו ולשאול האם יסכים לפרסם את יומן הפגישות שלו ולוותר על תוספת השכר, הוא בחר שלא לענות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

4 תגובות

  1. לא הייתי מצפה ליותר מדי, מאדם שמאמין שהוא נעלה ועליון על חלק מהאנשים שחיים לצידו במדינה, או בעולם בכלל….טיפוס נכלולי למדי

  2. הפנייה השנייה לחבר הכנסת נעשתה בטוויטר גם היא? אולי אם הפניות תהיינה פומביות יהיה להם תמריץ כן לענות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!