ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הבטן כאבה כשקראתי" – הדוח על מוכנות הצפון שהוסתר מהציבור

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה הטיל חיסיון על דוח בזק שכתב מבקר המדינה על בסיס ביקורת פתע בגבול הצפון בחודש יולי האחרון • הדוח, שהוגש בגרסה "רזה" שמקובלת על גורמי ביטחון, חשף ליקויים קשים • לוי ל"שקוף" על פרסום הממצאים המטרידים לציבור: אשקול זאת בעתיד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"הבטן כאבה". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מיקי לוי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בחודש יולי האחרון מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע שערך ביקורת פתע בגבול הצפון, שבעקבותיה הוא כתב דוח בזק שאמור היה להתפרסם אחרי החגים. הביקורת התמקדה בעיקר במוכנות להתחממות בגזרה. אך כשהגיע הדוח, בגרסה "רזה" לבקשת גורמי ביטחון, לשולחן הוועדה לביקורת המדינה, היו"ר מיקי לוי החליט להטיל חיסיון על הדוח כך שממצאיו הקשים לא יפורסמו לציבור הרחב. לאחרונה אמר ל"שקוף" כי "כאבה לי הבטן אחרי שקראתי את הדוח הזה".

לצד זאת, הוסיף לוי באותה הזדמנות כי הצביע להטיל חיסיון על הדוח. "בדוח ישנם נושאים סודיים שבעת הזו אינם יכולים להיות חשופים לציבור, אולי בכל עת ראוי שיהיו סודיים". עם זאת, בתשובה לפניה נוספת של "שקוף" הוא הוסיף כי "אשקול זאת בעתיד".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בסיור בגבול הצפון בחודש יולי 2023 (צילום: דוברות משרד מבקר המדינה)

כאן המקום לציין כי אין זה מהלך חריג במיוחד להטיל חיסיון על דוח שמצויים בו חומרים רגישים מבחינה ביטחונית. אך בהתחשב בכך שככל הנראה גורמי הביטחון דווקא אישרו את הממצאים שהציג המבקר בדוח המקוצץ שהוגש לשולחן הוועדה, ניתן לתהות האם היו שיקולים אחרים לא לחשוף אותם לציבור, שיקולים שאולי אינם ענייניים.

"ליקויים משמעותיים"

ומה אפשר לדעת על אותו דוח בזק שכתב המבקר, שלא נוהג בדרך כלל לבצע ביקורות בזמן אמת, וגם ידוע בכך שהדוחות שיוצאים תחת ידיו הם לעתים קרובות "רכים" ונמנעים מהטלת אחריות אישית ומתיחת ביקורת נוקבת על בעלי תפקידים?

"לא מדובר בדוח תיאורטי", אמר אנגלמן ימים ספורים אחרי טבח 7 באוקטובר, במהלך סיור בשדרות. "הגזרה הצפונית חמה מאוד אף היא. לפני מספר שבועות הדוח הועבר לתגובת ראש הממשלה ושר הביטחון. כבר כעת אני יכול לומר שקיימים ליקויים משמעותיים ועל הדרג המדיני וצה"ל לתקנם באופן מיידי". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

באותה ביקורת פתע בחודש יולי ביקר אנגלמן בשמונה מוצבים בגבול הצפון, ביניהם בהר דב ובמוצבים נוספים של עוצבת הגליל ואוגדת הבשן. בנוסף הגיע המבקר קרוב לעמדת חיזבאללה סמוכה למוצב ציפורן. 

"בשנים האחרונות המציאות הביטחונית בצפון מטרידה, חיזבאללה הקים עמדות קדמיות תוך הפרה של החלטה 1701, ועלינו לוודא מוכנות צה"ל לכל תרחיש", אמר אז אנגלמן. "לפיכך אנחנו במשרד מבקר המדינה נדרשים לבדוק האם הדרג הטקטי בצבא נמצא במוכנות הנדרשת והאם הלוחמים מקבלים את האמצעים והתנאים הנדרשים הראויים למילוי משמותיהם". מדבריו של המבקר אחרי עריכת הדוח ניתן להעריך כי הוא גילה שהתשובה לשתי השאלות הללו היא לא. 

האם הממצאים הקשים שהפכו את בטנו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אך הוסתרו מפני הציבור אכן הועברו לידיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט? האם הליקויים שנחשפו בדוח תוקנו בזמן, או בכלל? במשרד רה"מ ובמשרד הביטחון לא ענו על אף אחת מהשאלות הללו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

6 תגובות

  1. אני חושב שצה"ל צריך לצאת עכשיו מקבר יוסף. ובכלל, צריך לנצל בחכמה את משאבי המדינה היקרים ולהשקיע במה שחשוב באמת לבטחון ולרווחה של האזרחים. משיחיות לא תעזור לנו.

  2. ווא מי שמדברים שוב גוטליב וחברי הבייס וחברי הילד לכו להתנקנק או שגם בקונספציה הזו אין לכם חלק ?

  3. ליור ועדת לביקורת המדינה שכחה מי היה הרמטכ"ל או שר הביטחון בממשלה שלך? שר הביטחון היה לשעבר הדחליל גנץ-הרמטכ"ל הלוי שמונה בממשלת מעבר שלך-צבוע

    1. צודק. הראשון לזהות, מר ביטחון, שומר ישראל לא אחראי על כשלונות. בשביל זה יש את "השמאל".

    2. כמה זמן הם היו? שנה לעומת סאת הנוכל הסגול כבר 15 שנה , הדם עלמידיו וכל הפשלות על ידיו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!