ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"ההיסטוריה האישית שלי הביאה אותי להיות הישראלי היחיד שנמצא בקשר רצוף עם מנהיגי חמאס"

101 חטופים נמצאים בעזה כבר 365 ימים. יש ישראלי אחד שנמצא בקשר ישיר עם בכירי חמאס, כשמטרה אחת לנגד עיניו - להביא אותם הביתה. לדבריו "יש הסכמה מפורשת של חמאס, נתניהו הוא המכשול" | ראיון

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מחאה למען השבת החטופים מעזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

365 ימים מאז ה-7 באוקטובר ו-101 חטופים עדיין מוחזקים ברצועת עזה. לפני קצת יותר מחודש, לאחר שדובר צה"ל הודיע כי החטופים עדן ירושלמי, כרמל גת, הרש גולדברג פולין, אלכס לובנוב, אורי דנינו ואלמוג סרוסי הוצאו להורג במנהרה ברפיח, מאות אלפי ישראלים יצאו לרחובות למחאה הגדולה ביותר מתחילת המלחמה ודרשו מהממשלה שתגיע לעסקה שתציל את החטופים שעוד נותרו בחיים. המכשול לעסקה היה אז התעקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו על נוכחות ישראלית בציר פילדלפי – התעקשות שחיסלה את המו"מ בין ישראל לחמאס. מאות אלפי המפגינים ברחובות הביאו את נתניהו לחרוג ממנהגו ולקיים מסיבת עיתונאים בה טען במשך 15 דקות על חשיבותו של ציר פילדלפי, שרק נוכחות חיילי צה"ל לאורכו תבטיח ניצחון על חמאס וכניעה של סינוואר לדרישות ישראל שתביא לעסקה ולשחרור חטופים. 

מאז, במעבר בין "חרבות ברזל" ל"חיצי צפון", ציר פילדלפי חזר להיות רצועת גבול קצרה עם מצרים בדרום רצועת עזה, וישראל חזרה להיות מדינה שבארסנל שלה יכולות ליזום מתקפת ביפרים ומכשירי קשר בעומק לבנון. מי שנותרו מאחור הם החטופים. בחיפוש עיקש אחר שביב תקווה שוחחנו עם מי שהוביל לפריצת הדרך במשא ומתן לשחרור גלעד שליט, החטוף הישראלי שהעביר הכי הרבה זמן בשבי ושוחרר בחיים – פעיל השלום והחוקר גרשון בסקין. ימים ספורים לאחר שנחטף גלעד שליט ב-25 ביוני 2006, בסקין החל לקיים ערוץ תקשורת חשאי ומקביל עם בכירי חמאס במטרה להביא לשחרורו. 18 שנים מאוחר יותר בסקין נותר הישראלי היחיד שעדיין נמצא בקשר ישיר עם בכירי חמאס בעזה. 

גרשון בסקין עם ספרו ״לשחרר את גלעד – הערוץ החשאי״ ״ צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"ההיסטוריה האישית שלי הביאה אותי להיות אולי הישראלי היחיד שנמצא בקשר רצוף עם מנהיגי חמאס", כתב בסקין בערב ראש השנה. "זה מאפשר לי להציע הצעות, לקדם עסקאות, ובתקווה גדולה – להחזיר את החטופים שלנו הביתה. יש לי 18 שנות ניסיון במשא ומתן מול חמאס ומאבקים עם הגורמים הרשמיים במדינת ישראל שקובעים אם תהיה עסקה או לאו". בשיחות איתו עולה הבנה כואבת על השרירותיות של קבלת ההחלטות הישראלית, שהביאה את שליט להעביר חמש שנים בשבי החמאס ואת חטופי 7 באוקטובר לסגור שם שנה. "גלעד שליט היה בשבי חמש שנים מיותרות בגלל המערכת הישראלית. יש עסקה על השולחן שבשלושה שבועות אפשר להחזיר אותם הביתה". גם אז, כמו היום, המחיר היה ידוע מראש אבל רק הפוליטיקה היא שהצליחה לבסוף להביא לעסקה – בדיוק באותו אופן שכיום היא זו שמונעת אותה. 

מספין לספין

אם יש דבר שניתן לומר בוודאות על מחדל 7 באוקטובר הוא שמדובר באירוע שעומד ביסודו חוסר הבנה בסיסי מצד ישראל, הן בצה"ל, במערך המודיעין וגופי הביטחון, הן בדרג המדיני והן בציבור הישראלי הרחב – את החמאס, את העזתים ואת המניעים התרבותיים, הפוליטיים והמדיניים של החברה הפלסטינית. חוסר הבנה שהוביל את צה"ל להסתמכות עיוורת על אמצעים טכנולוגיים, הוביל למחשבה שהקלות במצור על עזה ותמריצים כלכליים יסייעו להשתיק את החמאס ובעיקר הוביל לזלזול עמוק באויב שעמו אנו מתמודדים וכוונותיו. גם שנה לאחר המתקפה ששינתה לנצח את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, במובנים וצורות שרק ילכו ויתבררו, נראה שחוסר ההבנה כמו גם חוסר הנכונות, לפחות אצל חלק מהבכירים בישראל, לנסות ולהבין נותר בעינו. 

לפני שבועיים, בוועדת חוץ וביטחון, אמר נתניהו לחברי הכנסת כי רק הכרעה בצפון תביא את סינוואר לוותר על חזון התלכדות הזירות ולהגיע לעסקה לשחרור חטופים. יתרה מזאת, נתניהו אף התגאה ואמר שככה יוכל להביא את החמאס להסכים לשחרור 30 חטופים חיים בשלב הראשון לעסקה. באותה הזדמנות גם אמר כי לפי מה שידוע לישראל כמחצית, כלומר כחמישים, מהחטופים עדיין חיים. "אני לא מבין איזה מין ראש ממשלה זה? לשחרר רק 30 חטופים?", מתרעם בסקין בשיחה עם "המקום הכי חם בגיהנום". נכון להיום כבר חודשיים חלפו מאז שקיבל אישור מחמאס והסכמה מפורשת לשחרור כל 101 החטופים תוך שלושה שבועות בתמורה לנסיגה מרצועת עזה ושחרור אסירים, שמספרם, פחות או יותר, כבר הוסכם במסגרת המו"מ בחודשים האחרונים. את ההיצמדות של נתניהו, גם לאחר חיסול כל זכר למתווה ביידן אפילו על ידי ממשל ביידן עצמו הוא מבין כסירוב עיקש לסיים את המלחמה בעזה. 

"נתניהו עובר מספין לספין. בהתחלה זה היה צפון עזה, אח"כ ציר נצרים,  לאחר מכן חאן יונס, אח"כ רפיח ואז ציר פילדלפי, עכשיו לבנון ומחר יהיה לו עוד תירוץ"

להישגים הדרמטיים של ישראל בלבנון, בראשם חיסולו של חסן נסראללה, לא תהיה לדבריו השפעה ממשית על סינוואר. "סינוואר מנהל בעזה מלחמה אחרת. הוא לא יסכים להפסיק להילחם עד שישראל לא תיסוג לגמרי מעזה". לבסקין רקורד של עשרות שנים של מגעים, שיתופי פעולה ומיזמי דו-קיום עם פלסטינים, אך אין לו אשליות בנוגע לאגף המשיחי-קיצוני הפלסטיני, גם לא הישראלי. "אין ולא תהיה הכרעה של חמאס, גם לא של חיזבאללה, ההתנגדות היא רעיון. זו מלחמת נצח, תמיד יהיו המטורפים האיסלמיסטים שמאמינים שהמצווה שלהם בחיים זה להיות שהיד. אתה לא יכול ליצור הרתעה נגד אנשים שמחויבים באופן דתי עמוק למות למען המטרה בפעולה צבאית נקודתית". 

"סינוואר לא יצא מעזה חי, הוא ילחם עד הסוף. נצטרך להביא את סיום חייו וזה צריך להיעשות אחרי תום המלחמה. אם נעשה את זה עכשיו אנחנו נביא להרג של כל החטופים החיים"

דה-רדיקליזציה של הציבור בעזה או באיו"ש, או לכל הפחות שלטון אלטרנטיבי לזה של חמאס מצריך אסטרטגיה מדינית, או אסטרטגיה כלשהי, ובהעדר כזאת ישראל מציינת שנה במלחמה הארוכה והקשה בתולדותיה והחטופים הם שמשלמים את המחיר. "נתניהו עובר מספין לספין. בהתחלה זה היה צפון עזה, אח"כ ציר נצרים,  לאחר מכן חאן יונס, אח"כ רפיח ואז ציר פילדלפי, עכשיו לבנון ומחר יהיה לו עוד תירוץ", טוען בסקין. אם לנחש, ל"תירוץ" הבא קוראים איראן. נדגיש, אין להקל ראש בהישגים חסרי התקדים של צה"ל, אולם הטענה הבסיסית של בסקין היא שנסראללה, חמינאי וסינוואר – כולם יכולים לחכות. החטופים לא. 

"למיטב הכרתי את סינוואר ועל פי אנשים שדיברתי איתם בחמאס לגביו – סינואור לא יצא מעזה חי, הוא ילחם עד הסוף. נצטרך להביא את סיום חייו ואת זה צריך לעשות אחרי תום המלחמה. אם נעשה את זה עכשיו אנחנו נביא להרג של כל החטופים החיים". רצח ששת החטופים, שהגיע לאחר מספר ניסיונות חילוץ של צה"ל וימים לאחר חילוצו של פרחאן אלקעדי, הוא לדבריו מסר ברור של הארגון. "הם אומרים 'אם לא תסיימו את המלחמה, אנחנו נהרוג עוד חטופים'. כל ניסיון של צה"ל לחיפוש וחילוץ יסתיים בחיסול של חטופים, וגם שאם יחסלו את סינוואר זה יהיה סוף חייהם של כל החטופים", מדגיש בסקין. "אני הבנתי ממי שצריך להבין, מבלי שאומרים את זה בפירוש, שהאסטרטגיה של נתניהו מתמקדת בחיסולו של סינוואר. יש לו איזושהי מחשבה שהנקודה המסוימת שאפשר להגיד 'ניצחנו' ואפשר להתחיל לסגת או להפסיק את המלחמה היא בחיסולו של סינוואר".  

"אין לי מושג מאיפה ההערכה על 50 חטופים חיים, אני חושב שאף אחד לא יודע. גם חמאס לא יודע" 

בנוגע להערכה מספר החטופים אומר בסקין: "אין לי מושג מאיפה ההערכה על 50 חטופים חיים, אני חושב שאף אחד לא יודע. גם חמאס לא יודע. בחמאס אומרים שהם צריכים שלושה עד חמישה ימים של הפסקת אש רק כדי לאסוף את כל המידע ולדעת איפה החטופים ומה מצבם. הם אומרים גם יכול להיות שיש חטופים שהם מתחת להריסות של בניינים שהופגזו על ידי ישראל ולא ימצאו אותם בכלל. זו גם באפשרות שצריך להתכונן אליה". 

לדעתך סינוואר חי? היו טענות כי הקשר עמו נותק.

"זה ספין ישראלי. המטרה זה להחליש את כוח הרצון של חמאס להילחם נגדנו. הרי הם עדיין פוגעים בנו כל יום, הם עדיין יורים עלינו. אין להם צבא מאורגן אבל יש להם הרבה נשק ויכולת לעשות פעולות גרילה ולהרוג לנו חיילים. מי שמדבר על שטח מפורז בלבנון ובעזה שכח את ה-18 שנים שהיינו בלבנון". 

"בחמאס רוצים לסיים את המלחמה"

"בחמאס כבר הרבה זמן רוצים לסיים את המלחמה, זו המוטיבציה הגדולה שלהם, אלו המסרים שלהם", מסביר בסקין כשנשאל על מה להבנתו עומד כעת לנגד עיני החמאס להשיג בימים אלה, מהשיחות שקיים עם בכירי הארגון, בנוגע למטרות המלחמה ועל המניעים והתוכניות של סינוואר. "כל הסרטונים המזעזעים שהם משחררים מיועדים למטרה הזאת. מלחמה פסיכולוגית גרידא. אמנם היא מאוד מזעזעת לנו, אבל היא גם מאוד אפקטיבית – היא פוגעת בלב של החברה הישראלית וזאת המטרה שלהם". 

בזמן שארצות הברית והמתווכות קיימו משא ומתן על מתווה ביידן ועסקת שלבים, בסקין פנה לבכירים בחמאס עמם הוא נמצא בקשר. כאמור, כבר חודשיים חלפו מאז שהוא קיבל אישור למתווה אחר, חלופי, במסגרתו כל החטופים ישוחררו. "אני העברתי למנהלי המשא ומתן בישראל את מה שנמסר לי מהנהגת חמאס – מדובר בהסכמה מלאה לעסקה של שלושה שבועות וסיום המלחמה, הסכמה לשחרר את כל החטופים בתמורה לרשימה מוסכמת של אסירים פלסטינים. אבל ראש הממשלה לא רוצה לסיים את המלחמה". 

"התפקיד של מובילי משא ומתן הוא להציג חלופות ולא להגיד לנתניהו רק 'כן, כן, כן' לפי מה שהוא רוצה לשמוע. התפקיד שלהם הוא להביא חלופות למקבלי החלטות ואם צריך גם לעם"

זוהי לא פרשנות של בסקין עצמו, אלא דברים שנמסרו לו על ידי אחד משלושת ממובילי המו"מ מטעם ישראל. "אני נדהמתי מהתגובה הזאת, של מי מבין שלושת האחראים, והגבתי מיד – 'מתי תפסיקו לפחד מנתניהו'. למיטב הכרתי מדינת ישראל עדיין איננה דיקטטורה, אין מצב שיש אדם אחד שמחליט. יש כאן ממשלה, יש כנסת. יש עם והעם הוא הריבון. לדעתי הצנועה התפקיד של מובילי משא ומתן הוא להציג חלופות ולא להגיד לנתניהו רק 'כן, כן, כן' לפי מה שהוא רוצה לשמוע. זה התפקיד שלהם, להביא חלופות למקבלי החלטות ואם צריך גם לעם". 

בעקבות הדברים החליט בסקין לקדם את מתווה שלושת השבועות במטרה להביא לשחרור כל החטופים כמה שיותר מהר. "החלטתי, אחרי שהעברתי את זה באופן רשמי בצינורות המקובלים – לראש ממשלת קאטר, לראש המודיעין המצרי, לאנשי הבית הלבן וכאמור גם לבכירים בישראל – שאני צריך לחשוף את זה לציבור. הציבור צריך לדרוש מהממשלה לקדם את המתווה". לדברי בסקין בשיחותיו עם בכירי חמאס נאמר לו כי הארגון לא מעוניין להיות זה שמציע את ההצעה, אלא זה שמסכים לה. "בחמאס אמרו 'אם ישאלו אנחנו נגיד כן', יש לי אפילו הודעת קול מאחד ממנהיגי חמאס שאומר 'אנחנו לא נלך למצרים ולקטארים ונאמר להם שיש לנו הצעה חדשה, כי הם עובדים על מתווה אחר כבר שלושה חודשים. אנחנו לא נגיד להם 'יש לנו הצעה חדשה' אבל אם ישאלו על המתווה הזה אנחנו נסכים'". 

היום הפיץ בסקין מכתב עם הסכמה ישראלית למתווה שלושת השבועות וכתב: "נתניהו, כתבתי את המכתב עבורך, נותר לך רק לחתום".

לדברי בסקין, המפתח לשחרור החטופים נמצא אצל נתניהו, והמפתח לנתניהו הוא המפגינים. "הציבור משוכנע כי שכנעו אותו שסינוואר לעולם לא יסכים לשחרר את כל החטופים, שהוא יחזיק בחטופים כפוליסת ביטוח, לכן קשה מאוד לגייס את הציבור. 700 אלף המפגינים שיצאו לרחובות הם תגובה אמוציונלית לרצח ששת החטופים, אבל קשה יותר להוציא כל כך הרבה אנשים לרחובות במשך זמן. זה יהיה אפשרי אם הציבור יבין שיש אפשרות באמת לשחרר את כולם. צריך שזה יהיה בראש של הציבור".

המפתח לעסקה נמצא אצל הציבור לדעתך?

"אני משוכנע בכך. אני לא רואה שום אפשרות אחרת. אלא אם יש אפשרות לשכנע כמה אנשים בעלי מצפון בממשלה. יש אולי אחדים. ביקשו ממני לנסות להיפגש עם אריה דרעי. אני מוכן לדבר עם כל מי שאולי אפשר לשכנע, אנחנו יודעים שאריה דרעי יכול להשפיע על נתניהו. אני לא בטוח שאפשר להשפיע על אריה דרעי אבל אני מוכן לנסות. בכל אופן, אילו היו מיליון-מיליון וחצי ישראלים ברחובות, יום-יום, לילה-לילה, החטופים כבר היו כאן מזמן". 

דו-שיח של חרשים

בסקין הוביל לפריצת הדרך בשחרורו של גלעד שליט וגם היה זה שהביא את אות החיים הראשון ממנו. ביום שנחטף שליט השתתף בסקין בכנס של הבנק העולמי בקהיר, שם גם נוצר הקשר הראשון שלו עם איש חמאס. "ניגש אליי פרופ' מוחמד מקדד, פרופסור לכלכלה מהאוניברסיטה האיסלמית בעזה וחבר בארגון חמאס", סיפר. שישה ימים לאחר החטיפה ושלושה ימים לתוך מבצע "גשמי קיץ" של צה"ל שנועד לכאורה להביא לשחרורו של שליט, יצר מקדד קשר עם בסקין וכך, לפני 18 שנה, נפתח ערוץ התקשורת הישיר היחיד של אדם ישראלי עם אנשי חמאס.  

"גלעד שליט היה בשבי חמש שנים וארבעה חודשים. הוא הישראלי שישב בשבי אויב הכי הרבה זמן  מכל ישראלי אחר בהיסטוריה של המדינה. טרפודים היו לכל אורך הדרך"

"צריך לזכור שגלעד שליט היה בשבי חמש שנים וארבעה חודשים. הוא הישראלי שישב בשבי אויב הכי הרבה זמן  מכל ישראלי אחר בהיסטוריה של המדינה. טרפודים היו לכל אורך הדרך, לא רצו לעשות עסקה, פשוט מאוד. המחיר היה די ידוע. שישה חודשים אחרי החטיפה המחיר של אלף אסירים היה על השולחן ועד שנתניהו לא קיבל החלטה, חמש שנים מאוחר יותר, ב-2011, לא היה סיכוי לעשות עסקה". שליט כזכור נחטף במשמרת של אולמרט, זמן קצר לאחר מכן נחטפו גם החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב בצפון על ידי חיזבאללה. 

"ב-1 ביולי 2006 התחלתי לפעול. העברתי מסרים לאולמרט דרך הבת שלו. לקח לי חודשיים וחצי להביא אות חיים בכתב ידו של גלעד. זה אחרי שניסיתי להביא קלטת והם דרשו שחרור של כל האסירות והקטינים ואולמרט סירב. התעקשתי. נסעתי לעזה ושכנעתי אותם לפרסם מכתב של גלעד. חלפו שלושה שבועות מהיום שהייתי בעזה ועד שהמכתב התקבל. זה היה אות ראשון וגם ערוץ ברור שמוביל למי שמחזיק את גלעד". 

"פעלתי בלי שמישהו מינה אותי ובלי שמישהו ביקש ממני. לקח 50 ימים אחרי החטיפה של גלעד עד שבכלל מונה מתאם שבויים ונעדרים (שו"ן- ד"ז), לא היה מישהו אחראי על זה, ואז היו כבר החטופים בלבנון. מלחמת לבנון השנייה פרצה ומבצע בעזה". מתאם השו"ן שמונה היה עופר דקל, סגן ראש השב"כ לשעבר וחבר של אולמרט. "נפגשתי איתו בשבוע הראשון שהיה בתפקיד. בערך שבוע אחרי שהשגתי את המכתב מגלעד הוא אמר לי שהמצרים עכשיו לוקחים אחריות על התקשורת עם חמאס ושאני ארד מהעניין. אני המשכתי להיות בתקשורת איתם בתיאום עם המודיעין המצרי. אבל בסוף אולמרט התפטר, עופר דקל סיים את תפקידו, נתניהו נכנס לתפקיד ב-2009 וחגי הדס הפך למתאם שו"ן. ניסיתי לעבוד מול חגי הדס אבל הוא לא היה מעוניין". 

"הגיון מערבי במשא ומתן מזרח-תיכוני הוא מתכון לאסון. נראה שלא למדנו מאז כלום" 

הדס קידם תיווך מול חמאס על ידי נציג גרמני. אז כמו היום, הגיון מערבי במו"מ מזרח-תיכוני הוא מתכון לאסון ונראה שלא למדנו מאז הרבה. "המתווך הגרמני פעל עד סוף דצמבר 2009, אז החמאס סילק אותו ואמר לו לא לחזור. הוא הגיש לישראל וחמאס מסמך של 150 עמודים. אחמד ג'עברי, שהיה אדם מאוד פשוט, לא אדם משכיל, לא הצליח להתמודד עם זה. אמר שזה מסמך ישראלי. מה אתם מביאים 150 עמודים בלשון משפטית-גרמנית?! הוא פשוט התחרפן מזה. בסוף ההסכם שנחתם היה בן שבעה או שמונה עמודים". 

הבנאליות של השבי 

"בשנת 2010 נתניהו והנציגים הישראלים אמרו שיש את ההצעה על השולחן ושהם מחכים לתשובה מחמאס. ביולי 2010 שלחו לי פקס מחמאס ושם הם כתבו שהם מוכנים לחדש את המו"מ לפי המתווה הגרמני. שלחתי את זה לחגי הדס אבל הוא לא הסכים להתייחס. שלחתי את זה גם לשר הביטחון דאז, אהוד ברק, שום דבר לא קרה. זה לא משנה, עד שנתניהו לא אמר לדוד מידן (מי שהחליף בתפקיד את חגי הדס – ד"ז) באפריל 2011 'תביא אותו הביתה' לא היה סיכוי. מידן נקרא לקבל את תפקיד מתאם שו"ן, אבל הדבר הראשון שהוא אמר לנתניהו היה 'אני מוכן לעשות את העבודה, תן לי מנדט'. נתניהו אמר לו 'תביא אותו הביתה', זה המנדט שהוא קיבל. באותו יום שפורסם שהוא קיבל את התפקיד יצרתי קשר איתו, הוא אמר לי 'תן לי כמה שבועות' ובתחילת מאי התחלתי לעבוד איתו". 

"כשפגשתי את דוד מידן במאי 2011 נתתי לו את הפקס שקיבלתי. הוא נפל מהכיסא. הוא הבין מיד מה קרה פה. הוא אמר לי 'יש פה הסכמה מלאה לחדש את המשא המתן, למה בזבזנו כמעט שנה?'"

המחיר נותר זהה בשנה שחלפה, מבחינת המספרים שדרש חמאס? 

"לא היו מספרים, היו קטגוריות. זה מאוד אופייני במו"מ בין גורם חזק לגורם חלש, שהחלש רוצה לדבר על עקרונות והחזק רוצה לדבר על הפרטים. זה כל כך בולט בשיחות על המים בין ישראל לבין הפלסטינים, הפלסטינים אמרו שאנחנו רוצים שתכירו בזכויות המים שלנו, וישראל שאלה כמה מים אתם צריכים? וזה מה שקורה עם חמאס גם כן. כשעבדתי מול ע'אזי חמד מחמאס, הם התעקשו לכתוב מסמך עקרונות ודוד מידן כל הזמן רצה להגיע לפרטים. אמרתי לדוד 'בוא נסכים על עקרונות, נגיע לפרטים אחר כך'. ידעתי שהם הם לא ירדו מהעקרונות".

בסקין ושליט

זה דפוס שאתה מזהה גם היום? 

"כן, חמאס מדבר על עקרונות כל הזמן. העיקרון הוא סיום המלחמה, נסיגה ישראלית שחרור אסירים וכו'. וישראל כל הזמן רוצה לדבר על מספרים. גם על ציר פילדלפי, ישראל באה ואמרה 'אנחנו נעמיד שמונה עמדות לאורך הציר', וחמאס מדבר עקרונית על נוכחות ישראלית בעזה. והאמריקאים מנסים להתפשר על חמישה חיילים. זה דיון כזה. שאף אחד לא מבין את השני. 

"הנה דוגמה נוספת – מההתחלה של המגעים על שליט, המחיר שדרש חמאס היה שחרור אלף אסירים. בסוף שוחררו 1,027, מאיפה הגיעו עוד 27? במגעים הוסכם על עיקרון שכל הנשים האסירות ישוחררו אבל מה? שלושה ימים לפני ביצוע ההסכם מצאו שיש עוד 27 נשים שלא ספרו. הייתה דילמה בישראל אם צריך לנהל משא ומתן כדי להוריד 27 אסירים גברים בתמורה לשחרורן. זה היה יכול להפיל הכל. בסוף מידן שכנע את נתניהו שהכל כבר הוסכם ושחרר גם אותן". 

"שרה נתניהו הסתכלה מהחלון וראתה את משפחת שליט עושה את סדר פסח ברחוב מול בית ראש הממשלה, ואמרה לביבי 'יאללה תביא אותו כבר' וזה כנראה מה ששכנע אותו"

אחת הטענות שנשמעו בדיעבד הן שמה שהוביל את נתניהו לתת למידן מנדט לשחרור שליט אלו מחאות 2011, אולם למרות שבסקין מתעקש שהמפתח לשחרור החטופים הוא רק לחץ ציבורי, את הטענה הזאת הוא סותר. לדבריו הסיבה שרירותית בהרבה. "זה לא מסתדר כרונולוגית ביחס למחאת האוהלים. נתניהו אמר לדוד מידן ב-18 באפריל להחזיר אותו הביתה. מסמך פריצת הדרך שאני גיבשתי עם ע'אזי חמד הגיע ב-14 ביולי ונתניהו אישר אותו – זה היום בו דפני ליף הקימה את האוהל שלה, נתניהו כבר קיבל את ההחלטה עוד לפני כן. אין ספק שהמאבק הציבורי על הצדק החברתי השפיע לטובה, אבל זה לא מה שעשה את זה. לימים", מסביר בסקין, "מידן סיפר לי שבפסח 2011, עוד לפני ה-18 באפריל, שרה נתניהו הסתכלה מהחלון וראתה את משפחת שליט עושה את סדר פסח ברחוב מול בית ראש הממשלה, ואמרה לביבי 'יאללה תביא אותו כבר' וזה כנראה מה ששכנע אותו". 

"ככל הידוע לי חמאס מוכן להעביר את השלטון למועצה לגיטימית של אנשי מקצוע בראשות איש ציבור פלסטיני לגיטימי"

בימינו, אם שרה נתניהו תנסה להציץ מבעד לחלון המעון הזמני ברחוב עזה היא לא תראה אף אזרח, רק מאבטחים ואנשי שב"כ, שכן הרחוב הפך למרחב סטרילי מבוצר. הניתוק בין השלטון לעם הוא לא מטאפורה, הוא ארכיטקטורה. את האסטרטגיה של הפרד ומשול נתניהו לא הפסיק לקדם לרגע, ביננו לבין הפלסטינים, אין הפלסטינים עצמם וכמובן ביננו לבין עצמנו. כיום אלו משפחות החטופים שנאלצות לעמוד מול משפחות מפוני הצפון. כשמשסים את הכי מסכנים, למי נותר כוח להתעסק בשלטון? אם לקחת רק דבר אחד בלבד מבסקין, אז קחו את העובדה הפשוטה – תצוגות שרירים לא יועילו בגישור על סכסוכים בין אויבים. בסוף גם למרים שבאויבנו צריך להקשיב ולהגיע לפשרות. התחמקות תוביל לבזבוז זמן ולעוד שנים של שפיכות דמים. בסוף נגיע לאותה נקודה בדיוק, השאלה היא רק בכמה עוד סבבים יוכלו לעמוד האנשים החיים בין הירדן לים. 

איך אתה רואה את היום שאחרי בעזה? איך אתה חושב שחמאס רואה אותו? 

"אני שאלתי את חמאס האם יהיה מוכן לממשל טכנוקרטי, לא של חמאס ולא של פת"ח, שינהיג את עזה לתקופה של שנתיים עד שלוש, עד לקיום בחירות. האמריקאים ביקשו שאשאל וכך עשיתי. אם חמאס ישלוט בעזה אחרי המלחמה לא יזרום דולר אחד לעזה לשיקום. כולם יודעים את זה, כולל חמאס. תושבי עזה לא רוצים את חמאס וככל הידוע לי חמאס מוכן להעביר את השלטון למועצה לגיטימית של אנשי מקצוע בראשות איש ציבור פלסטיני לגיטימי". כך או כך, בסקין חוזר למה שלטענתו אסור לנו לשכוח – "צריך לומר לעם בישראל – אילו היו 15 טנקים ושלושה מסוקים באוויר ב-7 באוקטובר הטבח הזה לא היה קורה. חמאס זה לא צבא רוסיה, גם בצפון לא עומד צבא רוסיה. צה"ל צריך להיות פרוס על הגבולות, הוא צריך לחזור להיות צבא הגנה לישראל ולא צבא שיטור הכיבוש. זה התפקיד שלו וזה הייעוד שלו. כל הטכנולוגיות שחשבנו שמגינות עלינו, מתברר שהן לא תחליף לחיילים בעמדה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

10 תגובות

  1. מן הכתבה הזו אני מסיק כי חוץ מנתניהו והממסד הבטחוני יש גם אזרח טיפש אחד שתרם לשחרור של 1200 מחבלים, חלקם עם דם על הידיים ובהם האיסלמו-נאצי המתועב סינוור.
    אמור מעתה – "פעיל שלום" כמו גרשון בסקין (ואחרים) הם שסייעו בהבאת רוצחים ואנסים לחבריהם לדעה (השמאלנים) שגרו בעוטף ולעובדי עבודה זרה שרקדו סביב פסל בודהה, הסתתמו עד לא ידע והשתגלו כאחרוני הפראים הנאדרטלים, כולל קטינות לכאורה.

  2. הכתבה חסרת הגיון פנימי.
    אם כבר ממציאים דברים בשביל להסית, אז לפחות לא לזלזל באינטיליגנציה של הקוראים

      1. בסקין נמצא עם בכירי חמאס בקשר… היש בכירים בחמאס שעדיין לא חוסלו?? ואם הוא נמצא בקשר… והוא ככ מוצלח אז מהו עשה למען החטופים? חוץ מלהשמיץ את נתניהו?? העיקר להשמיץ .. הא?? מדבר כאילו ביבי לא רוצה את החטופים ככ הזוי

  3. בואו נניח לרגע שכל מה שכתוב כאן אמת.
    אנחנו לא מביטים נכונה במהלך של נתניהו, ואני חייב להודות שאני לא מסכים איתו, מעבר לעובדה שנתניהו דואג לעצמו הוא גם מייצר מציאות אחרת, החמס חושב שהוא מבין את ישראל, נתניהו מראה לו שלא.

    ישראל כבר אינה מדינה שמקדשת את החיים מעל הכל, ועם כל העצב והכאב שלנו, זה המצב.

  4. הרבה מילים , המווון מילים ללא בסיס
    א. נתניהו לא מחזיק חטופים
    ב. כבר שוחררו מספר מסוים של חטופים ולא כולם
    ג. כל המלל למעלה וההסמכות על מה שאנשים קוראים "היגיון איסלאמי" הוביל וגרם למנהרות ולחטופים
    ד. הערבים תכמנים ושקרנים ולכן קוראים לנתניהו שקרן, הם משתמשים בשיטת המקל והגזר – מצד 1 אומרים שיש להם עקרונות דתיים ומצד שני יורים וטובחים
    ה. מי שנותן להם נשק – הוא הקובע והמחליט כאן ולא שום משא ומתן
    ו. הם יורים ובוכים, לועסים כתנין ותוך כדי זה מזילים דמעה, והטיפשים נופלים בפח

  5. הייתם מוסיפים עוד עמודים לכתבה עם אדם טיפש שמנסה להכפיש את נתניהו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,854 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!