ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

19 ח"כים לא פספסו הזדמנות לטוס לחו"ל בכנסת הקצרה בתולדות ישראל – אחרי שקיבלו אישור מוועדה שכלל לא הוקמה

חשיפה ראשונה: הכנסת ה-21 כיהנה חמישה חודשים בלבד ולא תפקדה כלל - אך למרות זאת לא פחות מ-19 ח"כים הספיקו לטוס במהלכה לחו"ל על חשבון גורמים זרים. טיסות מסוג זה מחייבות אישור ועדת האתיקה - אך זו כלל לא הוקמה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכנסת ה-21 תיזכר לדיראון עולם כקצרה בתולדות המדינה (יש לקוות), ולא עשתה כמעט דבר למען הציבור לפני שפוזרה בידי עצמה. עובדה זו לא הפריעה לשורה של חברי כנסת לשהות בחו"ל לתקופה מצטברת של 79 ימים, במימון גורמים זרים (עמותות, קרנות וכדומה).

לאחר שחקרנו לעומק את טיסות הח"כים בכנסת ה-20, ניגשנו לבדוק את הנתונים גם עבור הכנסת האחרונה. באתר הכנסת לא מצאנו את פירוט הטיסות.

פנינו לכנסת וביקשנו את הרשימה וממנה עולה כי 19 ח"כים שונים הספיקו לטוס לחו"ל בחמישה חודשים. השיאנים מביניהם – חברי כנסת חדשים – הם עוזי דיין (הליכוד), קרן ברק (הליכוד) וצבי האוזר (כחול לבן).

טיסות ח"כים על חשבון גורמים זרים, כלומר כאשר לא מדובר בטיסות רשמיות מטעם המדינה או הכנסת, מצריכות קבלת אישור מקדים מוועדת האתיקה. על-פניו, נדמה כי האישור התקבל גם עבור הטיסות השונות בכנסת ה-21 – הבעיה היא שהוועדה כלל לא הוקמה באופן רשמי.

ונזכיר: לא מדובר בחופש פרטי של חברי הכנסת – אלא בנסיעות "עבודה" שגורם חיצוני ראה לנכון לממן עבור נבחרי הציבור שלנו.

שיאני הטיסות: עוזי דיין, קרן ברק וצבי האוזר

בריסל, לונדון וקורסיקה – אלו היעדים אליהם טס חבר הכנסת לשעבר עוזי דיין (הליכוד) שמוכתר בזאת כ"שיאן הטיסות" בכנסת ה-21, עם שלוש טיסות. דיין הוא גם הזריז בח"כים שהספיק לעבור בנתב"ג – בתוך חודש מיום הבחירות הוא כבר היה על מטוס.

עוזי דיין – שיאן הטיסות

קרן ברק (הליכוד) וצבי האוזר (כחול לבן) טסו כל אחד פעמיים, ובשני המקרים לאותם היעדים: פעם אחת לכנס בפראג – אליו טסו גם מיכל שיר (הליכוד) וע'דיר כמאל מריח (כחול לבן); פעם שנייה לפריז על חשבון הסוכנות היהודית לכנס סביב הבחירות בישראל – לצד מגוון ח"כים משה ארבל (ש"ס), יואב סגלוביץ' (כחול לבן) יוראי להב-הרציאנו (כחול לבן) ומי גולן (הליכוד).

19 ח"כים בסה"כ קיבלו אישורי טיסות מוועדת האתיקה. נציין כי לא מצאנו משהו חריג בטיסות עצמן – כמעט כולן נמשכו ימים בודדים, לעיתים שעות כמו הטיסה של דיין ללונדון לטקס יום הזכרון על חשבון 'הליכוד העולמי'.

טיסות החכים בכנסת ה-21

הוועדה שאישרה לח"כים את הטיסות לא קיימת

ועדת האתיקה היא שאמורה לאשר לח"כים טיסות על חשבון גורמים זרים. הוועדה, המורכבת בעצמה מחברי כנסת, נדרשת בעיקרון לדון בבקשה ולהחליט אם לאשר אותה או שלא. בתקנון האתיקה נכתב כי הוועדה תשקול ניגוד עניינים ולא תאשר בקשות מטעם גופים מסחריים. כמו כן, במקרים מסוימים, יכולה הוועדה לאסור טיסות מטעם גורמים שתמכו בחרם על מדינת ישראל.

כמו מרבית ועדות הכנסת, גם ועדת האתיקה לא הוקמה בכנסת ה-21 שלא הספיקה בשום שלב לתפקד באופן מלא. אז מי אישר לח"כים את הטיסות לחו"ל?

ראשית פנינו לשיאן הטיסות, עוזי דיין, ושאלנו אותו על הטיסות ואם קיבל להן אישור. דיין מסר שכן, ואפילו בכתב ממזכירת הוועדה. לשכתה של קרן ברק לא השיבה לשאלה ובמקום הפנתה אותנו חזרה לכנסת. מהכנסת טרם קיבלנו מענה לתעלומה.

בשורה התחתונה: 23 טיסות אושרו על ידי ועדת רפאים, ואף אחד לא יוכל לומר לנו בבירור כיצד התנהל ההליך. אפשר לנחש שהוועדה פעלה במתכונת ביניים כלשהי, אך נראה כי למרבית הגורמים לא ברור באיזה אופן זה התרחש. זהו זה עוד סיפור שממחיש עד כמה הכנסת ה-21 הייתה הזויה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. כפי הנראה מהכתבה, מזכירת הוועדה היא שאישרה את הטיסות.
    לכאורה, האישור ניתן בחוסר סמכות. המסקנה המתבקשת היא שיש לנקוט צעדים משמעתיים נגדה או כנגד מי שהנחה אותה לתת את האישור.
    חשוב להדגיש: הכנסת לא הקימה את וועדת האתיקה, כמו גם את מרבית הוועדות, ללא הצדקה. אי הקמת ממשלה אינה סיבה לאי תפקוד הכנסת.
    יש מקום גם לתלונה לוועדת האתיקה (שלא הוקמה…) כנגד חברי הכנסת שטסו – על ה'ראש הקטן' שהפגינו, כשהסתמכו על אישור המזכירה ביודעם (או שהיה עליהם לדעת):
    א. שאין ועדה שתאשר את נסיעתם,
    ב. שביכולתם, בסמכותם ומתפקידם להקימה.
    " אפשר לנחש שהוועדה פעלה במתכונת ביניים כלשהי" – איני מכיר מתכונת כזו המעוגנת בחוק, ולהערכתי גם לא הייעוץ המשפטי של הכנסת. לכן, אין מענה מהכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!