ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בחוק האקלים שהנוסח הסופי שלו צפוי לעלות להצבעה כבר באותה ישיבה. החוק ספג ביקורת מצד מומחים וחוקרות וכן מצד ארגוני סביבה שטענו כי הוא לא יספק הגנה לתושבי ישראל וכי הנוסח שאושר משאיר מרחב רב למשרדי הממשלה להימנע מהתחייבות אמיתית לצמצום פליטות גזי החממה. אלא שכעת, משרד האוצר מנסה לרוקן עוד יותר את החוק מתוכן ומפעיל לחץ לשנות את הנוסח ברגע האחרון.
ב"כלכליסט" דווח כי בעוד שלפי החוק שאושר בוועדת הפנים, פליטת גזי החממה בישראל תפחת בשנת 2030 ב-27%, במשרד האוצר דורשים כעת להכניס שינויים נוספים. לפי הדיווח, באוצר מבקשים לציין שהיעדים הינם שאיפה בלבד, ולאפשר לממשלה לדחות את יישומם בעשור בהליך אישור עצמי, ללא אישור הכנסת.
לפי שעה, המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן נוטה להתנגד לעמדת האוצר, אך מסתמן כי אין בכוחה למנוע את אישורו הסופי של החוק. לאחר אישור ועדת השרים, החוק יגיע שוב לוועדת הפנים והסביבה של הכנסת, אז יחליט יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אם לאשר את החוק על השינויים שבוצעו בו לבקשת הממשלה ולהעביר את החוק לקריאה שנייה ושלישית.
חוק_האקלים_עצומהשורה של מדעניות ומרצים מהתחום קראו היום (רביעי) לשרי הממשלה שלא לאשר את ההקלות בחוק שדורש משרד האוצר. "אנו, חוקרים וחוקרות אקלים באוניברסיטאות בישראל החוקרים את משבר האקלים, סיבותיו ותוצאותיו, ומכירים בדחיפות של צמצום משמעותי בפליטות גזי החממה, פונים אליכם כיוון שהבנו שמשרד האוצר מנסה לכרסם ולאפשר לממשלה לדחות את שנת היעד בהתחייבות של המדינה ליעד הפחתה של 27% עד לשנת 2030 בחמש שנים, ללא צורך באישור של ועדת הפנים והגנת הסביבה ובחמש שנים נוספות באישור הוועדה", כתבו החוקרים במכתב. "עמדה זו עומדת בסתירה מוחלטת להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל על פי אמנת האקלים ותרוקן מתוכן את החוק".
החוקרים הוסיפו במכתבם כי "יעדי הפחתת פליטות גזי החממה מחייבים באופן מלא את הממשלה וניתן לשנותם רק לאחר דיון רציני ומעמיק, ואישור של ועדת הפנים והגנת הסביבה והכנסת. על כן, יש לבטל את הסעיף בנוסח החוק הנוכחי המאפשר לממשלה לדחות את שנת היעד". החוקרים כתבו עוד כי "היעד הנוכחי הכרחי לצמצום השפעות משבר האקלים מתחת לסף קריטי. לדעתנו יש צורך חיוני להעלות את יעד ההפחתה ל-30% ולעמוד ביעד זה לפני שנת 2030".
הצעת החוק מפרטת את ההוראות להכנת תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה, שייכללו בה יעדים מגזריים בחלוקה לפי סוג מקורות פליטה או לפי תחום פעילות, וכן הוראות להפחתה של פליטות של חברה ממשלתית ורשויות מקומיות. אלא שבמהלך הדיונים בוועדה, משרד האוצר הוסיף להערים קשיים על אישור נוסח שיוביל להתגייסות משמעותית של הממשלה למאבק באיום על הביטחון הלאומי, כפי שהגדיר זאת המל"ל.
בנוסח שאושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים, שעבר בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, ניתן חופש פעולה גדול לממשלה לשנות את יעדי הפליטה שאליהם היא מחויבת. לפי הנוסח שאושר, החל משנת 2030 לא תעלה הכמות השנתית של פליטות גזי חממה על 73% מהכמות השנתית של פליטות גזי חממה, ומשנת 2050 לא תעלה הכמות השנתית של פליטות גזי חממה על אפס. אלא שעם זאת, נקבע כי הממשלה רשאית לשנות בצו שיובא לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה את היעדים ואת שנות היעד. עוד נקבע כי הממשלה רשאית בהחלטה מנומקת ואף ללא אישור ועדת הפנים לדחות בצו את יישום היעדים בחוק בשלוש שנים. בנוסף הוחלט כי משרדי הממשלה יידרשו להכין תוכנית להפחתת פליטות והכנה למשבר האקלים, אולם יוכלו לקבל פטור מכך בהחלטת ממשלה.
"זוהי שעת המבחן האמיתית של השרה סילמן", אומר מנכ"ל מגמה ירוקה אלעד הוכמן בשיחה עם "שקוף". "זה מבחן ליכולתה לשמור על ההישגים שהצלחנו להכניס לחוק האקלים – לאחר מאבק ארוך מול האוצר – הכוללים חיוב תכניות היערכות במשרדי הממשלה ורשויות מקומיות, יעדי ביניים, תכנית הפחתת פליטות ועוד. אנו מצפים ודורשים מהשרה לא רק להדוף את הניסיונות המופקרים של שר האוצר סמוטריץ' להמשיך ולפגוע בחוק כך שיסב יותר נזק מתועלת, אלא לשפר את החוק בוועדת השרים – ולחייב את הממשלה לעמוד ביעדים הנוכחיים עד 2030, ולא יאוחר מכך. אם לא תצליח לעשות זאת, השרה תהיה חתומה בשמה על חוק כושל והרסני".
הוכמן מזכיר כי על שולחן בג"ץ מונחת עתירה היסטורית להפחתת פליטות והעלאת יעדי האקלים, שצפויה להגיע להכרעה בשבועות הקרובים. "לצערנו, משרד האוצר מתעקש לבחון את החוק באופן מוטה וקצר טווח, ולהחריב את החוק שנועד לשמור על הבריאות של מיליוני ישראלים והדורות הבאים".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק