ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת העובדות של מגזין "טיים": רשימת השקרים של נתניהו בריאיון

"במהלך הריאיון העלה נתניהו מספר טענות חסרות הקשר, שלא נתמכו בעובדות או שלא היו נכונות", הודיע ה"טיים" בדיווח בדיקת העובדות שלו. להלן תמצית הממצאים

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שיקר, הטעה וסילף במהלך הראיון למגזין "טיים" (TIME). כך טוענים במגזין עצמו, בכתבת בדיקת עובדות שפירסמו לאחר הראיון.

נתניהו העניק את הראיון ב-4 באוגוסט, ימים ספורים אחרי ההתנקשות ביו"ר החמאס הנייה בטהרן, בעת שמדינת ישראל נערכה בעצימות גבוהה לספיגת מתקפת טילים מאיראן ומחיזבאללה. הראיון פורסם ב-8 באוגוסט וסוקר בהרחבה בכלי תקשורת בישראל ובעולם. ב-13 באוגוסט פירסם המגזין את תוצאות בדיקת העובדות שערך.

מדובר בריאיון ה-27 של נתניהו מאז טבח ה-7 באוקטובר, כולם התקיימו בחו"ל, לכלי תקשורת זרים או למשפיעני-תקשורת אמריקאים. בישראל מסרב נתניהו להתראיין ראיונות עיתונאיים. מ-2019 הוא מסרב להתראיין בשידור הציבורי ומ-2021 גם לערוצים המסחריים. הוא מופיע באופן אקסקלוסיבי בערוץ 14 בלבד, ערוץ התעמולה מטעמו, וגם שם הופיע רק פעם אחת מאז הטבח.

"במהלך הראיון עם הכתב אריק קורטלסה, העלה נתניהו מספר טענות חסרות הקשר, שלא נתמכו בעובדות או שלא היו נכונות", הודיע ה"טיים" בדיווח בדיקת העובדות שלו. להלן תמצית הממצאים:

האמת: נתניהו אחראי למימון חמאס, לא אולמרט ולא בנט

במענה לשאלה על התמיכה הישירה בחמאס שממשלות נתניהו איפשרו לאורך השנים בהן שלט ברצועה, בדמות העברת מיליארדי דולרים במצטבר לארגון הטרור, טען נתניהו: "אלו לא היו רק ממשלות בראשותי. אלו היו ממשלות בעבר, הממשלה שכהנה לפני וזו שכיהנה אחרי. לא מימנתי את חמאס".

במציאות, הקטארים החלו לממן את חמאס זמן קצר אחרי השתלטותו על רצועת עזה ב-2007. אהוד אולמרט היה אז ראש הממשלה אבל לא הייתה מעורבות ישירה של ישראל בהעברת הכספים בתקופתו. רק בשנת 2014, בהוראה של רה"מ נתניהו, החלה ממשלת ישראל במעורבות ישירה בהעברת 30 מיליון דולר לארגון הטרור.

בין השנים 2012-2018, בהן כיהן נתניהו כראש ממשלה, העבירו הקטארים כ-1.1 מיליארד לרצועה עבור סיוע הומניטרי, דלק ומשכורות לאנשי ממשל. לא ידוע כמה מהכסף הוכוון על ידי חמאס לבניית מערכת המנהרות והתחמשות.

בשנת 2018 כשנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הטיל סנקציות על חמאס, החלה ממשלת ישראל בראשות נתניהו להעביר את הכספים לחמאס במזוודות עם כסף מזומן. כפי שפורסם כאן בעבר, המעבר לכסף מזומן היה הצעד המסוכן יותר מבחינה ביטחונית, שכן הוא הקל באופן משמעותי על שימוש בכסף לצרכי טרור.

שר החינוך בממשלת נתניהו, נפתלי בנט, התנגד להעברת הכספים לחמאס במזומן וטען כי מדובר ב"דמי פרוטקשן" שיקנו רק שקט זמני. כשהפך לראש ממשלה, בניגוד לדבריו של נתניהו ל"טיים", בנט המשיך להתיר לקטאר להעביר כסף לרצועה, אולם ביטל את העברות הכספים במזומן במזוודות, כפי שהנהיג נתניהו.

האמת: המימון שאישר נתניהו כן חיזק את היכולות הצבאיות של חמאס

בריאיון טען נתניהו כי להערכתו להעברת הכספים לא היתה משמעות גדולה בבניית הכוח הצבאי של חמאס, "אני לא חושב שזה עשה כל כך הבדל, כי הנושא המרכזי היה העברת נשק ותחמושת מסיני לעזה. זה מה שבנה אותם – זו לא הייתה כל כך שאלה של כסף. זו הייתה שאלה של יכולות".

נתניהו, קובעים ב"טיים", מיתמם. עם יותר ממיליארד דולר שהועברו לידי חמאס באמצעות ישראל, הוא היה יכול היה לבנות את כוחו ולממן את הברחות הנשק. "יעוד של כסף ניתן לשינוי", מצטטים ב"טיים" דברים שאמר צ'יפ אושר, לשעבר אנליסט בכיר ב-CIA, ל"ניו יורק טיימס", "כל סכום שחמאס לא היה צריך להוציא מתקציבו, בגלל הכסף שקיבל מקטאר, שימש אותו למטרות אחרות".

האמת: נתניהו כן אמר שצריך לחזק את חמאס

כשנשאל נתניהו על-ידי כתב ה"טיים" על אמירתו כי הוא מעדיף את חמאס על הרשות הפלסטינית, כיוון שחמאס חזק מבטיח סיכול הקמת מדינה פלסטינית, נתניהו טען כי לא אמר את הדברים מעולם.

במציאות, ה"טיים" מציין מספר דיווחים עיתונאיים על דברי נתניהו בישיבת סיעת הליכוד ב-2019, לפיהם הוא מחזק את החמאס מול הרשות באמצעות העברת הכספים, וראוי שאלה המתנגדים להקמת מדינה פלסטינית יתמכו בכך כי הדבר מונע הקמת מדינה שכזו.

ה"טיים" מציין גם כי בשנת 2012, בריאיון לדן מרגלית, הצהיר נתניהו שהוא שומר על חמאס ככוח נגדי לרשות הנשלטת בידי פת"ח. עוד מציינים ב"טיים" כי שרים בממשלות נתניהו ציינו במפורש כי זו האסטרטגיה הממשלתית. ב-2015 אמר בצלאל סמוטריץ', אז חבר כנס, כי "חמאס הוא נכס והרשות הפלסטינית היא נטל".

מיד אחרי טבח ה-7 באוקטובר, כשהליכוד פירסם הודעה שקרית עם אותה טענה שהשמיע נתניהו באוזני כתב ה"טיים", הבאנו כאן ראיות נוספות לכך שחיזוק החמאס היה מדיניות עקבית ומוצהרת של נתניהו.

האמת: מערכת הביטחון הזהירה את נתניהו, שהתעקש כי חמאס מורתע

בראיון טען נתניהו כי טבח השבעה באוקטובר הוכיח כי כל אלה שטענו כי חמאס מורתע – תעו. "אם בכלל, הרי שלא אתגרתי מספיק את ההנחה הזו, שהיתה רווחת בקרב כל זרועות הביטחון".

במציאות, קובע ה"טיים", מערכת הביטחון לא טענה כי החמאס מורתע לפני ה-7 באוקטובר. למעשה, ראשי זרועות הביטחון הזהירו את נתניהו כי קידום ההפיכה המשטרית מגביר את הפילוג החברתי ומחליש את ההרתעה של ישראל. אם נתניהו עשה משהו לגבי הקונספציה זה היה בכיוון ההפוך: נתניהו סירב לשמוע כי תיתכן אפשרות שחמאס יפתח בהתקפה נגד ישראל.

נתניהו עצמו הצהיר לאורך שנים, כולל חודשים ספורים לפני השבעה באוקטובר, כי החמאס מורתע. באוטוביוגרפיה שפרסם בשנת 2022, "ביבי", כתב נתניהו כי חמאס הורתע באופן יעיל וכי לא רצה במלחמה כוללת עם חמאס בעזה משום שרצה להתרכז באיראן. "האם באמת רציתי לכבול את צה"ל בעזה לשנים כשהיינו צריכים להתמודד עם איראן ועם חזית סורית אפשרית?", כתב נתניהו, "התשובה היא באופן מוחלט שלילית. היו לי דגים גדולים יותר לצלות".

כאן ב"עין השביעית" הראינו כיצד במאי 2023, אחרי מבצע "מגן וחץ", המבצע הצבאי האחרון ברצועה לפני מלחמת עזה, התעקש נתניהו להפיץ את הקונספציה לפיה חמאס מורתע, בניגוד גמור להערכות מערכת הביטחון.

האמת: לא הוגשו כתבי אישום נגד המתפרעים שחיבלו בסיוע ההומניטרי

כשנתניהו נשאל מדוע לא הוגשו כתבי אישום נגד ישראלים שמנעו בכוח העברת סיוע הומניטרי לעזה, ענה נתניהו, "הוגשו. אני לא יודע. אני לא יודע שהם לא הועמדו לדין".

במציאות, מציין ה"טיים", ישראלים שמנעו בכוח העברת סיוע הומניטרי לעזה עוכבו לחקירה אולם עד כה לא הוגשו כתבי אישום נגד מי מהנחקרים (ה"טיים" מסתמך על דיווח של כתב כאן 11 אבישי גרינצייג).

האמת: משפט נתניהו מתנהל כסדרו ואינו "מתפרק"

כשנשאל על משפטו הפלילי באשמת שחיתות, השיב נתניהו לכתב ה"טיים" כי "המשפט הזה מתפרק עכשיו. אתה לא שומע עליו הרבה, אבל הוא באמת מתפרק (unraveling)".

במציאות, משפטי נתניהו נמשכים כסדרם ואינם מתפרקים כלל וכלל. לאחרונה הגיעה פרשת התביעה לקיצה, ובדצמבר אמורה להיפתח פרשת ההגנה בעדותו של נתניהו עצמו. ב"טיים" מציינים כי נתניהו ניסה לדחות את עדותו למרץ 2025 והשופטים דחו את בקשתו.

האמת: נתניהו כן ניסה לספח את השטחים

כשנשאל לגבי אלימות מתנחלים ורצונו לספח את השטחים לישראל, השיב נתניהו כי "לא ניסיתי לספח".

מדובר בשקר, קובע ה"טיים". בינואר 2020, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו להסדר ישראלי-פלסטיני, נתניהו הבטיח לספח את בקעת הירדן והתנחלויות בהיקף של 30% מהגדה המערבית, הודעה שהפתיעה את טראמפ עצמו והובילה למשבר דיפלומטי בינלאומי. ממשל טראמפ הכריח את נתניהו לסגת מהתוכנית.

כשחזר לשלטון בבחירות 2022, אחרי התקופה הקצרה בה משלה ממשלת השינוי, נתניהו מינה את אנשי הימין הקיצוני, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, לשר האוצר והשר לביטחון לאומי, ושניהם מקדמים מדיניות של סיפוח זוחל והרחבתו וחיזוקו של מפעל ההתנחלויות, מציינים עוד ב"טיים".

האמת: נתניהו אינו מושל ביד רמה בקואליציה שלו

כשנתניהו נשאל על מידת השליטה שלו בחברים הקיצונים בקואליציה שהקים, הצהיר: "אני מנהל את ההצגה, אני קובע את ההחלטות, אני מעצב את המדיניות".

במציאות, מזכיר ה"טיים", הרכב קואליציית נתניהו הופכת אותו לשבוי בידי הקיצונים בממשלתו, המחזיקים בכוח להפיל את הממשלה. ה"טיים" מזכיר כי יו"ר הציונות-הדתית השר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה-יהודית השר איתמר בן-גביר מהווים מכשול בפני הסכם שיחזיר את החטופים ויסיים את המלחמה בעזה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. שוב כתבה מוטה, השקרים פה ניתנים לוויכוח, יש הרבה שערוריות אחרות לסקר לפני הדברים האלה. ומצחיק אותי שמאשימים את ביבי בדברים שכולנו יודעים שאם הוא היה עושה אחרת בזמן אמת אז היו מאשימים אותו שהוא עושה אותם.

    1. "שוב כתבה מוטה" – מה הכוונה שוב? ובאיזה מובן היא מוטה?
      "השקרים פה ניתנים לויכוח" – אז תתווכח עניינית…
      "יש הרבה שערוריות אחרות לסקר" – לא מסכים. ראש ממשלת ישראל שנתפס בשקרים בראיון עיתונאי לעיתון רציני כמו "טיים" זה בהחלט עניין חשוב.

    2. הכל ניתן לויכוח. אפשר להתווכח האם כדור הארץ הוא כדור או בצורת צלחת.
      כמובן שהמעשים הפליליים של נתניהו ראויים לסיקור קודם אבל נדמה לי ששקוף כבר התיחס לנושא.

    1. נתניהו הלך להתראיין שם. אתה חושב שהוא מרבה להתראיין לעיתונים אנטישמיים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,838 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!