ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האנשים שמשנים את המציאות בשתי דקות (ובלי לקום מהספה)

אם בקיץ 2017, כשיצאנו לדרך עם "סיירת השקיפות", היו מספרים לנו שאלפי אזרחים ואזרחיות יצטרפו, שנצליח לשנות את המציאות בעשרות מקרים - לא היינו מאמינים. בכתבה הזו תוכלו למצוא את הצלחות הסיירת: משינוי העמדה של מרכז השלטון המקומי בנושא שקיפות ועד שחרור דף הפייסבוק של עיריית קרית גת. אנחנו שמחים שהמציאות עברה את הציפיות, ועכשיו אנחנו מתקדמים ליעד הבא: 5,000 חברות וחברים בסיירת!
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפני כשנתיים השקנו את "סיירת השקיפות". מדובר על רשימת שידור בוואטסאפ, בה אנחנו שולחים משימה דיגיטלית אחת לשבוע. המשימות קצרצרות. בדרך כלל מדובר בשליחת מייל או הודעה לאנשים במוקדי הכוח – במטרה לתקן ליקויים או לתבוע דין וחשבון. הקמנו את הסיירת גם כי רצינו להגביר את המעורבות האזרחית בקבלת החלטות חשובות המשפיעות על החיים של כולנו.
מעורבות אזרחית קריטית לדמוקרטיה, מגדילה את האמון בחברה ומובילה לתיקונים. מעל ל-2,000 אזרחים ואזרחיות כבר הצטרפו לסיירת, והם משנים את המציאות שוב ושוב.

ח"כ סתיו שפיר, פרסמה את פירוט הוצאות הפריימריז בזכות לחץ של הסיירת

לרגל החג, עצרנו לבחון את ההשפעה של הסיירת והישגיה בתקופה האחרונה, וגילינו שהיו לא מעט כאלה. איך חברי הסיירת הצליחו? מיקוד, עבודה משותפת של אלפי אנשים עם יעדים ברורים, והכל מהספה בבית (או מהקפה, או מהחוף). הנה כמה דוגמאות:

  • בעקבות פעולה של הסיירת מרכז השלטון המקומי חזר בו מבקשתו ממשרד המשפטים להפחית שקיפות ברשויות המקומיות.
  • משרד האוצר עצר העברת 71 מיליון ש"ח לפרויקט עתיר ליקויים בעיר אותה מנהל ראש עיר מהליכוד בעקבות מבול פניות מטעם "סיירת השקיפות".
  • הודות לסיירת, עשרות חברי כנסת ויתרו על העלאה בשכר וחסכו לקופת המדינה מאות אלפי שקלים.
  • לאחר חודשים שמשרד הבריאות התעכב בפרסום דו"ח מצב כוח האדם הרפואי בישראל, הצלחנו להביא לפרסומו באמצעות לחץ של חברי סיירת השקיפות.
  • ראש עיריית קריית גת נהג למחוק תגובות, לחסום מגיבים ומגיבות ולהפוך את עמוד הפייסבוק של העירייה לשופר שלו. סיירת השקיפות נכנסה לפעולה וראש העיר הודיע שיפסיק למחוק תגובות ולחסום אנשים.
  • ח"כ סתיו שפיר פרסמה את פירוט הוצאות הפריימריז שלה במפלגת העבודה בזכות לחץ של הסיירת.
  • ועדת הבחירות התלבטה האם להוציא הנחיה להחיל שקיפות על פרסומות פוליטיות ברשת. הליכוד התנגד והסיירת (לצד ארגונים אחרים) עמדו מנגד ולחצו לכיוון השקיפות. התוצאה: פרט למקרים בודדים, עלות וזהות המפרסמים של מודעות פוליטיות נחשפו לציבור הרחב.
  • סיירת השקיפות הצליחה למנוע את החרגת המשרד לנושאים אסטרטגיים מחוק חופש המידע. גלעד ארדן רצה לבטל את השקיפות של המשרד – וזה נבלם!
  • הסיירת הייתה שותפה בהפעלת לחץ על חברי ועדת פישמן (או בשמה הרשמי – "ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים") בדרישה שתפרסם מסקנות ברורות וישימות. ההמלצות הסופיות – מעשיות ותכליתיות, בדיוק כפי שהסיירת דרשה.
ועדת פישמן

הסיירת הייתה שם גם כדי לתמוך בפקידים ורגולטורים שפעלו למען הציבור: כשיו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי קרא לא ליישם את החלטת מנכ"ל משרד הבריאות לאסור על רופאים להיפגש בארבע עיניים עם נציגי חברות התרופות. כשאפי נווה הכשיל את רפורמת בוררות החובה של המפקחת על שוק ההון דאז דורית סלינגר – היינו שם לתמוך בה.

היינו שם גם כדי להתנגד לרפורמות שמנהיג מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן, להילחם בקיזוזים המבישים של יש עתיד, לקדם שקיפות בניגודי העניינים של חברי ועדות תכנון ובנייה ברשויות המקומיות, לשמור על  הפנסיות שלנו, לקדם חוק לשדרוג ארכיון המדינה, למנוע מינוי הזוי לתפקיד נציבת שירות המדינה, להילחם בתכנית בה בנקאים ילמדו חינוך פיננסי בכיתות, לעצור את השימוש לרעה של מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד בכוחו ולחשוף את שקריו של ח"כ לשעבר חיליק בר ועוד ועוד.

החלום שלנו הוא שהסיירת תמנה 5,000 חברות וחברים שיפעלו כאגרוף אחד. דמיינו איך נוכל להרעיד את המדינה וליצור מציאות טובה יותר! הצטרפו עכשיו, הזמינו חברים ומשפחה והפכו לאזרחי-על.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אסף נתיב

אסף נתיב
תמיד חיפשתי לעשות משהו עם ערך מוסף שמשפיע לטובה על כמה שיותר אנשים. אחרי שהבנתי את עומק השבר שיש בתחום התקשורת ואת החיוניות שלה לדמוקרטיה, כמו גם את חשיבות המעורבות של אזרחים ואזרחיות כדי שהמדינה שלנו רק תשתפר ותשתפר – החלטתי להצטרף לשקוף מתוך אמונה שלמה שאנחנו מובילים פה מהפכה, ובתקווה שנצליח ונעורר השראה בתחומים נוספים בארץ ומחוצה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!