ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סיכום שנה: הכתבות הטובות של 2019

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קצת לפני שאנחנו נפרדים מ-2019, קיבצנו עבורכם לקט נבחר של כמה מהכתבות הטובות והמהותיות שלנו בשנה האחרונה, לטובת אלה שלא הספיקו לקרוא, ואלה שרוצים להזכר ולקרוא שוב. זו הייתה שנה סוערת פוליטית וציבורית, ואנחנו מקווים שהכתבות שלנו הצליחו להועיל לכם, להסביר לכם, להקל עליכם, להכעיס אתכם ולהפעיל אתכם. בעיקר, אנחנו מקווים שתהיו איתנו גם בשנה הבאה, ושנמשיך להוכיח את הכוח והחשיבות של עיתונות עצמאית שפועלת רק עבורכם. שנתחיל? 
 
🐘 הון-שלטון-עיתון. אחרי שתקראו את כתבת מיפוי הזיקות בין הפוליטיקאים לתקשורת, יהיה לכם קשה לקרוא את העיתון באותה צורה. וזה מעולה: כל כך הכרחי שתדעו אילו אינטרסים עומדים מאחורי הכתבות שאתם קוראים, בעיקר אלה הנוגעות לנבחרי הציבור שלנו.

🐘 "המדריך למשקיף המתחיל" – הכתבה שמזכירה כמה כוח יש לנו, אזרחיות ואזרחים, להשפיע על השלטון ולהגביר את השקיפות בכנסת ובסביבה שלנו. לדרוש שקיפות מהח"כים, מהמפלגות, מהרשות המקומית – זה באמת לא כל כך מסובך כמו שזה נשמע, וזה מאפשר לנו לשפר את המציאות ולמנוע את השחיתות הבאה.

🐘 התחקיר על אסדת לווייתן: הרבה לפני הנישוב, כשאסדת לווייתן רק הוקמה, פרסמנו תחקיר מקיף ומעמיק, כזה שנכתב אליכם בגובה העיניים ומנסה לספק לכם את כלל האינפורמציה בנושא. מי הם שומרי הבית? מה זה קונדנסט? מה לגבי זיהום האוויר וסוג האסדה? בתחקיר שלנו, שממשיך להתעדכן, אנחנו משתדלים לענות על הכל.

אסדת הגז לווייתן, שבבעלות נובל אנרג'י
אסדת הגז לווייתן


🐘 תחת מעקב: עמיר פרץ, מאיר כהן ומירי רגב וח"כים נוספים סירבו לחשוף את היומן שלהם. מה עשינו? נכנסו לאוטו, עקבנו אחריהם, וחזרנו כדי לספר לכם בדיוק מה הם עשו.

🐘 בזמן שישנתם: הח"כים בזזו את הקופה הציבורית בכ-63 מיליון שקלים, תחת מעטה של יציאה לבחירות. הגדלת מימון המפלגות בעשרות מיליונים בדיון חפוז, הארכת התקופה להלוואות שכבר לקחו, הגדלת ההוצאה המותרת ופריסה מחדש של תשלומים: צעד אחר צעד, בדקנו בדיוק איך הם עשו את זה.

🐘#משקיפים את הלשעברים: יו"רי הכנסת בדימוס, נשות נשיאים לשעבר ושופטי עליון בדימוס – שלל דמויות שלטוניות ממשיכות לקבל כספי ציבור, גם שנים ארוכות לאחר שסיימו את תפקידם. סדרת כתבות שבודקת בדיוק מי וכמה:

תג מחיר: כמה עלו לנו דיוקנאות שופטי העליון בדימוס ושירותי המזכירות שלהם? #משקיפים_את_הלשעברים


🐘 איך שלושת התיקים בהם חשוד ראש הממשלה פוגעים בחיי היום-יום שלך? עברנו תיק-תיק ובדקנו כמה כסף יכולנו לחסוך אילו נתניהו לא היה מבצע את העבירות שהיועץ המשפטי לממשלה ומשטרת ישראל מייחסים לו.

🐘 מה באמת עשו עבורכם המפלגות בכנסת? אנחנו לא מפחדים מנתונים ומספרים, ויודעים שגם הקוראים שלנו לא. כדי לעזור לכם להכיר את הנבחרים שלכם טוב יותר, ריכזנו עבורכם שלל נתונים על העשייה של כל המפלגות בכנסת ה-20 (זוכרים אותה?). באיזו מפלגה תמצאו את ייצוג הנשים הראוי ביותר? כיצד הסיעות הצביעו על חוקי שקיפות, וכמה טסו לחו"ל על חשבון ימי מליאה? מאחר ולא הייתה ממש כנסת מתפקדת מאז, מדובר בנתונים שעדין כדאי להכיר.

🐘 פרויקט הדמוקרטיה: השיח על המורכבות בעולם הדמוקרטי בכלל, והדמוקרטיה הישראלית בפרט, הוא לא פעם חסר עומק ובסיס חוקתי. בפרויקט דמוקרטיה ניסינו להסביר את המצב כפי שהוא – על יתרונותיו וחסרונותיו, עם פתרונות משלל כיוונים, ובגובה העיניים.

🐘 הרבה דברים נעלמים מעיני הציבור, וזה אחד מהם: איך מתייחסים הדוברים של הפוליטיקאים לעיתונאים שתפקידם לסקר ולבקר אותם? לדעתנו, מדובר בעניין שיכול ללמד רבות על הגישה של הפוליטיקאים לתקשורת. בסוף כולם יכולים לבנות אסטרטגיות ולהגיע לציבור דרך הרשתות החברתיות, אבל איך הם מתנהגים לעיתונאים שפונים אליהם? בדקנו, וכתבנו.

למה חברי הכנסת של "כחול-לבן" צריכים דובר אישי על חשבוננו, אם הם לא עונים לשאלות?


🐘 זו הייתה שנת הפגרה: אין וועדות, אין מליאה, אין חקיקה. נשארנו עם הרבה זמן פנוי, ויצאנו בסדרת כתבות מיוחדת למצב: ניתחנו את עלויות הפגרה, פנינו לנבחרי הציבור ושאלנו אותם מה הם כן עושים עבורנו, וגם שאלנו אתכם מה אתם חושבים שהם צריכים לעשות.

🐘 2019 הייתה גם השנה של סיירת השקיפות: מעל ל2,000 חברות וחברים, שפעלו מהספה לשינוי המציאות במדינה! הסיירת הובילה לשינויים ממשים בעשרות מקרים, משינוי העמדה של מרכז השלטון המקומי בנושא שקיפות, ועד קמפיין מוצלח לוויתור על העלאה בשכר הח"כים. לסיירת היו הישגים אדירים, והכתבה הזו מספרת את סיפורם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!