ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ראש מועצת גבעת זאב, יוסי אברהמי, קבע שאסור לצלם את ישיבות המועצה. למה? ככה

ראש מועצת גבעת זאב, יוסי אברהמי, העביר החלטה כי אסור לצלם את ישיבות המועצה. בינתיים, הפרוטוקולים לא נאמנים למה שהתרחש שם בפועל, והתושבים לא יכולים לדעת מה באמת התרחש בישיבות. הגיעה השעה שהמחוקק או בית המשפט יכריעו בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


"אני מעלה להצבעה את איסור צילום ישיבות המועצה" – כך פתח יוסי אברהמי את ישיבת מועצת גבעת זאב האחרונה. ההחלטה התקבלה והמצלמה כובתה. אברהמי העלה את העניין להצבעה לאחר תביעה של האופוזיציה לאפשר צילום של הישיבות. בנוסף, הציג אברהמי חוות דעת משפטית, הקובעת כי זכותו לאסור צילום של הישיבות אם ירצה, וזה אכן מה שקרה.
https://youtu.be/S2OnLkeYTVI
משפטים שמופיעים בפרוטוקול אך לא בהקלטה
בחודש שעבר, ביקש אחד מחברי מועצת גבעת זאב, אמיר רחמני, לצלם את הישיבה. ראש המועצה, יוסי אברהמי, פתח את הישיבה ואז החל ויכוח בינו לבין רחמני, על צילום הישיבה. מאחר ולא יכלו להגיע להסכמה, אברהמי הפסיק  את הישיבה לאחר שלוש דקות בלבד. בהקלטה לא רשמית שהגיעה לידי "שקוף", ניתן ללמוד על מה שהתרחש בישיבה. מהפרוטוקול – לא בדיוק.
הפרוטוקול מהישיבה המדוברת מציג את רוח הדברים שנאמרו, אך אלו לא נאמנים למקור: לדוגמא, אברהמי כינה את חבר המועצה אמיר רחמני כמה פעמים 'בריון' במהלך הישיבה, מה שלא מופיע כלל בפרוטוקול. בנוסף, בפרוטוקול אף נכתב שאמיר רחמני אמר שחוות הדעת המשפטית "לא מעניינת אותנו", מה שלא נאמר בפועל על פי ההקלטה. 
בנוסף, בפרוטוקול נכתב כי חגי חיות, היועץ המשפטי של העירייה, אמר את המשפט: "כפי שראש המועצה אמר, ד"ר יחיאל וינרוט, היועמ"ש הוציא חוות דעת, שלא מתירה את ההסרטה בהתאם לסירוב ראש הראשות, אשר מוקנית לו הסמכות לנהל את הישיבה, למיטב ידיעתי חוות דעת זו נשלחה אליכם".
בהקלטה, לה האזנו מספר פעמים, לא מופיע המשפט הזה שנאמר כביכול על ידי היועץ המשפטי חיות. 
https://www.youtube.com/watch?v=ZxhivuPOLcM&feature=youtu.be
פרוטקול הישיבה:
 

אברהם בלדי, חבר המועצה, מספר שמדובר בבעיה מוכרת. "הפרוטוקולים של המועצה אינם משקפים פעמים רבות את הדיונים שנערכו ואת הדברים שנאמרו. לא פעם אנו חשים כי 'יד נעלמה' מצטטת באופן שגוי או מכוון את דברינו, ובמקביל אמירות שונות של ראש המועצה עוברות 'הלבנה' מסתורית באופן מחמיא מאוד."
הוא מוסיף: "יש רק פתרון אחד: צילום של ישיבות המועצה, שימנע את בזבוז המשאבים הכרוך במעבר על שעות של הקלטות וסילוף המציאות כהוויתה". 
על השאלה מדוע ההתעקשות לצלם את הישיבות, השיב בלדי: "על בשרנו למדנו כי 'אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר' ואין תחליף לשקיפות אמיתית ופומביות של הישיבות לטובת התושבים".



חוות דעת משפטית – ראש המועצה יכול להחליט שלא לצלם אותה


חוות הדעת המשפטית מטעם ראש המועצה, עליה נסמך אברהמי, קובעת כי מה שנקבע בחוק היא רק החובה לתעד את הישיבות על ידי פרוטוקול, ואין חובה לצלם או להקליט. מצד שני, אין בחוות הדעת הסבר גם מדוע לא לעשות זאת. 

 


מדן ועד אילת – סוגיית פומביות הישיבות נותרה לפרשנות רחבה

 
בפקודת העיריות, נכתב כי על ישיבות המועצה להיות פומביות. מה זה פומביות? שאלה מצויינת, שלכל אחד יש עליה תשובה אחרת. לפני כשנתיים, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת קבע שלכלל התושבים אסור להיכנס לישיבות לאחר שהפריעו כמה פעמים – אך הישיבה צולמה ושודרה בשידור חי. 
מנגד, בקריית אתא מקליטים את הישיבות, שבקושי שומעים, אך אסור לצלם אותן, ונתקלנו גם במקרה שאדם שניסה לצלם הוצא מהחדר. 
בגבעת זאב, כאמור, אסור לצלם ואין הקלטות רשמיות של הישיבה. 
החוק לא ברור ולכן המציאות שופעת פרשנויות ומניפולציות.
אזמ"ע: אם הפרוטוקולים לא משקפים את המציאות, אין הקלטות ואין צילום רשמי, איך ניתן לדעת מי היה בחדר ומה באמת קרה? לעיתים, ההתנהלות של מה מתרחש בחדר חשובה לא פחות ממה שנאמר לפרוטוקול. (לדוגמא, התנהלותו של סגן השר לשעבר, ירון מזוז, בישיבת מועצת העיר קריית ביאליק – בה הסתובב בחדר והפריע למהלך הישיבה):
https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=ohpn7eyVaN4&feature=emb_logo
בנוסף, אם חלילה תתגלה פרשת שחיתות ברשות והמשטרה תחפש את תהליך קבלת ההחלטות במועצה, היא תתקשה להבין מה באמת קרה שם – ומי אמר מה. יתרה מכך, התושבים עצמם לא יכולים לדעת מה באמת קרה בישיבה ואיך החליטו על מה שנוגע לחיי היום-יום שלהם. 
מעש"י: הכנסת, כשתתעורר, חייבת לעשות סדר בכל הנוגע לפומביות דיוני המועצה וניהול פרוטוקולים באופן שישקף נאמנה את המציאות. 
פנינו למועצת גבעת זאת בשאלות על מהימנות הפרוטוקולים ומדוע הם מסרבים לצילום הישיבות, אך אלו סירבו להגיב.   

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. יש לי פתרון מאוד פשוט בשבילכם שעשיתי אותו במושב הדר-עם, שם הוועד המקומי זייף פרוטוקולים. אתה נכנס כתושב משקיף לחדר, מפעיל צילום והקלטה ממצלמת גוף או מהטלפון, ואפילו יכול לשדר ישירות לפייסבוק. איש לא יכול למנוע זאת ממך – על פי החוק והבג"צ !!. כלומר לאיש אין זכות למנוע ממך לצלם ולהקליט. אם אתה יושב בשקט ולא מוציא מילה, אי אפשר גם להוציא אותך מהחדר. המופרעים אצלנו הזמינו ניידת, אבל השוטרים יודעים שהם אינם יכולים להוציא אותך מהחדר. אם היו"ר נועל את הישיבה, אסור לו לכנס ישיבה נוספת ללא הודעה של יומיים מראש, ואסור לו לכנס את הישיבה כסגורה לקהל. תפעלו כמוני ותראו שתוך זמן קצר הם בעצמם יחליטו על שידור הישיבה !!! רוצים עוד עצות – תתקשרו.

  2. החלטה בלתי חוקית לחלוטין. אין חובה להקליט אבל יש זכות לכל מי שרוצה. מעוגן בפסק דין של בג"צ !!

  3. ראש העיר הנוכחי שזוכר לדאוג לישוב רק בסמיכות לבחירות, יכניס מצלמות (שללא ספק מצב שהיה תורם אמון)רק במקרה שהחוק היה מתיר זאת. וכדאי לפנות לערכאות לשינוי המצב. לדעתי הוא לעולם לא יתיר "בקורת" כשהוא יכול לא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!